Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

ReaveЯ skrev (2 timer siden):

Mye å se fram til nå. Enda ikke begynt nyeste sesong av Stranger Things og The Boys. Så første episode av Obi Wan igår. Helt grei, men håper den tar seg opp mer.

Har igjen å få sett siste sesong av Peaky Blinders og The Last Kingdom ( som ikke er på norske Netflix...)

Primal sesong 2 skal vel komme en gang i løpet av sommeren 2022, jeg mener den kvalitetsmessig hører hjemme i samme selskap som disse seriene.

Sesong 1 er på hbo. Anbefaler på det varmeste, 10/10 osv.

https://www.imdb.com/title/tt10332508/?ref_=nv_sr_srsg_3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Mala skrev (På 2.6.2022 den 22.38):

Viser ingenting av hva? PTSD og hvorfor? Det er vel ganske opplagt hvorfor Obi-Wan er der han er i dag mentalt og fysisk. Har man sett Revenge of The Sith er det vel rimelig klart hvorfor.  Obi-Wan er vel uansett ikke i stand til å ta ut noen av inquisitorene slik han er nå, i hvert fall ikke etter sjokket av å vite at hans tidligere elev fortsatt er i live, som han selv lemlestet og etterlot for å dø. 

Det jeg er spent på er hvordan hans neste og (og siste?) møte med Vader blir, frem til A New Hope hvor Vader sier følgende

"
I've been waiting for you, Obi-Wan. We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you I was but the learner. Now, *I* am the master."


Hva er det Obi-Wan henter ut av seg selv for å fremstå som overlegen? Om de velger å vektlegge dette nå vil jo vise seg. Sitatet er jo korrekt og gir mening om man tenker direkte på Revenge of The Sith.

 

Veldig bra Mala.

Det flyr overraskende nok langt over hodet på mange at Obi-Wan ikke bare har håndtert traumene etter fiaskoen sin, men også måtte slutte helt å være en jedi. Årsaken var at dette var nødvendig for å holde Luke skjult. Lyssverdet måtte graves ned og kraften glemmes. 

Det var hva han måtte gjøre for å sikre at Luke forble gjemt. Det kostet han mye, brøt han ned og gjorde han svak. Yoda lider av det samme. Vi fikk dette forklart i første episode, hvordan jedier etterlater seg spor ved å være gode mennesker. Obi-Wan har ikke råd til å etterlate seg spor og må opptre på en måte som bryter han ned både fysisk og mentalt. 

I tråd med god dramaturgi. Leia, Third Sister og nå Darth Vader spiller alle en viktig rolle i å pushe Obi-Wan til å bli den utgaven vi ser i de første filmene. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (På 2.6.2022 den 21.12):

Disney har dessverre latt Kathleen Kennedy gradvis få mer innflytelse over Star Wars igjen, etter at hun nærmest fikk fyken etter mageplaskene som var den nye filmtrilogien.

I Obi-Wan fortsetter hun å dekonstruere Star Wars og rive ned alle heterofile, hvite menn og positive, maskuline, rollemodeller. Hun gjør Obi Wan til en gjestefigur i sin egen historie, kjører en bait and switch, og gjør ham til en trist, patetisk, ynkelig, person. Den ekte helten i serien skal selvfølgelig være en kvinne som er perfekt og ikke har svakheter. Denne gangen er hun også svart. Ekstra dydspoeng til Kennedy.

Mandalorian var skikkelig bra - først og fremst fordi Kathleen Kennedy var bannlyst fra å blande seg inn. I Boba Fett kan man så vidt merke innflytelsen hennes på noe av skrivingen. I Obi-Wan er den blitt mer utspekulert. Man kan nesten lures til å tro det er en god serie. Om det da ikke var for karakterdrapet av Obi-Wan.

Kennedy rævpulte Han Solo med den maktkåte pseudofeminist-straponen sin. Hun tok Luke Skywalker. Hun tok til og med en ny karakter, Poe. Og nå står Obi-Wan for tur. Ingenting er hellig.

