Gå til innhold

Slik kan Norton avinstalleres


Anbefalte innlegg

Tenk så flaut å slenge ut slike kommentarer Anders :roll:

7773812[/snapback]

Synes vel også det må være flaut for symatec at det skal være nødvendig med egne guider for å bli kvitt "anti-virus" programvaren deres.

 

Selv bruker jeg Avast! på den stasjonære og synes det er helt topp, gratis er det også. Den bærbare kom med Norton gjennom en hjemme-pc avtale, så den har jeg Norton på, men føler Norton er mer som en amerikansk bil enn ett faktisk kvalitetsprodukt.. Dvs; svær, tøff, masse teoretisk "power" og ser bra ut, men understyrer utav veien i første sving.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv hadde jeg også Norton til å begynne med. Men det så mye dritt med det. Det gikk tregt og var altfor mye dilldall med det. I tillegg var det en prosess som hengte seg opp hver gang jeg skulle slå av maskinen. Ccapp.exe eller hva det var.

Installerte så Avast! Home Edition og nå har jeg ikke hatt problemer i hele tatt. I tillegg til at det er gratis. Helt ekstremt enkelt valg å gå over til Avast istedet for Norton.

Lenke til kommentar

Beste tipset hw.no kunne gitt folket var og drite i og installere Alt som har med Norton og gjøre!

 

Folk flest som jeg er på befaring hoss når det gjelder Virus programer sitter med et falsk inntrykk av at Norton er det beste og eneste AV som finnes og fungerer. Dette er så til de grader feil!

Jeg hjelper de jo trosalt fordi de har fått virus!.

Lenke til kommentar
noen som vet om noen test/oversikt som viser hvilkent antivirusprogram som er best med hensyn til å ta virus?

7774591[/snapback]

Tror vel neppe det er noen gigantisk forskjell, det viktigste er at de tar de mest kjente og problematiske virusene. Det finnes riktignok hauger av virus, men i praksis så er det kun ett fåtall som i praksis utgjør en fare. Ellers bør man ha en oppegående brannmur som ikke er for plagsom :)

Lenke til kommentar

Det er fakta at Norton er problematisk å fjerne. Jeg har oppgradert Norton på et hundretalls PC-er, og har slitt mye med å fjerne den gamle versjonen på et par.

 

NIS har også forårsaket veldig mange fine feiler, som jeg har mått klødd meg i hodet en stund før jeg har fått løst. (som oftest fjernet jeg det, og installerte NAV)

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd avinstallasjonsproblemer med Norton Antivirus-delen av Norton SystemWorks pakken. Dette var tilbake rundt årtusenskiftet. Sløvt av Symantec å ikke lage avinstallasjonsverktøy lenger tilbake enn 2003.

 

Bruker i dag Avira AntiVir (gratisutgaven) som jeg er veldig godt fornøyd med.

 

Den skanner hurtig, finner en del virus (kun ordentlige tester kan fortelle hvor godt), og den har oppdateringer daglig opptil flere ganger (til og med på Søndager). En får også Linux versjoner, men disse har jeg ikke fått behov for å installere ennå. Men det er greit å vite at det finnes programmer til Linux om behovet skulle melde seg. :)

Lenke til kommentar

NAV til privat personer er og blir noe dritt.

 

Dette inrømmer til og med en venn av meg som selger NAV til bedrifter(som fungerer mye bedre). Han bruker ikke NAV privat verjson, selv om han får den gratis. Så kunne jeg lagt ut mye om mine dårlige erfaringer men det jeg har nevnt skullle jo si de meste. (han har jobbet for NAV i ca 2 år nå)

Lenke til kommentar

Jobber selv med support og kan bekrefte at det er mye problemer med så og si alle Norton produktene.

 

Ikke bare er de vanskelig å bli helt kvitt, de tar også opp mye systemresurser og gjør systemet tregt.

 

Det beskytter nok bra og alt det der, men det finnes mye *mye* bedre alternativer.

 

Alt-i-ett programmer er sjeldent noe bra. Se på gamle og nyere versjoner av f.eks ICQ og Real Player så ser dere nok hva jeg mener. Når utviklingsavdelingen slipper opp for bugs å fikse på programmet, så må det legges til nye ting så man henger med i markedet og slipper kutt i budsjettet.

 

Eksempler på Bloatware:

Real

ICQ

 

Synes Winamp og MSN Messenger begynner å bli feite de og. Hvorfor skal Winamp på begynne å spille av filmene mine og lage bibliotek over maskinen min?! Jeg pleide å bruke det til musikk, men nå er det avinstallert.

 

Jaja

Lenke til kommentar

Når Norges største hardware- og softwareside faktisk publiserer en guide til hvordan man skal kunne fjerne programmer fra Norton, så mener jeg at de bør ta det til seg. At til og med deres eget program for å fjerne det ikke virker er intet mindre enn ekstremt pinlig.

 

Dette gjelder for øvrig også Symantec.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en seriøs monsteroppskrift som gikk ut på NIS-fjerning. Den forebeholdt seg for det meste i registeret og var mye mer detaljert enn det som har forekommet her. Tror du det hjalp? Neppe..

7773871[/snapback]

Den var på ca 2,5 sider, og tok 15 minutter å gå gjennom hvis man var litt nøye (noe man bør være i registeret på andres PC-er). Har fakturert godt for denne. Nesten litt synd at symnrt kom, men folk flest vet jo ikke om den :)

 

Til å begynne med var symnrt en activex-plugin. Har de gått bort fra dette etter at IE ikke autokjørte activex lenger?

 

Symantec Antivirus fungerer forøvrig helt fint. Det stopper det meste, og finnes ikke plagsomt. Ulempene er prisen, og at det ikke er det mest ressursgjerrige verktøyet (selv om det er langt fra det verste). Symantec har også den beste serverstyrte løsningen jeg har sett foreløpig. Må få testet ut FSecure sin, for den skal være ganske god.

Endret av enden
Lenke til kommentar

nå er det mange år siden jeg brukte norton, så følgende problem kan være foreldet, men uansett:

 

bruker du norton protected files (eller hva det nå heter) så sørg for å slette alle disse før en eventuell avinstallering. jeg opplevde å ha mange gigabyte liggende i 'nortonsøppelbøtta' og etter avinstallering kunne ikke disse slettes manuelt, ei heller etter reinstallering av norton, da disse trolig får en spesiell kryptering ved hver installasjon.

sluttresultatet var at partisjonen(e) måtte formateres

 

men som sagt, mulig dette problemet ikke eksisterer i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...