Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Det regnet over hele landet omtrent. Og selvom det var værst for Midt-Norge ifølge Wikipedia så var Norge det landet i Europa som ble mest utsatt med unntak fra Ukraina Sovjet sef.

 

Vi viste jo ikke det da, og jeg bare tok fra hukommelsen som barn og wiki.

 

Men jeg var veldig forsiktig med å ikke få i meg regnvann hadde hette, og husker jeg var redd.

 

Vi er fortsatt påvirket av ulykken gjennom kjøttmat og fisk feks og det som gror.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Tsjernobyl-ulykken

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk endelig med meg Nightflyers (2018) på Netflix, hadde egentlig tenkt å hoppe over den da anmeldere stort sett slaktet serien. Men den var ikke så verst - kanskje på grunn av at mine forventninger var veldig lave?  :D

 

Var ikke den helt store kvaliteten - men den var aldri kjedelig og den var veldig uforutsigbar - det skjedde litt av hvert på dette romskipet!

 

Så var det et norsk bidrag i serien også - en ganske perfekt avslutning i episode 10 med en sang av Ane Brun:

 

Lenke til kommentar

Av 2019 serier, hva bør en få med seg? Antar det starter opp en hel del nå til høsten?

 

Kommer flere gobiter i juli; Stranger Things, Another Life og siste sesong av Orange is the New black på netflix.  The Boys ser ut som en lovende og annerledes superhelt serie som kommer på Prime. Og 1. juli starter siste sesong av Legion på Fox Norge. 

Lenke til kommentar

Av nye serier som er bra.

 

Russian Doll

When They See Us
Chernobyl
The Virtues

How To Sell Drugs Online (Fast)

Too Old To Die Young
Perpetual Grace, LTD
What We Do In The Shadows

 

Av returnerende som er bra:
Barry
Fleabag
Killing Eve

True Detective

Veep
Gomorrah (mulig sesongen er bra, har ikke fått tid til årets sesong enda)

 

 

Ellers ok tidfordriv: After Life, Tuca & Bertie, The Good Fight, State of the Union, Santa Clarita Diet og Sex Education. 

Endret av Maury
Lenke til kommentar

https://www.youtube.com/watch?v=4tak8YZr7Gs

 

Morsomt å se at Wiseguy endelig har kommet seg på streaming via Amazon. En av de minst verdsatte "klassikerne" innen TV-drama.

 

Wiseguy tror jeg var den første dramaserien som tok veldig godt i bruk "arcs" av amerikansk TV. Serien hadde ofte historiefortelling som var veldig før sin tid, og serien ga inspirasjon til f. eks Profit (som beregnes som den første The Sopranos/The Shield-aktige serien hvor hovedpersonene er anti-helter eller rett og slett bad).

 

Wiseguy hadde sånn 10 episoder rundt mafia, og 11 rundt en våpenselger og millionær i første sesong. Så var det senere "arcs" hvor serien sentrerte seg rundt White Power, klesindustrien, musikkbransjen, mafiakriger, Washington D.C., en sheriff som var maktsyk og kontrollerte sin egen by. Så var resterende episoder sånn enkeltepisoder som bare var med å utforske og utvikle hovedkarakterene med deres egne historier. 

 

Virka egentlig som at serien gikk i vasken fordi hovedrolleinnehaveren ikke ville gjøre serien mer etter 3 sesonger, fordi han ofte kranglet med serieskaperen hvor serien var på vei. Så Ken Wahl forlot serien, og serien putta inn en ny fyr og CBS ville ha litt endringer i serien som klusset det litt opp. Steven Bauer (fra Breaking Bad og Ray Donovan) ersattet Wahl, og fikk ikke helt sjansen fra publikum til å tilvende seg rollen, pluss at serien ble kansellert etter 6 episoder sendt.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

[klipp]Morsomt å se at Wiseguy endelig har kommet seg på streaming via Amazon. En av de minst verdsatte "klassikerne" innen TV-drama.

 

Wiseguy tror jeg var den første dramaserien som tok veldig godt i bruk "arcs". Serien hadde ofte historiefortelling som var veldig før sin tid, og serien ga inspirasjon til f. eks Profit (som beregnes som den første The Sopranos/The Shield-aktige serien hvor hovedpersonene er anti-helter eller rett og slett bad).

[klipp]

 

Hehe gamle gode Wiseguy, som så mye annet fra 80-tallet ikke har tålt tidens tann. En ganske kul og populær serie jeg så i ungdommen, som nok ikke hadde fått mange seere nå etter glanstiden/premium seriers tid er på hell og har vært det et par års tid. Den gangen visste vi ikke hva prermium serier var (kanskje var den første X files i 1992?).

