Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tror det meste av råvarer blir bra, uran har nok en fin oppside, men har allerede gått mye og cluet å finne rett aksje. Har ikke kjøpt uran, men vi har nok ikke nådd toppen der heller, har bare ikke tid å lese meg opp, men har fulgt med oljen siden 2019 og holder meg her til etter nye syklusperioden før jeg vekter meg over mot batteri og fornybart. 

Selv er jeg godt inne i shipping og olje. Oljen enda ikke repriset, mens ratene er høye, de tjener penger som fy og enda ned over 80%. Kommer nok en riggbølge etterfulgt av seismikk. Om noen lurer kan dem sjekke ut NOL som en liten joker med 5x oppside minst fra dagens kurser. Kommer helt ann på hva Fredriksen tryller fram.  Tror også Mseis vil gå bra framover (seismikk) men med god backlogg, nesten ikke gjeld, god ledelse og snudd skuta. 
2022 og utover blir oljeår. Har også noen tradingaksjer som borr som fort går mange %, men ikke de jeg er langsiktig i. 

Shipping, se bort fra folkeaksjen MPCC, men tok noen lodd i JIN og Belco, begge gått sidelengs og med dagens rater og JIN gjeldsfri tjener dem penger som bare det. Belco har fått 41k dollar dagen på siste kontrakten, trenger ca 10k for break even, gleder meg til Q3 og saftige utbytter og kursoppgang. 

Når markedet er urolig er ofte råvarer gode investeringer. 

Legger ved en ganske saklig tråd om NOL her; https://finansavisen.no/forum/thread/138611/view  

Siste 3 sidene begynner bli bra, midt inni der er det også mye svada til tider. Men spekulasjonene om de ulike utfallene er meget greit å lese litt om. 

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Uten å ha satt meg mye inn i caset, mine første tanker; Litt av en koloss. Man må investere betydelige summer for å få noe særlig fortjeneste. Fint case for et fond, men om Ola og Kari skal handle for 30.000kr hadde jeg nok vurdert andre selskap. 
Må nok også ha en del horisont, mange noteringer prises med relativt høy PE ved notering og faller ofte litt i kurs etter notering. Tar fort 1år + før man får igjen penga sine. 
Får inntrykk av at de fleste småsparer er litt avventende. 
Guidingen for 2022 og utover virker sterk og ligger sikkert en del vekst med litt horisont. 

Link til en i FA forumet, også uten respons, ser ut til at de fleste er litt usikre på hvor denne skal prises. 
https://finansavisen.no/forum/thread/140555/view

 

+ En å notere en vekstaksje når børsene er relativt høyt og høsten fort kan bli litt turbulent påvirker nok mange til å vente og se. Er redd for at kursen daler etter notering når alle har kjøpt og interessen avtar igjen. Bare mine tanker, har ikke tenkt kjøpe meg inn her og ikke satt meg inn i regnskap. Du kan jo sjekke guiding, og tidligere kvartalsrapporter og danne deg en mening :) 

Selv oppererer jeg med små summer 30-300k og holder meg til selskaper med MCAP 500mill - 5mrd. 

Hva er dine tanker? 

Lenke til kommentar
Chocolate-Monster skrev (13 minutter siden):

Uten å ha satt meg mye inn i caset, mine første tanker; Litt av en koloss. Man må investere betydelige summer for å få noe særlig fortjeneste. Fint case for et fond, men om Ola og Kari skal handle for 30.000kr hadde jeg nok vurdert andre selskap. 
Må nok også ha en del horisont, mange noteringer prises med relativt høy PE ved notering og faller ofte litt i kurs etter notering. Tar fort 1år + før man får igjen penga sine. 
Får inntrykk av at de fleste småsparer er litt avventende. 
Guidingen for 2022 og utover virker sterk og ligger sikkert en del vekst med litt horisont. 

Link til en i FA forumet, også uten respons, ser ut til at de fleste er litt usikre på hvor denne skal prises. 
https://finansavisen.no/forum/thread/140555/view

 

+ En å notere en vekstaksje når børsene er relativt høyt og høsten fort kan bli litt turbulent påvirker nok mange til å vente og se. Er redd for at kursen daler etter notering når alle har kjøpt og interessen avtar igjen. Bare mine tanker, har ikke tenkt kjøpe meg inn her og ikke satt meg inn i regnskap. Du kan jo sjekke guiding, og tidligere kvartalsrapporter og danne deg en mening :) 

Selv oppererer jeg med små summer 30-300k og holder meg til selskaper med MCAP 500mill - 5mrd. 

Hva er dine tanker? 

Interessant og gode poenger!

 

Akkurat her har jeg dessverre ikke mulighet til å uttale meg.

