Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Støtter Wollis sine poenger fullt ut.

 

Vil peke på at røyking er i større grad enn fedme selvforskylt og et utspring for/resultat av en bevisst handling. Fedme kommer snikende som en følge av en instinktiv trang til å ta inn næring, og da spesielt sukker.

 

Fedme skyldes, tror jeg, manglende kunnskap, evne eller vilje til å styre sitt eget energiinntak og mosjonsnivå. I noens tilfelle skyldes det f.eks. mer vilje enn kunnskap, i andres tilfelle er det heller kunnskap det går på osv. Jeg vil påstå at man må lete lenge etter de som genuint er uvitende om at røyking er farlig. Derfor er det mer akseptert å mobbe røykere, som strengt talt burde visst bedre, enn feite, som i mange tilfeller ikke har gjort et bevisst valg om å være feit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

 

Men det er ikke poenget. I dagens samfunn er det jo ikke røyken som er det farlige, det er jo rett og slett den økende fedmen som folk opparbeider.

 

...

 

Ulempene med fedme overgår ulempene med røyking, da røyking  hvertfall har noen positive sider. Så for meg fremstår det som merkelig at det ikke er sosialt akseptert at vi kan henge ut fete mennesker...

 

...

 

Jeg spør: Hvorfor kan vi ikke kalle spade for en spade og feite overdimmensjonerte mennesker for det de engentlig er?

 

...

 

7722469[/snapback]

 

 

Trådstarter fremstiller det som om det kun er enten fedme eller røyking man bør bekymre seg for. Hvordan han har kommet fram til dette tør jeg ikke spekulere i. Røyking og kombinasjonen feil kosthold+lite mosjon (som i mange tilfeller = fedme) opptrer sammen som hovedfaktorene (ved siden av arvelig disposisjon, som man selv ikke kan styre) i bl.a. hjerte/kar og kreft. Dette er to ting som er noe av det som virkelig plager det norske folk, helsemessig. Jeg vil tro både i antall tilfeller og dødsfall, og i antall kroner brukt på behandling. Jeg syns det blir på trynet å snakke om hva som er "det farlige", når både fedme og røyking helt klart er livsfarlig.

 

At ulempene med fedme overgår røyking er din subjektive oppfatning, og bør således grundig begrunnes. Du fremstiller det som om det er en allment akseptert sannhet, noe det absolutt ikke er.

 

Jeg kaller gjerne feite mennesker for det de vireklig er: mennesker. En kommentar til snakket om viljestyrke og mangel derav hos feite: jeg tror ikke det er slik at feite ikke har viljestyrke, mens tynne derimot har det. Viljestyrke tror jeg heller ikke er medfødt, det kan skapes. Jeg vil da kalle det motivasjon. Med opplysning, oppmuntring og støtte/hjelp, kan man motivere overvektige til å endre enkelte negative sider med deres livsstil. Jeg refererer ikke her noe kari jakkesånn (eller hva ho heter) har sagt, men snakker av erfaring.

 

Dersom trådstarter kun mente å starte en god diskusjon, vil jeg si godt jobba. Hvis trådstarter var dødsens seriøs, har jeg ingenting å si :no:

Lenke til kommentar
For 98% er det selvforskyldt.

7723857[/snapback]

 

Der er jeg uenig. Mange er overvektige fra barnsben av, da er det ikke mye selvforskyldt de første leveårene. Noen blir slanke, andre blir tjukkere. De sistnevnte er etterhvert i en posisjon til å kunne ta sine egne valg og gjøre noe med sin egen situasjon, men det er ikke lett. De skal ikke ha all skylden for å ha havnet der de er. Disse utgjør etter min mening(vanskelig å underbygge med tall selvfølgelig) mer enn 2% av overvektige voksne mennesker. Gamle vaner kan være utrolig vanskelige å vende.

7723875[/snapback]

Det er lett å få hjelp, og det er lett å skaffe seg nok kunnskap til å gå ned i vekt. Selv på den sunne måten (ikke noen sulte-kur).

 

Men en bedre løsning enn å mobbe feite folk, er å få dem interessert i å slanke seg og bli sunnere. Det er ofte mulig, dersom man kjenner personen relativt godt.

