Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Datt personlig fort av den serien.. Men tror jeg drev å så på den når det kun var en eller to sesonger :hmm:
Var aldri min smak vil jeg tro. 

Gouldfan skrev (1 time siden):

Jeg ble dårlig, og var vemmelig. Er jo noe helt annet enn Boys , men Stream tillater seg helt andre ting i forhold til hva som før ble sendt på fjernsyn.

Det er bra man har frihet og lite sensur, men selv har jeg ikke sansen for boys, om dere liker det så er det bare bra for deres del, er sikkert mye jeg liker som dere synes er kjedelig også..

Har forståelse for at det kan bli litt mye.. Så en scene fra den serien hvor en fyr krymper og går inni vaginaen til en dame også blir han stor igjen og sprenger opp kroppen hennes.. Er ikke helt min serie heller haha. 

Men det er det som er fint med filmer og serier.. Du kan velge og vrake det DU vil se på. 

Gouldfan skrev (1 time siden):

Chainsaw massacre digger jeg fordi det er en herlig lek med skrekken for livet på bøgda i USA.... Jeg liker survival filmer i skrekk...

Men jeg takler dårlig umotivert grov vold, og dårlig moral med en eller annen rosin i Ruka som et moralsk poeng.

Chainsaw massacre er jo egentlig veldig umotivert vold etter min mening.. Veldig mye vold for liten grunn. Filmene er inspirert av Ed Gein som vokste opp med en mor som mente at kvinner var djevler og nærmest hatet alle utenom seg selv. Lite empati osv.. Men det er ikke grunn nok til å drive å drepe folk.. Det er vel i grunnen ingen grunn i verden for å drepe folk. Det er umoralsk av natur. 

For min egen del er vel den første SAW filmen mye mer av det du snakker om her.. Selv om han gjør så forferdelige ting så gjør han det fordi han tror at det vil hjelpe ofrene.. Så vet vi godt voksne mennesker at det å torturere folk ikke hjelper på noen som helst vis, men tanken er kanskje god, selv om det gjøres på en forkastelig måte. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rutgerus skrev (24 minutter siden):

Akkurat sett ferdig sesong 6 av Peaky Blinders. Den siste, og svakeste sesongen

Det er få serier som har falt så jevnt som Peaky Blinders. Var spesielt merkbart når russerne ble innblandet. 

 

Rutgerus skrev (26 minutter siden):

En del tråder som ikke blir nøstet opp i eller videre forklart, som trekker ned en del.

Har du noen eksempler? Det skal komme en film, gjerne flere. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (18 minutter siden):

Det er få serier som har falt så jevnt som Peaky Blinders. Var spesielt merkbart når russerne ble innblandet. 

 

Har du noen eksempler? Det skal komme en film, gjerne flere. 

Ikke nødvendigvis enig. Frem til sesong 4 var det pur klasse, i mine øyne. Sesong 2 står igjen som den beste, men kan enkelt rulle terning 5 på både sesong 3 og 4. Kanskje spesielt 4. Sesong 5 var jo grei nok, mens sesong 6 skuffet. Burde nok gitt seg etter sesong 4, og holdt Tommy unna all politikken. 

Vedrørende trådene, kanskje jeg overdrev litt. Ingen store spørsmålstegn til serien under ett. Men hva var greia med Finn der? Hvordan visste de at Billy var en muldvarp? Og hva i alle dager var poenget med å blande inn enda en sønn på Tommy, som attpåtil fikk en betydelig rolle i «gjengen» uten noe videre hendelsesforløp. 
 

Ble også litt for mye hopping frem i tid for min del. Plutselig var jo Michael den «farlige». Likte heller ikke utviklingen til Arthur. Ble redusert til en rimelig stakkarslig type etter hvert der. 
 

Og all dødtiden rundt fascistene? De dølle samtalene som aldri inneholdt noe særlig mer enn tomt innhold presentert av drevne skuespillere. Boston-gjengen var jo også et stort snork. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 timer siden):

Jeg ble dårlig, og var vemmelig.

