Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

1 minute ago, DukeRichelieu said:

Kanskje jeg skal poste metoden jeg brukte for å tjene en liten 'formue' for mange år tilbake. Fungerte fint i et 'bull-marked' i alle fall. 

Kanskje jeg skal begynne å handle den selv.

Ja, selv blinde høns finner korn iblant. En klokke som står viser 100% korrekt tid to ganger pr dag. Osv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeRichelieu skrev (43 minutter siden):

Hvorfor ikke Granca nå? På grunn av corona eller uansett? 

Jeg er så heldig at jeg selv er 100 % mobil, foruten at jeg har en del kontorutstyr jeg trenger, så har seriøst vurdert å ta et lenger opphold i utlandet. Men med corona er det litt vanskeligere. Gran Canaria var en av lokasjonene jeg kikket på. Bra klima, greit prisnivå vil jeg tro og ikke altfor langt vekk.

Pga maskepåbud og restriksjoner.

Prisnivået på Granca er utrolig lavt. På mat og sånt. Tollfri sone... Leide en 65 kvadrat leil med 2 soverom og nett til 8000/mnd i fjor. Billigere hvis du vil ha noe mindre. Total godværsgaranti. Regner ''aldri''. Men aldri for varmt heller. Normalt 22-26 på dagtid. Vi kan holde kontakten hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Granca skrev (4 minutter siden):

Pga maskepåbud og restriksjoner.

Prisnivået på Granca er utrolig lavt. På mat og sånt. Tollfri sone... Leide en 65 kvadrat leil med 2 soverom og nett til 8000/mnd i fjor. Billigere hvis du vil ha noe mindre. Total godværsgaranti. Regner ''aldri''. Men aldri for varmt heller. Normalt 22-26 på dagtid. Vi kan holde kontakten hvis du lurer på noe.

Men post-corona drar du tilbake?

Jeg tenker egentlig å dra så snart verden normaliserer seg. Kan vel dra nå også, men føles litt lite vits. Har en leiekontrakt som utgår til sommeren, så forhåpentligvis innen den tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (6 minutter siden):

Ja, selv blinde høns finner korn iblant. En klokke som står viser 100% korrekt tid to ganger pr dag. Osv...

Jepp. Vel mulig jeg hadde i overkant flaks. Men det var en metode bak galskapen. Så helt tilfeldig var det ikke.

Greien er at i et bull-marked er det lett å tjene penger. Så da er det vanskelig å vite hva som er "dyktighet" og ikke.

Med det jeg bedriver til vanlig (day trading) er det i praksis umulig å lykkes som blind høne. Der varer du ikke lenge bare på flaks. Selv i et bull-marked.

Lenke til kommentar

Noen har bare utrolig flaks.

Sitat

Einar Aas svidde av hele bankkontoen

Krafttrader Einar Aas tapte milliarder og gikk konkurs på spekulasjon i forholdet mellom norske og tyske kraftpriser. Fortsatt taper han penger.

Einar Aas-selskapet Toppen Invest måtte bokføre 6,3 millioner kroner i andre driftskostnader i fjor og ytterligere 3 millioner kroner i renteutgifter på lån til seg selv. Dermed ble regnskapet gjort opp med et underskudd på 8,9 millioner kroner, og egenkapitalen stupte fra 12,7 til bare 3,8 millioner i fjor.

Det fremgår ikke av regnskapet hva driftskostnadene knytter seg til, men balansen i selskapet er fortsatt gigantisk, om enn ikke veldig likvid. Selskapet har bokført anleggsmidler til en verdi av 268,9 millioner kroner, hvilket er på nivå med året før. Kontantbeholdningen har imidlertid stupt fra 10 millioner til bare 80.000 kroner.

Toppen Invest er finansiert gjennom gjeld til aksjonær, det vil si Einar Aas, på 266,2 millioner kroner.

Ble tvangssolgt

Hva eiendelene i Toppen Invest består av fremgår ikke godt av årsregnskapet utover at det er oppført 258 millioner kroner i investering i datterselskap. Toppen Invest har oppført eierandeler i to majoritetseide selskaper, El Unico og Jardinan, uten at disse hadde mer enn små tall i sine regnskaper for 2019. I tillegg eier Toppen Invest en minoritetspost i Aas Eiendomsutvikling.

Det var i september 2018 at nyheten sprakk om at krafttrader Einar Aas gikk mot personlig konkurs etter massivt tap i kraftmarkedet. Hovedårsaken var et voldsomt prisfall på nordisk kraft etter at alle meteorologer og kraftspekulanter hadde forventet en tørr høst med stabilt høye kraftpriser.

