Gå til innhold

Hobbyelektrikere, sikkerhet, utstyrsvalg: -debatt.


Gjest Slettet-45jaQkrH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viser godt poenget med at loven trolig er for streng.

Her er det nok ikke lovlig for legfolk å skru i disse festeskruene, man er tvunget til å bestille elektrikker om man vil følge loven.

Og han skal jo sikkert ikke ha mer en ca 1000kr for oppmøtet... (sukk)

 

 

Når det gjelder å skru opp egne stikk, er det ikke så vanskelig å forklare at ledningene skal fortsette med samme tversnitt (og det står jo for sikkerhetsskyld gjerne oppgitt på kursen i sikringskapet hva tversnittet skal være)

Dette er en enkel sak.

Man skal heller ikke se bort fra muligheten for at hus blir sikrere om folk viste mer om hvordan ting skulle være og hva som var farlig.. noen feil ville bli oppdaget før det smalt.

Lenke til kommentar
Det kan se ut som denne loven (er det en lov eller "bare" en forskrift?) er for streng, den begrenser for mye hva folk kan gjøre og gir (uten god nok grunn) en liten gruppe monopol. Om man skal være stygg kan man antyde at noen har vært flinke til å få loven slik det passet dem best.

 

Misforstå nå rett, jeg synes også at mye av det som en elektriker gjør bør de fleste holde seg unna. Men det de fleste jeg ser her på forumet ønsker å gjøre er ikke de avanserte greiene, de vil bare legge et stikk ekstra osv. Det er faktisk begrenset hvor mye kunnskap man må ha for å gjøre dette riktig. Slik tenker hvertfall jeg, og jeg føler meg mer en kompetent til det, selv om jeg innser at det kanskje ikke formelt er tilfelle.

8311217[/snapback]

Loven er aldeles ikke tilpasset for en liten gruppe, den er tilpasset elsikkerhet.

Normene og forskriftene fulgt slik de skal gør både elanlegget og arbeidet med det idiotsikkert.

Følges alt dette skal det ikke under noen omstendigheter være mulig å få strømm i seg får både bruker av anlegget og de som bygger det, selv om de skulle ha bygd det med spenningen på.

 

Skulle det bli en oppmykning av lovverket slik at menigmann får lov til å legge opp stikk selv vil det vli en eksplosjon i elskader og branner i forbindelse med dette og myndighetene vil stramme opp igjen like fort.

Selv om det sitter en og annen datanerd her som sikkert hadde fikset dette selv er det ikke dermed sagt at alle som vil er kompetent til det.

 

Ved søk på "elektriker" på gule sider så dukket det opp 1915 bedrifter.

Er det det du kaller monopol?

Lenke til kommentar
Det kan se ut som denne loven (er det en lov eller "bare" en forskrift?) er for streng, den begrenser for mye hva folk kan gjøre og gir (uten god nok grunn) en liten gruppe monopol. Om man skal være stygg kan man antyde at noen har vært flinke til å få loven slik det passet dem best.

 

Misforstå nå rett, jeg synes også at mye av det som en elektriker gjør bør de fleste holde seg unna. Men det de fleste jeg ser her på forumet ønsker å gjøre er ikke de avanserte greiene, de vil bare legge et stikk ekstra osv. Det er faktisk begrenset hvor mye kunnskap man må ha for å gjøre dette riktig. Slik tenker hvertfall jeg, og jeg føler meg mer en kompetent til det, selv om jeg innser at det kanskje ikke formelt er tilfelle.

8311217[/snapback]

Loven er aldeles ikke tilpasset for en liten gruppe, den er tilpasset elsikkerhet.

Normene og forskriftene fulgt slik de skal gør både elanlegget og arbeidet med det idiotsikkert.

Følges alt dette skal det ikke under noen omstendigheter være mulig å få strømm i seg får både bruker av anlegget og de som bygger det, selv om de skulle ha bygd det med spenningen på.

 

Skulle det bli en oppmykning av lovverket slik at menigmann får lov til å legge opp stikk selv vil det vli en eksplosjon i elskader og branner i forbindelse med dette og myndighetene vil stramme opp igjen like fort.

Selv om det sitter en og annen datanerd her som sikkert hadde fikset dette selv er det ikke dermed sagt at alle som vil er kompetent til det.

 

Ved søk på "elektriker" på gule sider så dukket det opp 1915 bedrifter.

Er det det du kaller monopol?

8312937[/snapback]

 

Hadde det vært en eksplosjon? Før var det jo lov å gjøre adskillig mer, har antallet branner gått dramatisk ned rett etter det ble innført? Hele El-systemet i norge er ikke akkurat ideelt bygd opp, personlig vil jeg spekulere i at bedre vernesystemer har mer å si enn disse reglene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er en vesentlig forskjell på før og nå.