Black Mirror må egentlig ses på som en serie småfilmer. Det går ikke an å si at det er en vemmelig serie etter å ha sett en episode, for hver enkelt episode er totalt forskjellig i innhold. Jeg syns selv Black Mirror er en enormt viktig serie som setter fingern på mye av det som er galt i dagens samfunn. Noen av episodene er direkte ubehagelige, mens andre hadde jeg ingen problem med å anbefale til dama.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (8 timer siden):

Datt personlig fort av den serien.. Men tror jeg drev å så på den når det kun var en eller to sesonger :hmm:
Var aldri min smak vil jeg tro. 

Har forståelse for at det kan bli litt mye.. Så en scene fra den serien hvor en fyr krymper og går inni vaginaen til en dame også blir han stor igjen og sprenger opp kroppen hennes.. Er ikke helt min serie heller haha. 

Men det er det som er fint med filmer og serier.. Du kan velge og vrake det DU vil se på. 

Chainsaw massacre er jo egentlig veldig umotivert vold etter min mening.. Veldig mye vold for liten grunn. Filmene er inspirert av Ed Gein som vokste opp med en mor som mente at kvinner var djevler og nærmest hatet alle utenom seg selv. Lite empati osv.. Men det er ikke grunn nok til å drive å drepe folk.. Det er vel i grunnen ingen grunn i verden for å drepe folk. Det er umoralsk av natur. 

For min egen del er vel den første SAW filmen mye mer av det du snakker om her.. Selv om han gjør så forferdelige ting så gjør han det fordi han tror at det vil hjelpe ofrene.. Så vet vi godt voksne mennesker at det å torturere folk ikke hjelper på noen som helst vis, men tanken er kanskje god, selv om det gjøres på en forkastelig måte. 

Saw filmene synes jeg var helt idiotisk, og elendig script...

Black Mirror var urealistisk og spekulativt. Men jeg har bare sett første avsnitt. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Saw filmene synes jeg var helt idiotisk, og elendig script...

Black Mirror var urealistisk og spekulativt. Men jeg har bare sett første avsnitt. 

Black mirror er masse kortfilmer og er forskjellige alle sammen. Svært bra laget og ekstremt mye tankevekkende historier om dagens samfunn. Du kan ikke dømme det etter litt av 1 episode.. enkelte episoder her er ren filmkunst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ChopperReid skrev (2 minutter siden):

Black mirror er masse kortfilmer og er forskjellige alle sammen. Svært bra laget og ekstremt mye tankevekkende historier om dagens samfunn. Du kan ikke dømme det etter litt av 1 episode.. enkelte episoder her er ren filmkunst. 

Er ikke alle episodene/småfilmer laget av samme person?

Lenke til kommentar
9 hours ago, Omnia vincit amor said:

Men det er det som er fint med filmer og serier.. Du kan velge og vrake det DU vil se på. 

Kloke ord som ofte kan bli litt glemt i diskusjoner om hvorvidt Serie A og film B er så mye bedre enn serie C og film D. Et godt eksempel er The Handmaid's Tale. Fått strålende kritikk, 8.4 på IMDB (fra 220k stemmer) og vinni noe sånt som 15 Emmys - Jeg prøvde virkelig men kom ikke forbi episode 3. Det der var aldeles ikke noe for meg, men kan forstå hvorfor andre liker den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Wheeljack said:

Kloke ord som ofte kan bli litt glemt i diskusjoner om hvorvidt Serie A og film B er så mye bedre enn serie C og film D. Et godt eksempel er The Handmaid's Tale. Fått strålende kritikk, 8.4 på IMDB (fra 220k stemmer) og vinni noe sånt som 15 Emmys - Jeg prøvde virkelig men kom ikke forbi episode 3. Det der var aldeles ikke noe for meg, men kan forstå hvorfor andre liker den. 

Handmaids tale er en av mine favoritter fra de senere årene, spesielt sesong 1 som vel er den eneste som er basert på boka til Atwood. Den kan være vanskelig å se, men er en helt fantastisk serie og den er veldig tidsaktuell.

