Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Hvordan fungerer den forklaringen/moralen der? At folk som tenker koffert eller er kjedelige ikke fortjener livet?

Forstår egentlig ikke hvor du drar det utifra det jeg skriver. Men jeg tror jeg lar det ligge her jeg, så kan heller tråden få forsette videre uten at vi diskuterer noe vi åpenbart ikke kommer til å bli enig om. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Omnia vincit amor skrev (4 minutter siden):

Forstår egentlig ikke hvor du drar det utifra det jeg skriver. Men jeg tror jeg lar det ligge her jeg, så kan heller tråden få forsette videre uten at vi diskuterer noe vi åpenbart ikke kommer til å bli enig om. 

Volden var hele greia med Saw, moralen i filmen er en drøy hakk sykere enn volden og helt sykt om du sammenligner med Leatherface.

Leatherface er jo syk, i byen ville han vært innlåst.

Saw er jo frisk og skikkelig filosofisk, bestemmer hvem som har livets rett tilogmed. Herlig.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Er det ingen andre enn jeg som ser dette!?!??

Det er nok først og fremst du som ser denne moralske forskjellen, som gjør det mulig å se TCM, men ikke saw. 

 

Gouldfan skrev (1 time siden):

Hvordan ville retten dømt tror dere????

 I USA ? Det blir nok strømstolen på dem begge to. I Norge det blir nok psykiatrisk på dem begge to. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Det er nok først og fremst du som ser denne moralske forskjellen, som gjør det mulig å se TCM, men ikke saw. 

Er nok det jeg mener er paradoksalt i det han skriver.. Forferdelig med vold i serier men helt greit med TCM. 

Men sånn får det nå være. Han skal nå få ha sine meninger selv om vi er uenig i det. :)

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Det er nok først og fremst du som ser denne moralske forskjellen, som gjør det mulig å se TCM, men ikke saw. 

 

 I USA ? Det blir nok strømstolen på dem begge to. I Norge det blir nok psykiatrisk på dem begge to. 

Strømstolen er forbudt i disse dager, er ikke in å steke folk levende lenger. Tror de bruker sprøyte og gass.

Visst nok fæle gifter som ikke dreper momentant, ikke noe morfin der.. Henrettelse skal være straff og de er opptatt av lidelse.

Saw er ikke syk, han er typ en single Hitler.

Han ville fått Forvaring i Norge...

Leather face ville fått sikring og psykiatrisk tvang. 

Det er egentlig ikke så store forskjeller, men Forvaring er en straff, Sikring i psykiatrien skal ikke være straff, men man er innesperret og blir passet på.

Ed Gein som Leatherface er bygget på er ikke så vanlig lenger, fordi psykiatrien har kommet lenger, også i USA. Men er fortsatt mye sykt som skjer der, fordi de har et mer utrygt samfunn med lite fungerende helsevern.

Mindhunter på Netflix er en meget bra serie på Netflix, ontopic.... Som tar for seg seriemordere..

Seriemordere er som regel ikke Schizofrene, men hender Schizofrene dreper, men sjelden de blir seriemordere. De er ofte smarte psykopater med både arv og miljø i bagasjen, men ofte med broket bakgrunn og ikke filosofer akkurat.

At Schizofrene blir det i filmer har med forklaring og moral i filmen å gjøre, feks Psycho, Tcm, Halloween etc.

Men så har du jo American Psycho da? Den boka klarte ikke jeg å lese ferdig, men filmen tålte jeg derimot.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (27 minutter siden):

Er nok det jeg mener er paradoksalt i det han skriver.. Forferdelig med vold i serier men helt greit med TCM. 

Men sånn får det nå være. Han skal nå få ha sine meninger selv om vi er uenig i det. :)

TCM hadde vært sykt ekkelt om morderen var en frisk rik fyr med BI og stort firma, som fikk det for seg at han ville torturere og drepe en haug folk bortsett fra et overmenneske.. som hadde livsrett pga filosofi....

Men det hadde nok fenget visse..

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Strømstolen er forbudt i disse dager

resultatet er det samme.

Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Saw er ikke syk

Det kan diskuteres, men du sier jo selv at han har kreft, jeg er ikke så godt kjent med serien, men via et googlesøk så ser jeg at han har en svulst på hjernen. Der har du en grunn, der har du en billett til psykiatrisk eller lignende. 

Frontal lobe tumors may cause: behavioral and emotional changes; impaired judgment, motivation or inhibition; impaired sense of smell or vision loss; paralysis on one side of the body; reduced mental abilities and memory loss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gouldfan skrev (17 minutter siden):

TCM hadde vært sykt ekkelt om morderen var en frisk rik fyr med BI og stort firma, som fikk det for seg at han ville torturere og drepe en haug folk bortsett fra et overmenneske.. som hadde livsrett pga filosofi....

Men det hadde nok fenget visse..

Poenget er at det er like avskyelig å drepe folk uavhengig av hvordan og hvorfor det gjøres.. Og begge tilfeller ville definitivt fått dødsstraff i USA.. 

Ingen av delene er "moralsk riktig", jeg mente heller tvert om at det kanskje var en bedre grunn for at den ene gjorde det, og man fikk faktisk en grunn, men det er fremdeles like forkastelig. 

skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

resultatet er det samme.

Det kan diskuteres, men du sier jo selv at han har kreft, jeg er ikke så godt kjent med serien, men via et googlesøk så ser jeg at han har en svulst på hjernen. Der har du en grunn, der har du en billett til psykiatrisk eller lignende. 

Frontal lobe tumors may cause: behavioral and emotional changes; impaired judgment, motivation or inhibition; impaired sense of smell or vision loss; paralysis on one side of the body; reduced mental abilities and memory loss.