Lenke til kommentar
On 10/10/2021 at 5:41 PM, Salvesen. said:

Hva tenker folk om AutoStore aksje'en som skal på markedet i nærmere fremtid? Er en del artikler og uttalelser i fra 'eksperter' om dagen, men lurer på hva normal investoren tenker?

Skummet gjennom prospektet i dag.

Ser på risiko først. Risiko som pekte seg ut for meg (utover de "vanlige" som markedsrisiko, likviditet, kreditt, ...) :
* Firmaet som blir tilbydt (AutoStore Holdings Ltd.) er stiftet på Bermuda. Det er risiko for at norske skattemyndigheter ikke vil anerkjenne at de er en norsk entitet for skatteformål. Da er det risiko for at det blir skatt på gevinst, skatt på utbytte for firmaer osv. Se seksjon 16.2 i prospektet.

* Risiko for at søksmål mot og fra Ocado ikke går firmaets vei. Kan bety en konkurrent med liknende teknologi pluss mye utgifter til advokater. Eller værste fall at de må endre hvordan de nye "Black Line" robotene deres fungerer. Se seksjon 8.11 i prospektet.

* IT systemene er satt til Jakob Hatteland Solutions. Synes det er litt odde at de valgte å skille det ut i 2017. Er risiko for at slike mindre leverandører ikke evner å beskytte AutoStore mot driftsavvik / cybersecurity osv.

* AS/RS (automated storage / retrieval systems) markedet er i sterk vekst og man forventer tilsvarende sterk konkurranse fremover.

* Mye goodwill og intangibles (programvare, patent) på balansen.

Som investor må man akseptere denne type risiko.

Økonomi

Synes regnskap og balanse var veldig rotete og forvirrende. Bærer tydelig preg av å ha blitt kjøpt opp flere ganger de siste årene. Mye bruk av financial engineering / "alternative performance measures" for å pynte på tallene.

Bra inntjening på drift i et normalår. Tilsvarende bra kontantflyt.

Arbeidskapital OK for denne typen firma.

Men overskudd/kontantflyt på drift blir spist av rentekostnader. Mål med IPO for selskapet er å betale ned det dyreste lånet "Second Lien Facility" (LIBOR + 7.75%) på 183.6 millioner EUR. Pluss litt av de billigere lånene. 299.9 millioner EUR og 171 millioner USD har forfall i 2026.

Management

CEO virker solid. Vært med lenge.

Litt mer skeptisk til CFO som kommer fra NEL.

Opsjonspakken fra 2019 er lite aksjonærorientert men er langt fra det værste som finnes der ute.

Fluff

Markedet er steder med dyrt manuelt arbeid. Typ vest-europa, nord-amerika og japan.

Markedsledende i Cubic Storage med stor margin.

Bra fordeling av kundebase mellom e-commerce og annet (deleplukk for industrifirma, luftfart osv).

Bra fordeling av inntekt på geografi.

"Never lost a customer"

Kundene har ROI (return on investment) på 1-3 år etter å ha kjøpt et anlegg.

Oppsummert

Synes firmaet virker solid mtp produktet virker godt og lojal kundebase.

Litt svak balanse pga all gjelden.

Stiv prising som IPO som regel har, sammenliknet med inntjening.

Verdt å følge med på.

Endret av LordjOX
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ser meget lyst ut for olja og oljeprisen framover. 

Mens media snakker olja nord og ned og får det til å se ut som om elbilen redder verden og bensinbilen er den store stygge ulven tjener de stora gutta penger som aldri før. Har kjøpt oljeaksjer siden april 2020 og 70% av porteføljen i olje og shipping. Vi får nok noen veldig fine gode år framover. 

Er enig at man må ta tak i både forsøpling og forurensing, men å starte på bilen blir litt feil ende om man ønsker resultater som faktisk gjør en forskjell i det store bildet. 

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (3 timer siden):

Kanskje jeg skal sitte på XOM-aksjene mine en stund til da...

Hadde egentlig tenkt til å selge snart.

Eh uten å gi noen råd så tror jeg vi snakker flere år med bull marked for olje.  Vært et årtie med underinvestering i sektoren, og fornybar dekker ikke energibehovet til verden fremover

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
magb skrev (1 time siden):

Noen som kan forklare hvordan en kontrakt på 5 milliarder dollar til Tesla, øker markedsverdien med 100 milliarder? 😂

Er heller det at flere og flere innser hva som skjer og hopper på toget.

TSLA er ikke forståelig for alle, det er synd, for en sånn mulighet kommer nok ikke igjen.


Aldri for sent, men krever litt mer kapital for å pensjonere seg tidlig nå 😛 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...