Fuck Kathleen Kennedy. And Disney, too.

Det er flott med Star Wars-engasjement. Det ville vært fint med litt mer folkeskikk i fremtoning. 

Forøvrig er det som her skrives ikke korrekt. Rollefiguren Obi-Wan er en god rollemodell, også her, som viser frem en mann som ofrer mye og som kan vise sårbarhet (vi vet han overvinner). 

Jeg snakket selv med regissøren Deborah Chow og skuespillerne Ewan McGregor, Hayden Christensen og Moses Ingram før premieren, det er ingen her som jobber for å "rive ned heterofile". Målet er noe ganske annet. Det er giftig propaganda du kanskje har blitt lurt trill rundt av, godt mulig gjennom noen velregisserte algoritmedrevne kampanjer som har unge frustrerte menn som målgruppe.

Gjør bedre og unngå uverdige betegnelser som "fuck Kathleen Kennedy". Det er uverdig overfor deg selv og de drar ned kvaliteten i diskusjoner, gjør de giftige og destruktive. Du går også glipp av å foreta en faglig interessant analyse av karakteren Obi-Wan Kenobi. 

Hvem vet, kanskje du en dag får muligheten til å sitte ned og diskutere serien med Kathleen Kennedy, hva du likte og ikke likte. Dette er et menneske, som alle andre. Du vil derimot miste slike muligheter i livet om du ikke sikter deg inn på et høyere nivå i din omtale av andre mennesker. 

Jeg har i hvert fall et håp om at vi kan holde kvailiteten et hakk høyere og holde oss for god for uttalelser vi aldri ville funnet på å kaste rundt oss om vi snakket med vedkommende. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hadde de bare laget en dårlig TV-serie, så hadde det vært fullstendig tilgivelig. Det som derimot gjør meg rasende er den manipulerende oppførselen og utnyttelsen av svake og mentalt syke mennesker som setter grupper opp imot hverandre for å sko seg på det. Disney og Kennedy er i krig med sin egen fanbase og demografien de nå sikter seg inn på er ørliten som kommer til å kjøre Disney i grøfta.

Forøvrig beskrev jeg saken på den måten vedkommende personer og selskap har gjort seg fortjent til. Det er en ekstremt farlig og giftig ideologi dere i mediene forfekter. Nå har vi også i senere tid sett stadig fler terrorangrep fra selv-beskrevne aktivister på bakgrunn av inspirasjon hentet fra medier, sosiale medier, kjendiser og internett.

Venstre skylder på høyre. Høyre skylder på venstre. De er like ille. Like voldelige. Like farlige. Og har langt mer til felles enn i forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dotten said:

Årsaken var at dette var nødvendig for å holde Luke skjult. Lyssverdet måtte graves ned og kraften glemmes. 

Uenig, vi har ikke sett at det finnes noe som kan detektere folk som bruker force, så skal ikke være noe i veien for Obi-Wan å trene og holde seg i form, alene i en ørken. Lettere sakt enn gjort for en deprimert kar som har mista alt selsvagt, og som heller ikke kan hjelpe andre som jedier skal. Men det er her de feiler på karakterutvilkinga hans helt synes jeg.

Er så mye annet rart som skjer i serien som ikke gir noe mening. 

Hvorfor går han med lightsabern lett synlig under kappa? 

Sier til Leia at de må bruke en alias, også glemmer han det selv i neste scene, og må prøve å bortforklare at han er glemst.. og hvor dum var ikke de stormtroopers der? ehh.. 

