Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt sikker på hva Sparta. mener, men det er jo ingentvil om manusforfattere til tider boltrer seg seg vel mye i luftige og/eller artikulerte formuleringer. Ofte kokes det det så mye på hver formulering slik at at det blir veldig tydelig at det nettopp har sittet gode forfattere og skrevet denne dialogen, og forbedret den, over lang tid. Det kanskje mest tydelige eksempelet på dette er Dawson Creek (uten at jeg kan si at det er noe jeg har sett aktivt på, men heller tilfeldigvis når andre har sett på det). I Dawson Creek er det typisk folk i 16-18 års alderen som lirer av seg kvasifilosofiske formuleringer i meget høyt tempo, uten å snuble. Som viser en refleksjons-evne, artikulasjon, ordforråd og innsikt i et annet menneske det ikke er naturlig for en tenåring å ha. Det virker nesten som en jam-session der musikerne vet hvilke melodilinjer de andre musikerne skal spille på forhånd og tilpasser seg etter det med egne innøvde fraser som de spiller av på tiendelen det blir et ledig øyeblikk.

 

West Wing har også dette, men der er det for å illustrere intelligente politikere og rådgivere i toppen av hierarkiet, og selv om dialogen er alt for rask går en an å sette pris på det de sier, og det er mer på sin plass.

 

Det som kanskje er litt nytt er det som Sparta.,kanskje er inne på, nemlig at titler på episoder dukker opp i en replikk. Som oftest fungerer de godt og komplementerer episoden, men så kan det hende at det virker litt oppstilt og i overkant pompøst (litt som om skuespilleren sier: "følg med alle nå fordi jeg skal si tittelen på episoden! Og jeg skal gjøre det på en fiks måte."). Jeg kommer heller ikke på eksempler i farta. Men det var vel noe av det i Turn og Frontier, men der passet det fint å være litt pompøs.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en tendens i mange ellers velskrevne amerikanske TV-seriene for tiden at karakterene forteller lange anekdoter til hverandre som er helt løsrevne fra situasjonen og kun skal fungere som en slags analogi for hva som skjer eller hva karakteren prøver å si. Ofte brukes også et sitat fra anekdoten som tittel for episoden, så det er åpenbart at disse er ment å være betydningsfulle, men for min del er de et irritasjonsmoment. Det er for meg helt utroverdig at noen snakker på denne måten - at man starter eller bryter en samtale med en lang anekdote som i utgangspunktet virker helt urelatert - og det fører ofte til at jeg blir "tatt ut av opplevelsen" som det heter på amerikansk rett og slett fordi det hele virker så rart og kunstig. Kontrasten blir spesielt grell fordi mange av disse seriene har manus som ellers spikrer den hverdagslige sjargongen så til de grader at man lett kan glemme at det er skuespill. På engelsk ville brukt man uttrykket "overwritten".

 I

Enige/uenige?

Tror jeg skjønner hva du mener, og ja, det er irriterende. Nesten like ille som skuespillere som alltid hvisker.
Lenke til kommentar

Jeg har også vurdert denne serien. Har du noen eksempler på serier du synes er like bra?

 

Den serien til syfy fra Nord- eller Sør-polen synes jeg var dårlig. Eneste morsomme var at Norge er en stormakt der sammen med Russland og USA/Cananda. Dette som et ekspel å sammenligne med.

 

Litt usikker på hvilken du mener, men det eneste jeg har sett med Norge og fra Arktis er Fortitude (fra Svalbard), en serie som også er helt grei, men kjedelig (etter min mening).

 

Jeg har kanskje litt sær smak, dersom det blir for mye "vås" så mister jeg litt interessen.

Et godt eksempel må være Legion, som egentlig inneholder mye av det jeg synes en TV-serie bør inneholde, med det blir for mye galskap og vås til at det er underholdende i lengden for meg.

 

En serie behøver heller ikke være noe episk drama, jeg synes Mad Men, Sopranos, The Wire, Game of Thrones og den slags er god underholdning, men jeg ser like gjerne på noe med litt fart og spenning eller god humor, slik som Banshee, Strike Back, Modern Family, American Horror Show, Justified, Last Man Standing, Major Crimes, Tyrant, Gold Rush, Mountain Men, SOA, Expedition Unknown m.fl. Egentlig ser jeg på alt mulig, så lenge det er underholdende.

