Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Gomorrah er fremdeles en herlig serie ja! Savner faktisk å se på den, men jeg har alt sett den to ganger tidligere så tror jeg roer det litt ned med å se den på ny. 

Enda ikke sett verken The Boys eller Better Call Saul.. Better Call Saul synes jeg også var utrolig treg i starten så datt kjapt av. 

Har faktisk ikke hørt om det fenomenet før. Ganske artige saker faktisk. 

Gomorrah er virkelig herlig ja. Noe av det jeg liker så godt er hvor autentisk serien føler. Lokasjonene de filmer på f.eks, lyssettingen de bruker. Masse gamle nedlagte fabrikkbygg og lignende. Den er virkelig helt unik her. Serien dro seg nok kanskje noe langt totalt sett, men det er fortsatt en serie jeg gleder meg til å se på nytt.

Angående The Boys, syns jeg det mest interessante er nettopp premisset i seg selv. Hvis du er en såkalt "superhelt", eller en person med helt unike/voldsomme evner - hvorfor skulle du være "snill"? Hvorfor skulle du ikke bare bruke evnene til å gjøre akkurat hva du føler for? Ingen kan stoppe deg. Er selv blitt veldig mettet på superheltfilmer de siste årene, så The Boys et friskt pust sånn sett.

Forøvrig også sesongslutt på sesong 3 av Barry. Herlig å følge med på denne også :)

Endret av Vertical^
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vertical^ skrev (1 minutt siden):

Gomorrah er virkelig herlig ja. Noe av det jeg liker så godt er hvor autentisk serien føler. Lokasjonene de filmer på f.eks, lyssettingen de bruker. Masse gamle nedlagte fabrikkbygg og lignende. Den er virkelig helt unik her. Serien dro seg nok kanskje noe langt totalt sett, men det er fortsatt en serie jeg gleder meg til å se på nytt.

Angående The Boys, syns jeg det mest interessante er nettopp premisset i seg selv. Hvis du er en såkalt "superhelt", eller en person med helt unike/voldsomme evner - hvorfor skulle du være "snill"? Hvorfor skulle du ikke bare bruke evnene til å gjøre akkurat hva du føler for? Ingen kan stoppe deg. Er selv blitt veldig mettet på superheltfilmer de siste årene, så The Boys et friskt pust sånn sett.

Gomorrah likte jeg også, litt fordi den markerer seg så tydelig mot romantiseringen fra filmer som Gudfaren og Goodfellas og viser realistisk skyggesiden og dritten som mafia fører til i Italia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Vertical^ skrev (19 minutter siden):

Gomorrah er virkelig herlig ja. Noe av det jeg liker så godt er hvor autentisk serien føler. Lokasjonene de filmer på f.eks, lyssettingen de bruker. Masse gamle nedlagte fabrikkbygg og lignende. Den er virkelig helt unik her. Serien dro seg nok kanskje noe langt totalt sett, men det er fortsatt en serie jeg gleder meg til å se på nytt.

Jeg er 100% enig med deg! 

Det som også kan sies er at en del av skuespillerne faktisk har tilknytting til den virkelige Gomorrah og andre typer grupper.. Han ene ungen i en av sesongene som ender opp som en scapegoat ble faktisk arrestert og tiltalt for et drap. Men ja det er sjeldent å se slike kulisser som vi ser i Gomorrah og det er utrolig imponerende hva de fikk til med serien. Jeg tror kanskje det handler om hvor mye interesse det er for temaet. Boken serien er basert på er også utrolig at i det hele tatt eksisterer da det er såpass detaljerte beskrivelse av hvordan Gomorrah oppererer.. Husker godt den første fortellingen om hvordan forfatteren var vitne til at hundrevis av lik bare plutselig datt ut av en container også kommer det plutselig biler med en gjeng folk som begynner å rydde opp.. Skulle tro politiet ville bli varslet men i den verden vi snakker om her er det kanskje ikke godt å si.   