Også folk som teleporterer forbi hverandre, i en tunell? wtf

Virker egentlig ut som hele greia er forhasta og de har ikke hatt tid til å gjøre research. Man ser samme problemer i alt av Star Wars og Marvel film og serier. De bryr seg bare ikke om lore, ikke det de selv gjør engang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (15 minutter siden):

Pass deg nå, Curuion, å kritisere denne serien betyr at du er en alt-right rasist og misogynist

Det er greit å kritisere, men om hovedkritikken går på at en av karakterene ikke har foretrukket seksualitet eller lignende så sliter jeg litt med å respektere den. Grunnen til fokuset er egentlig ganske enkelt å greit å forstå, de prøver å normalisere noe som ble, og blir sett på som noe unormalt, jeg ser ingen grunn til å bli så voldsomt krenket av det som enkelte er blitt, men det er bare min oppfatning. Liker man ikke serien fordi den er dårlig eller bare fordi man ikke liker den, så ganske enkelt ikke se på den, dumboksen går sjeldent tom for innhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Curuion skrev (28 minutter siden):

Sier til Leia at de må bruke en alias, også glemmer han det selv i neste scene, og må prøve å bortforklare at han er glemst.. og hvor dum var ikke de stormtroopers der? ehh.. 

Ser virkelig ikke problemet. Han var under stort stress og distrahert. Shit happens. Om noe, så føles det bare mer ekte. 

 

Dotten skrev (1 time siden):

Jeg har i hvert fall et håp om at vi kan holde kvailiteten et hakk høyere og holde oss for god for uttalelser vi aldri ville funnet på å kaste rundt oss om vi snakket med vedkommende. 

Det må være lov å være noen hakk kasserere på et anonymt forum. Om ikke blir det ganske meningsløst. Jeg overser bare de jeg synes oppfører seg teit, det fungerer utmerket. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, skaftetryne32 said:

Liker man ikke serien fordi den er dårlig eller bare fordi man ikke liker den, så ganske enkelt ikke se på den, dumboksen går sjeldent tom for innhold.

Vanskelig å holde seg unna franchise og sjanger man liker og har sett noe av før, selv om man vet at det er dårlig. 

Var enormt mye mer irritert på Dexter New Blood, for å si det mildt. 

Igrunn samme problem tror jeg, kun ute etter penger, de bryr seg ikke om etablert lore, eller har ikke nok tid til det. 

 

20 minutes ago, Sjørøver said:

Ser virkelig ikke problemet. Han var under stort stress og distrahert. Shit happens. Om noe, så føles det bare mer ekte. 

Det var ikke noe stort press, han hadde jo forklaringa klart, noe han har sagt flere ganger allerede, også 3 stormtroopers? tatt et par sekunder med lightsabern det, hehe. 

Lenke til kommentar
Curuion skrev (Akkurat nå):

Vanskelig å holde seg unna franchise og sjanger man liker og har sett noe av før, selv om man vet at det er dårlig. 

Tja jeg har aldri likt SW, men jeg liker universet. Det eneste jeg har sett som etter min mening faktisk holder god kvalitet er the mandalorian og i litt mindre grad book of boba, resten er stort sett vanvittig dårlig skrevet, vertfall de 6 første filmene og de 3 første er på barnehagenivå, selv om de 3 neste var kjedeligere å se på. Jeg skjønner jo greia, men er produktet ræv ser jeg ikke poenget med å se det på trass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Curuion skrev (1 time siden):

Uenig, vi har ikke sett at det finnes noe som kan detektere folk som bruker force, så skal ikke være noe i veien for Obi-Wan å trene og holde seg i form, alene i en ørken. Lettere sakt enn gjort for en deprimert kar som har mista alt selsvagt, og som heller ikke kan hjelpe andre som jedier skal. Men det er her de feiler på karakterutvilkinga hans helt synes jeg.

Er så mye annet rart som skjer i serien som ikke gir noe mening. 

Hvorfor går han med lightsabern lett synlig under kappa? 

Sier til Leia at de må bruke en alias, også glemmer han det selv i neste scene, og må prøve å bortforklare at han er glemst.. og hvor dum var ikke de stormtroopers der? ehh.. 

Også folk som teleporterer forbi hverandre, i en tunell? wtf

Virker egentlig ut som hele greia er forhasta og de har ikke hatt tid til å gjøre research. Man ser samme problemer i alt av Star Wars og Marvel film og serier. De bryr seg bare ikke om lore, ikke det de selv gjør engang. 