Før brukte vi strømmen til lys, og de plassene det blei brukt til varme var det gjerne ovner med fast tilkobling.

Nå derimot har belastningen i et elanlegg økt betraktelig fordi alt vi omgir oss med går på strøm.

Man putter oljeovner over alt og en gammel lyskurs kan ende opp med maks belastning over hele vinteren.

Skal ikke mye til da om det skulle være EN dårlig kobling.

Når det kommer til husbranner så er det veldig mange som bygger eller endrer elanlegget sitt selv så det var et dårlig argument.

I tillegg er det mange branner relatert til levende lys og elektrisk utstyr som ikke har noe med en elektriekers virke.(TV kaffetrakter tørrkokt komfyr)

 

EDIT:

I dag vet vi også farene ved strømgjennomgang, noe vi ikke viste før.

Selv etter en kortvarig strønmgjennomgang kan være nok til å gi en person hjertestans i opp til ett døgn etter strømgjennomgangen.

Det har skjedd og kan skje igjen.

Det er også en av grunnene til de skjerpede forskriften.

En annen ting er også at i dag vet man mye mere om de metodene som blei brukt før og hvilken konsekvenser det kan få.

F.eks. legger man ikke skjultanlegg nå med distribusjon fra rom til rom via takpunktene, dette fordi vi vet at det i disse punktene kan bli ekstremt varmt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Det er en vesentlig forskjell på før og nå.

Før brukte vi strømmen til lys, og de plassene det blei brukt til varme var det gjerne ovner med fast tilkobling.

Nå derimot har belastningen i et elanlegg økt betraktelig fordi alt vi omgir oss med går på strøm.

Man putter oljeovner over alt og en gammel lyskurs kan ende opp med maks belastning over hele vinteren.

Skal ikke mye til da om det skulle være EN dårlig kobling.

Når det kommer til husbranner så er det veldig mange som bygger eller endrer elanlegget sitt selv så det var et dårlig argument.

I tillegg er det mange branner relatert til levende lys og elektrisk utstyr som ikke har noe med en elektriekers virke.(TV kaffetrakter tørrkokt komfyr)

8313011[/snapback]

 

Nå er det ikke akkurat så lenge siden reglene ble strengere da, er jo ikke akkurat som man bare brukte lyspærer når jeg var yngre, og da var reglene annerledes. Ellers skjønner jeg ikke helt argumentet ditt angående branner, om det er så få branner forårsaket av slikt, hvorfor er det da så farlig med mykere regler? Såvidt jeg vet så er det relativt mange branner i norge forårsaket av elektrisk anlegg, det hadde vært interessant å se litt mer konkret hva som var den vanligste årsaken, jeg mistenker at systemet i norge er en stor delaktighet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når var det lov for hvermansen å gjøre arbeid på sitt eget elanlegg?

Så vidt jeg vet så er det i såfall veldig lenge siden.

 

I Norge benyttes IT nett til fordeling av 230V.

Dette har fordeler og ulemper.

Ulempene er at først jordfeil blir stående.

Detet er både en forddel og ulempe.

Fordelen er at feilen ikke forårsaker driftsstans.

Ulempen er at denne feilen kan får godgjøre seg tile n brann.

Skulle det bli varmgang i elektriskanlegget eller utstyr vil dette vanluigvis føre til jordfeil før en brann er et faktum så sånnsett er det en ulempe med IT nett.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Når var det lov for hvermansen å gjøre arbeid på sitt eget elanlegg?

8313050[/snapback]

 

Spørs jo hva slags arbeid det er snakk om, men det er ikke så mange år siden det var lov å gjøre flere ting enn i dag om jeg ikke husker alt for galt (jeg sa jo at reglene ble strengere for noen år siden, det betyr jo ikke at alt var lov før dette...), endel ting har jo "alltid" vært elektriskerarbeid. Men slikt som tilkobling av støpsler o.l, som såvidt jeg vet lett kan være potensielt brannstartende har da vært lovlig før.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når var det lov for hvermansen å gjøre arbeid på sitt eget elanlegg?

Så vidt jeg vet så er det i såfall veldig lenge siden.

 

I Norge benyttes IT nett til fordeling av 230V.

Dette har fordeler og ulemper.

Ulempene er at først jordfeil blir stående.

Detet er både en forddel og ulempe.

Fordelen er at feilen ikke forårsaker driftsstans.

Ulempen er at denne feilen kan får godgjøre seg tile n brann.

Skulle det bli varmgang i elektriskanlegget eller utstyr vil dette vanluigvis føre til jordfeil før en brann er et faktum så sånnsett er det en ulempe med IT nett.