Gouldfan skrev (15 minutter siden):

Gomorrah likte jeg også, litt fordi den markerer seg så tydelig mot romantiseringen fra filmer som Gudfaren og Goodfellas og viser realistisk skyggesiden og dritten som mafia fører til i Italia.

Må si meg enig her.. Vil forøvrig anbefale å se Mafia only Kills in summer som viser hvordan det var for en familie i Palermo å leve på 1970-tallet og hvordan mafiaen hadde ekstrem innvirkning på alt i livet. Veldig spennende serie og noe av det beste drama jeg har sett i grunnen. Spesielt Anna Foglietta og Claudio Gioè som spiller Pia og Lorenzo er helt fantastiske i sin portrettering av et ekteskap som går begge veier mens de navigerer seg i et Sicilia som er kontrollert av den mektige Cosa nostra. Er en blanding av komedie og drama som fungerer svært bra. Vi ser også en ung gutt som prøver å forstå alt som skjer og hvordan han opplever det hele. 

Er litt synd at jeg ikke har sett Anna Foglietta og Claudio Gioe i flere filmer/serier da jeg synes de er det beste med serien. De gjør det rett og slett perfekt. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (3 timer siden):

Det kan vi. 

Hvilken serie ser du på for tiden? 

Har akkurat sett stranger things sesong 4 for andre gang sammen med samboer. Den ble bedre denne gang. Så kom for all mankind på fredag, og den ar virkelig god. The boys er også et mesterverk, det er ikke et sekund med unødvendig spilletid. 

 

Amazon annonserte akkurat at alt av James bond kommer på prime ganske snart. Siden serier er veldig populært, tror dere det kommer en James bond serie? Det hadde vært kult. Trenger ikke å være akkurat bond, men i samme univers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Sjørøver skrev (Akkurat nå):

Amazon annonserte akkurat at alt av James bond kommer på prime ganske snart. Siden serier er veldig populært, tror dere det kommer en James bond serie? Det hadde vært kult. Trenger ikke å være akkurat bond, men i samme univers. 

Hadde ikke forundret meg om de kunne lage en serie basert på James Bond nei. Det tror jeg flere ville likt i grunnen. 

Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Har akkurat sett stranger things sesong 4 for andre gang sammen med samboer. Den ble bedre denne gang. Så kom for all mankind på fredag, og den ar virkelig god. The boys er også et mesterverk, det er ikke et sekund med unødvendig spilletid. 

Må få sett Stranger Things etterhvert altså. Hører mange skryte av den serien men har dessverre enda til gode å se den. Er alltid en risiko for at serier/filmer som blir hypet veldig mye opp i skyene også blir litt skuffende om man tror det er så fantastisk. Hadde en slik opplevelse når jeg så GoT som jeg synes var helt OK men ikke så veldig bra i forhold til det alle andre drev å snakka om. Likte spesielt ikke f.eks hun dronningen (ungen som går rundt og sier at hun har rett på  tronen) som jeg synes var en skikkelig irriterende karakter. 

Skal få sett den etterhvert altså! 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (3 minutter siden):

Hadde ikke forundret meg om de kunne lage en serie basert på James Bond nei. Det tror jeg flere ville likt i grunnen. 

Enten en ung bond eller en fersk agent i MI6 hadde vært kult. Bare den blir bedre en young macgyver. 

 

Omnia vincit amor skrev (4 minutter siden):

Hadde en slik opplevelse når jeg så GoT som jeg synes var helt OK men ikke så veldig bra i forhold til det alle andre drev å snakka om.

Enig i det. Jeg synes aldri det var så bra som "alle" mente. 

Lenke til kommentar

Er vel fortsatt slik at Broccoli-familien styrer James Bond-universet med jernhånd. Så om det skulle bli en serie, er vel rett og slett helt opp til dem. De har nok interesse av å ikke "vanne" ut navnet, selv om det nå har blitt voldsomt mange filmer siden Dr. No.