 

Hvis du med arcs mener story arcs (altså historier som bretter seg over flere episoder) hadde vel flere dette før Wiseguy (f.eks North and South)?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Av amerikansk TV mente jeg. North and South teller ikke helt, da den serien var alltids en miniserie? Hvilken North and South tenker vi på? Den med Swayze kom etter Wiseguy.

EDIT: Nei, North and South kom i 85 (hadde alltids i hodet at den var fra 94)

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Av amerikansk TV mente jeg. North and South teller ikke helt, da den serien var alltids en miniserie? Hvilken North and South tenker vi på? Den med Swayze kom etter Wiseguy.

 

EDIT: Nei, North and South kom i 85 (hadde alltids i hodet at den var fra 94)

Nord og Sør var før, ja. Visste ikke at den telte som miniserie (ser at det er det på imdb) ei heller at det var unntak, men OK. For alt jeg vet stemmer sikkert det du skriver om arcs og Wiseguy, bare så rart at det ikke var serier før den som hadde det... I og med vi tross alt snakker 80-tallet.

 

Jeg synes forresten Jonathan Banks gjorde en kjemperolle i serien.

 

Forresten interessant og riktig det Todd Howard nevnte om serier før E3. Nemlig at nye betalingsløsninger/strømmetjenester (regner med han tenker på Netflix med fler) løftet tvtitting opp fra en mengde dårlig reality serier til det vi kjenner idag.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Så Chernobyl på HBO igår.. Elsket det strålende. :(

Kona var skeptisk etter litt langsom start, men jeg forklarte at dette var noe stort,og hun ble interessert når ting begynte å skje.

 

Har kjennskap til det, regnet den morgenen og vi gikk til skolebussen.

 

Mor lurte på om hun skulle holde oss hjemme fra barneskolen, etter å ha fulgt nyhetens værmelding med varsel, men far syntes det var tullete.

 

Vi gikk i regntøy.

 

Etter å ha sett horroren

om de skuelystne barn og voksne på broen, der hårene praktisk reiser seg,

så tror jeg vi skulle blitt hjemme den morgenen.

 

"Strålende", passer i mer en en sammenheng her.

 

Selv synes jeg ikke starten var langsom. Jeg forøvrig sans for disse miniseriene da de åpenbart treffer bedre på klippingen. "Show me a hero" (2015, tiden flyr) var jo glimrende.

 

(Forøvrig artig å se en til som bruker uttrykket mor om mor si. :) )

 

Til dette med regn og wikipedia som du linker til en annen post, så hadde jeg glemt, evt. ikke visst at dette skjedde i Ukraina. Hadde det vært en quiz om hvor Tchernobyl var ville jeg nok svart i Russland (Kola eller no'). Dette fordi jeg oppfattet at nord ble hardest rammet. Men som wikipedia-artikkelen så bra forklarer er det nettopp det at radiokativitene bandt seg til regnet og derav rammet de stedene hvor det regnet, hardest i Norge (altså Midt-Norge). Ellers så skulle man tro at Øst-Norge ble hardest rammet basert på vinden fra Chernobyl som er sørøst for Norge.

 

 

I rulleteksten sto det vel at alle på broen døde?

 

 

Ang. dagens konsekvenser for Norge synes jeg denne artikkeln beskriver det godt. Samtidig føler jeg at vi er ganske home safe etter slik det var i 1985:

https://www.nrk.no/mr/xl/arven-etter-tsjernobyl-1.12887449

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Så første sesong av Legion denne uka, ble ferdig i går. Den begynte SVÆRT rart, men alt ga på en måte mening etter hvert, og jeg likte sesongen veldig godt. 

Så startet jeg på sesong 2 i dag, og fant veldig fort ut at dette kom til å bli minst like rart, men på nytt igjen! Nye rare ting, på andre måter! Kult nok det, men dette blir slitsomt...

Lenke til kommentar

Show Me A Hero, men den er veldig usexy og treg for de fleste, men bra.

 

The Night Of, kunne vært basert på en ekte hendelse ala hva When They See Us. Den er fantastisk.

 

Du har også From Earth to The Moon, hvis du interesserer deg nok rundt romfart. Mye solide skuespillere som Bryan Cranston, John Carroll Lynch o.s.v.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Jeg ser at det er liten eller ingen oppmerksomhet rundt The Loudest Voice i tråden. Litt av skuespillergalleri dog, selv om sminkingen av Russel Crowe ikke ser tipp topp ut. I og for seg relevant tema i disse tider, men trailer virket litt kjedelig. Er serien kjedelig?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...