Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

DukeRichelieu skrev (7 minutter siden):

Det er jo forståelig at folk heller parkerer pengene i indeks-fond

Har gjort det selv nå. Mest pga at høyrentekontoens avkastning hos Santander har gått ned fra 2 til 1% det siste året. Måtte finne noe annet. Vurderer litt daytrading. Burde jo gå greit i et bullmarked i '21. Er utdannet økonom, så har jo litt greie på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Granca skrev (56 minutter siden):

Lite. Men det hjelper meg jo å skjønne mer. Puttet 500k i Brasilfond i går. Har tro på både indeksen og kursen på Real.

Jeg vil tilnærme meg å si "null". Day trading er 100 % teknisk og har lite med fundamentale forhold å gjøre. Det er mer sammenlignbart med et videospill. 

Er du litt mer langsiktig så spiller økonomi mer inn, men jeg mener jo at vi i dag har et marked som har lite med økonomifaget å gjøre og hvor prisene bare blir inflatert inn i evigheten takket være sentralbanker, nullrenteklima og en økning av passiv investering.

Hvordan fikk du så mye investeringskapital?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (7 minutter siden):

Hvordan fikk du så mye investeringskapital?

Vært litt flink og sparsom her i livet. Drevet eget firma. Jeg er utrolig billig i drift. Trenger ikke jobbe mer, selv om jeg får null fra staten og har en del år til pensjon. Bodde på Granca i hele fjor vinter. Men det gidder jeg ikke nå...

Og bare day-trading var kanskje litt å ta i. Kanskje bruke 100-200K å leke meg med. Har råd til å tape dem. Og det bør man jo ha.

Endret av Granca
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne så ikke Tesla gjengen komme? 

Sitat

Tesla informed employees in its Fremont, California, factory on Friday that its Model S and Model X electric vehicle production lines will close from December 24th to January 11th, according to an email seen by CNBC.

Employees working on those lines were offered a full week of pay to cover one of the two and a half weeks of the shutdown, along with a few paid holidays. They were asked to take 5 unplanned and unpaid days off, but have the option to try to find work in other areas of the factory during those days.

They were also encouraged to “volunteer” to help make electric vehicle deliveries to customers during the shut down.

In a separate email sent to the entire company on Friday, Tesla CEO Elon Musk noted that the company is “fortunate to have the high-class problem of demand being quite a bit higher than production this quarter” and asked for employees to increase production as much as possible during the rest of the quarter.

The shutdown of the S and X lines suggests that the high demand does not extend to these older models. It’s not clear what Tesla intends to do with its Model S and X lines during the holiday shutdown. The company did not immediately respond to a request for comment.

The company has been struggling with a recall in China, and safety probe by NHTSA, and warranty expansion covering some of its high-end Model S sedans, and its luxury SUV with falcon wing doors, the Model X, this year.

Deliveries of these vehicles amounted to 15,200 in the third quarter of 2020, according to the company’s vehicle production and deliveries report from the period ending September 30 representing around 11% of vehicle deliveries during the quarter.

https://www.cnbc.com/2020/12/12/tesla-model-s-and-x-production-will-shut-down-for-18-days-email.html

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan bety at de oppgraderer produksjonslinene for en facelift på Model S/X. Blir spennende å se. (Antar det ikke er at de introduserer 4680-cellene. Det kommer nok senere på året.)

Dette er for øvrig ikke veldig overraskende. De oppgitte leveransetidene på Model S/X har tydet på at noe vil skje. 3-5 måneders leveringstid er unormalt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Granca skrev (18 timer siden):

Vært litt flink og sparsom her i livet. Drevet eget firma. Jeg er utrolig billig i drift. Trenger ikke jobbe mer, selv om jeg får null fra staten og har en del år til pensjon. Bodde på Granca i hele fjor vinter. Men det gidder jeg ikke nå...

Og bare day-trading var kanskje litt å ta i. Kanskje bruke 100-200K å leke meg med. Har råd til å tape dem. Og det bør man jo ha.

Kult. Høres ut som du har gjort det bra! :) Vet ikke hvor mye markedserfaring du har, men det er jo mange som har tapt penger i markedet som de har tjent andre plasser. Idar Vollvik er jo ett trist eksempel. Om du har et likegyldig forhold til pengene går det nok bedre, men det er veldig enkelt å gjøre det som ofte betegnes som 'revenge trading' når man taper penger, i.e., forsøke å tjene tilbake det tapte. Som regel fører det bare til mer tap.

100-200K er jo penger. Om du kun ønsker å leke deg kan du gjøre det gratis i simulator.

Hvorfor ikke Granca nå? På grunn av corona eller uansett? 

Jeg er så heldig at jeg selv er 100 % mobil, foruten at jeg har en del kontorutstyr jeg trenger, så har seriøst vurdert å ta et lenger opphold i utlandet. Men med corona er det litt vanskeligere. Gran Canaria var en av lokasjonene jeg kikket på. Bra klima, greit prisnivå vil jeg tro og ikke altfor langt vekk.

 

Lenke til kommentar
Sitat

Analytikere: – Pfizer og Moderna kommer til å tjene 280 mrd. bare neste år

– Totalt feil, mener leder for pasientorganisasjon.

Wall Street-analytikere estimerer nå at Pfizer og Moderna vil tjene hele 32 milliarder dollar, eller 280 milliarder kroner, kun i inntekter knyttet til coronavaksinen. Og det bare til neste år. 

Morgan Stanley anslår at Pfizer vil hanke inn 19 milliarder dollar i vaksineinntekter i 2021. Det kommer på toppen av nesten 1 milliard dollar i inntjening i år. Pfizer vil imidlertid dele inntektene med tyske BioNTech. 

Meglerhuset anslår at selskapet vil hente ytterligere 9,3 milliarder i 2022 og 2023. Til sammenligning tjente Pfizer i fjor 5,8 milliarder dollar på en forkjølelsesvaksine.

David til Goliat 

Pfizer-aksjen har ikke steget voldsomt hittil i år – opp 5,1 prosent hittil – men Moderna-aksjen har skutt over 700 prosent i været. 

I fjor hadde Moderna omsetning på bare 60 millioner dollar, men nå er markedsverdien på hele 62 milliarder dollar, nesten 550 milliarder kroner.

– Det er storslått og en historisk bragd i vaksineutvikling. Å ta ny teknologi inn i et så ungt selskap og få en vaksine klar mot den verste pandemien vi har sett på et århundre er vanskelig å se for seg, sier Alan Carr, biotekanalytiker ved Needham.

https://finansavisen.no/nyheter/helse/2020/12/13/7597713/pfizer-og-moderna-kommer-til-a-tjene-280-mrd.-bare-neste-ar

Kanskje Pfizer aksjer er lurt å satse på? 

https://www.marketwatch.com/investing/stock/pfe

 

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (1 minutt siden):

Nei. Norwegian og Tesla er gode eksempler på at det ikke stemmer.

I forhold til det du sa ref. nyhetsartikkel, så er jeg til dels enig. Skal man tjene (store) penger bør man være tidlig ute. Men vi ser jo at mange aksjer 'trender' og går opp over lang tid. Så jeg tror ikke det nødvendigvis er for sent å tjene penger på en aksje fordi den er omtalt i avisene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...