Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Serpent var noe skuffende greier. Vanligvis er jeg den største fan av Tahar Rahim, men her var det mye dodgy arbeid.

Historiefortellingen er rett og slett så elendig i den serien. Greit at serier forsøker å fortelle ting på en ikke-linær måte, men da må man i det minste forsøke å få det til å fungere. Og selv om kanskje serien redder seg litt på slutten, så var det ikke nok verdt den tiden jeg brukte på hele smørja. 

Lenke til kommentar

Der var jeg up to date med Falcon and the winter soldier på Disney+. Med engelsk tale og norsk sub tok autoplay meg av ukjente grunner til italiensk tale i episode to, dette ved avspilling i app på apple tv. Etter Wandavision nylig tok det meg litt tid å innse at det ikke var et fortellerteknisk grep, men feil innstilling.

Virker ellers som en dugandes serie så langt, likte actionsekvensene i episode 3 godt. Får også inntrykket av at Marvel utnytter hendelsene mellom Infinity War og Endgame til å etablere mer av tegneserienes univers, der Iron Man startet tett, tett opp mot vårt opprinnelig. Lurer på om urolighetene i Europa og utbroderingen av maktstrukturer og historie fra Sokovia som vi ser nå vil være med å bygge grunnlaget for dr Doom eller om MCU fortsatt vil gå mer sine egne veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Atlantic Crossing 9/10 (NRK)

Hadde veldig lyst til å gi den 10/10 men må ikke bli for generøs. Selv om den er inspirert av virkelige hendelser og ikke representerer en nøyaktig gjengivelse av alle hendelser og samtaler gir den ett unikt innblikk i hva som foregikk i tiden man var i Sverige, England og USA.

Et virkelig bunnsolid håndverk og vi satt begge klistret til skjermen både i går og i dag og slet med å rive oss løs. Høy kvalitet hele veien, til tider magisk og man ble sugd inn i skjermen.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/4/2021 at 3:51 PM, Maury said:

The Serpent var noe skuffende greier. Vanligvis er jeg den største fan av Tahar Rahim, men her var det mye dodgy arbeid.

Historiefortellingen er rett og slett så elendig i den serien. Greit at serier forsøker å fortelle ting på en ikke-linær måte, men da må man i det minste forsøke å få det til å fungere. Og selv om kanskje serien redder seg litt på slutten, så var det ikke nok verdt den tiden jeg brukte på hele smørja. 

hva fikk deg til å se alle episodene om du oppfattet det som en smørje? Personlig gir jeg det sjelden mer enn 2-3 episoder når jeg ser det går den veien.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Maury skrev (På 2.4.2021 den 21.04):

Kan ikke akkurat si så mye enda, men veldig glad for å se Kate Winslet tilbake på TV-skjermen etter de episodene av Mare of Easttown jeg har sett på forhånd. Fikk meg til å gå tilbake å se True Detective på nytt i påsken og. 
 

 

Hva er linken til True Detective? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

hva fikk deg til å se alle episodene om du oppfattet det som en smørje? Personlig gir jeg det sjelden mer enn 2-3 episoder når jeg ser det går den veien.

Det sa jeg ganske tydelig i starten, at jeg er ganske fan av hovedskuespilleren. Så kanskje derfor jeg ser hele greia, i et håp om at serien forbedrer seg. Man burde se alt før man kritiserer noe før man i det minste prøver å se alt, eller hvis man skriver bare om første episode eller noe, så er det greit å tydeliggjøre det.

Når jeg allerede har sett 3 episoder av en serie prøver jeg oftest å fullføre. 

 

10 minutes ago, maanemann said:

Hva er linken til True Detective? 

Det er basically en sesong av True Detective, nærmest. Drapsgåte med en/flere sentrale etterforsker, mordgåte som har et spekter av samfunn eller sosiale-problemer. Og det er HBO med en regissør og manuforfatter hele sesongen (slik som True Detective startet som i utgangspunktet). Så er flere linker/likheter med True Detective her.

Også må jeg si at Kate Winslet er like mye prestisje-skuespiller som Woody Harrelson, Matthew McConaughey, Mahershala Ali, Colin Farrell var/er.  

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/4/2021 at 3:51 PM, Maury said:

The Serpent var noe skuffende greier. Vanligvis er jeg den største fan av Tahar Rahim, men her var det mye dodgy arbeid.

