Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Det er jo en noe underlig holdning, folk puster inn det du røyker, og det er skadlig for samfunnet når folk er avhengig av helseskadlig produkter, som ikke har noen nytteverdi.

 

AtW

7726321[/snapback]

 

Ingen puster inn det jeg røyker. Jeg driver med noe som kalles hensyn, hvilket vil si at jeg står et stykke bortenfor andre som ikke røyker når jeg gjør det. Jeg blåser heller aldri røyk inn i ansiktet på folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er lave avgifter på usynn mat. (Det å spise sundt er faktisk dyrere enn å spise usundt)

7724293[/snapback]

 

Her rører du ved et av hovedproblemene. Hvor mye koster en sunn middag for deg? Sett så den summen opp mot en grandis eller en meny på Burger King/McDonalds.

 

I tillegg har du også det at barn fores med sukker fra barnsben av. Barnemat (grøt/fruktpuré) inneholder sukker. I barnehager er det alltid noen som har bursdag, med tilhørende sjokoladekake. Skoler har ofte en eller annen nærbutikk/kiosk i nærheten, hvor unger går i friminutter/etter skolen og bruker ukelønnen på snop. Melkeordning er vanlig, problemet er bare at alle skal ha Litago. Ungdoms/videregående skoler har brusautomater i gangene. Det er tre videregående skoler like ved hvor jeg jobber, og like før kl. 12.00 er det stappfullt av elever som lager micropizzaer og tømmer brød-disken for boller.

 

Høyere avgifter på usunn "kosemat" (sjokolade, kaker, boller, chips, pizza, etc.), billigere frukt og grønt, samt fjerning av brusautomater/sukkerholdig melk/yoghurt i skoler ser jeg for meg kunne vært effektivt.

 

Ikke for å skyve ansvaret vekk fra den som spiser maten, for all del. Men, seriøst, å mobbe ukjente, overvektige mennesker i den tro at det vil hjelpe dem? Jeg antar du skriver for å provosere, for så dum går det umulig an å være.

Lenke til kommentar

Jeg er mot mobbing, og kampanjene som går mot røykere, enkelte av dem, er vel nærmest mobbing ja, men budskapet er vel klart fordi, at røyk er en selvpåført lidelse som ikke bare skader deg men også de som blir passivt utsatt for dette.

 

I mange tilfeller er fedme ikke en selvpåført lidelse men heller et problem med stoffskifte som gjør at du legger på deg mer enn hva som er naturlig. At fedme og er en selvpåført lidelse i noen tilfeller er sant, men det er ikke saken i 100% av tilfellene.

 

Men med røykere er den selvpåførte lidelsen 100%.

 

Når det er sagt lider de fete og av samfunnsmessig mobbing. De blir f.eks sett ned på, skult på på gata og sett rart på av mange mennesker. Det er samfunnsmessig ikke lov å se ut som en pære, du skal se ut som en sylfide, tynn strek, eller som en bodybuilder med vaskebrett og store armer.

 

Om røykere føler seg mobbet, så tror jeg ikke det fete føler seg noe bedre i et samfunn hvor fedme ikke er akseptert. Ser f.eks alle bladene som omhandler slanking, bli tynn, stjernenes slankekur etc etc. Samfunnet legger jo opp til at alle SKAL se tynn ut, skal være slank og skal se ut som et beinrangel, det er ikke lov med noe annet.

 

Så mobbing av feite er nok tilstedeværende på et annet plan enn med røykere. Er bare det at mange som er fete kan ikke noe for det. De som røyker tok i det minste røyke i munnen og gjorde det selv. Der er forskjellen.

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ingen ulempe med at røyking blir sett på som noe negativt og ikke noe kult lenger. Er vel ikke lengre noe tvil om at røyking ikke akkurat er helsebringende. Angående mobbingen av røykere, så har jeg flere venner som røyker, og disse blir ofte småmobbet for at de røyker. Men det er ikke snakk om noe hard brutal mobbing akkurat, bare små fleipete kommentarer når de skal ut og ta seg en røyk. Hvis røykere ikke har hardere hud enn som så, ja da er det deres eget problem. Får være grenser for hvor mye hensyn man skal ta til folk.

 

Jeg er selv litt stor (ca 110kg og 1.85 høy), men lider ikke av fedme eller noe. At noen innimellom fleiper litt med vekten min bryr meg fint lite. Man må tåle litt.