Det gir mening fordi det, hva angår historiefortelling, er mer interessant å se en mann helt nede for telling klare å komme seg tilbake på bena igjen. Obi-Wan isolert, nedbrutt og svekket i møte med en nådeløs, mektig og tilsynelatende uovervinnelig overmakt. 

Det er en historie verdt å fortelle, og de forklarer hvordan dette er mulig utgangspunkt ganske så bra.

Det har, siden episode V, vært nærmest påkrevd at man skal ha et "alt ser fortapt-ut" utgangspunkt. Det er hva som definerer Star Wars. 
Hvor bra gjennomføringen er kan alltids diskuteres. Om vi hadde møtt en Obi-Wan løpende rundt i full kontroll er latmannskap fra en forfatter. Det må være noe å overkomme, og Ewan var soleklar på at han ikke ønsker å spille en rollefigur som ikke har en tøff intern strid (så nei, dette er ikke en Kathleen Kennedy som skal "rive ned heterofile hvite menn", som noen hevder). Jeg håper det gir mening. 

Hva angår å glemme navnet til Leia: Hensikten der fra forfatter var påskudd om historien om sin egen bakgrunn, bl.a. broren. Hukommelsessvikt er forøvrig helt vanlig hos sterkt traumatiserte eller stressede mennesker - og denne episoden viser en Obi-Wan som her presset til sitt ytterste mentalt - men som likevel klarer å mane seg til å lokke Darth Vader vekk. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (2 timer siden):

Forøvrig beskrev jeg saken på den måten vedkommende personer og selskap har gjort seg fortjent til. Det er en ekstremt farlig og giftig ideologi dere i mediene forfekter.

Vedkommende har ikke gjort seg fortjent til noe slikt, og denne diskusjonen fortjener bedre. Jeg er også sikker på at du kan langt bedre. Eierne av dette forumet fortjener også bedre enn at slik omtale av personer blir publisert her. Det har ingen nytteverdi og du snakker om mennesker du og jeg ikke kjenner.

Hvilken ideologi du tror jeg forfekter er av liten interesse. Jeg forfekter ønske om god folkeskikk i dette tilfellet, og at Star Wars (og annet) kan diskuteres med entusiasme og saklighet. Derfor tar jeg meg tiden til å påpeke og irettesette slike uttalelser når de blir stående her på forumet, da jeg tror både du og galakser også langt langt borte har godt av det.  

Ta en kaffe med folkene man skaper fiendebilde av oppe i topplokket, det vil gjøre underverker. Dette er ikke et komplott for å rive ned hvite, heterofile mannfolk. Slapp av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Curuion skrev (57 minutter siden):

Det var ikke noe stort press, han hadde jo forklaringa klart, noe han har sagt flere ganger allerede, også 3 stormtroopers? tatt et par sekunder med lightsabern det, hehe. 

Jeg tror nok ikke du leser situasjonen veldig godt. Han har levd i troen om at stakkars Anakin var død i 10 år. Finner akkurat ut at han lever. Har plutselig fått ansvaret for Leia, som han ikke kjenner og som er veldig spontan. Han ble ikke møtt av noen der det var planlagt. Han ser syner(Anakin). Han prøver også å holde en lav profil, siden han ikke vil bli oppdaget eller vet hvordan han skal ro dette i land. Om du mener at det ikke er en person som er under stort press, er veldig merkelig. Han har heller ikke the force, så må anses som ekstremt svekket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Sjørøver said:

Jeg tror nok ikke du leser situasjonen veldig godt.

Joda, forstår hva de prøver på, men synes det er veldig dårlig gjennomført. 

Sliter selv med sterk depresjon og angst, så kjenner meg igjen i det. Men mener de burde ha gjort mer utav det, spesielt med trening og meditasjon på veien ut, så litt synd med så lite fokus på Obi-Wan. 3 episoder igjen da så.. 

21 minutes ago, Sjørøver said:

Han har heller ikke the force, så må anses som ekstremt svekket. 

Men det glemte de i neste scene igjen, og viste noe annet i forrige episode. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...