Gå til innhold

Hobbyelektrikere, sikkerhet, utstyrsvalg: -debatt.


Gjest Slettet-45jaQkrH

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-45jaQkrH

Tenker vi kan fortsette debatten her, etter ønske fra moderator om å forholde oss til forrige trådstarters ønske

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=739002&st=60

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
*** Minner om trådstarters ønske ***

en tråd der man kan poste bilder av "skrekk eksempler/dårlig utført arbeid" gjort av hobby elektrikere, eventuelt "faglærte" som har gjort en dårlig jobb

 

og da holder vi oss på det nivået og lager heller egne tråder vedrørende valg av ulikt materiell, brannfaren ved bruk av dette, kvaliteten på dette, etc.

8268439[/snapback]

 

Topic sier sitt.

Kjør debatt :thumbup:

Endret av Slettet-45jaQkrH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi kjøper utstyr av elektrikeren, vi legger selve boksene og rørene, men det er elektrikeren som kobler det opp selv om vi fint kunne gjort dette selv.

Synes disse her er ekle.

Å legge skjultanlegg er ikke bare å trekke rør i veggene.

De stedene jeg har vært borti som ufaglærte har lagt røranlegget er det et sant helvete å trekke.

Det værste tilfellet var et rørstrekk på 2 meter hvor jeg holdt på å sette fast både kabelen og trekkefjære.

Driten satt fast i begge ender og ville hverken inn eller ut.

Og det med PR 2x1,5.

Lenke til kommentar

Eg sleit i fleire timar med eit røyr som var lagt av huseigaren, trur det var 3 90º-svingar i det, og det av typen krapp. Trekkefjør var håplaust, måtte til slutt støvsuge gjennom ein bommullsdott, så trekke gjennom eit sterkare tau, så trekkefjøra og til slutt ledningene.

 

Det er dumt at alle kan legge opp sitt eige anlegg og la andre kople det, korleis har fagmannen kontroll på kva som ligg i veggen? Det er ikkje utan grunn at du må ta ei 5-års utdanning for å bli elektriker.

Lenke til kommentar

enda en ekkel...

 

folk som har vært på Maxbo eller noe sånt å kjøpt en GJØR DET SELV pakke med varmekabel...

Har lagt kabelen å støpet å syntes den gjør det selv pakken var sååå fin...

Å tar det som en selvfølge at du skal koble & godkjenne dette...

(gjerne med splitten mellom kald og varm en 30cm opp av støpen..)

Lenke til kommentar

For det første:

Jeg er ikke her for å anklage noen som helst, bare advare. Jeg er ikke her for mitt firma, men som en forum bruker og en ellers grei elektriker.

Det å montere opp noe som dere ikke har utdannelse til er IKKE lurt eller lovlig.

 

Dere kan risikere ditt egen liv, og andre rundt deg. Ikke minst faren for brann som igjen kan føre til skade på din og andre sin eiendom og kanskje ta liv. Jeg har selv opplevd branner som starter pga dårlig utstyr og dårlig montering.

 

De fleste brannene starter ikke pga dårlig arbeid fra oss elektrikere. (Selv om det skjer også) Det er i gamle sikringskap, gamle lamper, dårlige kontakter osv. Mye elektisk utstyr som blir montert feil og/eller brukt feil, er en gjenganger. Pluss folk som trodde de viste hva de gjorde.

 

Eks du vil vel ikke ha en mekaniker på bilen din om han ikke vet hva han gjør.

 

 

For det andre dette er en advarsel til dere Hobby Elektrikere.

 

Om du ikke vet forskjell på eks. IT, TT eller TN nett så bør du ikke tenke på å røre en stikkontakt. (Det er faktisk veldig lett å koble feil en stikkontakt også!)

 

Deler som Biltema selger er stor sett matriell som grossisene vi bruker ikke tar inn. Gamle og utgåtte modeller.

Eks Dimmere med glassikringe bruker ikke vi lenger. Vi bruker med innebygd sikring og varmesikring.

Eks Automat sikringene til Biltema er så vidt jeg vet ikke godkjent. Jeg ville ikke godkjent det på nytt anlegg. I tillegg burde du ha Jordefeil bryter, Overspenning vern osv.

 

Spotter er IKKE som normale lamper. Det kreves bokser og egne typer ledninger. Det er utrolig stor varme som blir laget av de pærene. Selv prøver jeg å montere minst mulig av de i et hjem. De trekker MYE mer strøm enn vanlig lampe som gir like mye lys!

 

Om du vil ha det billigere, går det ann å prute litt hos elektriker firmaet. Du kan fint hjelpe elektrikeren som kommer til deg. Jeg personlig har ofte kunder som er med å hjelper meg under oppdraget. Jeg er ikke der for å lure deg for penger. Jeg tjener ingen ting ekstra på å jobbe tregt. Jeg går på timen hos mitt firma.

 

Om du på død å live må ha det gjort svart, så få i det minste med deg en elektriker. Og lærlinger er ikke godt nok. Det er de som gjør mest feil. Det er ikke uten grunn de er i lære!

 

Eneste jeg kunne kanskje kjøpt utenom hos grossist, er lamper fra IKEA eller claus ohlson. For å ha i garasjen eller i en bod.