 

De aller fleste vet at usunn mat faktisk er usunn, og de fleste som er overvektige er faktisk klar over det også. Utrolig nok. De færreste er overvektig ved bevvist valg, og jeg tror ikke det ville hjulpet en millimeter om sånne som deg, herr Dahle, drev og mobbet og minte dem på det hele tiden. Det de driver med er ikke usunt for andre enn seg selv, så hvorfor skal du og andre egentlig bry seg? Jeg mener at alle skal kunne gjøre akkurat som de vil, SÅLENGE det ikke går utover andre. Hva har det å si for deg om naboen veier 80kg eller 130kg?

 

Klart fedme og overvekt er et problem idag, men det er blitt et samfunnsproblem. Usunn mat er ALT for billig og lett tilgjengelig, sukker og fett gjennomsyrer alt, og det er klart at alle med litt dårlig viljestyrke får store problemer med å unngå det. Jeg sier ikke at overvektige er offer, men vårt samfunn gjør det jammen ikke lett for dem å prøve å holde seg til slank kost.

 

Når jeg bestiller mat på resturant, har jeg opplevd å få rare blikk når jeg vil ha vann istedenfor brus. Folk tror jeg er gjerrig! Selv om det er stort fokus på sunn mat for tiden, er dette med sukker og usunn mat så innarbeidet hos folk at man ofte ikke tenker over det. For 50 år siden var sjokolade en luksus, nå er det blitt hverdagskost. Dette kommer av at vi har blitt rikere.

 

Så igjen, jeg sier IKKE at alle overvektige er offer, selv om det finnes de som faktisk har det i genene. De aller fleste kan holde seg ved normal vekt med nok viljestyrke. Men samfunnet gjør det søren ikke enkelt for dem. Hvis for eksempel 70% av matvarene var gjennomsyret av tobakk, tenk hvor mange som hadde røykt...

 

Mitt tips er: ikke mobb overvektige, men prøv å aktiviser dem. Kjenner du en som er overvektig, dra ham eller henne med ut på en tur, lag litt sunnere mat, server isvann istedenfor brus. Det kan ikke skade. Det kan derimot skade å mobbe...

Lenke til kommentar
Høyere avgifter på usunn "kosemat" (sjokolade, kaker, boller, chips, pizza, etc.), billigere frukt og grønt, samt fjerning av brusautomater/sukkerholdig melk/yoghurt i skoler ser jeg for meg kunne vært effektivt.

7726468[/snapback]

..Eller bare ha sukkerfri brus på automatene.

 

Et problem er vel også at noen unger er vandt til å spise usunn mat, fordi hele familien spiser usunn mat og da er det jo vanskelig for vedkommende å ikke spise usunn mat.

 

Kjenner en som har en søster, mor og far som er stor.. Og han klager på at han har så lavt stoffskifte mens han kjøper en baguett med masse dressing på og 2 twix i kantina, og cola med sukker.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Vi vet jo egentlig ikke så veldig mye om de langvarige effektene av alternative søtningsstoffene som brukes i brus heller da, så spørs om det er bedre egentlig. Personlig ser jeg heller at skolene setter opp Olden-dispensere e.l.

7726585[/snapback]

 

i det bygget jeg jobber i er det satt opp egne "vannkraner" som inneholder bobbelvann på nivå med Bon Aqua, Farris og lignende. Det hjelper stort for å kutte ned på brusforbruk iallefall for min del.

Lenke til kommentar

Greit nok at drittmat er billig her i Norge (macdonalds,grandiosa mm) men få personer har så dårlig råd at de ikke kan kjøpe sunnere mat en det.

 

Hvis studenter ikke greier å ofre en helg av 4 i måneden da de går ut å drikker opp studielånet sitt for å dekke inn en uke eller to med skikkelig mat, så fortjener de å dø av fedme.

Lenke til kommentar
i det bygget jeg jobber i er det satt opp egne "vannkraner" som inneholder bobbelvann på nivå med Bon Aqua, Farris og lignende. Det hjelper stort for å kutte ned på brusforbruk iallefall for min del.

7726608[/snapback]

 

De hade Olden-dispensere på de 2 forrige stedene jeg jobbet, og begge steden drakk jeg utelukkende vann fra disse. Ikke en eneste gang kjøpte jeg brus fra automatene de hadde der, selv om brusen kostet 10 kroner og var lett tilgjengelig. Så jeg tror det hadde hjulpet stort.

