Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Why Short Seller Jim Chanos Still Does Not Like Tesla Stock

It has not been a profitable opinion, but Jim Chanos still doesn’t like Tesla stock. The Kynikos Associates president, best known for his short selling, said Monday he is still skeptical about Elon Musk’s electric-vehicle company.

“However you might want to dream about autonomous taxis, spaceflight, tunnels underground, whatever—they are a car company, and they are an unprofitable car company,” he said during Barron’s Executive Briefing on Investing and Money. Chanos shared his thoughts on Tesla (ticker: TSLA), financial fraud, and red flags for short sellers during the Monday session.

Tesla’s more than $600 billion valuation—a figure that dwarfs that of other auto makers—is based on investors’ optimism as to what the future looks like, and not how many cars Tesla is selling, or will ever sell, Chanos said. “Tesla is a canvas upon which investors’ hopes and dreams now are being painted,” he said, drawing comparisons between investor optimism for Tesla and investors’ view of AOL as “a symbol in 1999 of everything you think the future will hold.”

Best known for his bet against Enron in 2001, Chanos calls himself a fundamental short seller—a position that he admits has been difficult in recent years. Chanos said few shorts, with the main exception of his bet against Wirecard, have worked over the past several years due to what he calls “probably the most speculative market I’ve seen in 40 years.”

But that speculation must cool, Chanos said. While the short seller said market fundamentals may not matter in many sectors currently, “it will, at the end of the day. Otherwise, the system is broken.”

The high-growth environment hasn’t only fueled sky-high valuations, it has also led to what Chanos calls the golden age of fraud. “The longer you see a bull market go on, the more investors suspend their sense of disbelief,“ Chanos said, referencing the end of the dot-com era. “You tend to see more and more fraud as the cycle goes on,” he said. “It’s not until the cycle turns down that most frauds are exposed.”

The Wirecard scandal, in which the German payment processing company filed for insolvency after being accused of generating fake revenue, was “a really good example of that,” Chanos said. “There was just an amazing amount of credible evidence piling up for anyone who wanted to see that this was fraud, and yet the stock comfortably traded over 100 euros for most of that period,” he said.

The most common manifestation of fraud today is legal fraud, Chanos said. “And by that, I mean that everything the company does—the way it does its accounting, the way it keeps its books, the way it reports to investors—is done legally by the law by the [regulations],” he said. “But overall, there is an intent to mislead.”

One way Chanos said legal fraud manifests: financial metrics like adjusted Ebitda, or earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization. By its very definition, Ebitda is adjusted, yet companies adjust the metric further to “exclude overhead, or share-based compensation, or whatever management feels is in its interest to exclude,” Chanos said. “And so you get higher and higher valuations, on income items that increasingly are composed of costs.”

Chanos said it would likely take a bear market to reveal more fraud. “As long as the stock is going up, nobody cares,” he said. “But it’s once the stock starts going down, investors begin to cry foul.”

https://www.marketwatch.com/articles/why-short-seller-jim-chanos-still-doesnt-like-tesla-stock-51607391360?mod=mw_quote_news

Tesla har stoppet opp i premarket jeg tror dette er toppen. Øker shorten.

Edit som bestilt:

Sitat

Tesla files for the sale of up to $5 bln worth of common stock

Tesla.jpg.2beb2b743445503d65bf8baf91e3f00a.jpg

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pc Lynet said:

Toyota, Hydrogen vil bli stort sammen med elektrisk.

Hydrogen er ganske sikkert en blindvei, når det kommer til veitransporten. Hydrogen vil alltid spille en stor rolle i industrien, det kan kanskje fungere i stasjonær energilagring, og så kan det muligens fungere for skip/ferger og fly. Men utover det så er det usannsynlig at hydrogen vil spille noen rolle.

I veitransporten har hydrogen masse svakheter i forhold til batterier, og få fordeler. Hydrogen kan f.eks detonere når det blandes med luft, noe man så i Sandvika. Og med hydrogen trenger man sånn ca 3 ganger mer energi per km som med batteri. Den store fordelen med hydrogen er rask fylling, men med dagens hurtigladere på 200-350 kW, så er denne fordelen ganske liten. Man kan fylle 500 km rekkevidde på omkring 10 minutter med hydrogen, mens man kan lade 500 km på omkring 20 minutter med batteri. Altså om man kjører f.eks 12 timer på en dag, så kan man i teorien spare noe sånt som 10-20 minutter. Men da stopper man knapt for å gå på do...

Mange antar at hydrogen kan spille en rolle i lastebiler, men det absolutt viktigste i tungtransporten er å ha kontroll på kostnader. Og hydrogen, med tre ganger høyere drivstoffkostnader og mer vedlikehold har da ingen sjanse.