8313050[/snapback]

 

Driftstans på en kurs er i et vanlig hjem en ganske minimal ulempe i mine øyne. Den økte brannfaren overskygger glatt den ulempen. Men det er kanskje bare meg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Driftstans på en kurs er i et vanlig hjem en ganske minimal ulempe i mine øyne. Den økte brannfaren overskygger glatt den ulempen. Men det er kanskje bare meg.

Enig med deg om det.

Bare la fram begge deler.

Det er jo derfor det nå er et krav med jordfeilbrytere på nye anlegg og alle nye kurser i gamle anlegg med IT nett.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Er det nokon som har statistikk på antall husbrannar som følge av:

Faste installasjoner (ledningsnett)

Faste installasjoner (varmeovner, armaturer)

Lause apparat (TV, brødristar, kaffitraktar ...)

 

Gjerne differensiert mellom monteringsfeil, produktfeil, alder, ytre påvirkning.

 

Huset mitt holdt på å ta fyr etter elektrikarbesøk så eg er litt skeptisk til at ein ikkje skal skrue så hardt til elektriske koblingar. (Varmgang hovedinntak)

 

Generelt sett er det mange yrkesgrupper som etterkvart har fått svært omfattande

og detaljert regelverk som skal ta hensyn til alle tenkelege teoretiske problem.

Stadig fleire organisasjonar og samanslutningar brukar tid på å utvikle nye forskrifter som ein ofte kan lurer på om kun er for å halde liv i seg sjølv.

 

Eg trur nok også elektrikarane sjølve er nokså oppgitte over mange av reglane.

Det kan fort verte mange unødvendige kostnader som naturlegvis kundane må dekke.

 

Når det gjeld avanse på delar så er det nok viktig å prute som enkelte har sagt.

Eg er elendig på pruting og er fortsatt sjokka etter å ha betalt knappe 7000,-

for 2 stikkontakter og 40cm ledning. (3000 av desse var arbeid og greit nok.)

Seinare sjekka eg kva eg måtte ha betalt for delane på ein nettbutikk og fann

ut at i forhold til det så var avansen mellom 300% og 600% (identiske delar)

Eg reknar med at installasjonsfirmaet ABB har enno lågare innkjøpspris slik at

deira avanse var enno høgare.

 

 

Scorpioen84:

*Oppussing bad*

Snekker - 15.000

Flislegger - 35.000

Rørlegger - 25.000

Elektriker - 4000 (Dette var EKSTREMT billig.)

Lenke til kommentar

Tenk om DSB (eller kven det no er som driv med det) i dag gjekk ut og sa at kven som helst har lov til å montere nye stikkontakter og punkter til lys. Kjempefint for den som er interessert i elektronikk, men ikkje har fagbrevet, vedkommande kan fint kople opp ein ny stikkontakt på rommet sitt ihht gjeldande normar (sjølv om han neppe veit kva dei er).

 

Kva med alle dei andre som har null peiling, men ikkje har kunnskapen som skal til. Kursen blir lagt ut, han skal kople til og får seg ein karamell sidan han la ut feil kurs og ikkje hadde måleinstrument til å kontrollere med. Pyttsann tenker han og skrur vidare, litt forsiktig. Neste dag er denne personen omkomme som følge av skaden.

 

Ein elektrikar skal vite at du må gå til lege ved straumgjennomgang, uansett. Dette blir neppe gjort sidan det tar mykje tid og kostar nokre kroner, men som elektrikar tar du ein del forhåndsreglar før du skrur på den stikkontakten.

 

Normane er til for å beskytte deg som person utan fagleg opplæring og ikkje minst den som skal jobbe med elektrisitet.

 

Personen over fekk kopla stikkontakten sin og slenger på ei padde med ein ovn, ein PC og diverse anna på kursen. Han skrudde skrua litt for dårleg fast og det blir varmgang. Mens han er på jobb og ungane på skulen blir det så varmt at det tar fyr, ein time seinare er huset i full brann. I værste tilfelle skjer dette midt på natta mens alle søv, og røykdetektorane er kanskje og defekt.

 

I etterkant vil dei finne brannårsaken, heldigvis låg dokumentasjonen for anlegget ikkje i huset, så dei fant ut at Osen Elektro hadde lagt opp det elektriske anlegget. Det vart slått fast at brannen byrja i nevnte stikkontakt, som var montert av den ufaglærte, men det er det ingen som veit, du får ikkje med ein fullstendig oversikt over det elektrofirmaet har montert, og montøren hugsar neppe om stikkontakten var montert av han.

Lenke til kommentar

Tar med litt informasjon frå Nelfo.

Stor prosentandel av branner i Norge skyldes feil bruk av elektrisk utstyr eller feil med den elektriske installasjonen.

Statistikken for 2002 viser at ca. 41 av antall branner i Norge forårsaket elektrisitet.

 

Statistikken er delt på to.