For referanse https://www.businessinsider.com/amazon-wont-have-total-control-of-bond-after-buying-mgm-2021-5?r=US&IR=T

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Vertical^ said:

Gomorrah er virkelig herlig ja. Noe av det jeg liker så godt er hvor autentisk serien føler. Lokasjonene de filmer på f.eks, lyssettingen de bruker. Masse gamle nedlagte fabrikkbygg og lignende. Den er virkelig helt unik her. Serien dro seg nok kanskje noe langt totalt sett, men det er fortsatt en serie jeg gleder meg til å se på nytt.

Angående The Boys, syns jeg det mest interessante er nettopp premisset i seg selv. Hvis du er en såkalt "superhelt", eller en person med helt unike/voldsomme evner - hvorfor skulle du være "snill"? Hvorfor skulle du ikke bare bruke evnene til å gjøre akkurat hva du føler for? Ingen kan stoppe deg. Er selv blitt veldig mettet på superheltfilmer de siste årene, så The Boys et friskt pust sånn sett.

Forøvrig også sesongslutt på sesong 3 av Barry. Herlig å følge med på denne også :)

Har lurt litt på det der med noe av Gomorrah sin autensitet. Bor Sjefene i slummen? Godt mulig det er en kulturgreie, men har ikke sett det andre steder. Det skal sies at Savastano bor litt finere. Synes generelt at hele økonomien man får et innblikk i ikke viser seg i levestilen.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Sydvest said:

BCS er en slow burner, men kommer seg opp på Breaking Bad nivå og vel så det synes jeg. Men så var Saul Goodman allerede en favorittkarakter fra BB.

Ja blir vel BB-univers fra ca sesong 4. 

Har alltid synes det var rart at de lagde en spinnoff på Saul/Jim og ikke Mike. Synes sistnevnte er mer interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (39 minutter siden):

Har lurt litt på det der med noe av Gomorrah sin autensitet. Bor Sjefene i slummen? Godt mulig det er en kulturgreie, men har ikke sett det andre steder. Det skal sies at Savastano bor litt finere. Synes generelt at hele økonomien man får et innblikk i ikke viser seg i levestilen.

Nå er ikke jeg ekspert på Italias Camorra men er vel bare gamlingene som lever i sus og dus..

Ungbossene lever i vold og nær gata... Jeg tror Gomorrah er spot on.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (7 minutter siden):

Ja blir vel BB-univers fra ca sesong 4. 

Har alltid synes det var rart at de lagde en spinnoff på Saul/Jim og ikke Mike. Synes sistnevnte er mer interessant.

Det er også den karakteren jeg syns er mest interessant i det universet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (8 minutter siden):

Har alltid synes det var rart at de lagde en spinnoff på Saul/Jim og ikke Mike. Synes sistnevnte er mer interessant

Mike sin bakgrunn har vi fått med oss i BCS. Den måtte isåfall blitt skrevet annerledes for å bli mer spennende. Sammenlignet med han er Jimmy en mer fargerik og kompleks karakter man kan skrive en større handling til.

Endret av Sydvest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos The Boys og mørk humor; alle mennesker har vel en tendens til å se det de ønsker å se, eller i det minste, forventer å se, og er opptatt av. Så det er ikke overraskende at to personer kan se samme ting, men alikevel oppfatte vidt forskjellig mening bak det. Men som regel er det relativt åpenbart for de fleste eller hvert fall en stor minoritet, uten at man trenger et semantisk eller semiotisk dypdykk. At noe fremstår grusomt og ekkelt betyr ikke at det er umoralsk. Jeg elsker The Boys, men jeg hater det jeg anser som idiotiske og meningsløse filmer som SAW-serien f.eks. Helt i orden at andre liker dem dog.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Sjalottløk skrev (1 time siden):

Har lurt litt på det der med noe av Gomorrah sin autensitet. Bor Sjefene i slummen? Godt mulig det er en kulturgreie, men har ikke sett det andre steder. Det skal sies at Savastano bor litt finere. Synes generelt at hele økonomien man får et innblikk i ikke viser seg i levestilen.