 

Edit: Tror også at om skolene hadde fersk frukt til elevene, hadde nok elevenes behov for å gå på butikken i friminuttene minket betraktelig. Selv om ikke så mange elever kjøper frukt når de er på butikken, ville nok mange ha tatt imot det om de fikk gratis

Endret av DrThomas
Lenke til kommentar
Vi vet jo egentlig ikke så veldig mye om de langvarige effektene av alternative søtningsstoffene som brukes i brus heller da, så spørs om det er bedre egentlig. Personlig ser jeg heller at skolene setter opp Olden-dispensere e.l.

7726585[/snapback]

 

Kunstig søtnnigsstoffer har vel blitt utsatt for ganske omfattende undersøkelser, uten at det, såvidt meg bekjent, har blitt vist noen reelle farer med det om man ikke bøtter i seg helt vanvittige mengder.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vi vet jo egentlig ikke så veldig mye om de langvarige effektene av alternative søtningsstoffene som brukes i brus heller da, så spørs om det er bedre egentlig. Personlig ser jeg heller at skolene setter opp Olden-dispensere e.l.

7726585[/snapback]

 

i det bygget jeg jobber i er det satt opp egne "vannkraner" som inneholder bobbelvann på nivå med Bon Aqua, Farris og lignende. Det hjelper stort for å kutte ned på brusforbruk iallefall for min del.

7726608[/snapback]

Flott tiltak! Er også helt enig i at å sette ut brusmaskiner med sukkerfri brus som til gjengjeld er proppet fulle med kjemiske stoffer er en dårlig løsning. Vann & mineralvann må jo være det perfekte.

 

Kunstig søtnnigsstoffer har vel blitt utsatt for ganske omfattende undersøkelser, uten at det, såvidt meg bekjent, har blitt vist noen reelle farer med det om man ikke bøtter i seg helt vanvittige mengder.

Nå var vel heller ikke sukker noe stort problem inntil forbruket økte til det enorme. Det er altså de langsiktige virkningene med et høyt forbruk som er lite kjent.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Ingen røykere jeg har møtt har luktet roser akkurat...

Har møtt feite mennesker som lukter og tar seg bra ut....

 

Dog har jeg "Aldri" møtt en røyker som lukter godt. (kan selvfølgelig hende du ikke kjenner det om de ikke har røyket på noen dager, men det ser jeg bort ifra akkurat nå)

 

Har vært i mang en grisebinge, og luktet mye rart, men Røykelukt blandet med kraftig parfyme må være en av de værste kombinasjonene. :ermm:

 

Og des flere feite det blir, des mer "markert", sunnere og nærmere idealet blir vi "ikke feite". :innocent: (altså de som ikke er tjukke)

 

Både røyking og fedme er "forkastelig" i mitt syn, men røyking går mer uttover meg og ønsker heller at flere stumper røyken. :hmm:

 

 

OT: Noo, 1338 innlegg. XD Jaja, der gikk jeg akkurat glipp av den sjansen. :p

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Det har ihvertfall vært snakk om kreftfare forbundet med diverse søtningsstoffer, same andre sykdommer og lidelser, uten at jeg vet om dette har blitt avvist eller bekreftet. Poenget er bare at ettersom søtningsstoffer er noe vi bare har brukt i et relativt kort tidsrom, kan vi nok ikke si veldig bastant om det er skadelig eller ufarlig for mennesker.

 

Og selv om selve stoffet i seg selv ikke er direkte skadelig, vet vi ennå ikke nok om hvilke effekter denne tilførselen av søtning som ikke innholder kalorier eller de andre stoffene vanlige søte stoffer har, vil ha på kroppen over tid.

 

Så det er meget mulig at de er helt harmløse, men det vi definitivt vet er relativt harmløst, er godt, gammeldags vann. Derfor anbefaler jeg dette fremfor kunstig søte stoffer. Man har uansett godt av å bli kvitt trangen etter noe søtt.

Lenke til kommentar

Et eller to epler funker utmerket for å dempe sukkersuget.

Eller andre frukter

 

Hadde vi fått utdelt gratis/billig frukt på skolen, tror jeg at det ville hjulpet veldig mye.

 

Edit: Når jeg tenker meg om så er det få som spiser usunt på vår skolen. :hmm: (de fleste har med seg matpakke, og de som drar på rema pleier gjerne å kjøpe seg rundstykke eller noen form for salatblanding)

 

Ja, det blir nok en kabeb sånn innimellom, men det gjør da heller lite skade.