Lenke til kommentar
ChopperReid skrev (29 minutter siden):

Mye mulig,  men hva så? Ingen av de henger ihop og er forskjellige filmer. Dette er virkelig episoder som retter lys mot forskjellige problemer i samfunnet og har svært mange gode poenger. Bare se det.

Jeg tror jeg fikk med meg at det var en person bak filmene, men det var bare ikke for meg. Bra du likte det.

Noen nevnte Handmaid's tale, det var noe annet som ikke fenget meg, synes konseptet var for teit. Men det er meg, sikkert bra for folk flest, og tror boken det er basert på er genial.

Tsjernobyl derimot var perfekt for meg.

Jeg synes Cursed var bra da, King Arthur story, men alle andre slaktet den inkludert bladsmørerne..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

The Boys er samfunnskritikk/kommentar på kjendiskultur, narsissisme og markedsføringsbransjen. 

Nyeste sesong er et klart stikk til våpenindustrien, CIA og typer som Donald Trump. 

Det kan dras paralell til sportsvasking, idrettsprofiler hvis primære funksjon er å få de lettlurte massene til å se en annen vei. 

Den setter ting i perspektiv, med groteske virkemidler. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dotten skrev (25 minutter siden):

The Boys er samfunnskritikk/kommentar på kjendiskultur, narsissisme og markedsføringsbransjen. 

Nyeste sesong er et klart stikk til våpenindustrien, CIA og typer som Donald Trump. 

Det kan dras paralell til sportsvasking, idrettsprofiler hvis primære funksjon er å få de lettlurte massene til å se en annen vei. 

Den setter ting i perspektiv, med groteske virkemidler. 

Selvom det finnes kjendiser som er lavmåls så betyr ikke det at alle kjendis-folk er sånn....

De aller fleste er ikke med i Paradise hotel eller er Donald Trump...

Kjendis status har litt dårlig effekt på folk med lav intelligens... Dvs noen blir herlige, men ikke direkte onde..

Vanskelig for meg å vurdere moral etter en episode, jeg følte det den la opp til bommet totalt... Fordummende.

Saw der kreftsyke blir til massemorder er også tåpelig. Jeg synes det, var veldig barnslig og dumt. Men det er kun min vurdering.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Don't Look up derimot er kjempebra Samfunnskritikk. Fordi den kritiserer faktiske problemer...

Og Chainsaw Massacre er jo en sinnsyk galning..... Der har du jo all motivasjon..

Samme med Halloween filmen..

Det overdrives jo veldig, og Chainsaw Massacre er smart der den kritiserer landsbygda og det er lek med byfolks naive angst for landsbygda.

Det er jo selvfølgelig teit, er ikke noe sted du er mer trygg enn ute i skogen... Men morsomt absolutt.

Er mange andre filmer som spiller på sånt også. Villmark feks.

 

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (19 minutter siden):

Selvom det finnes kjendiser som er lavmåls så betyr ikke det at alle kjendis-folk er sånn....

De aller fleste er ikke med i Paradise hotel eller er Donald Trump...

Kjendis status har litt dårlig effekt på folk med lav intelligens... Dvs noen blir herlige, men ikke direkte onde..

Vanskelig for meg å vurdere moral etter en episode, jeg følte det den la opp til bommet totalt... Fordummende.

Saw der kreftsyke blir til massemorder er også tåpelig. Jeg synes det, var veldig barnslig og dumt. Men det er kun min vurdering.

Åpenbart. Det endrer ikke det faktum at kjendisdyrking er en naiv adferd å kaste seg på. 

Som er et høyst reelt poeng en serie som The Boys tar for seg (med ekstreme virkemidler). 

Det er meningsløst å bli fan av noen fordi de presterer, all den tiden man faktisk ikke vet noe om vedkommende. 

Der er både statsledere, idrettshelter, Hollywood-stjerner, religiøse ledere og musikere som aldri har vært på Paradise Hotel og slipper unna med mye djevelskap fordi massene ikke makter å løsrive seg fra fiksjonen de har latt seg lure av.