Hvis man tenker på hvor denne gruppen opprinnelig befinner seg så er det i Scampia som er en av de fattigste områdene i Napoli. Og ja jeg vil tro at mange av disse bossene bor i slummene. Det er forøvrig viktig å huske på hvordan hierarkiet i Camorra (deres faktiske navn, Gomorrah er kun navnet på boken/filmen/serien). Det er ikke en pyramide struktur slik jeg forstår det som det er i den sicilianske Cosa Nostra og er mye flatere som følger. Camorra har som regel som regel flere klaner enn bare en stor famile, det ser du forøvrig i serien at det er forskjellige klaner som jobber sammen, mens i Cosa Nostra så vil disse gruppene jobbe hver for seg som regel. 

Måten de lever på er kanskje litt med kulturen som du er inne på, men jeg tenker også det handler om å ikke tiltrekke seg for mye oppmerksomhet. Kjører du rundt i fine biler så kan det godt være at du får rivaliserende gjenger som ønsker å stjele penger fra deg, eventuelt får du enklere politiet på nakken (er jo litt rart om du bor i Le Vele og du driver å kjører en lamborghini liksom).. 

Men i korte trekk så tror jeg at bossene bor rundt Scampia ja, men det kan godt være i de bor i deler som er mye finere enn slummen. 

1920px-Vele_di_Scampia_Di_Salvo.JPG

Du vet forresten de bygningene man ser i serien? De mega stygge megablokkene, som heter "Le Vele di Scampia"? De ble faktisk revet revet i 2020 (artikkelen jeg lenker til i teksten er skrevet av Roberto Saviano som er forfatter av boken forresten).

Om du er mer interessert i emnet vil jeg anbefale at du faktisk leser boken Gomorrah som serien er basert på. Det er en skikkelig spennende bok. Har dessverre ikke fått lest ferdig boken da jeg virkelig er elendig med å lese bøker men det jeg har lest så langt er veldig spennende og veldig skremmende fordi dette viser på vis også hvordan mye av illegal virksomhet fungerer og det handler om Camorra men handler om mye mer enn bare den energinasjonen det handler om hvordan illegal virksomheter fungerer i prinsippet og hvorfor de fungerer. 

Sydvest skrev (43 minutter siden):

BCS er en slow burner, men kommer seg opp på Breaking Bad nivå og vel så det synes jeg. Men så var Saul Goodman allerede en favorittkarakter fra BB.

Saul Goodman var nok også en favorittkarakter fra Breaking Bad for meg og. Har ikke lagt fra meg tanken om å se ferdig serien må bare få sett ferdig det jeg holder på med og få lyst til å se den så skal jeg se den :)

Outlier616 skrev (29 minutter siden):

Apropos The Boys og mørk humor; alle mennesker har vel en tendens til å se det de ønsker å se, eller i det minste, forventer å se, og er opptatt av. Så det er ikke overraskende at to personer kan se samme ting, men alikevel oppfatte vidt forskjellig mening bak det.

Absolutt og det synes jeg er ganske fint og. Tenk hvor grå og kjedelig verden hadde vært om vi alle var enige om alt? 

Sjalottløk skrev (39 minutter siden):

Har alltid synes det var rart at de lagde en spinnoff på Saul/Jim og ikke Mike. Synes sistnevnte er mer interessant.

Mike er absolutt en av favorittkarakterene mine og. Han er en interessant karakter men tror det er mye som blir forklart i begge seriene som sikkert dekker hvem, hvor og hvorfor. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Hvis man tenker på hvor denne gruppen opprinnelig befinner seg så er det i Scampia som er en av de fattigste områdene i Napoli. Og ja jeg vil tro at mange av disse bossene bor i slummene. Det er forøvrig viktig å huske på hvordan hierarkiet i Camorra (deres faktiske navn, Gomorrah er kun navnet på boken/filmen/serien). Det er ikke en pyramide struktur slik jeg forstår det som det er i den sicilianske Cosa Nostra og er mye flatere som følger. Camorra har som regel som regel flere klaner enn bare en stor famile, det ser du forøvrig i serien at det er forskjellige klaner som jobber sammen, mens i Cosa Nostra så vil disse gruppene jobbe hver for seg som regel. 