Veldig godt poeng. 

I SAW 2 så forklarer Jigsaw (morderen i serien) at grunnen til at han velger å gjøre disse forferdelige tingene er fordi han selv prøvde å begå selvmord, men at han ikke fikk det til og måtte selv gjøre ting for å overleve.. Han fikk dermed et kall for å teste mennesker og deres vilje til å leve, ikke nødvendigvis for å hjelpe dem.. 

Jeg mener personlig at disse filmene gikk langt over streken hva angår gore og at det hadde vært bedre om de fokuserte på triller delen som den orginale filmen handlet om.. Det var lite gore i SAW og mer antydning til det mens i SAW 2 så ble det jekket opp til 1000 og blod og alt annet gørr ble hovedfokuset noe både James Wan og Leigh Whannell begge har tatt avstand fra da de ikke ønsket at ettermælet til filmene skulle bli slik. Om man ser filmene til begge etter SAW så ser man filmer som fokuserer på å skremme men ikke er så utrolig gory. 

Men tenker kanskje vi skal sette en strek over denne diskusjonen nå siden det egentlig er OT (siden det handler om filmer og ikke serier)? Jeg har nok også vært med på diskusjonen så arresterer meg selv i samme slengen :p

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (14 minutter siden):

resultatet er det samme.

Det kan diskuteres, men du sier jo selv at han har kreft, jeg er ikke så godt kjent med serien, men via et googlesøk så ser jeg at han har en svulst på hjernen. Der har du en grunn, der har du en billett til psykiatrisk eller lignende. 

Frontal lobe tumors may cause: behavioral and emotional changes; impaired judgment, motivation or inhibition; impaired sense of smell or vision loss; paralysis on one side of the body; reduced mental abilities and memory loss.

Han fungerer kognitivt, tanta mi har hjernekreft også, hun fungerer kognitivt..

Du blir ikke psykopat av hjernetumør, du mister evne til å tenke, gå, snakke etc.

Det finnes få eksempler på folk som har blitt dyssosiale etter arbeidsulykker, men det er sjelden.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Han fungerer kognitivt, tanta mi har hjernekreft også, hun fungerer kognitivt..

Du blir ikke psykopat av hjernetumør, du mister evne til å tenke, gå, snakke etc.

Det finnes få eksempler på folk som har blitt dyssosiale etter ulykker, men det er sjelden.

Nå er det snakk om film og da er det gjerne kunstnerisk friheter man tar.. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 minutt siden):

Nå er det snakk om film og da er det gjerne kunstnerisk friheter man tar.. 

Et poeng, jeg synes det er en stor svakhet i storyen at kreftsyke tyr til massemord.

Det er liksom tiden for venner og familie.

Men jeg forstår at mange liker den syke volden i filmene.

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (2 timer siden):

Poenget er fremdeles at vold er vold og når du mener at enkelte serier er for voldelige så synes jeg det er paradoksalt at du synes TCM er herlig, that's it. 

 

Jeg synes den er hysterisk komisk, og grufull selvfølgelig, men mest komisk. Tenker da på bygdesamfunnet og "familien".

Saw var derimot ikke komisk, den var iskald og kynisk overmenneske moral.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Han fungerer kognitivt

Gjør han egentlig det ? Han låser folk fast i et rom med en sag. Jeg vil kalle det unormal adferd. 

 

Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Du blir ikke psykopat av hjernetumør, du mister evne til å tenke, gå, snakke etc.

Frontal lobe tumors may cause: behavioral and emotional changes; impaired judgment, motivation or inhibition; impaired sense of smell or vision loss; paralysis on one side of the body; reduced mental abilities and memory loss.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Gjør han egentlig det ? Han låser folk fast i et rom med en sag. Jeg vil kalle det unormal adferd. 

 

Frontal lobe tumors may cause: behavioral and emotional changes; impaired judgment, motivation or inhibition; impaired sense of smell or vision loss; paralysis on one side of the body; reduced mental abilities and memory loss.

Du misser jo poenget med kognitivt....

Jeg tror vi skal ta både Saw og TCM, Psycho, Halloween osv for å være underholdning.

Mindhunter serien på Netflix derimot er basert på intressant fakta, tror Nattsvermeren baserer seg løst på det også, og Ed Gain er basert på morderen de fanger.

Det jeg har problemer med er Twista moralen i storyen til Saw. Det er det som skurrer med Boys også.

Men jeg er ferdig med å diskutere poeng nå, jeg aksepterer at dere synes at Saw og The Boys er store saker.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Duriello skrev (24 minutter siden):

Det er vel litt bedre med en twista moral, og et sleivspark i rettningen samfunnet tar, en totalt fravær av moral i det hele tatt 👍🙂

Forskjellen er at mut av Trump så driver ikke kjendisene å oppfordrer til drap og massakrer......

Depp og Heard er jo herlige da, men drap er ikke hverdagskost hos kjendiser...

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Sjørøver skrev (17 minutter siden):

Vi skal ikke prøve å holde oss til serier da, folkens? Det virker ganske meningsløst å overbevise Gouldfan til noe som helst. 

Det kan vi. 

Hvilken serie ser du på for tiden? 

Lenke til kommentar

Jeg ser fortsatt på Gomorrah. Fortsatt bra. Blir mer og mer intenst synes jeg. Er vel ca midtveis i sesong 3.

Gleder meg til å begynne på The Boys. Skal vente med denne til den er ferdigsendt. Tror jeg også skal vente med Better Call Saul del 2 av sesong 6.

Ikke det at du spurte meg, men ville bare skrive litt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...