 

Når vi er inne på det, så er det maks 1% som er overvektige. :)

Lenke til kommentar
Greit nok at drittmat er billig her i Norge (macdonalds,grandiosa mm) men få personer har så dårlig råd at de ikke kan kjøpe sunnere mat en det.

Er trashfood billig? Ikke her i Norge. Det koster hele 100 spenn for en medium Big King XXL Meny, som gjør deg passelig mett. Det samme beløpet får du en ordentlig middag for, med kjøtt/fisk og poteter. Noe er galt.

Lenke til kommentar

Vel, Big King XXL er en temmelig stor meny, du får fast food menyer for 50-60 kroner også. Og det er ikke mange resturanter her i landet man får skikkelig sunn mat for under 100-lappen. Da må man lage det selv.

 

I tillegg så er det veldig mye enklere å få tak i billig usunn lunsj-mat i butikker enn et sunt alternativ. Man har boller, kjeks, muffins, kaker, sjokolader, yoghurter, micro-pizza o.l, lefser, brus, sjokomelk, kaffedrikker, listen fortsetter ganske langt.

 

På den sunne siden er det ikke så mange alternativer i samme prisklasse. Man har diverse frukter selvsagt, rundstykker og baguetter (disse har ofte store doser dressing/remulade e.l), "sunne" kjeks (disse inneholder ofte endel sukker, som f.eks Bixit-barene), grønnsaker, salatbar (sett mange som skal være "sunne" og velger salatbar...med 3-4 kilo dressing oppå)... Jeg kommer ikke på stort mer egentlig. Det er veldig mye lettere å få tak i usunn mat, det er den triste sannheten.

 

Edit: leif

Endret av DrThomas
Lenke til kommentar
Ulempene med fedme overgår ulempene med røyking, da røyking  hvertfall har noen positive sider.

7722469[/snapback]

Røyking og fett-spising har begge 'positive' sider, men kun i et korttidsperspektiv.

 

Selvsagt spiser en fet person hamburgere fordi han/hun synes det smaker godt. En røyker tenner opp tjærepinner fordi han/hun liker nikotin-rushet.

 

Ser vi det i et langtidsperspektiv ville det vært best for den feite å kun få i seg brokkoli og gulrøtter, og det ville vært best for røykeren å puse inn ren luft istedet for pratikkelfylt.

 

 

Hva mobbing angår, så tror jeg opplysning fungerer mye bedre. Opplyste mennesker har lettere for å fortså konsekvensene av sine valg. Mobbing fører som oftest til onde sirkler.

Lenke til kommentar
Vi vet jo egentlig ikke så veldig mye om de langvarige effektene av alternative søtningsstoffene som brukes i brus heller da, så spørs om det er bedre egentlig. Personlig ser jeg heller at skolene setter opp Olden-dispensere e.l.

7726585[/snapback]

Kunstig søtnnigsstoffer har vel blitt utsatt for ganske omfattende undersøkelser, uten at det, såvidt meg bekjent, har blitt vist noen reelle farer med det om man ikke bøtter i seg helt vanvittige mengder.

7726700[/snapback]

Noen av de kunstige søtningsmidlene har samme effekt som sukker på insulin-nivået, og midler som aspartam kan være skadelig (så vidt jeg vet).

 

NTNU's medisinske fakultet har sagt noe à la

Light products containing the sweetener aspartame, is suspected of killing brain cells. Especially the areas in the brain used for learning are being affected, and therefore especially kids should avoid light products. That is the conclusion in a main assignment from the medical faculty at Norway technical-scientific University.

 

Ellers er det nok ikke så dumt med Olden/imsdal-dispensere eller andre former for vann-løsninger. På forelesning på universitetet har jeg vel sett 1 brusflaske så langt, veldig mange vannflasker og noen kaffekopper/termoser. Vann er ikke grusomt, det er bare det at sukker-suget baller på seg om man drikker ubegrensede mengder søtt drikke. Barna som heller ikke er klar over uheldige virkninger ved sukkerholdige ting drikker gjerne ukritisk fremfor som en "belønning" eller "fest".

Lenke til kommentar
Vel, Big King XXL er en temmelig stor meny [...]

Nah, synes ikke det personlig :) Er borte i en jafs. Pingle-aktig

 

Og det er ikke mange resturanter her i landet man får skikkelig sunn mat for under 100-lappen. Da må man lage det selv.

Her hvor jeg bor oppe i nord går det ihvertfall an å få seg en normal middag for 100-120 kr på et spisested.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...