Jeg tror Kill Your Heroes av Awolnation er en god låt om dette. Og The Boys er en god serie om dette. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Er ikke alle episodene/småfilmer laget av samme person?

Er vel en gjeng som skriver. 

Men gjesteregissører er mye brukt tror eg? 🤔

Uansett. Det er så forskjellige temaer og storyer at man tenker man ser korte filmer. 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Saw der kreftsyke blir til massemorder er også tåpelig. Jeg synes det, var veldig barnslig og dumt. Men det er kun min vurdering.

Poenget mitt var at du snakket om at det var så forferdelig med dreping i serier også nevner du en film som Texas Chainsaw Massacre som noe du liker.. Jeg mente det var litt ironisk at du synes det ene er helt for fordelig mens det var helt greit med en galing som går rundt med en motorsag og dreper folk.. Den siste filmen er faktisk noe av det groveste jeg har sett og overgår garantert mange av SAW filmene med blodbruk.. 

Penget mitt med SAW var forøvrig også at det var en viss moral knyttet til det morderen gjorde og at selv om det er helt jævelig og umoralsk så var det bygget på at vedkommende trodde han ville hjelpe folk. Så er det faktisk en grunn til at han driver på slik.. I de fleste skrekkfilmer så får du aldri en grunn for hvorfor folk driver på som de gjør. 

Du skal selvsagt få mene at filmene er teit og idiotisk men det gjør ikke til at TCM er noe bedre. 

For meg har aldri SAW filmene handlet om volden men storyen. At noen synes at det er noe dritt får så være men det er få filmer i den sjangeren som gir en grunn for hvorfor noe skjer. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (50 minutter siden):

Poenget mitt var at du snakket om at det var så forferdelig med dreping i serier også nevner du en film som Texas Chainsaw Massacre som noe du liker.. Jeg mente det var litt ironisk at du synes det ene er helt for fordelig mens det var helt greit med en galing som går rundt med en motorsag og dreper folk.. Den siste filmen er faktisk noe av det groveste jeg har sett og overgår garantert mange av SAW filmene med blodbruk.. 

Penget mitt med SAW var forøvrig også at det var en viss moral knyttet til det morderen gjorde og at selv om det er helt jævelig og umoralsk så var det bygget på at vedkommende trodde han ville hjelpe folk. Så er det faktisk en grunn til at han driver på slik.. I de fleste skrekkfilmer så får du aldri en grunn for hvorfor folk driver på som de gjør. 

Du skal selvsagt få mene at filmene er teit og idiotisk men det gjør ikke til at TCM er noe bedre. 

For meg har aldri SAW filmene handlet om volden men storyen. At noen synes at det er noe dritt får så være men det er få filmer i den sjangeren som gir en grunn for hvorfor noe skjer. 

Er det ingen andre enn jeg som ser dette!?!??

TCM var en sinnsyk, utviklingshemmed voldelig fyr... Det bygger på Ed Gein fra Amityville, han var Schizofren og mildt sagt spesiell. Jeg tror nattsvermeren bygger på samme fyr/elementer.

Saw. Såvidt jeg husker en meget intelligent høyt utdannet kreft pasient.... Videre såvidt jeg husker så drepte han en haug mennesker der kun 1 kvalifiserte til et høyere liv med en teit "verdi"

Så presterer dere å påstå at Leatherface/Ed er verre enn enn Høyt utdannede syke Saw?

Hvordan ville retten dømt tror dere????

 

Til Leatherface forsvar så døde vel han og det var en overlever der også....

 

  • Det er vel bare i USA at de kunne laget Breaking Bad(Bra serie, men i Norge har vi Nav) eller Saw...

Om man har kreft, bruk tid på familjeliv og venner, ikke begynn å selge meth eller bli massemorder.... Du har Nav.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Er det ingen andre enn jeg som ser dette!?!??

TCM var en sinnsyk, utviklingshemmed voldelig fyr... Det bygger på Ed Gein fra Amityville, han var Schizofren og mildt sagt spesiell. Jeg tror nattsvermeren bygger på samme fyr/elementer.