Historiefortellingen er rett og slett så elendig i den serien. Greit at serier forsøker å fortelle ting på en ikke-linær måte, men da må man i det minste forsøke å få det til å fungere. Og selv om kanskje serien redder seg litt på slutten, så var det ikke nok verdt den tiden jeg brukte på hele smørja. 

Det eneste jeg synes  trekker ned og som de fleste på internett rapporterer er den hyperaktive hoppingen i tid. utover det synes jeg det på ingen måte var noen smørje.

Men akkurat "2 months earlier, 6 months later, 5 years earlier, 2 years later" opplegget fant vi kun komisk ikke at det gjorde historiefortellingen til en smørje. Men man må være våken for å følge med i tidshoppingen ja og det kunne vært gjort vesentlig ryddigere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Så tilsier du jo at du selv synes serien gjør en vesentlig feil med å ikke være ryddigere.

Likevel går du ut å anbefaler serien, uten å legge til det du egentlig mener om serien? At den burde vært vesentlig ryddigere.

Helt greit at du liker serien, men bare synes du motargumenterer deg selv litt her. 

Lenke til kommentar
Maury skrev (2 timer siden):

Det er basically en sesong av True Detective, nærmest. Drapsgåte med en/flere sentrale etterforsker, mordgåte som har et spekter av samfunn eller sosiale-problemer. Og det er HBO med en regissør og manuforfatter hele sesongen (slik som True Detective startet som i utgangspunktet). Så er flere linker/likheter med True Detective her.

Også må jeg si at Kate Winslet er like mye prestisje-skuespiller som Woody Harrelson, Matthew McConaughey, Mahershala Ali, Colin Farrell var/er.  

Ok lover bra det da!

men hvordan er samspillet, mye det og setting/stemning som gjør True Detective sesong 1 så bra. Hun blir litt alene?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
2 hours ago, Maury said:

Så tilsier du jo at du selv synes serien gjør en vesentlig feil med å ikke være ryddigere.

Likevel går du ut å anbefaler serien, uten å legge til det du egentlig mener om serien? At den burde vært vesentlig ryddigere.

Helt greit at du liker serien, men bare synes du motargumenterer deg selv litt her. 

Ja jeg synes serien var meget god på tross av denne mangelen. Jeg burde selvsagt trukket den for denne men synes ikke det tok for mye fra historien som var i sentrum for min del og spesielt innsatsen som ble gjort av nederlenderen.

Det er ingen selvmotsigelse å like noe meget godt på tross av en mangel.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
14 hours ago, maanemann said:

Ok lover bra det da!

men hvordan er samspillet, mye det og setting/stemning som gjør True Detective sesong 1 så bra. Hun blir litt alene?

Hun er for det meste hovedpersonen nesten hele tiden ja, siden serien fokuserer på henne oppi alt som skjer i hjembyen og de folkene hun kjenner som er involvert i hendelsene som skjer.

Evan Peters har en birolle som den andre etterforskeren, ikke en slags mindre hovedrolle som Stephen Dorff hadde ved siden av Mahershala Ali i sesong 3 av True Detective f. eks. Mare of Easttown er som tittelen tilsier, fokusert på Mare (Kate Winslet). 

Lenke til kommentar

Frontkjempere - NRK

Gir et unikt innblikk i de norske "krigsheltene" man kanskje ikke snakker så høyt om. Personlig var jeg ikke en gang klar over at de eksisterte og satt stor pris på et innblikk i denne siden av krigen. Det viser hvor lett det er å dømme når man aner lite om bakgrunnen og kun får høre historien fra én side.

Samt alltid viktig å holde seg ydmyk ovenfor hvor viktig det er å unngå krig uansett hvilken front den kjempes på.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Det viser hvor lett det er å dømme når man aner lite om bakgrunnen og kun får høre historien fra én side.

Nå har jeg ikke sett serien, men vet at flere historikere ga serieskaperne ganske hard kritikk for å vise et hvitmalt bilde av disse folkene, så jeg ville vært litt forsiktig med å dømme andre veien også.