Så klart, dette betyr ikke at aksjekursen til Tesla vil gjøre det bra de næremeste årene. Jeg vurderte faktisk å kjøpe noen puts i dag (men kommer nok ikke til å gjøre det).

Lenke til kommentar

Toyota's strategi med fokus på hybrid og hydrogen minner om Steve Ballmer nivå med dårlig ledelse og snevert framtidsvisjon som vil koste dem dyrt. Spesielt nå som Japan skal banne fossilbiler innen midten av 2030.

De teknologiske fordelene til hydrogen er i hovesak

  • energitetthet (lengre rekkevidde); dette ser allerede ganske annerledes ut idag på batterifronten enn for 10 år siden og vi vil nok se biler med rekkevidde på over 1000km lenge før 2030
  • rask påfyll; hurtiglading har allerede mer enn dobblet kapasiteten på 5 år og vist evne til skalering

Ulemper er imidlertidlig

  • kompleksitet i drivverket; vedlikehold og levetid ser ganske dårligere ut for hydrogenbiler enn batteribiler
  • HMS aspektet ved eksplosiv gass under høyt trykk

Ellers har batterier den fordelen at infrastrukturen til strømnett allerede eksisterer i samfunnet mtp scaling. Massedistribusjon (og ikke minst produksjon) av hydrogen må på en annen side fortsatt utvikles, og du er avhengig av sentrale påfyllingstasjoner, mens elbileiere allerede har blitt godt vant til enkelheten ved hjemmelading.

Men hvem vet, det kan godt være jeg tar feil. Tror isåfall det kreves et stort push fra politisk side som feks at Japan bestemmer seg for å konvertere alle landets bensinstasjoner til hydrogenstasjoner og øke produksjonskapasiteten (og effektiviteten) betydelig.

Lenke til kommentar
On 12/8/2020 at 7:21 PM, Espen Hugaas Andersen said:

Så klart, dette betyr ikke at aksjekursen til Tesla vil gjøre det bra de næremeste årene. Jeg vurderte faktisk å kjøpe noen puts i dag (men kommer nok ikke til å gjøre det).

Nå er det vel god tid til å shorte litt i NAS også? Opp 112% på 10 dager.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Pc Lynet said:

Ja, men plutselig kommer erstatningen fra Boeing og da taper du alt.

Mulig på kort sikt så irrasjonelle kjøperne er nå. Men det redder ikke NAS fra store tap fremover uansett. Flere konverteringer medfører mer utvanning. Dessuten vil det ta lang tid til trafikken tar seg opp samtidig som passasjerene nå skal deles på 4 selskaper og ikke 2. Hvis NAS overlever vil det ta mange år før den enorme gjelden på 60-70 milliarder er normal igjen.

Lenke til kommentar
deleted skrev (14 minutter siden):

Mulig på kort sikt så irrasjonelle kjøperne er nå. Men det redder ikke NAS fra store tap fremover uansett. Flere konverteringer medfører mer utvanning. Dessuten vil det ta lang tid til trafikken tar seg opp samtidig som passasjerene nå skal deles på 4 selskaper og ikke 2. Hvis NAS overlever vil det ta mange år før den enorme gjelden på 60-70 milliarder er normal igjen.

Ja jeg tror også at NAS vil gå konkurs. Men du har samme støttegruppe som Tesla, fanboys and girls er ikke å spøke med.

Delvis skrev (5 minutter siden):

Solgte en del nå, og vurderer selge resten.
Hvis det er så at aliens kan bli sluppet løs når som helst, må man vel regne med børesene kollapser.
 

Hva? Det har jeg ikke fått med meg?

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Pc Lynet said:

Ja jeg tror også at NAS vil gå konkurs. Men du har samme støttegruppe som Tesla, fanboys and girls er ikke å spøke med.

Så sant det. Fundamental verdi gjelder ikke lenger og optimister argumenterer jo bare om at man ikke lenger kan si at noe er overpriset eller ikke, bare hva folk er villig til å gi og potensiell fremtidig vekst. NAS så vel som Tesla. Det synes jeg ikke er et spesielt godt tegn og derfor jeg holder meg unna sånne aksjer for øyeblikket. NAS for øvrig opp enda 38%-poeng siden jeg skrev for én time siden. 🤣

Edit 1: 2 min senere: 48 pp. Tror jeg aldri har sett et lignende børsrally på Oslo børs før? Jeg kan nesten telle pp for hvert sekund som går.

image.thumb.png.deae33fd337c56307a7433facfd35356.png

Endret av deleted
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...