Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 1/24/2022 at 11:20 PM, Delvis said:

Klart børsene raser når verden er på randen av krig. Rart ikke flere innser det.

Her er en litt banal begrunnelse på hvorfor det ikke blir krig riktig ennå:

  • Putin er kompis med Xi. 
  • Xi skal arrangere OL om halvannen uke
  • Hvis Putin hadde gått til storkrig og stukket av med hele verdens oppmerksomhet rundt dette prestisjearrangementet til Kina så hadde stemningen mellom de to surnet betrakelig.

I tillegg har vi flere grunner:

  • Putin trenger indremedisin. Å skaffe seg ytre fiender tar bort oppmerksomhet rundt indre problemer og får folket til å samle seg rundt lederen sin. Å gå til krig, og dermed risikere å tape - vil være katastrofe for Putins omdømme på hjemmebane. 
  • Russerne er flinkere til å "liksom-krige". F.eks ved å hacke statlige byråer i Ukraina, lage strømbrudd og liknende. Dette er ren terging som de kan gjøre og komme unna med. En fullskala invasjon vil skape langt mer trøbbel nå som NATO og verdenssamfunnet har full oppmerksomhet og ikke har tenkt til å se gjennom fingrene slik de gjorde ved annekteringen av Krim-halvøyen.

Min mening er at dette blir stramme mediautspill fra Russland iblandet diverse slike "liksomangrep" jeg beskrev over. Dette for å få en best mulig deal som blir signert i all stillhet på bakrommet hvor ingen kan finne ut hva som ble gitt av innrømmelser fra de to sidene. Samtidig er det viktig at både Biden, Nato og Putin kommer det unna med ansiktet intakt utad. Det er det siste som er mest spennende for meg.

Krig tror jeg ikke noe på. Men faren for krig har Russland alt å tjene på. Alt bortsett fra en faktisk krig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (På 25.1.2022 den 9.55):

Folk mangler litt perspektiv også.

Jeg vet ikke med dere, men porteføljen min gikk ned ca like mye i september i fjor.

Og på våren 2020 gikk markedet ned +-30%.

Svingninger som dette er ikke uvanlig.

Om man ser det i et enda større perspektiv vil mange mene at oppgangen vi har hatt etter finanskrisen også er uvanlig. Aksjer er ikke billig nå og det er lenge siden det har vært det også.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Twinflower said:

Her er en litt banal begrunnelse på hvorfor det ikke blir krig riktig ennå:

  • Putin er kompis med Xi. 
  • Xi skal arrangere OL om halvannen uke
  • Hvis Putin hadde gått til storkrig og stukket av med hele verdens oppmerksomhet rundt dette prestisjearrangementet til Kina så hadde stemningen mellom de to surnet betrakelig.

I tillegg har vi flere grunner:

  • Putin trenger indremedisin. Å skaffe seg ytre fiender tar bort oppmerksomhet rundt indre problemer og får folket til å samle seg rundt lederen sin. Å gå til krig, og dermed risikere å tape - vil være katastrofe for Putins omdømme på hjemmebane. 
  • Russerne er flinkere til å "liksom-krige". F.eks ved å hacke statlige byråer i Ukraina, lage strømbrudd og liknende. Dette er ren terging som de kan gjøre og komme unna med. En fullskala invasjon vil skape langt mer trøbbel nå som NATO og verdenssamfunnet har full oppmerksomhet og ikke har tenkt til å se gjennom fingrene slik de gjorde ved annekteringen av Krim-halvøyen.

Min mening er at dette blir stramme mediautspill fra Russland iblandet diverse slike "liksomangrep" jeg beskrev over. Dette for å få en best mulig deal som blir signert i all stillhet på bakrommet hvor ingen kan finne ut hva som ble gitt av innrømmelser fra de to sidene. Samtidig er det viktig at både Biden, Nato og Putin kommer det unna med ansiktet intakt utad. Det er det siste som er mest spennende for meg.

Krig tror jeg ikke noe på. Men faren for krig har Russland alt å tjene på. Alt bortsett fra en faktisk krig.

  • Putin har for "vane" å invadere land akkurat under OL.
  • Det er ingen som tror at Putin vil gå til "storkrig", bare at han vil invadere (deler av) Ukraina.
  • Xi er veldig interessert i å se hvor mye Putin kan slippe unna med siden Kina selv er interessert i å "annektere" Taiwan.
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 timer siden):
  • Det er ingen som tror at Putin vil gå til "storkrig", bare at han vil invadere (deler av) Ukraina.

Det tror ikke jeg heller, Putin veit at en full krig mot NATO er en tapt krig. Og jeg kan ikke se hvordan det skal hjelpe Russisk økonomi heller? Er i børsen i Moskva ned noe sånt som 20% hittil i år? Og enda flere økonomiske sanksjoner tror jeg ikke de tåler, og enda verre er krig - for det er ikke billig moro. Noe sier meg at Putin er for kalkulert til at han ønsker å gå All-in med såpass dårlige kort? 

EDIT: Vil bare si at dette ikke for å spore av tråden, jeg tenker utifra et økonomisk ståsted, der jeg synser om at jeg ikke kan se noen økonomisk fordel om de går inn i Ukraina 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (13 minutter siden):

Selv hvis Kina og N Korea allierer seg med dem? Kan ikke se bort fra det om det brygger seg til for alvor.

Det er veldig "hvisomdersomatte" og jeg ser ingen grunn til at Kina skulle ha lyst til å gå inn i Ukraina med Russland og jeg ser heller ingen grunn til at Kina går sammen ned Russland om de starter krig mot NATO. Det gir ingen mening for meg i alle fall, tror heller Kina ville stå utenfor å la alle krige mens de tar over økonomisk i etterkant 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Hva tjener de på denne faren da? Putin personlig håper helt sikkert å bli mer populær internt

Ja, og det er han forsåvidt veldig opptatt av. 
De klarer kanskje å få noen strengt hemmelige innrømmelser fra NATO også, men ingenting i nærheten av garantier mot utvidelser. 
 

Det er leit at så mange menneskers fred og stabilitet er avhengig av noen veldig få menneskers personlighet  

 

Lenke til kommentar

Kriger øker som regel nasjonalisme. Biden kan trenge et lite dytt der, han er ikke veldig populær for tiden. Enkelte grupper i USA er særdeles nasjonalistiske. "Everything for America!" - "World`s best country!" Osv osv.

De trenger bare en halvveis legitim grunn for å iverksette det. Jeg tipper de ønsker at Russland skal gjøre første trekk. Men i det store og hele er dette mest et politisk spill og brusing med fjærene.

Lenke til kommentar

Jo takk, merka at den aksjen falt en smule. Mye usikkerhet rundt den. De skryter av å levere en batch (hvis jeg kan kalle det det) til BASF og BASF var kjempefornøyde. Men ingen ord om at ting virker som det skal. Og BASF? De eier Quantafuel. Samtidig er det hard konkkuranse, og i tillegg er det et problem som er blitt jobbet med i flere tiår. Så nei, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...