Sitat

– De fremstiller frontkjemperne som naive unge gutter som bare er ute og slåss mot kommunismen, og som kom opp i et helvete de ikke hadde kontroll over. Det fremstilles som om de fritas for medvirkning i det folkemordet som skjedde på Østfronten, mener Emberland, som er forsker ved Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret). Han sier til Dagsavisen at «Frontkjempere» langt på vei kan sees på et forsøk på «hvitvasking av historien».

https://www.dagsavisen.no/kultur/2021/04/04/krigshistorikere-angriper-ny-nrk-serie-de-har-apenbart-ikke-peiling-pa-nazismen/

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

Nå har jeg ikke sett serien, men vet at flere historikere ga serieskaperne ganske hard kritikk for å vise et hvitmalt bilde av disse folkene, så jeg ville vært litt forsiktig med å dømme andre veien også.

https://www.dagsavisen.no/kultur/2021/04/04/krigshistorikere-angriper-ny-nrk-serie-de-har-apenbart-ikke-peiling-pa-nazismen/

Jeg dømmer som sagt ingen veier men satt pris på innsikten og historier om bakgrunnen for at noen kanskje ikke helt visste hva de bega seg inn på.

At de ville møte sterk kritikk tar jeg som en selvfølge. Men det er også interessant at de allierte ikke ga noen reaksjon mot Soviet når de og Tyskland delte Polen seg i mellom (gammel lære så det var ikke nytt for min del).

Nå har man også fenomenet "Den seirende vil skrive historien" og det er ofte like fult av propaganda og derfor viktig å se på alle sider når man vil ha et komplett bilde av hva som foregikk.

History is Written by Victors.” The quote gets attributed to Winston Churchill, but its origins are unknown. It implies that history is not grounded in facts, rather it's the winners' interpretation of them that prevails. The victors can force their narrative down on the people.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Frontkjempere - NRK

Gir et unikt innblikk i de norske "krigsheltene" man kanskje ikke snakker så høyt om. Personlig var jeg ikke en gang klar over at de eksisterte og satt stor pris på et innblikk i denne siden av krigen. Det viser hvor lett det er å dømme når man aner lite om bakgrunnen og kun får høre historien fra én side.

Samt alltid viktig å holde seg ydmyk ovenfor hvor viktig det er å unngå krig uansett hvilken front den kjempes på.

Nå er det IKKE meningen å kritisere deg eller noen andre for det, men som historielærer på vgs synes jeg det er rart at folk ikke engang vet om at det fantes nordmenn som kjempet for Nazi-Tyskland i utlandet (altså frontkjempere). Jeg blåser stort sett kjapt igjennom krigen i seg selv når jeg underviser, men bruker noe tid på akkurat dette med nordmenns forhold til nazismen/okkupasjonsmakten for å få fram at ikke alle var Max Manus og gutta på skauen. Men du har nok rett i at det ikke snakkes så utrolig mye om. 

 

Skal selvfølgelig se serien selv om jeg ikke er den største fanen av WWII og er spent på å gjøre opp min egen mening om i hvilken grad serien hvitmaler frontkjemperne eller ikke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tomeito said:

Nå er det IKKE meningen å kritisere deg eller noen andre for det, men som historielærer på vgs synes jeg det er rart at folk ikke engang vet om at det fantes nordmenn som kjempet for Nazi-Tyskland i utlandet (altså frontkjempere). Jeg blåser stort sett kjapt igjennom krigen i seg selv når jeg underviser, men bruker noe tid på akkurat dette med nordmenns forhold til nazismen/okkupasjonsmakten for å få fram at ikke alle var Max Manus og gutta på skauen. Men du har nok rett i at det ikke snakkes så utrolig mye om. 

 

Skal selvfølgelig se serien selv om jeg ikke er den største fanen av WWII og er spent på å gjøre opp min egen mening om i hvilken grad serien hvitmaler frontkjemperne eller ikke. 

Jeg kjente til at det fantes både nazisympatisører, kollaboratører, nazister, medlemmer av NS, norsk politi som jobbet for nazistene,landssvikere, norske soldater for nazistene i norge, tyskertøser og en hel haug annet. Men at vi hadde frontkjempere for nazistene på østfronten var jeg ikke klar over og min morfar som jeg tilbrakte mye tid med i oppveksten var en av gutta på skauen og loset flyktninger over til sverige. Det var ofte snakk om "han *tannlegen* var i tråd med nazistene" og den slags men hørte faktisk aldri noe om Waffen SS gutta på østfronten. Og hvertfall ikke i så stor utstrekning av deltakerlse som det vises til i dokumentaren.

At en og annen fra Grini ol. kunne forville seg inn i den tyske hæren eller tysk tjeneste fremfor tortur eller henrettelse hadde jeg fått med meg.

At engasjementetet til de fleste av disse handlet om å kjempe mot bolsjevismen var også en innsikt jeg setter pris på. Noen hadde også bakgrunn i krigen i finland og ville derfor til østfronten og kjempe videre mot bolsjevismen.
 

