Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Siden vi ikke ser hvilke meglerhus som handler lenger, så er det vanskelig å konkludere med hvem som trekker kursen opp.

Det kan være småsparere som ikke forstår at "konkursbeskyttelse" ikke vanligvis deles ut til selskap med lys framtid. Omsetningen er forholdsvis stor, så det er antakelig en del daytradere som er inne for å plukke penger fra gata. Tidligere kunne man nesten fastslå at når Nordnet og Netfonds var største netto kjøper, så burde man kaste seg av mens man enda hadde grønne tall...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
deleted skrev (På 10.12.2020 den 11.12):

Så sant det. Fundamental verdi gjelder ikke lenger og optimister argumenterer jo bare om at man ikke lenger kan si at noe er overpriset eller ikke, bare hva folk er villig til å gi og potensiell fremtidig vekst. NAS så vel som Tesla. Det synes jeg ikke er et spesielt godt tegn og derfor jeg holder meg unna sånne aksjer for øyeblikket. NAS for øvrig opp enda 38%-poeng siden jeg skrev for én time siden. 🤣

Edit 1: 2 min senere: 48 pp. Tror jeg aldri har sett et lignende børsrally på Oslo børs før? Jeg kan nesten telle pp for hvert sekund som går.

NAS ned 22% i dag.

https://bors.finansavisen.no/instrument/NAS.OSE

Enig med Hegnar:

Sitat

Det ble omsatt aksjer for 1,44 milliarder kroner i Norwegian-aksjen på Oslo Børs torsdag. Det tilsvarer børsverdien på selskapet på en aksjekurs på i underkant av 40 øre.

– I dag er det helt Texas på Oslo Børs. Jeg vil kalle det Texas. Og den siste kursen jeg har sett var Norwegian opp 50 prosent, på 81 øre. Og den har vært opp 75 prosent eller noe sånt noe. Så det er Texas. Og det er ikke noe grunnlag for den kursstigningen i det hele tatt, sa Trygve Hegnar i Økonomihetene på FaTV torsdag, og la til at det er ikke noe hold i at Norwegian er verdt to, tre milliarder kroner.

– Det er en kjempeboble, det har vi sagt mange ganger, sa Hegnar, og minnet om at han på lederplass i Finansavisen har bedt om at selskapet skal slås konkurs. 

– Det er en surreaksje, slo han også fast.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/12/10/7597169/hegnar-om-norwegian-det-er-en-surreaksje

Tesla holder seg rundt $612 i premarket.

https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

For DASH, ja. Utvilsomt - jeg har lest varsler fra investorer flere steder. 

De har 50 % av markedet i I USA i dag, og tjener ikke penger. De har allerede fått kritikk for å ta for stor del av kaka (de krever 20-30% av kjøpesum), og enten må de presse prisene lenger ned, eller vil de bli utkonkurrert. Doordash har også fått kritikk for å ta av tips kunder gir via appen, som de betaler ut som vanlig lønn. 

ABNB - vanskelig scenario. De prises vanvittig høyt sett mot hotell-kjeder OL. men potensialet her er antakeligvis større. Utleiere og leietakere hos ABNB er stort sett fornøyd, og markedet forventes å vokse stort. I motsetning til DASH, hvor andre aktører kan overta store deler av markedet med lavere prising og markedsføring, er ABNB en internasjonal startside for de fleste som ønsker å bo privat når de er på reise. Jeg kan ikke helt se at en konkurrent like enkelt skal få overtatt markedsposisjonen til AirBNB, fordi de fleste kundene ikke nødvendigvis er lokal, og dermed vil en miste en potensielt stor kundegruppe om en som utleier velger annen leverandør for markedsføring/salg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Granca skrev (4 minutter siden):

Jeg nekter.

I USA er det nå mye snakk om at unge, uerfarne, nye på børsen bare kjøper noe som går oppover. Uten noen annen grunn. Forklarer nok mye av Tesla-greia.

Jeg tenkte kanskje å lage en egen tråd om temaet, men jeg tror en økning av passiv-investering/indeksering/indeks-fond også forklarer hvorfor markedet stiger. 

Når penger strømmer ut av aktivt forvaltede fond (som gjør research rundt verdsettelse av firmaer og handler basert på det) til fordel for passive indeks-fond (som kun kjøper aksjene i en indeks) - så skulle det også gjøre sitt med prisingen av markedet.

Det er jo forståelig at folk heller parkerer pengene i indeks-fond med tanke på at aktivt forvaltede fond typisk gjør det dårligere enn markedet, men hva dette betyr for markedet er jo et interessant tema om det til slutt ikke er noen igjen som kan mene noe om prisene annet enn at aksjer er noe man investerer i fordi de på lang sikt går opp uansett.

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...