Samtidig fikk tyske kraftpriser et løft i CO2-markedet, og Aas ble følgelig rammet negativt. Mandag 10. september 2018 ble hans siste 350 millioner i frie midler overført for å dekke tapet, og to dager senere ble hele porteføljen tvangssolgt.

Årene før hadde Aas toppet ligningslister med inntekt på nær én milliard kroner, og formue på over to milliarder.

Solgte unna

Einar Aas måtte selge eiendommer etter kollapsen, deriblant en luksushytte i Nissedal og en toppleilighet på Tjuvholmen samt eiendom i Spania. Deretter oppnådde han en avtale med kreditorene slik at han unngikk personlig konkurs.

I avtalen het det at Aas kunne tjene 1,2 millioner i året i to år uten å måtte betale noe til kreditorene. Huset i Grimstad til 20 millioner fikk han beholde mot at kreditorene fikk solid pant i eiendommen.

Senere har han fått jobb som markedsanalytiker i Branden Forvaltning i Arendal, et selskap han har samarbeidet med tidligere i forbindelse med krafttrading.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/09/08/7564447/krafttrader-einar-aas-gikk-med-nytt-underskudd-i-fjor

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 minutt siden):

Men post-corona drar du tilbake?

Jeg tenker egentlig å dra så snart verden normaliserer seg. Kan vel dra nå også, men føles litt lite vits. Har en leiekontrakt som utgår til sommeren, så forhåpentligvis innen den tid.

Ja. Jeg gidder ikke enda en vinter i Norge. Man kan faktisk kjøpe en sliten leil for under 500K midt i Playa del Ingles... Nesten gratis.

 

DukeRichelieu skrev (3 minutter siden):

Kan vel dra nå også, men føles litt lite vits.

Maskepåbud gidder ikke jeg... Unntatt på stranda og restauranter, tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Jeg vil gjerne høre.

Postet den på et annet forum en gang i tiden. Dette er vel 15 år siden nå. Men jeg startet med rundt 30K som jeg tok til 200K på 9 måneder eller noe sånt. Innkasserte mesteparten av gevinsten og var dum nok til å bli day trader.

I korte trekk gikk det ut på å filtrere aksjer fra den daglige vinner/taper listen fra Oslo Børs. Med den kan du oppdage aksjer som beveger seg mye. Kjøp. Legg inn stop-loss. Juster stop-loss. Ta profitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Granca skrev (1 minutt siden):

Ja. Jeg gidder ikke enda en vinter i Norge. Man kan faktisk kjøpe en sliten leil for under 500K midt i Playa del Ingles... Nesten gratis.

Hvordan er livet ellers på GC da? Reiste du alene? Kjenner du folk der? Eller holder du deg mest for deg selv? 

Jeg trives svært godt i eget selskap og er i tillegg rimelig utadvendt, så er ikke veldig bekymret for min egen del, men litt nysgjerrig allikevel. 

Mulig dette begynner å bli litt off-topic...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 minutt siden):

Hvordan er livet ellers på GC da? Reiste du alene? Kjenner du folk der? Eller holder du deg mest for deg selv? 

Jeg trives svært godt i eget selskap og er i tillegg rimelig utadvendt, så er ikke veldig bekymret for min egen del, men litt nysgjerrig allikevel. 

Mulig dette begynner å bli litt off-topic...

Vi tar det på PM for å skåne resten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror dere om Airthings? Norsk selskap som lager smarte luftkvalitetmålere.

https://www.airthings.com

https://bors.finansavisen.no/instrument/AIRX.MERK

Sitat

På eiersiden i selskapet er tidligere alpinist Aksel Lund Svindal uten at det hjalp ved børsnoteringen. Airthings gjorde emisjon til kurs 13,50 før børsnoteringen. Aksjen falt raskt ned til 10 kroner, men nå er kursen tilbake rundt 13.

Like konklusjoner

Nå har Carnegie, Arctic og ABG kommet med sine første analyser av selskapet. 

Men der norske meglerhus er så uenige at de spår Nel både i 26 kroner og 5 kroner, Quantafuel i 200 og 84 samt REC i 25 og 1 krone, er de tre meglerhusene bemerkelsesverdig enige om Airthings.

Først rykket Carnegie med sin analyse på Airthings. Meglerhuset kom med en kjøpsanbefaling på aksjen. Kursmålet ble satt til 16,80 kroner.

Nå har også ABG Sundal Collier og Arctic Securities kommet med sine analyser. ABG kom også med kjøpsanbefaling. Deres kursmål var 16,50 kroner. Samtidig kom Arctic Securities med sin konklusjon, som også var «kjøp», men med kursmål på 16 kroner.