Saw. Såvidt jeg husker en meget intelligent høyt utdannet kreft pasient.... Videre såvidt jeg husker så drepte han en haug mennesker der kun 1 kvalifiserte til et høyere liv med en teit "verdi"

Så presterer dere å påstå at Leatherface/Ed er verre enn enn Høyt utdannede syke Saw?

Hvordan ville retten dømt tror dere????

Poenget er fremdeles at vold er vold og når du mener at enkelte serier er for voldelige så synes jeg det er paradoksalt at du synes TCM er herlig, that's it. 

Jeg sier ikke at det fyren i SAW gjorde er noe bedre, heller at det gir en grunn for det som skjer, noe TCM ikke gjør. At vedkommende er utviklingshemmet gir han ikke noe rett eller grunn til å gå helt gal. 

At det er basert på Ed Gein kan så være men om man leser litt hva han gjorde og så forstår man jo at fyren var sjuk fordi han vokste opp med en mor som fikk han til å manisk lese bibelen og ta alt det som sto der bokstavelig.. Mente jo også at kvinner var djevelens verk... 

Igjen.. At noe er basert på noe betyr ikke at det er noe bedre enn annen fiksjon, det er hva jeg prøver å få fram. 

Tror forøvrig det kun er jeg som sier noe om dette, så vet ikke helt hvor "dere" kommer fra.. 

Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Det er vel bare i USA at de kunne laget Breaking Bad(Bra serie, men i Norge har vi Nav) eller Saw...

Om man har kreft, bruk tid på familjeliv og venner, ikke begynn å selge meth eller bli massemorder.... Du har Nav.

Mye rart som skjer i USA ja.. Men nei det er flere land som fint kunne laget den serien.. Handler vel bare om at det kanskje er billigere å produsere det i USA fordi myndighetene subsidierer for å ha filmproduksjon i landet.. Mange filmer blir forøvrig produsert i Canada fordi det er langt billigere enn USA. 

Selv om SAW ble filmet i LA så var det laget av to australiere forresten.. Og de er ikke så stolte av det SAW ble til mtp. volden noe jeg kan være enig i. Alt etter SAW ble jo rene torturfesten. Og der igjen så likte jeg egentlig storyen mer enn all volden, men her skal vi selvsagt få være uenig. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (4 timer siden):

Poenget er fremdeles at vold er vold og når du mener at enkelte serier er for voldelige så synes jeg det er paradoksalt at du synes TCM er herlig, that's it. 

Jeg sier ikke at det fyren i SAW gjorde er noe bedre, heller at det gir en grunn for det som skjer, noe TCM ikke gjør. At vedkommende er utviklingshemmet gir han ikke noe rett eller grunn til å gå helt gal. 

At det er basert på Ed Gein kan så være men om man leser litt hva han gjorde og så forstår man jo at fyren var sjuk fordi han vokste opp med en mor som fikk han til å manisk lese bibelen og ta alt det som sto der bokstavelig.. Mente jo også at kvinner var djevelens verk... 

Igjen.. At noe er basert på noe betyr ikke at det er noe bedre enn annen fiksjon, det er hva jeg prøver å få fram. 

Tror forøvrig det kun er jeg som sier noe om dette, så vet ikke helt hvor "dere" kommer fra.. 

Poenget er at Leatherface hadde havnet på psykiatrisk, Saw hadde fått dødsdom i USA i flere stater.

Poenget når man lager skrekk er jo å ha en forklaring på hvem morderen er... Han er syk til det absurde/overdrevne...

Men Saw han er filosof og snill og oppegående....

Hvordan fungerer den forklaringen/moralen der? At folk som tenker koffert eller er kjedelige ikke fortjener livet?

Holocaust here we come..

 

Edit det er sef ikke greit at Schizo dreper folk, men de er syke, det er helsevesenet og politikk man må se på da.....

Men at høyt utdannede "filosofiske" snille mennesker blir massemorder eller narkolanger håper jeg vi ikke ser mye av, da sliter vi i verden....

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...