Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (4 timer siden):

Klarer du å trylle fram tilsvarende tall for obx for "samme" perioder?

Trodde det, men var visst ikke helt enkelt. Ser ut til at oslobors.no har fått nytt brukergrensesnitt på euronext.com. Brukte være rimelig enkelt å laste ned historiske kurser. Fikk det ikke til nå.

Hovedindeksen vi kjenner til ble visst ikke etablert før i 1996, så er ikke helt enkelt uten videre å gjøre tilsvarende sammenligning. Tenkte jeg kunne laste ned data fra Yahoo og sjekke, men her fikk jeg ikke ut tall overhodet for 2018-2020. I tillegg ser jeg nå at desember er datert med 01. og ikke 31., så vet ikke om dette er til å stole på. 

Men amerikanske indekser har vel gjort det vesentlig bedre enn Europa og sikkert også OSEBX i nyere tid.

image.png.3fec4284986e9291fed63ebd2db813f7.png

 

 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (5 timer siden):

Close (30./31. desember) samsvarer ikke med open på linjen over (2./3./4. januar neste åpningsdag).

Det er fordi hver rad representerer desember for et gitt år. Januar er uansett ikke med. Trenger ikke januar for å regne ut årlig endring. :)

Vanligvis blir månedlige data datert ved siste dags handel, så var det som gjorde meg usikker, samt at siste 3 år manglet.

Får se om jeg finner bedre data senere. Hadde vært morsomt å blitt litt bedre kjent med Oslo Børs.

 

 

Lenke til kommentar

Noen som fortsatt sitter short i Tesla? Livsfarlig aksje. Føles som Tesla og BTC nå er kanarifuglene i markedet. Penger som man ikke vet hvor man skal plassere går blindt inn i trender? For ikke å nevne Saga Pure. Holdingselskapet er vel snart mer verdt enn det selv er eksponert i selskapene det har investert i. Snur dette kan det kanskje endre psykologien i markedet?

Edit: Ser ut som Blueberry Capital kaster kaster inn håndkledet allerede. https://e24.no/boers-og-finans/i/OQ6aeA/marius-shortet-tesla-i-desember-klar-for-aa-kaste-kortene-allerede
Litt gøy å tenke tilbake til da jeg fortsatt satt på Tesla-aksjer for ca. et år siden. Da den vaket rundt 700 USD (pre split) var det noen med meget god fantasi som spådde den helt opp til 2000 USD og alle trodde det var ganske far fetched. 

Endret av deleted
Lenke til kommentar
PgUp skrev (45 minutter siden):

Tesla er en boble. Kan bli en sprekk hvis det blir en sprekk i totalmarkedet. Spørsmålet er når.. Umulig å vite. Hvordan shorter dere?

Jeg har kjøpt diverse derivat av typen Bear x3. Da risikerer du kun å tape innsatsen din ikke mer som man risikerer med ekte shorting. Jeg har tapt vel 10k i 2020 på mislykkede Tesla shorts så anbefaler det ikke. Overasker meg ikke om Tesla er $1000 før mars. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
bshagen skrev (56 minutter siden):

@Kryptodebunker Hvor lenge har du bettet imot Tesla nå? 5-6år? Hva er avkastningen over den perioden? 

2 år - 99%

KriZZ skrev (27 minutter siden):

Rart han ikke er short noen millioner, ettersom han er så skråsikker.

Tomme ord fra folk som ikke har pengene der kjeften sitter er null verdt og ikke annet enn støy.

Lol ble du tøff i kjeften nå. Tesla vil kollapse brutalt - 80% det er bare ett spørsmål om tid. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (19 minutter siden):

2 år - 99%

Lol ble du tøff i kjeften nå. Tesla vil kollapse brutalt - 80% det er bare ett spørsmål om tid. 

Tøff i kjeften?


Jeg kan gå av med ekstremt tidlig pensjon, så kan du gå å sutte på tommelen i et hjørne om du tørr å stå for oppgulpet ditt :) 

Kun støy...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...