Lenke til kommentar
I Norge liker vi å tro på likhetstanken. Lik lønn, lik sosial bakgrunn, like matvaner og like muligheter. Folkeopplysningen om viktighet av kosthold og trening når likevel ikke frem til alle. Det er gjort flere undersøkelser som viser at folk med lav inntekt og mindre utdannelse er tykkere og spiser mer usunt. Og Helseundersøkelsen i Oslo gjennomført av Folkehelsa viser at andelen inaktive menn og kvinner med KMI (kroppsmasseindeks) over 30, steg betydelig mer på Oslos østkant enn på Oslo vest i perioden 1981-2001.

 

Kilde: Aftenposten:Tykke blir stemplet som feite

 

Nå som Dahle klager på at røykere blir sett på som mindre intelligente i motsetning til feite, så vil kanskje dette her rette litt opp i det "problemet".

 

Anbefaler alle å lese hele artikkelen, en del artige og slående poenger der.

Lenke til kommentar

Dakar deg oivind_dahle takler du ikke å høre hvor mye røyking skader deg selv og andre rundt deg? Det å være feit har vel aldri blitt akseptert, det er alltid et konstant press om å slanke seg fra media, staten osv. Hvis du ikke hadde vært så oppslukt på anti røykereklamene så hadde du og sett det.

Og hva hjelper det med å mobbe en helt vilkårlig person bare fordi han er fet? Tror du virkelig staten tenker: Onai, en fet person blir mobbet av en røyker, vi må stoppe anti røyke reklamene våres.

 

Nei, dette viser bare hvor arrogant det går ann å bli. Verdenen er ikke svart/hvit som du skal ha det til.

Lenke til kommentar

hadde noen kommet og mobbet meg fordi at jeg veier for mye (noe som jeg gjør) så hadde jeg rett og slett slått ned personen. Uansett hvem det er.

 

1: Jeg vet selv jeg er overvektig

2: det hjelper ikkje at andre kommenterer det.

3: jeg har medfødt hjertefeil som gjør at jeg sterk redusert til å bevege meg.

 

så tenk over det :)

Lenke til kommentar

Med stor interesse leser jeg de ulike innleggene her inne.

Ser mange tar avstand fra mobbing, noe som i utgangspunktet er riktig.

 

MEN!

 

Skal oppsummere litt her med tobakk:

 

En røyker vises ut av det offentlig rom når han skal røyke

Det settes skyhøye avgifter på tobakk

Staten kjører rimelig harde kampanjer mot skadene ved røyking

Dessuten bidrar nærmiljøet med spydige kommentarer.

Her i denne diskusjonen konkluderer nesten alle med at røyking er selvforskylt

Røykere er dermed idioter.

 

Så med fedme

 

En feiting vises ikke ut av det offentlig rom når han skal spise

Det er lave avgifter på usynn mat. (Det å spise sundt er faktisk dyrere enn å spise usundt)

Staten informerer om skadene med fedme, men godtar allikevel at Pepsi, Cola, Kims og andre dominerer mediamarkedet.

Joda, nærmiljøet kan komme med spydige kommentarer

Her i diskusjonen ser vi at feitinger ikke er idioter, men skal møtes med forståelse

Feitinger er dermed "missforståtte" mennesker.

 

 

Hvordan skal vi få bort fedmeepidemien som raser rundt oss?

Vi ser at ved å ta i fedmeproblematikken med silkehansker så øker jo bare problemet? Staten valgte å kjøre jernhånd på tobakken, og hvorfor kan vi ikke dra erfaringer derfra og overføre de til fedmen?

 

Det haster nemmelig å gjøre noe. Ved å gjøre fet mat utilgjengelig, og at fete folk direkte skammer seg når de handler kan jo medføre en hurtig nedgang i vekten hos folk.

Lenke til kommentar
En røyker vises ut av det offentlig rom når han skal røyke

Det settes skyhøye avgifter på tobakk

Staten kjører rimelig harde kampanjer mot skadene ved røyking

Dessuten bidrar nærmiljøet med spydige kommentarer.

Her i denne diskusjonen konkluderer nesten alle med at røyking er selvforskylt

Røykere er dermed idioter.

Røyking er selvforskyldt, og man kan slutte. Røykere bør vises ut fra det offentlige rom ettersom gift-tåka han sprer om seg skader andre uskyldige. Høye avgifter gir folk et incentiv til å slutte. Det samme med kampanjene.

 

En feiting vises ikke ut av det offentlig rom når han skal spise

Det er lave avgifter på usynn mat. (Det å spise sundt er faktisk dyrere enn å spise usundt)

Staten informerer om skadene med fedme, men godtar allikevel at Pepsi, Cola, Kims og andre dominerer mediamarkedet.

