Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

De kan fint kontrollere om de drikker et eller femten glass cola. Selvfølgelig kan de ha lyst på femten glass, men de må da ha litt viljestyrke. Det er (i de fleste tilfeller) ingen som holder en pistol inntil hodet deres og tvinger dem.

 

Det er mange ting jeg har lyst til, men som jeg har viljestyrke nok til å ikke gjøre fordi det kan være skadelig. Skal ikke nevne noe av det her, men... :p

7722988[/snapback]

 

Poenget er at de sjeldent kan kontrolle det(blir som nikotin), kroppen din blir avhengig av sukkeret. Er eller ingen som holder en pistol mot hode på røykerene og sier røyk.

7723082[/snapback]

Det er greit nok, men poenget mitt er at folk bør ha viljestyrke nok til å komme over avhengigheten enten det er sukker, nikotin eller kraftigere saker. Nå snakker jeg ikke om fysisk avhengighet som enkelte narkotiske stoffer gir, som er litt mer heftig enn sukkersug :ph34r:

 

 

Edit: Når jeg tenker meg om kjenner jeg ganske få feite folk som røyker. Nesten alle røykerne som har gleden av å kjenne meg er enten tynne eller midt på treet :hmm:

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slankeprogrammene på TV som omhandler overvektig ungdom går i all hovedsak ut på å legge all skyld over på media, foreldre, fast-food og ukeblader, enn å kritisere overvektige. De får nesten en offer-status.

7723062[/snapback]

 

Det er et godt poeng, feite blir stort sett fremstilt som offer. Røykere blir derimot aldri det (bare passive røykere...).

 

Selvkontroll må til uansett, noen er genetisk disponible for avhengighet, om det er røyk eller spising, og noen han lettere for å legge på seg eller værre for å ta av enn andre. Men alt kan gjøres noe med.

 

Husk bare at mobber du en som trøstespiser, blir han lei seg og spiser mer, hater seg selv fordi han gjør det og spiser enda mer for å dempe smerten^^

Lenke til kommentar
Det er greit nok, men poenget mitt er at folk bør ha viljestyrke nok til å komme over avhengigheten enten det er sukker, nikotin eller kraftigere saker. Nå snakker jeg ikke om fysisk avhengighet som enkelte narkotiske stoffer gir, som er litt mer heftig enn sukkersug  :ph34r:

7723105[/snapback]

 

Hadde folk hatt viljestyrke nok så hadde fedme, røyking osv ikke vært det problemet det er.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Hadde folk hatt viljestyrke nok så hadde fedme ikke vært det probleme det er.

7723124[/snapback]

 

Sant det, se ikke bort fra at avhengighets klinikker kommer til å tilby behandlig for overspising, på lik linje som de gjør mot rusmidler, spilling og annet.

 

Og hjelpen er jo absolutt tilstede for røykere og, men i mindre grad for feite.

 

Mange trenger psykologisk hjelp, oppmuntring og noen som deler problemet for å klare å få fingen ut å gjøre noe^^

Lenke til kommentar

Hvis det "å mobbe" røykere vil si å kjøre kampanjer nå og da som forteller om skadevirkninger og ulemper ved røyking, da må jeg si at de som føler seg mobbet kanskje bør innskrenke mobbebegrepet sitt noe??

Hva blir det neste? Folk som kjører uten sikkerhetsbelte som føler seg mobbet pga. trafikksikkerhetskampanjer? :lol:

 

Ser forøvrig ikke den store sammenhengen mellom røyking som består av ødelegging av egens og andre helse med en fullstendig unyttig gift, kontra det å spise for mye slik at man legger på seg. :shrug:

Lenke til kommentar
Hvis det "å mobbe" røykere vil si å kjøre kampanjer nå og da som forteller om skadevirkninger og ulemper ved røyking, da må jeg si at de som føler seg mobbet kanskje bør innskrenke mobbebegrepet sitt noe??

Hva blir det neste? Folk som kjører uten sikkerhetsbelte som føler seg mobbet pga. trafikksikkerhetskampanjer? :lol:

 

Ser forøvrig ikke den store sammenhengen mellom røyking som består av ødelegging av egens og andre helse med en fullstendig unyttig gift, kontra det å spise for mye slik at man legger på seg. :shrug:

7723222[/snapback]

Å lesse innpå med sukker er også å forgifte kroppen. Leste et sted at hvis overvektsbølgen fortsetter vil 2010 bli det første året hvor barna dør i yngre alder enn foreldrene (statistisk).

