Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når de som vil røyke litt til pilsen må stå/sitte utenfor om vinteren, så bør ikke-røykerne bli henvist til inneplasser om sommeren... Kan'ke få både i pose og sekk... :nei:

7728351[/snapback]

Jeg tror du sliter med å fatte at dere som røyker skader andre mens vi ikke-røykere ikke gjør det. Hvorfor skal dere da ha privilegier ovenfor oss andre når det gjelder hvor man kan oppholde seg og denslags? Nei, spar meg.

7728519[/snapback]

Merkelig få som bet på denne...men uansett hvor dårlig agnet er... er det nok fisk biter noen på :!:

 

Jeg spør igjen: Kan noen gi meg konkrete eksempler på hva denne såkalte mobbingen av røykere består av?

7728818[/snapback]

Røykere jages ut av arbeidet

Røykere skal ikke kunne stå ut å røyke i tilfelle noen ikke røykere går forbi

Ikke-røykere som jo aldri tar seg pauser må belønnes med ekstra ferieuke

Røykere får ikke røyke inne i egne pubber. Selv om innehaver selv ønsker det. Røykebelvilgninger ble aldri vurdert engang (fanatikerne var vel redde for at disse pubbene ville få mesteparten av besøket)

Det snakkes om at røykere koster sykehusene så mye penger og skaper kø

Narkomane må vi hjelpe... røykere må vi bli kvitt.

 

Fedme er mye mer komplisert enn røyking. Det er utrolig mange grunder til fedme, røyking er mer eller mindre enkelt etter min mening.

7730238[/snapback]

Røyking er som fedme mer enkelt i den spede begynnelse.

Hvis du driter i å ta en røyk i utgangspunktet så er alt såre enkelt.

Har du først begått det feilsteget å røyke, så er det for svært mange svært vanskelig å slutte... og det er vanskelig etter mange års opphold.

 

Fedme er mye det samme. Kommer i vond sirkel som er vanskelig å bryte.

Trøstespising, ikke overskudd til å gjøre noe ekstra...

Litt av forskjellen her er at mange foreldre "lar" ungene bli overvektige ved å la de sitte å spille playstation og lar kostholdet seile sin egen sjø...

 

Jeg vet det er utrolig mange som skylder på sykdom, men jeg tror mange ikke er mer syke enn røykerne er, men at det er mer politisk korrekt å si at fedme er sykdom i stedet for svak vilje slik jeg ofte tror det er...

 

Og når det gjelder hensyn til andre som røykerne jo aldri tar...

 

Hva med dieselbiler... Mange allergikere som syter på de?

Hva med katalysatorer... jeg synes de etterlater eim av dritt...

Hva med parfyme? Mange som sliter med allergi mot det... og mange parfymerer seg sånn at ikke jeg (som ikke er allergiker) ikke klarer å sitter nær de.

Hva med de med dårlig hygiene som lukter vondt?

 

Husk det er mange som kan tas for å ikke vise hensyn... du er kanskje neste...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Jeg spør igjen: Kan noen gi meg konkrete eksempler på hva denne såkalte mobbingen av røykere består av?

Røykere jages ut av arbeidet

Dersom noen jages ut av arbeidet som du sier ,da er vel spørmålet heller hvorfor retter de seg ikke etter de lover og regler som er på en arbeidsplass og som jobben medfører? Er det rett og rimelig at en bedrift skal betale mer for en som frivillig bruker giftstoffer på kroppen sin, fremfor en annen som ikke gjør dette? Er det mobbing at en person ikke vil rette seg etter regler og lover?

Røykere skal ikke kunne stå ut å røyke i tilfelle noen ikke røykere går forbi

Er det ikke lov å røyke ute lenger? Den var ny for meg. Rart ikke media har fått nyss om dette?

Ikke-røykere som jo aldri tar seg pauser må belønnes med ekstra ferieuke

Hvor praktiseres dette? Og hvis det faktisk praktiseres: Er det mobbing at folk som jobber mer får belønning??

 

Røykere får ikke røyke inne i egne pubber. Selv om innehaver selv ønsker det.
Heroinbrukere får ikke engang lov til å sette et skudd i sitt eget hjem. Er det mobbing å ikke tillate dem det? Er det mobbing at en pubinnehaver må følge de lover og regler han selv frivillig har skrevet under på da han fikk bevillning?

 

Røykebelvilgninger ble aldri vurdert engang (fanatikerne var vel redde for at disse pubbene ville få mesteparten av besøket)

Hvordan vet du at dette aldri ble vurdert? Og hvorfor skal det være bevilling på noe når man bare kan bevege seg noen korte meter utenfor døren og så bedrive aktiviteten så mye man orker, med mye mindre fare for å skade andre med oppførselen sin?

 

Det snakkes om at røykere koster sykehusene så mye penger og skaper kø

Narkomane må vi hjelpe... røykere må vi bli kvitt.