Måten de lever på er kanskje litt med kulturen som du er inne på, men jeg tenker også det handler om å ikke tiltrekke seg for mye oppmerksomhet. Kjører du rundt i fine biler så kan det godt være at du får rivaliserende gjenger som ønsker å stjele penger fra deg, eventuelt får du enklere politiet på nakken (er jo litt rart om du bor i Le Vele og du driver å kjører en lamborghini liksom).. 

Men i korte trekk så tror jeg at bossene bor rundt Scampia ja, men det kan godt være i de bor i deler som er mye finere enn slummen. 

1920px-Vele_di_Scampia_Di_Salvo.JPG

Du vet forresten de bygningene man ser i serien? De mega stygge megablokkene, som heter "Le Vele di Scampia"? De ble faktisk revet revet i 2020 (artikkelen jeg lenker til i teksten er skrevet av Roberto Saviano som er forfatter av boken forresten).

Om du er mer interessert i emnet vil jeg anbefale at du faktisk leser boken Gomorrah som serien er basert på. Det er en skikkelig spennende bok. Har dessverre ikke fått lest ferdig boken da jeg virkelig er elendig med å lese bøker men det jeg har lest så langt er veldig spennende og veldig skremmende fordi dette viser på vis også hvordan mye av illegal virksomhet fungerer og det handler om Camorra men handler om mye mer enn bare den energinasjonen det handler om hvordan illegal virksomheter fungerer i prinsippet og hvorfor de fungerer. 

Saul Goodman var nok også en favorittkarakter fra Breaking Bad for meg og. Har ikke lagt fra meg tanken om å se ferdig serien må bare få sett ferdig det jeg holder på med og få lyst til å se den så skal jeg se den :)

Absolutt og det synes jeg er ganske fint og. Tenk hvor grå og kjedelig verden hadde vært om vi alle var enige om alt? 

Mike er absolutt en av favorittkarakterene mine og. Han er en interessant karakter men tror det er mye som blir forklart i begge seriene som sikkert dekker hvem, hvor og hvorfor. 

Takk. Der ble jeg litt klokere, og jeg mener ikke det i en slags overfaldigs-måte. Det er nok en kulturell-greie, ja. Men litt vanskelig å forstå seg på. 

For meg så er Mike mer interessant. Eller, kanskje Saul/Jim er mer interessant fra et karakter-perspektiv, men synes Mike er mer interessant fra et underholdnings-perspektiv. Tror ikke mange ville falt av hvis de ville valgt Mike som en spinnoff. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har sett Borgen?

"Jobber" meg gjennom den om dagen. Solid førstesesong. Merker at jeg har mistet litt interessen i andre sesong, men fortsatt interessant nok til at det er en serie jeg ser videre på. Mulig jeg tar en pause etter sesong 3.

Ellers kom jeg meg endelig i gang med Mr Robot. Solid start på første sesong. Sugde meg rett inn i universet. Fikk litt Fight Club følelsen. Men synes det ble litt mye Elliot etterhvert.

Mener huske noen her skrev at serien ble skikkelig dårlig underveis, men jeg leste noen anmeldelser som sa at siste sesong og finalen mer enn veide opp for de dårlige mellomsesongene, så det var det som overbeviste meg om å gi den en sjanse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
DukeRichelieu skrev (5 timer siden):

Noen som har sett Borgen?

"Jobber" meg gjennom den om dagen. Solid førstesesong. Merker at jeg har mistet litt interessen i andre sesong, men fortsatt interessant nok til at det er en serie jeg ser videre på. Mulig jeg tar en pause etter sesong 3.

Ja men det er noen år siden. Veldig god politisk drama. Synes det var veldig spennende serie men kan godt forstå at det kan bli noe kjedelig i lengden. Forsto det slik at Netflix var med å produsere en ny sesong og det er jo kult. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...