 

Ulemper ved å spise for mye:

* Større sjanse for hjerte-sykdommer og kreft

* Store utgifter for staten. Flere blir uføretrygdet og ute av stand til å jobbe. Store utgifter til operasjoner.

* Mindre mat til barna i Afrika. De tjukke i vesten spiser opp alt.

* Folk snur seg etter en, og damene liker deg ikke

 

Ulemper ved å røyke:

* Lungekreft osv.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

For det første, så er det mange fler ulemper ved å røyke enn EvenT har skrevet.

 

Dessuten, overvektige mennesker blir mer enn nok mobbet i hverdagen, både fysisk og psykisk. Jeg har selv sett mange tilfeller av det. Å mobbe noen for vekten er utrolig farlig og destruerende. Har sett opptil flere tilfeller hvor den som ble mobbet led mye etterpå.

Det er virkelig ingen grunn til å starte igang en kampanje hvor man mobber folk som allerede er mobbet nok.

 

Greit nok, fedme er et økende problem, men det er absolutt INGEN grunn til å bedrive ugrunnet mobbing og personhets av den grunn.

Lenke til kommentar

Dette må være den dummeste tråden jeg noensinne har lest.

"Siden staten mobber meg og andre røykere, skal jeg mobbe andre som som også er i en utsatt posisjon". Jeg trodde du var en voksen mann, men akkurat i denne tråden høres du ut som en 12-åring.

 

Tro det eller ei, idag er feite en av de gruppen som mobbes MEST, mye mer enn det røykere blir. De mobbes hver eneste dag, både av media og personer de møter i hverdagen. Anti-røyke reklamene er SMÅTTERIER i forhold.

 

Fedme er et stort samfunnsproblem vi må jobbe konstruktivt med for å forbedre. Mobbing er IKKE konstruktivt.

 

Men så lenge du får utløp for aggresjonen din, er vel du fornøyd?

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere er mye av fedmen gen-relatert.

 

To personer kan spise like mye av akkurat det samme, men sansynligheten for at de legger på seg like mye er_ekstremt_ liten.

 

Jeg har mange ganger irritert meg over at mange av de tynne kompisene mine kan spise så mye de vil uten å legge på seg. Jeg må trene for å ikke legge på meg.

 

Dessuten tror jeg ikke du vet omfanget av hvor utbredt mobbinger av overvektige er.

Lenke til kommentar

Leser om slanking og fedme hver dag på internett eller i avisene jeg, ser ikke helt forskjell på det og kampanjene mot røyking.. I avisene får man lese om vektklubbene og de helse ekspertene som preiker om hva man skal spise til en hver tid, farene ved å være overvektig, hvor mange flere som blir overvektige osv osv.. Hvorfor skal noen trenge å mobbes? selvom røykerne "mobbes" skal man da mobbe alle andre? Hva med folk som sliter med angst og lignende, skal de også mobbes? Ofte mye man kan gjøre selv for å bli kvitt fobier, folk som sliter med sterkt sosial angst skal man mobbe de? Nei for mobber man dem så gjør man det jo bare enda værre for de å bli "friske".. De største farene ved å være overvektig som media trekker fram trenger ikke bare å gjelde for feite folk men også folk som spiser masse drittmat og fremdeles har en normal kroppsvekt.

Lenke til kommentar

Man bør ikke mobbe folk uansett, men man må selvsagt tåle prat om fedme om man er feit; ikke skrike og hoie så fort noen nevner et eller annet.

Folk som røyker inne når det er andre tilstede har jeg dog lite til overs for, når de permanent skader lungene mine bør jeg få slenge så mye dritt jeg bare vil til dem om røykinga. Om de holder seg unna andre når de røyker er jeg derimot like hyggelig.

 

Til info, når det gjelder slekt/venner så klager jeg ikke, jeg vil ikke bli uvenner med noen heller.

Lenke til kommentar
Å lesse innpå med sukker er også å forgifte kroppen. Leste et sted at hvis overvektsbølgen fortsetter vil 2010 bli det første året hvor barna dør i yngre alder enn foreldrene (statistisk).