Joda, nærmiljøet kan komme med spydige kommentarer

Her i diskusjonen ser vi at feitinger ikke er idioter, men skal møtes med forståelse

Feitinger er dermed "missforståtte" mennesker.

7724293[/snapback]

For veldig mange så er fedme selvforskyldt. Unntaket er sånne som Xelix, men det forbedrer ikke situasjonen for de som ikke har noen unnskyldning (merk! det er en forskjell på 'unnskyldning' som f.eks. hjerteproblemer og 'forklaring' som f.eks. trøstespising).

Fete folk behøver ikke vises ut fra det offentlige rom, ettersom de ikke skader andre mennesker ved å spise burgerne sine.

Avgiftene på usunn mat er vel ikke så lave at det gjør noe, men avgiftene på sunn mat er for høye. Hurra for en grådig stat fremfor et sunt folk.

Staten informerer faktisk ikke så mye på skadene med fedme, all info rundt trening og kosthold burde vært prioritert mye høyere.

Feite folk gjør et eget valg om å skade seg selv (og kun seg selv, det er der de er bedre enn røykerne), om det nå enn er et dumt valg. Jeg mobber ikke av den grunn, men jeg ser selvsagt på det som beklagelig. Staten burde ta ansvar og gi større incentiver og kunnskap til å leve sunnere.

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/helse/article1601317.ece

 

Fra dagens aftenposten.

Selv om det konkluderes med at tjukkaser stemples som dovene, dumme og viljeløse, så opplever jeg det ikke slik. Opplever det mer slik at disse menneskene skal møtes med forståelse og medfølelser.

 

Jeg for min del kommer ikke til å dulle med silkehansker lenger. Bedre å være ærlig enn å hele tiden rusle rundt grøten :)

Lenke til kommentar

Ved å gjøre fet mat utilgjengelig, og at fete folk direkte skammer seg når de handler kan jo medføre en hurtig nedgang i vekten hos folk.

7724293[/snapback]

 

Det handler vel ikke om å trykke dem ned i søla og virkelig få dem til å skamme seg? Enhver som tror at det å få en til å skamme seg over det å være overvektig er den riktige veien å gå, mener jeg det skriker dårlig selvinnsikt av. Overvektige blir allerede stigmatisert.

 

Wollis.

Lenke til kommentar
[Jeg for min del kommer ikke til å dulle med silkehansker lenger. Bedre å være ærlig enn å hele tiden rusle rundt grøten :)

 

Fedme ER et stort samfunnsproblem, men jeg tror og mener du angriper det på FULLSTENDIG feil måte. Som jeg skrev tidligere, er jeg sikker på at begrunnelsen din for å mobbe feite IKKE er for å løse dette samfunnsproblemet, men for å tilfredsstille din egen hevntrang over at du føler deg mobbet som røyker. Dette får deg bare til å virke smålig.

 

Som det står i artikkelen du linker til, må man bekjempe FEDME, og ikke de fete.

Lenke til kommentar
Skal oppsummere litt her med tobakk:

 

En røyker vises ut av det offentlig rom når han skal røyke

Det er fortsatt lovlig å røyke i det offentlige, poenget er at man nå må gjøre det utendørs slik at man minker skadevirkningene man påfører andre.

 

Det settes skyhøye avgifter på tobakk

Kan ikke se så mye negativt i at det er avgifter på et produkt som kun er laget for å forgifte mennesker?

 

Staten kjører rimelig harde kampanjer mot skadene ved røyking

Det er jo kjempeflott at de informerer om konsekvensene?

 

Her i denne diskusjonen konkluderer nesten alle med at røyking er selvforskylt

Røykere er dermed idioter.

Om man gjør ett idiotisk valg betyr ikke dette at man er en idiot. Uansett finnes det røykere som rett og slett ikke var klar over hvor skadelig røyking faktisk er, fordi de begynte for mange mange år siden da samfunnet ennå ikke hadde begynt å informere og å ta avstand mot denne giften. Så dersom man begynte å røyke for feks. 20 år siden så er det ikke sikkert at det engang kan karakteriseres som et idiotisk valg. Dersom man begynte å røyke for senere en. ca.10 år siden er det dog rimelig klart at det var et idiotisk valg fra røykerens side.

 

En feiting vises ikke ut av det offentlig rom når han skal spise

Mener du virkelig at en feit person påfører andre skader ved at han spiser i samme rom som dem??