Det har kanskje aldri slått deg at narkomane utgjør en forsvinnende liten mengde i forhold til røykerne!?

 

:no:

Lenke til kommentar

Synes det er ganske så søtt at de som har de mest utroligste meningene om overvektige i denne posten, ALDRI har slitt med et vektproblem :) Synes jeg leser konstruktive løsningsforslag til overvektsproblematikken hele veien jeg... hmm :thumbdown:

 

I løpet av det siste året har det blitt sosialt akseptert at man kan mobbe røykere.

Ikke bare skal de settes ut i kulda av nærmiljøet, men den norske regjering kjører et mobbeprogram uten like. Har sett flere reklamesnutter på tv, som indirekte har den hensikt å fremstille røykere som mindre intligente. Selv røyker jeg ikke, men i sosiale lag tar jeg meg gjerne en røyk eller ti. Jeg syns faktisk øl smaker bedre med røyk....

 

Men det er ikke poenget. I dagens samfunn er det jo ikke røyken som er det farlige, det er jo rett og slett den økende fedmen som folk opparbeider. Jeg var på fest i helga hos en yngre kamerat. På denne festen var det en del yngre jenter (17-20) og jeg la merke til at de var drastisk feitere enn jenter i samme alder for 10 år siden...

 

Ulempene med fedme overgår ulempene med røyking, da røyking hvertfall har noen positive sider. Så for meg fremstår det som merkelig at det ikke er sosialt akseptert at vi kan henge ut fete mennesker...

 

Jeg spør: Hvorfor kan vi ikke kalle spade for en spade og feite overdimmensjonerte mennesker for det de engentlig er?

 

Innlegget i seg selv bør jo idiotierklæres, da det indirekte hevdes at det IKKE er sosialt akseptert at å mobbe overvektige. Mulig jeg tar en råsjangs, men oivind har vel neppe vært overvektig...

 

- Så er det en ting til. Er det Norgesmesterskapet i denne tråden å bruke krenkende ord og uttrykk om mennesker som har en sykdom? Jeg ser ingen forskjell mellom å bruke ord og uttrykk som feiting, dundre og tjukkas kontra det å kalle noen for nigger, mongo eller evneveik. Jeg vet at mange sliter med lange, vanskelige ord, men ordet "overvektig" i denne eller annen bøyningsform er ikke vanskelig å benytte seg av. Give it a try :thumbup:

 

Så er det en rekke andre ting jeg kunne ha kommentert i denne posten. F.eks den evigvarende problemstillingen "Hva forårsaker overvekt?". OK, vet dere ikke det mest grunnleggende (NEI, innaktivitet er ikke den eneste årsaken..), så klapp nå for guds skyld igjen. LES om problematikken FØR man kommer med ganske så bombastiske, og ikke minst avslørende, påstander.

- "Overvektige blir ikke fokusert på i media". Jøss, må si jeg enda ikke har sett en eneste episode av "Røykholmen". Lurer på når den går.. Går man en runde med seg selv og faktisk finner ut hva media skriver/forteller om så tror jeg vi kan enes om at overvektsproblematikken knuser røykeproblematikken i TV-tid/spalteplass.

 

'nough said :yes:

Endret av Mr. Ichkitdze
Lenke til kommentar
La folk røyke hvis de vil. Staten har INGEN rett til å blande seg inn i privatlivet til folk.

7731154[/snapback]

Hva snakker du om? Det er lov til å røyke. Det er ikke lov til å røyke der det skader folk som jobber hver dag.

 

Hvis du mener man ikke bør fortelle røykere sannheten om røyking i reklame på tv så glemmer du at staten må betale mange mange penger pga sykdommer knyttet til røyking, de har rett til å reklamere for sannheten like mye som du har rett til å røyke så mye du vil hjemme.

Lenke til kommentar
Å betale trygd og slankeoprasjoner er også dyrt for staten.

7731455[/snapback]

Jepp, men det er en annen sak (eh men faktisk også on topic). Nå veit jeg ikke om akkurat det at folk ikke kan jobbe er problemet med fedme, men hjerte-og karsykdommer som følge av usunn livstil koster også mange mange penger.

Anti-usunn livsstil-kampanje burde også bli kjørt, men å få folk til å slutte å røyke er et mer håndgripelig problem enn å få folk til å forandre livsstil.

 

Edit: Fjernet ufin språkbruk i quote

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Det er jo klart at en bedrift har mer igjen for en ikke-røyker, som ikke går ut å røyker en gang i blandt enn en som røyker og tilbringer ... si 15 minutter daglig ute for å røyke? 15 minutter dagelig blir etter hvert laaang tid, noe som koster mye for en bedrift. Nå skal ikke jeg si for mye fordi jeg ikke er helt sikker, men røyking fører vel lettere til kreft - Bedrifter ønsker så friske ansatte som mulig.