7723281[/snapback]

Selvfølgelig er det ikke bra for kroppen å overdrive noen som helst form for inntak. Poenget er vel dog at røyking er en gift for kroppen, uansett hvor lite eller mye man inntar av det og røyking er noe man velger selv å begynne med.

Sukker, fett og andre ting er faktisk næringsstoffer som man har blitt "opplært" til å spise gjennom store deler av livet og er nøedvendig i små doser. Ikke bare noe man begynner å spise i tenårene "for å være tøff".

Lenke til kommentar
Å lesse innpå med sukker er også å forgifte kroppen. Leste et sted at hvis overvektsbølgen fortsetter vil 2010 bli det første året hvor barna dør i yngre alder enn foreldrene (statistisk).

7723281[/snapback]

Selvfølgelig er det ikke bra for kroppen å overdrive noen som helst form for inntak. Poenget er vel dog at røyking er en gift for kroppen, uansett hvor lite eller mye man inntar av det og røyking er noe man velger selv å begynne med.

Sukker, fett og andre ting er faktisk næringsstoffer som man har blitt "opplært" til å spise gjennom store deler av livet og er nøedvendig i små doser. Ikke bare noe man begynner å spise i tenårene "for å være tøff".

7723485[/snapback]

Man velger selv om man vil spise sunt, eller om man bare gir faen. :)

Lenke til kommentar
Å lesse innpå med sukker er også å forgifte kroppen. Leste et sted at hvis overvektsbølgen fortsetter vil 2010 bli det første året hvor barna dør i yngre alder enn foreldrene (statistisk).

7723281[/snapback]

Selvfølgelig er det ikke bra for kroppen å overdrive noen som helst form for inntak. Poenget er vel dog at røyking er en gift for kroppen, uansett hvor lite eller mye man inntar av det og røyking er noe man velger selv å begynne med.

Sukker, fett og andre ting er faktisk næringsstoffer som man har blitt "opplært" til å spise gjennom store deler av livet og er nøedvendig i små doser. Ikke bare noe man begynner å spise i tenårene "for å være tøff".

7723485[/snapback]

Man velger selv om man vil spise sunt, eller om man bare gir faen. :)

7723499[/snapback]

 

Som noen allerede har påpekt tidligere i tråden, kan 2 personer spise akkurat det samme og ha like stor fysisk aktivitet, men allikevel legger den ene på seg og den andre ikke.

 

Jeg kjenner også mange i "normalvekt" som lever fryktelig usunt. Disse har også store sjanser for å "livsstils"-sykdommer som det overvektige gjør. Skal vi begynne å overvåke folk for å finne ut om de lever usunt slik at vi kan mobbe dem også?

Lenke til kommentar
Ulempene med fedme overgår ulempene med røyking, da røyking  hvertfall har noen positive sider. Så for meg fremstår det som merkelig at det ikke er sosialt akseptert at vi kan henge ut fete mennesker...

 

Jeg spør: Hvorfor kan vi ikke kalle spade for en spade og feite overdimmensjonerte mennesker for det de engentlig er?

7722469[/snapback]

Positive sider? Nå har ikke jeg fulgt med i timen her men såvidt jeg har forstått så finnes det absolutt INGEN positive sider ved røyking, annet enn om man er aksjonær i et tobakksfirma...

 

Om du tenker på "følelsen av velvære" røykerene får når de tar seg en sigarett så tror jeg at tjukkaser også får denne følelsen når de trykker i seg en stor sjokolade eller en BigMac.

 

Men jeg er delvis enig med deg i at feite folk også fortjener å få "høre" det. Men problemet er bare her at da 100% av alle som røyker faktisk har vært tjukke i huet og valgt dette selv så er faktisk ikke alle som er tjukke skyld i det selv. Dog er andelen av folk som ikke kan noe for det svært liten. Men det hadde vært litt dumt og slenge med leppa til en tjukkas for så å bli informert om at personen faktisk er ganske syk og det er sykdommen eller medisinering som har gjort at han ser sånn ut.

 

Tjukke folk har vel neppe noen god selvfølelse uansett, de må jo tross alt vandre rundt blant veltrente og slanke folk og føle seg utilpass i ganske så mange anledninger, god nok "straff" i seg selv det. Skjønner de ikke at de må ta seg i nakken da og gjøre noe med problemet så må det vel kanskje kraftigere lut til ja. Men en røyker kan jo bare stumpe røyken så ser man ikke forskjell på en røyker og en ikke-røyker. (Annet enn den stygge huden, ringene under øynene, dårlige ånden, gule tennene og stanken)....