«Jeg måtte sjekke selv. Ja, sjelden like targets. Selvfølgelig ikke noe samarbeid. Dette er nok bare et rent sammentreff», skriver analysesjef John Olaisen i ABG Sundal Collier i en e-post til Finansavisen.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/11/26/7592541/airthings-analysene-til-carnegie-abg-og-arctic-er-nesten-helt-like

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

GW pharma (GWPH)  har ofte hatt et større fall i prisen mot slutten av desember har nok noe med at 80% + av de som eier aksjen er stor fisker siste årene.

Hadde en sell på GWPH fra 126 til 122 og tenker at maks fall vil være mot 117.

Januar pleier være tiden da den tar seg opp igjen og tror opptil 140$ ikke er urimelig.

Har $ på de her for resten av desember og mulig hold ut januar / februar, personlig pleier jeg ikke sitte på noe aksjer lenger en i gjennomsnitt 6uker..

Pfizer- 52-54$

GW Pharma - 135$

Pentair 54$

Adobe 485$

Mc Donald 215$

Mastercard 334$

Palantir 29-30$

 

Tenker fylle på i løpet av desember med ting jeg tenker holde litt lenger en vanlig

Cruise

Bilutleie

Fly 

Cannabis 

EV / Grønn energi

Hva satser folk her inne på for en solid avslutting på året ? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Pc Lynet Du sier jo dette hele tiden. Jeg kan lete tilbake i denne tråden og 90%+ er negativt. Det er jo bekmørkt alt som er, det finnes jo ingen lyspunkt. Men faktumet at markedet hittil har pekt oppover siden man startet å handle. Samtlige «crack» har korrigert seg til det bedre, helt fra «the great suppression», «to verdenskriger», «tech-bobler»  til «finanskrisen» og nå «korona» - markedet skal videre uansett. Se i makroperspektiv, hvordan ser indeksene ut da? Noen ganger glasset halvfullt også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

@Pc Lynet Du sier jo dette hele tiden. Jeg kan lete tilbake i denne tråden og 90%+ er negativt. Det er jo bekmørkt alt som er, det finnes jo ingen lyspunkt. Men faktumet at markedet hittil har pekt oppover siden man startet å handle. Samtlige «crack» har korrigert seg til det bedre, helt fra «the great suppression», «to verdenskriger», «tech-bobler»  til «finanskrisen» og nå «korona» - markedet skal videre uansett. Se i makroperspektiv, hvordan ser indeksene ut da? Noen ganger glasset halvfullt også :)

Det er vel den dagen jeg blir bull at markedet krasjer dagen etter. Gratis penger er eneste grunnen til at koronakrakket har tatt seg tilbake så fort. Jeg tror vi vil få ett koronakrakk nummer to ganske snart. Tesla vil få mye av skylda. Skummelt med en såpass volatil aksje inn i S&P indeksen.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Det er vel den dagen jeg blir bull at markedet krasjer dagen etter. Gratis penger er eneste grunnen til at koronakrakket har tatt seg tilbake så fort. Jeg tror vi vil få ett koronakrakk nummer to ganske snart. Tesla vil få mye av skylda. Skummelt med en såpass volatil aksje inn i S&P indeksen.

Vi får se hva som skjer når Biden tar over. Jeg tror Yellen før trykker penger og senker dollar til mye lavere nivå, enn å la markedet kollapse. Hun sørger for å holde seddelpressen i gang, dollar synker mot andre valuta og børsverdi i USA synker mot andre valuta. Bare å hamstre gull og Bitcoin.

Tesla alene vil neppe klare å lage et krakk. Alle vet at den aksjen kan falle med 80 % og fortsatt framstå som greit priset. All forskning viser vel også at det lønner seg å være i markedet over tid - du skal være maks uheldig om du treffer med inngang på en topp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Pc Lynet said:

Det er vel den dagen jeg blir bull at markedet krasjer dagen etter. Gratis penger er eneste grunnen til at koronakrakket har tatt seg tilbake så fort. Jeg tror vi vil få ett koronakrakk nummer to ganske snart. Tesla vil få mye av skylda. Skummelt med en såpass volatil aksje inn i S&P indeksen.

En liten pandemi er egentlig ikke et stort problem. Verdien av et selskap er nåverdien av all fremtidig inntjening, og da snakker vi om veldig mange år. Om det er 1-1,5 år som ikke går så bra, og samtidig blir oppveid av lav styringsrente, så har ikke det så mye å si i det store bildet.

Tesla vil utgjøre ca 1,5-2 prosent av SP500. Ikke akkurat noe stort problem i en indeks som somoftest ligger på avkastning på 10 prosent pluss per år med de andre 98,5 prosent av aksjene. Så får vi håpe at Tesla forsetter den gode trenden med produksjon og salg av biler og batteri så de blir verd prisen de kommer inn i indeksen på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...