Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er også enig med trønderne i at trøndersken til Ane Dahl Torp helelr ikke sitter. Tonefallet er tidvis ok, men det gjøres enkle grammatiske feil, som at hun sier "ikke" istedet for "itj".

 

For ordens skyld så finnes det mange trøndere i det virkelige liv som sier "ikke", så akkurat det plager meg ikke. Jeg syns hun i det store og det hele er overbevisende nok, men så er jeg heller ikke trønder selv og det er sikkert mange detaljer jeg ikke legger merke til. Jeg føler at det som i noen grad gjør det "off" for meg er at jeg vet fra før at hun ikke er trønder.

Lenke til kommentar

 

Har bodd og jobbet med mennesker i Trondheim i 7-8 år nå, og antall trøndere jeg har truffet som sier "itj" kan telles på to hender. :p

Folk fra Trondheim sier "ikke". Ellers sier stort sett alle nord-trøndere i hvert fall "itj".

Så man kan nok ikke ta henne på det.

Jeg er fra Trondheim og sier "itj" og det gjør mange andre fra Trondheim. De sier aldri "ikke" Det er utrolig dårlig trøndersk i "Heimebane" Får ikke dreisen på det. Men en veldig bra serie. 

Lenke til kommentar

Mange norske manusforfattere kan ikke skrive dialog. Jeg sitter ofte når jeg ser norske serier og tenker "det er da ingen som snakker sånn". Selv Dag sliter med dette problemet. Det er ikke så lett for skuespillere å gjøre noe med det så lenge de ikke får improvisere.

Lenke til kommentar

Skulle tro at man heller burde ha sett Defenders før man så den, men noen kommentarer jeg har lest tyder på at man kan se den uten å ha gjort det også

Helt glemt bort Defenders i litt kaos her om dagen, takk for påminnelsen så slipper jeg "rote" til rekkefølgen her.

Lenke til kommentar

Mange norske manusforfattere kan ikke skrive dialog. Jeg sitter ofte når jeg ser norske serier og tenker "det er da ingen som snakker sånn". Selv Dag sliter med dette problemet. Det er ikke så lett for skuespillere å gjøre noe med det så lenge de ikke får improvisere.

 

Ja du bringer inn et godt poeng der, som kanskje er den viktigste forklaringen.

 

Jeg skal på ingen måte si at kjenner det norske film- og seriemiljøet fra innsiden, men tar vi eksempel fra Hollywood pleier de store skuespillerstjernene å få det som de vil, forutsatt at regissørene ikke er er enda støtte. Derfor har jeg også vanskelig for å tro dersom f.eks Ane Dahl Torp sier til regissør at en replikk ikke er naturlig og har et konkret forslag til hvordan den kan forbedres, ville det overraske meg veldig om manusforfatter og regissør (Johan Fasting og Arild Andresen) nekter dem det.

 

Men igjen, serien fremstår som om den har for få takes. Ser man på bakgrunnsinformasjonen til filmserien The Hobbit, ser vi Martin Freeman ofte spille samme scene i 7-8 takes, og Peter Jackson skryter uhemmet av at hver scene bringer en ny tolkning og kreativitet, samt at den er forskjellig fra den forrige. Dette gir filmcrewet mye godt materiale å jobbe med. Ikke alle skuespillere har denne gode kvaliteten som Martin Freeman (selv ikke i The Hobbit), men jeg tror at jo mer man jobber med hver scene jo mer komfortable og naturlig blir man og jo mer kan man justere det som ikke virker naturlig. Igjen kan jeg ikke si at Heimebane ikke har mange takes, men jeg skjønner også hvis den ikke har det. Dette da de største kjendisene sikkert har begrenset med tid, og serien begrenset budsjett til å betale for tiden.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

En annen ting er at vi med norsk som eneste morsmål sannsynligvis ikke legger merke til oppstyltethet i dialog i like stor grad når den foregår på andre språk, og derfor har en tendens til å tro norske produksjoner er verre enn de egentlig relativt sett er.

 

Tja, kanskje det... Vanskelig å si. Men jeg synes som sagt at Kampen om Tungtvannet og Nobel har mye bedre dialog enn Heimebane. Dennis Storhøi sin rolle i Kampen om Tungtvannet synes jeg ikke står noe tilbake for tilsvarende roller i Hollywood med større budsjetter. Så før Heimebane synes jeg den norske bransjen var på rett vei. Men den har definitvt mulighet til å plukke opp ballen igjen, allerede med Lykkeland.

 

En annen postiv ting er at det nå nesten er nok gode skuespillere til en hel produksjon. I Birkebeinere så vi at det var bare noen få i casten som falt litt igjennom. Så med den store tilveksten av kapable filmskuespillerene de siste årene er vi nesten i mål til å fylle en hel cast. Forsetter det slik kan man til og med plukke blant flere.

 

Mye positivt kan også sies om the Dark, men også der er det varierende skuespillerpresetasjoner. Det er ikke først og fremst det som gjør den god, men manus og det filmtekniske. Med sine nesten 83 millioner innbyggere i Tyskland, pluss Østerike og halve Sveits, har tysk film-/serieindustri et helt annet potensiale for inntjening av budsjettene sine enn vi med 5 millioner. De antakeligvis også mye større skuespillerbase å ta av. På det beste er norsk industri nære dette nivået.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Det er en seire som jeg ikke klarer å finne ut hva heter, som jeg bare husker deler av. Det handler om ei asiatisk jente som må finne forskjellige ting, som jeg tror er forma som slanger eller kinesiske drager eller noe. Også til slutt så blir en gammel dame/bestemora til en stor slange. Og jeg finner ikke ut hvilken serie det er. Det gikk på NRK super

Endret av Ada.molt
Lenke til kommentar

Har nå lest ferdig bokserien bak Altered Carbon, og TV-serien er bedre på alle fronter. Herregud, tilogmed sex-scenene er mer smakfulle enn i bøkene... Men det er ikke dårlige bøker, de har bare lagt til elementer som gjør ting bedre i TV-serien. Fjernet noen ulogiske ting, lagt til klargjøringer, flyttet tidslinjen litt for å forenkle osv.

 

Åja, og så er rollen The Raven gjort om fra The Hendrix (som i Jimi) - en karakter som ikke har noen egentlig personlighet og bare fungerer som et hotell i bøkene. Det alene er verdt det.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...