Endret av Champ
Lenke til kommentar

Dette blir en lang post, men noen av tankene mine må klapres inn på tastaturet. Jeg var overvektig fram til 8.klasse. Da har jeg advart.

 

Fantastisk mye møl som er skrevet av enkelte personer her. Hvordan i alle dager går det an å trekke en parallell mellom røyking og overvekt med tanke på rett til å mobbe eller ikke? Mobbing er noe dritt og er ikke riktig uansett grunn. Det er derfor det kalles mobbing. Jeg har også sett kampanjen(e) i media som det refereres til ang. risiko for røykerne. I mitt hode er det ikke mobbing, men en enkel og brutal framstilling av hva som med stor sannsynlighet kan skje hvis en ikke stumper røyken. Dette er ikke en gang skremselspropaganda.

 

Røykerne gjør mye vondt mot sin egen kropp,-greit det. Eventuelle kostnader forbundet med fremtidig sykdom har de i stor grad allerede betalt til staten i form av avgifter. For meg blir det et større problem når en røyker fyrer opp i nærheten av meg innendørs, da går dette menneskets avhengighet også utover meg. Dette burde jo nesten kunne legitimere til mobbing som noen velger å fremstille opplysningskampanjene som. Akkurat da får jeg en aversjon mot personens handling som jeg mener er respektløs.

 

En overvektig blir møtt med et "litt annerledes" blikk hver gang han/hun går ut på gaten. Det skal jeg love, overfor de som tviler, ikke er tilfelle med en som røyker. Ja, røykeren kan bli sett litt på/ned på av enkelte mennesker, men i det øyeblikket røyken slukkes er personen like anonym som resten av bølingen.

 

Mange røykere går sikkert igjennom en del tankeprosesser ang. hvor dum en selv er osv. når en røyker og hvor lei/irritert en er over å ikke å klare å slutte. Noen liker forståelig nok ikke å høre hva som er best for seg selv og fortsetter videre. Slike uendelige tanker har også mange overvektige. Noen er fornøyde med seg selv, noen skulle ønske de var fornøyde med seg selv(men møter for mange nedlatende blikk og påminnelser om deres egen "situasjon"), andre ønsker i all oppriktighet å forandre seg til det bedre med tanke på psykisk òg fysisk helse.

 

Det er ulike stadier av livet en kan bli overvektig i. Når en slik overvekt inntreffer vil jeg påstå har fantastisk mye å si for hvilke konsekvenser vektøkningen kan innebære for den psykiske helsen. Et overvektig barn kan få dritt i ulik form fra unger på skolen eller fra voksne(heldigvis få av de). De aller fleste voksne mennesker som sier i fra til et overvektig barn, vil jeg påstå, mener godt(noen ganger hjelper det). Det er ikke like lett å tro foreldrene sine om at en er like fin/god/snill og like mye verd som alle andre når en blir påminnet om at en er annerledes gjennom nettopp mobbing opptil flere ganger hver dag. Summen av dette skal jeg skrive under på ikke gjør underverker på verken egenverd eller selvdisiplin. Det er fælt, men en er heldig om en har blitt overvektig senere i livet og fått lære at en er like mye verd som alle andre.

 

Vil en være like tilsidesatt i en evt. sjekkesituasjon som røyker i forhold til det å være overvektig? Ikke en sjanse.

 

Røyking er noe en velger eller er "uheldig" nok til å begynne med i ung eller mer moden alder. Når en begynner har,-etter det jeg vet, lite si på personlig utvikling eller ei, bortsett fra om en kanskje havner i "gjengen med de tøffe" som ung. Hvis en en gang ønsker å slutte å røyke og da klarer det, vil en som tidligere nevnt, atter en gang være en del av mengden. Da kan vår nye eksrøyker si;"nå er jeg røykfri." Eksrøykeren vil sikkert føle seg bedre fysisk etter en stund, men psyken vil være slik som den alltid har vært(sterk eller svak).

