Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 11/28/2020 at 7:15 PM, Prusk said:

Minner igjen om NAP som kommer på børs på tirsdag. Nordic Aqua Partners. Styreformann fra MOWI med på laget. Med investeringer på norsk børs for et selskap som skal drive i Kina, så antar jeg det kan være interessant for både kinesere, eksilkinesere og investorer fra land som oppfordres til å boikotte kina. 

Selv skal jeg rydde plass til en 15-20 % eksponering av min aksjesparekonto mot NAP. Jeg håpte jeg skulle se 1kr på AGS, men jeg er greit fornøyd med avkastning på 20-30% på kort tid her også.

Sikkert dumt spørsmål, men kan man legge inn en "forhåndsordre" før selskapet er på børs eller må jeg bare vente til i morgen når det har åpnet for handel? Bruker Nordnet hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar

Om du har 1 mill tilgjengelig kan du være med på IPO.. Ellers må du vente til den kommer på børs. Jeg ser den kommer i morgen, og ikke i dag. I går lå den heller ikke på listen over kommende noteringer, så de har vel hatt kluss med overgangen til Euronext.

IDEX opp 8,88% i dag. Spennende også framover. 

Lenke til kommentar

Tenker å starte sparing i TSLA fremover. Kan noen forklare hvordan det er å handle amerikanske aksjer her i Norge? Så vidt jeg forstår er Nordnet den største, men det er en del andre aktører også ser jeg. Virker som jeg er nødt til å åpne aksjekonto (ikke ASK)? Lurer også på:

  • "Skattesats aksjeavkastning ved uttak 31,68 %" vs "Skattesats renteavkastning ved uttak 22 %"
  • "Beskatning av gevinst: Fortløpende hvert år (FIFO-prinsippet)"
    • Hva betyr det? Jeg må vel ikke betale skatt på urealisert avkastning så lenge jeg holder en aksje?

Er vant til å spare i nordiske fond, ingen erfaring med aksjehandel.

Endret av icetwice
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du spare i Tesla? Sparing gjør man i fond, gambling gjør man i Tesla.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/12/01/7594043/forvalter-tesla-er-ikke-bare-overpriset-den-er-av-hengslene

Ang. dine andre spm. kan jeg ikke svare for sikkert, men tror man må skatte fortløpende hvert år, litt som man måtte før med  fondssparing før ASK? Skattes som alminnelig inntekt 22% + div. andre ting. Tror den effektive satsen blir ca. 30%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla er kanskje overpriset nå, men har tro på stor vekst de neste 10 årene.

Viss det bare er skatt ved realisering, hvorfor står det da at beskatning av gevinst er "fortløpende hvert år"? At det utløser skatt hver gang jeg selger (f.eks. for å bytte verdipapir)?

Bruker du og Nordnet på å handle TSLA, @BALT3?

Lenke til kommentar
icetwice skrev (4 minutter siden):

Tesla er kanskje overpriset nå,

Trukke det. Hadde jeg vært litt gambler så hadde jeg puttet litt penger i TSLA nå, de har teknologi i nye batterier og alt mulig. Nå skal jo Tesla inn på S&P500 også, og da kommer det mye handling fra indeksfondene. Kun min mening, men jeg tror TSLA skal videre opp på Apple-nivå.  Ren spekulerering dog, ikke ta mitt ord for noe som helst - jeg er nybegynner 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Nordnet er fint, og nei du skatter ikke noe før du realiserer gevinst.

Har du klokketro på tesla sin fremtid så go for it.
Moroa har ikke begynt engang og man kan lett ende med at pengene der tjener mye mer enn det du selv gjør innen kort tid, om du så tjener latterlig godt! 
 

Once in a lifetime mulighet mener jeg og langt fra overpriset om man ser langsiktig.

Time will tell😉

 

Lenke til kommentar
icetwice skrev (18 minutter siden):

Viss det bare er skatt ved realisering, hvorfor står det da at beskatning av gevinst er "fortløpende hvert år"? At det utløser skatt hver gang jeg selger (f.eks. for å bytte verdipapir)?

Bruker du og Nordnet på å handle TSLA, @BALT3?

Det betyr bare at du må betale skatt hvert år, de årene du selger aksjer (med gevinst). Med ASK kan du reinvestere hele beløpet, og utsetter skatten til den dagen du tar pengene ut av konto, men skal du handle aksjer i f. eks. Tesla må du ha en AF. Med FIFO menes det at når du selger en aksje, så selger du den første aksjen du kjøpte først. For eksempel, kjøper du en aksje i dag i selskap ABC for 100 kr, og en neste år til 200 kr, og selger en av aksjene om to år til 300 kr, så selger du automatisk den første aksjen (den til 100 kr) og så skal du betale skatt på gevinsten (200 kr).

Ja, jeg bruker Nordnet, mest fordi det var det enkleste.

Lenke til kommentar
47 minutes ago, BALT3 said:

Betaler bare skatt ved realisering av gevinst,  altså ved salg av aksjer. Og det er helt fint å spare i aksjer, makan til vås å kalle det gambling.

Les innlegget mitt en gang til. Jeg sier at sparing i Tesla er gambling, ikke aksjer. Si hva dere vil on Tesla. Det er lov å tro på alt. Det er godt dokumentert at Tesla er overpriset, ikke motsatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor langsiktig? Tesla er priset til 1000-1100 x årsprofit. Hovedårsak til profitt er salg av CO2 kvoter. Jeg må være ærlig å si at jeg ikke har peiling på hvor langt Tesla kan gå, men jeg styrer unna inntil videre. Tesla har tatt 100-gangen siden den kom på børs for 10 år siden. 

Batteriteknologien, er det Tesla sin? Jeg leste en artikkel for en tid tilbake, og der stod det at VW-gruppen også skulle bruke denne teknologien. Tesla Solar tjener ikke penger. Jeg ser ikke hvorfor Tesla sine solcellepanel skal være bedre enn andre i bransjen.

Ja, en del indeksfond må kjøpe aksjen når den kommer inn i S&P500, men dette er garantert gjort/forskuttert av alle store fond allerede. De sitter ikke å venter til aksjen kommer på S&P før de plukker dem opp. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Prusk skrev (4 minutter siden):

Hvor langsiktig? Tesla er priset til 1000-1100 x årsprofit. Hovedårsak til profitt er salg av CO2 kvoter. Jeg må være ærlig å si at jeg ikke har peiling på hvor langt Tesla kan gå, men jeg styrer unna inntil videre. Tesla har tatt 100-gangen siden den kom på børs for 10 år siden. 

Så du har tatt feil i 10 år nå. 

Lenke til kommentar
icetwice skrev (4 minutter siden):

Takk for oppklaringen.

Har hatt troa på Tesla siden jeg først hørte om selskapet i 2013 og ønsket å gå inn, men vært student uten inntekt fram til nå. Litt synd å være sein til festen mtp. utviklingen de har hatt dette året.

For guds skyld ikke kjøp Tesla nå på all time high. Vent til den er nede på $200-300 igjen. Jeg tror innen februar. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

For guds skyld ikke kjøp Tesla nå på all time high. Vent til den er nede på $200-300 igjen. Jeg tror innen februar. 

Men du tror jo alt går ned? Hele tiden... faktisk så har jeg aldri sett deg komme med en "opp" prediktering. Alt skal alltid "ned" i følge deg og PC Lynet, alt er en "boble" 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...