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Paul Ritter er død. Men synd å se at media bruker hans korte rolle i en Harry Potter-film for å skrive om han, hovedsakelig. For han var mye mer enn den lille rollen i Harry Potter.
 
EySOiskWUAIPMNJ.jpg.fe10576e3e79f336fa31553f24e578fe.jpg
 
Ritter var i nesten 10 år utrolig gøy i den britiske kult-komiserien Friday Night Dinner, og var oftest det beste i hver eneste episode jeg har sett av serien.
 
Han hadde også en god birolle i thrillerserien The Game, hvor han spilte mot b.l.a. Brian Cox (fra Succesion og Deadwood, ikke vitenskapskjendisen), som må være noe av det nærmeste vi har fått et bra forsøk på skape noe i ånden til Muldvarpen (Tinker Tailor Soldier Spy) på TV.
 
Men tror få personer er så synonym med den glimrende miniserien Chernobyl på HBO Nordic som han, selv i en cast bestående av Jared Harris, Stellan Skarsgård, Emily Watson og Jessie Buckley.
 
Anatoly Dyatlov som han spilte i miniserien er en person som burde vært mer kjent i historien, og rundt Tjernobyl-uiykken enn han her. Ritter var med å sørge for at Dyatlov forhåpentligvis blir mer "kjent" og husket for den personen han faktisk var.
En person som gjorde uaktsomme handlinger for å forsøke å bevare hierarkiet og dets makt, fremfor å forsøke å redde eller unngå mest mulig liv å gå tapt. Selv om han aldri fikk noe ordentlig straff, så døde av strålingen han fikk i Tjernobyl i 1995. Personer som Dyatlov finnes det dessverre fremdeles for mange av, selv i politkkken i Norge, enten på venstre eller høyresiden.
 
Ritter var uansett en veldig allsidig skuespiller, som kunne takle både komedie og drama bra, noe vi ikke har dessverre så mange skuespillere som kan takle. En veteran-skuespiller som burde fått mer annerkjennelse mens han levde.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maury skrev (3 timer siden):
Paul Ritter er død. Men synd å se at media bruker hans korte rolle i en Harry Potter-film for å skrive om han, hovedsakelig. For han var mye mer enn den lille rollen i Harry Potter.
 
EySOiskWUAIPMNJ.jpg.fe10576e3e79f336fa31553f24e578fe.jpg
 
Ritter var i nesten 10 år utrolig gøy i den britiske kult-komiserien Friday Night Dinner, og var oftest det beste i hver eneste episode jeg har sett av serien.
 
Han hadde også en god birolle i thrillerserien The Game, hvor han spilte mot b.l.a. Brian Cox (fra Succesion og Deadwood, ikke vitenskapskjendisen), som må være noe av det nærmeste vi har fått et bra forsøk på skape noe i ånden til Muldvarpen (Tinker Tailor Soldier Spy) på TV.
 
Men tror få personer er så synonym med den glimrende miniserien Chernobyl på HBO Nordic som han, selv i en cast bestående av Jared Harris, Stellan Skarsgård, Emily Watson og Jessie Buckley.
 
Anatoly Dyatlov som han spilte i miniserien er en person som burde vært mer kjent i historien, og rundt Tjernobyl-uiykken enn han her. Ritter var med å sørge for at Dyatlov forhåpentligvis blir mer "kjent" og husket for den personen han faktisk var.
En person som gjorde uaktsomme handlinger for å forsøke å bevare hierarkiet og dets makt, fremfor å forsøke å redde eller unngå mest mulig liv å gå tapt. Selv om han aldri fikk noe ordentlig straff, så døde av strålingen han fikk i Tjernobyl i 1995. Personer som Dyatlov finnes det dessverre fremdeles for mange av, selv i politkkken i Norge, enten på venstre eller høyresiden.
 
Ritter var uansett en veldig allsidig skuespiller, som kunne takle både komedie og drama bra, noe vi ikke har dessverre så mange skuespillere som kan takle. En veteran-skuespiller som burde fått mer annerkjennelse mens han levde.

Ja det var en genialt arrogant castet rolle..

Tror ikke jeg er kjent med han fra før, mulig jeg har sett the game.

Lenke til kommentar

Litt av greia med Paul Ritter var at jeg ikke kjente han igjen i Chernobyl heller, etter å ha sett flere sesonger av Friday Night Dinner før Chernobyl. Han var litt "gjemt" på en bra måte i rollen, spesielt når man har stort sett bare husket han for FND.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...