Lenke til kommentar
Jeg sliter litt med å se hva jordingstypen (av disitributør linjen) har med oppkobling av stikkkontakter å gjøre egentlig.

8271858[/snapback]

 

Det har ingen ting med stikk å gjøre. Men erfaring og kunskap!

Eks hva om du fikk 400v system inn i huset. Hva skal du ta hensyn til da?

Lenke til kommentar
Du kan fint hjelpe elektrikeren som kommer til deg. Jeg personlig har ofte kunder som er med å hjelper meg under oppdraget. Jeg er ikke der for å lure deg for penger. Jeg tjener ingen ting ekstra på å jobbe tregt. Jeg går på timen hos mitt firma.

 

 

Vel, personlig liker jeg ikke at kunden blander seg borti det jeg driver med når jeg er ute på oppdrag. Er ofte folk som står bak i 7,5 timer og da kan man bli ganske lei.

 

Men for all del det er jo visse ting som man kan trenge hjelp til som f.eks trekking osv.

Lenke til kommentar

Der er jeg faktisk litt uenig...

 

En kunde som viser interesse er et potensielt mersalgsobjekt..

Du som utdannet fagmann har mye bedre kunnskap om hva som kan passe inn i huset til kunden basert på hva slags løsninger han selv ønsker..

 

Hvis de vil snakke mens du jobber, drei samtalen over på produkter og løsninger.. da kan de ikke ta deg for å ikke gjøre jobben din heller.. som elektrofagmann hjemme hos en privatperson er du ikke bare en fagmann, du er også en selger, og en rådgiver.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor elektrisk skal være så billig som overhodet mulig mens folk bruker titusener av ekstra kroner på ting som en dusj med radio og mp3spiller osv. Hvor ofte er det man har bruk for slik? Når har man bruk for slik etter at huset brant ned fordi man var altfor gnien til å ta en "helrenovering" av det elektriske anlegget?

 

Én ting, er at elektrofirmaene starter i feil ende. De starter ALLTID med den billigste, men ikke beste løsningen når noe skal selges. Man skal være spesielt interessert for å få en installatør til å lage et ganske moderne anlegg for deg, med ting som lysstyring, lavtbyggende innfelte stikkontakter (gjerne farget, som f.eks. aluminium og sortlakk), osv. Ikke nødvendigvis 1000 spottere.

Lenke til kommentar

Men...

Når det er 6bedrifter som leverer pris på samme anbudet, så ser ikke kunden to ganger på ditt tilbud heller om du er dobbelt så dyr som de andre...

 

Om kunden skal ha noe moderne så må kunden si det selv...

 

Noen regner to anbud, et billig som mulig og et alternativ med smartløsninger.. Men firmaene har for mye å gjøre for å regne på slikt...

 

*Oppussing bad*

Snekker - 15.000

Flislegger - 35.000

Rørlegger - 25.000

Elektriker - 4000

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor elektrisk skal være så billig som overhodet mulig mens folk bruker titusener av ekstra kroner på ting som en dusj med radio og mp3spiller osv. Hvor ofte er det man har bruk for slik? Når har man bruk for slik etter at huset brant ned fordi man var altfor gnien til å ta en "helrenovering" av det elektriske anlegget?

 

Én ting, er at elektrofirmaene starter i feil ende. De starter ALLTID med den billigste, men ikke beste løsningen når noe skal selges. Man skal være spesielt interessert for å få en installatør til å lage et ganske moderne anlegg for deg, med ting som lysstyring, lavtbyggende innfelte stikkontakter (gjerne farget, som f.eks. aluminium og sortlakk), osv. Ikke nødvendigvis 1000 spottere.

8275244[/snapback]

 

Tror du folk med glede betaler mye for andre håndverekere? Alle vil jo ha ting så billig som mulig. Nå er jeg forsåvidt enig i at det er verd bryet å få gjørt skikkelig arbeid med elektrisk annlegg, men noen umulighet er det jo ikke å ordne det selv, selv om sikkert mange gjør det feil. Og det mangler forsåvidt ikke på profesjonelle som gjør dårlig arbeid heller, desverre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det jeg vil få frem, er at folk kan pøse på med penger på alt mulig, mens når det kommer til den delen de ikke ser (elektrisk tull), så driter de fullstendig i det.

8275538[/snapback]

 

Det er jeg ikke enig i, folk kan pøse penger i ting i stor grad. Men folk vil gjerne betale så lite som mulig for arbeidet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet er nok at mange ikkje er klare over moglege konsekvensar av dårleg utstyr og anlegg montert av ufaglærte. Det var ikkje før eg byrja på skulen at eg vart klar over det.

 

Eit hus skal stå i fleire tiår, eg ville ikkje kjøpt elektrisk utstyr som skal halde så lenge på Biltema eller latt ein snekkar montere det.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Jeg sliter litt med å se hva jordingstypen (av disitributør linjen) har med oppkobling av stikkkontakter å gjøre egentlig.

8271858[/snapback]

 

Det har ingen ting med stikk å gjøre. Men erfaring og kunskap!

Eks hva om du fikk 400v system inn i huset. Hva skal du ta hensyn til da?

8274236[/snapback]

Jeg ser heller ikke hva dette har med saken og gjøre. Det folk flest gjør selv er å utvide eksisterende anlegg allerede oppkoblet av elektriker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...