 

Det er lave avgifter på usynn mat. (Det å spise sundt er faktisk dyrere enn å spise usundt)
Nå finnes det jo alt en egen sukkeravgift som gjør rene nytelsesprodukter som sjokolade,brus,saft etc. dyrere..

En annet alternativ som forørig byurde vært innført var å kun halvere momsen på matprodukter og ikke godterier etc.

 

Staten informerer om skadene med fedme, men godtar allikevel at Pepsi, Cola, Kims og andre dominerer mediamarkedet.

Det som virkelig er et problem, spesielt i USA, er at enkelte industrier deriblant sukkerindustrien har veldig mye makt, noe som gjør dem i stand til å styre lover og regler i deres retning. Uansett kan jeg ikke se for meg et forbud mot å reklamere for Cola/potetgull? Dette er ikke giftig såvidt jeg kjenner til?

 

Her i diskusjonen ser vi at feitinger ikke er idioter, men skal møtes med forståelse

Feitinger er dermed "missforståtte" mennesker.

Hvordan vet du at en feit person har blitt feit selvforskyldt? Om et barn stadig vekk fores av foreldrene med usunn mat kan man knappest skylde på barnet dersom det blir overvektig? Dersom foreldrene tillater nærmest 24/7 spilling av WOW, er det da barnets skyld at helsa blir dårlig? Kan tenke meg det er litt av en ballast å forsøke å bli kvitt når man har blitt lært opp hele livet til å være usunn.

Lenke til kommentar
Avgiftene på usunn mat er vel ikke så lave at det gjør noe, men avgiftene på sunn mat er for høye. Hurra for en grådig stat fremfor et sunt folk.

Staten informerer faktisk ikke så mye på skadene med fedme, all info rundt trening og kosthold burde vært prioritert mye høyere.

7724316[/snapback]

 

Enig. Legg til hjelp til gjennomføring av et opplegg i samråd med lege/fysioteraput og en god venn.

 

Feite folk gjør et eget valg om å skade seg selv (og kun seg selv, det er der de er bedre enn røykerne), om det nå enn er et dumt valg.

7724316[/snapback]

 

I den grad en narkoman selv velger å være narkoman...

 

Wollis.

Endret av Wollis
Lenke til kommentar
Jeg for min del kommer ikke til å dulle med silkehansker lenger. Bedre å være ærlig enn å hele tiden rusle rundt grøten :)

7724342[/snapback]

 

Det er godt at det finnes slike mennesker som deg som kan passe på andre som er for svake til å ta vare på seg selv. Lykke til.

 

Wollis.

Lenke til kommentar

Syntes det er utrolig rart når overvektige mennesker går rundt å sier de ikke prøver å være noe barbi dukker. De hyller og er på en måte stolt av fedmen sin. Innerst inne tror jeg likevel de vil være tynne som alle andre. Men det at mennesker som er syke, for det er jo det de er, skal være stolt av "tilstanden" dems er helt gresk for meg. Er man overvektig er man usunn, og man burde gjøre noe med det. Ikke akseptere det, eller hylle det på noen måte.

Lenke til kommentar
Leser argumenter om at fete blir såret.

 

Røykere blir og såret. Det er nemmelig ikke sosialt akseptert å røyke lengere og dermed er det mange røykere som mister selvrespekt og selvtillit. Er det ikke betenkelig at folk som begynner å røyke i ustgangspunktet har liten selvtillit?

 

Røykere mobbes med støtte fra staten. I min verden klarer jeg ikke skille fete mennesker og røykere. De har samme utgangspunkt alle sammen, og begge blir såret.

7722710[/snapback]

Well, jeg blir ikke såret av at det ikke er akseptert å røyke. Ikke hadde jeg dårlig selvtillit når jeg begynte å røyke, jeg var bare veldig ung og dum:P

Lenke til kommentar
Syntes det er utrolig rart når overvektige mennesker går rundt å sier de ikke prøver å være noe barbi dukker.

7724720[/snapback]

Greit nok at noen ikke går rundt og prøver å være Barbie-dukker, men man bør jo liksom ikke være ei søpledynge heller. ;)

7724757[/snapback]

 

Nettopp... Dessuten som jeg skrev, så tror jeg de aller fleste vil være sunne normalvektige mennesker. Uansett hva man sier, eller ikke sier. Man trenger ikke å mobbe. Men man trenger ikke å "hylle" eller oppfordre eller akseptere at mennesker er sånn heller.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...