 

Jeg sier ikke at overvektige er de friske.

 

Men det blir litt off topic.

Lenke til kommentar
Det er jo klart at en bedrift har mer igjen for en ikke-røyker, som ikke går ut å røyker en gang i blandt enn en som røyker og tilbringer ... si 15 minutter daglig ute for å røyke? 15 minutter dagelig blir etter hvert laaang tid, noe som koster mye for en bedrift. Nå skal ikke jeg si for mye fordi jeg ikke er helt sikker, men røyking fører vel lettere til kreft - Bedrifter ønsker så friske ansatte som mulig.

 

Jeg sier ikke at overvektige er de friske.

 

Men det blir litt off topic.

7731932[/snapback]

Har jeg som arbeidsgiver to potensielle ansatte som virker like godt kvalifiserte, velger jeg såklart den som ikke røyker / ikke er usunt overvektig.

Lenke til kommentar

Nok en gang vil jeg presisere:

Ufin språkbruk hører INGENSTEDSHJEMME i denne tråden eller generelt sett på forumet. En warn har blitt utdelt, og warn vil fortsette å bli utdelt dersom dere fortsetter å bryte retningslinjene. Oppfordrer dere også til å ta en ekstra titt på Nettikette.

 

 

Selv om dere sitter foran PC-skjermen og tror at ingen vet hvem dere er og derfor føler dere skikkelig tøff i trynet, så er det faktisk ikke kult å slenge fra seg oppgulp om andre mennesker. Ønsker dere å bli tatt seriøst, foreslår jeg at dere kjøper dere en ordbok for å øke ordforbruket deres utover "jævla feitinger".

 

Kommentarer på moderering taes som vanlig IKKE i tråden.

Lenke til kommentar

Fedme diskutersen som aldri før i media, her er to saker som ligger på toåppen av aftenposten:

 

Vil sende overvektig jente i fosterhjem

 

Vil veie skolebarn

 

Siterer den siste.

 

Fedme er et samfunnsproblem og politikerne må ta radikale grep for å få bukt med den negative trenden. Å diskutere fedme hos barn har vært tabu de siste årene, men nå er det såpass mange overvektige barn også i Norge at jeg ikke er redd for stigmatisering, sier Norum.

 

Kanskje på tide å kjøre samme strenge linje man har gjort mot røykerne?

Lenke til kommentar
Syntes dette blir for latterlig! Altså fedme kan starte pågrunna alvorlige problemer, mens røyking starter som regel frivelig, f.eks være tøff, nysjerig..osv.. Kan overhode ikke sammenligne med fedme.

7732301[/snapback]

 

 

Rar eller?

 

Fedme er et økende problem. I 2010 vil 38% av aller barn være overvektige.

Alvorlige problemer my ass. Folk hadde kanskje enda mer alvorlige problemer i 1940 enn nå, og da var ikke fedme et problem.

 

Er så lei at man skal skjule problemene med mulige årsaker. Er du feit så gjør noe med det, ikke sitt å finne på unnskyldninger. Har jeg en ansatt som gjør det dårlig, er det beste han kan gjøre å ta seg sammen. Starter han med en rekke unnskyldninger er det rett ut...

Lenke til kommentar
Syntes dette blir for latterlig! Altså fedme kan starte pågrunna alvorlige problemer, mens røyking starter som regel frivelig, f.eks være tøff, nysjerig..osv.. Kan overhode ikke sammenligne med fedme.

7732301[/snapback]

 

 

Rar eller?

 

Fedme er et økende problem. I 2010 vil 38% av aller barn være overvektige.

Alvorlige problemer my ass. Folk hadde kanskje enda mer alvorlige problemer i 1940 enn nå, og da var ikke fedme et problem.

 

Er så lei at man skal skjule problemene med mulige årsaker. Er du feit så gjør noe med det, ikke sitt å finne på unnskyldninger. Har jeg en ansatt som gjør det dårlig, er det beste han kan gjøre å ta seg sammen. Starter han med en rekke unnskyldninger er det rett ut...

7732312[/snapback]

 

 

Det er jo forståelig om du som sjef ikke vil ha ansatte osm ikke gjør jobben sin. Jeg vil tro det samme gjelder en røyker?

 

Edit: Eller, delvis, hvis du skjønner.

Endret av notalive
Lenke til kommentar
Du er klar over at det finnes andre måter å angripe problemet på, enn med mobbing, Øivind?

7732352[/snapback]

 

jeg faller vel under kategorien som blir diskutert her og jeg er ganske enig med oivind_dahle (ikke føler jeg meg mobbet/trakkasert heller). I svært mange tilfeller skyldes overvekt/fedme livsstilen til vedkommende.

 

Verden er full av svake mennesker og jeg tror disse menneskene på mange måter er de svakeste av de svake. De gir etter for alle fristelsene som finnes der ute med den enkle (og ofte usunne) maten.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...