 

Er en overvektig og ønsker å gå ned i vekt er det dessverre ikke bare å si;"nei, nå vil jeg være tynn" eller "nå er jeg fettfri". Denne personen får en lang kamp ikke bare mot seg selv, maten og livsstilen, men også mot samfunnet rundt som i stor grad fortsetter å stigmatisere denne "tjukkingen" til han/hun har en normal livvidde. Helsegevinstene vil da være utrolig mange. Her var det for meg ikke de fysiske gevinstene som var de mest verdifulle, men det at jeg plutselig var en av de andre. I mitt tilfelle fikk selvrespekten og alt det medfører seg en utrolig boost som igjen førte til en videre forankring av min da nye livssituasjon. Etter dette har vekta og selvbildet vært normalt.

 

Til dere som mener det er ålreit å trekke en parallell mellom påstått "statsautorisert"mobbing av røykere og mobbing av overvektige mennesker vil jeg komme med en uttalelse til slutt:

 

Fy skam dere! Dere vet ikke hva dere snakker om. Det er for jævlig å komme seg opp av stolen når en først har havnet der, spesielt vanskelig blir det å reise seg når mange rundt dytter en rett ned i stolen igjen fordi at det er jo der en hører hjemme("late tjukkingen").

 

Beklager for enkelte tankesprang. Takk for at du leste igjennom hele posten.

 

Mvh.

 

Wollis :)

 

Edit: Litt knot

Endret av Wollis
Lenke til kommentar

Sant som Øyvind sier, virker som de generasjonene som vokser opp nå har blitt smellfeit. Leker ikke unger ute lenger?

Virker som eneste trimmen de får er når de skal hente cola og sjokolade fra kjøleskapet etter en liten økt på 32timer i WoW.

 

Mobbing er en stygg ting, men jeg har ikke noe sympati for feite folk. For 98% er det selvforskyldt.

Lenke til kommentar
For 98% er det selvforskyldt.

7723857[/snapback]

 

Der er jeg uenig. Mange er overvektige fra barnsben av, da er det ikke mye selvforskyldt de første leveårene. Noen blir slanke, andre blir tjukkere. De sistnevnte er etterhvert i en posisjon til å kunne ta sine egne valg og gjøre noe med sin egen situasjon, men det er ikke lett. De skal ikke ha all skylden for å ha havnet der de er. Disse utgjør etter min mening(vanskelig å underbygge med tall selvfølgelig) mer enn 2% av overvektige voksne mennesker. Gamle vaner kan være utrolig vanskelige å vende.

 

Wollis.

Endret av Wollis
Lenke til kommentar

Når man leser om tenåringer som har pust som en på 50 og har påbegynte hjerteproblemer så er det et hint..

 

Vi beveger oss mindre og spiser mer usunt. Nå skal det sies at dagens samfun er langt opp til at denne stilen er veldig lett å følge enten man vil eller ei!, (nesten).

 

Fedme og med følgende prolemer kommer til å danke ut røking som problem og utgiftpost med solid margin. Ihvertfall om man skal tro undersøkelser og eksperter fra bla. usa hvor problemet er helt ute av kontroll.

 

Å mobbe feite er vel ikke veien å gå, ei heller å mobbe røkere. Hadde staten hatt ben i nesen så hadde de bare forbudt helle røyken så hadde folk ikke giddet å røke mer. Kunne gitt resept til dem som hadde røkt lenge etc. med strenge betingelser. Men egentlig så gir jeg faen i om folk røyker. Har selv røkt for inntill ikke så veldig lenge siden. Grunnen til at jeg stoppet var at jeg syntes det ble litt for feigt ovenfor barna mine. Har ikke noe ønske om at dem skal måtte slite/lide/sørge med en kreftpasient som til slutt dauer! (seff, så blir man ikke automatisk syk av å røyke, men statestiken er vel klar).

 

Men uannsett så synes jeg mobbing ikke løser noen problemer. at man ikke har respekt for feite etc. blir bare tull! Skal banne på at jeg skal klare å finne nok av annet negativt oss dem som mobber feite og ikke respekterer dem. (Er ikke feit selv bare så det er sagt ;) )

 

Selv så respekter jeg ikke alle jævlene som kjører som demoner forbi skole og lekepark her... Men kan ikke ta og løpe rundt å mobbe alle trafikk skade fordi jeg mener at mange av dem nok er selvforskyldt i probelme de sitter i..

 

 

Mobbere har vel stort sett lite eller dårlig selvbilde uannsett.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...