Branner forårsaket av feil ved faste elektriske installasjoner ca 19 %. Branner forårsaket av feil med elektrisk utstyr / feil bruk av elektrisk utstyr ca 22 %. Når det gjelder feil bruk av elektrisk utstyr så er tørrkoking på komfyr en vesentlig brannårsak.

Står litt meir i dette PDF-dokumentet.

http://g5283345.flexiweb.no/accounts/433825/File/6515.pdf

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Tar med litt informasjon frå Nelfo.
Stor prosentandel av branner i Norge skyldes feil bruk av elektrisk utstyr eller feil med den elektriske installasjonen.

Statistikken for 2002 viser at ca. 41 av antall branner i Norge forårsaket elektrisitet.

 

Statistikken er delt på to.

Branner forårsaket av feil ved faste elektriske installasjoner ca 19 %. Branner forårsaket av feil med elektrisk utstyr / feil bruk av elektrisk utstyr ca 22 %. Når det gjelder feil bruk av elektrisk utstyr så er tørrkoking på komfyr en vesentlig brannårsak.

Står litt meir i dette PDF-dokumentet.

http://g5283345.flexiweb.no/accounts/433825/File/6515.pdf

8313256[/snapback]

 

Men hvor mange av disse brannene er igjen forårsaket av at privatpersoner har installert feil? Såklart kan det argumenteres både for og imot reglene, personlig bruker jeg gjerne dyktge håndverkere uansett om jeg skal ha slikt gjort, men jeg er ikke overbevist om at vi ville sett en eksplosjon i branner om reglene var litt slakkere. I verste fall kan mye galt skje, men bør det forbys av den grunn? Det er et utall ting man har lov til å gjøre der man i ytterste konsekvens risikerer å ta livet av seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er umogleg å vite, men eg skal nesten love deg at antalet ikkje hadde gått ned om kven som helst med loven på si side kunne gjort inngrepen i elektriske anlegg.

 

Firmaet eg jobbar i har ein nullfilosofi, null skade på menesker og dyr. Det blir kontinuerlig jobba mot same mål i elektrobransjen, normar og reglar blir oppdatert og nye oppretta for å heve sikkerheten endå eit par hakk.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så er det relativt mange branner i norge forårsaket av elektrisk anlegg, det hadde vært interessant å se litt mer konkret hva som var den vanligste årsaken, jeg mistenker at systemet i norge er en stor delaktighet.

 

AtW

8313044[/snapback]

Her er noe å kikke på, interesant lesning

DSB side med forskningsresultater om årsaker

ligger to sintef rapporter nederst som pdf (lange, men verd å lese)

Lenke til kommentar

Om reglene blei myknet opp var det ikke bare de som faktisk har peiling som ville prøve seg, også mange som ikke har anelse hva de holder på med.

Har i grunnen sett nok eksempler på det.

 

Strømføringsevnen til kabler er beregnet ut fra en ledertemperatur på 70 grader, fordi 70 grader er grenseverdien på når PVC begynner å gi fra seg korrosive gasser som angriper koblinger.

Her ligger selve brannfaren.

Dårlige koblinger og underdimensjonerte kabler som i sin tur fører til varmgang og kanskje brann etter en tid.

Når det kommer til underdimensjonerte kabler så er det skjelden kabelen i seg selv som brenner opp men koblingspunktet den er koblet til i som får støyten.

 

Mange hobbyelektriekere tror alt er i orden når det er strøm på stikken eller lys i lampa.

Tenk deg at noen legger opp ekstra stikk på soverommet sitt med lampettledning (2x0,75) på en 16A kurs med treg karrakteristikk.

Her kreves det 160A for at sikringa skal slå ut momentant.

Er slett ikke sikkert kortslutningsytelsen er stor nok etter 15 meter lampetledning.

En kortslutning i TVen ville her være katastrofalt.

Varmgangen i koblingsklemmene vil bli høy om man setter et par 1500W oljeovner på enden.

Sikringa holder jo.

Skulle tilfeldigvis huset ligge på en liten trafokrets eller langt unna trafoen hjelper ikke det heller.

Jeg tror elektrisk startede branner vil øke betraktelig.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Til dere eletrikere her så har jeg et spørsmål.

Har et ønske om å flytte vaskerommet mitt for å få en bedre planløsningen. Desverre er sikringeskapet der hvor jeg ønsker at mitt nye vaskerom skal være.

Jeg regner med at sikringeskap og våtrom ikke er en kombinasjon som er ønskelig, så hva er beste måten å løse dette problemet?

 

Lage et rom på 0,2 kvm som bare er så stort som døren er, og dybden på sikringeskapet, eller er det andre måter å løse det på?

 

Flytte sikringeskapet ser jeg for meg at er en dyr affære, da er det vel billigere å lage et eget rom til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...