 

Nå om dagen går det i Prison Break, American Gods, Lucky Man, Twin Peaks samt noen episoder av Mission Impossible fra 1966 og Mr. Monk nå og da.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Det nye ratingsystemet til Netflix er helt krise. Som en ekstra jævlig form for testikkelkreft. En av Netflix virkelig styrker er selve bredden i galleriet, men nå tror Netflix at jeg liker akkurat det samme som massene. Som betyr at jeg får 60% rating på ting jeg elsker, og 98% på romcoms ala Ashton Kutcher. Som igjen betyr at jeg faen ikke finner gullet som ligger gjemt lengre. Argh.

Lenke til kommentar

 

Jeg har også vurdert denne serien. Har du noen eksempler på serier du synes er like bra?

 

Den serien til syfy fra Nord- eller Sør-polen synes jeg var dårlig. Eneste morsomme var at Norge er en stormakt der sammen med Russland og USA/Cananda. Dette som et ekspel å sammenligne med.

 

Litt usikker på hvilken du mener, men det eneste jeg har sett med Norge og fra Arktis er Fortitude (fra Svalbard), en serie som også er helt grei, men kjedelig (etter min mening).

 

 

Tror han tenker på Helix. En serie som var helt ok for min del, i hvert fall sesong 1. Sesong 2 var ikke like bra.

 

Når det gjelder Netflix-menyen har jeg ikke merket noe treghet. Ser Netflix via PS4.

Lenke til kommentar

Har du eksempler? Vanskelig å se for seg helt konkret hva du mener.

 

Ideelt sett kunne jeg ha fisket ut disse scenene fra diverse tv-serier og lagt ut youtube-linker, men det ville tatt mye tid.

 

Jeg opplevde dette senest i første episode av andre sesong av Fargo, men denne serien er ikke noe "skrekkeksempel". Jeg mener derimot å huske at Game of Thrones var spesielt ram og at en hel tagning fort går med på å fortelle anekdoter. I en fantasy-serie gir det litt mer mening fordi det er en måte å gi informasjon om verdenen og det er ingen forventning om at folk skal oppføre seg "normalt" etter våre standarder, men når det skjer i en serie som er satt til vår tid og verden så virker det kunstig og gir meg følelsen av at jeg hører skreven dialog og ikke en naturlig samtale mellom to mennesker.

 

Jeg tror at hvis man bare har det i bakhodet mens man ser på tv-serier så vil man fange opp dette fenomenet hele tiden.

Lenke til kommentar

Du referer ikke tilfeldigvis til The Leftovers, Spartapus?

 

Synes det er mye av dette i den serien. Overacting kalles det vel også på engelsk.

 

For meg blir The Leftovers en veldig dårlig kopi av Lost. Sett utenfra er det en annen serie, jeg vet, men oppbygningen er mye den samme hvor det er et karakterdrevent drama med mange spørsmål og mystikk, men hvor veien er eller burde være viktigere enn selve målet. Dessverre er veien mot målet i The Leftovers veldig dårlig.

 

Kanskje jeg har blitt mer moden siden jeg sist så Lost, en serie jeg elsket, men The Leftovers synes jeg feiler totalt. 

 

Uten å avsløre noe, så var det i siste episode en tårevåt avskjed hvor en av karakterene så vidt jeg vet gikk i den sikre død. Selvsagt måtte dette skildres ved at denne karakteren ramset opp en tåkete historie fra fortiden som på en måte skulle illustrere det som nå holdt på å skje. Gud...spar meg. Det samme senere i episoden. Det er bare så lite troverdig at det er til å spy av. Alle går rundt med tårer i øynene og angstfylte uttrykk 24/7.

 

Men, det er siste sesong, så jeg kommer til å se ferdig. Om ikke hadde jeg nok gitt opp denne. :)

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Jeg regner med Spartapus ikke drar alle seriene under samme stokk - f.eks. er det helt naturlig og på sin plass for Deadwood å ha lange monologer, og der finnes knapt en eneste dialog som er naturlig, uten at noe av dette er et større problem. Vi heller si at Deadwood har kanskje den beste dialogen som finnes på tv. Alt til sin tid, og herunder The Leftovers sin dialog, og ofte mangel på en. Realistisk? Nei. Fett? Ja. (Skjønner godt at The Leftovers ikke passer alle.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...