Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Det var visst ikke mulig, så jeg lurer på om jeg skal bli kunde hos enten nordnet eller netfonds. Spørsmålet er hvilken av de to? Evt. andre gode alternativer? Noen synspunkter?

 

festen: Er det noen spesielle blue-chips du har siktet deg inn mot?

Kan anbefale nordnet på det varmeste.

 

Veldig enkel og oversiktlig side, alle kurser i realtid(noen jeg ikke hadde i NB)

Men, ingen ordredybde for aksjer en handler på USA-børsene. Det er ganske dårlig hos Nordnet (altså hvilke avtaler de har med tredjepartslev.).

 

Noen som vet om andre norske meglerhus klarer å levere ordentlig ordredybde på USA-aksjene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DnB NOR Markets har ordredybde som en tilleggspakke til Online Trader, men ser det samme gjelder Nordnet. Det krever jo dog et visst volum for å være lønnsomt.

Kunne heller tenkt meg å betale, la oss si kr 10,- ekstra utover de kr 35,- en betaler for realtidskurser, for ordredybde. Mer synes jeg ikke den er verdt for å få se det i webgrensesnittet.

Lenke til kommentar

Jeg har noen elendige aksjer på oslo børs jeg har mellom veldig høy fortjeneste på. Jeg har lenge hatt lyst til å selge, men det har kun gått oppover. Slike gevinster er det mange som har og derfor tror jeg korreksjon kan bli ganske skummel.

 

På bloggen til Trym Riksen ser jeg han viser til at indikatorene for vekst har snudd.

http://riksen.na24blogg.no/

 

Det har skjedd før, etter 92 og 83, uten at det ble noen resesjon. Boligmarkedet i USA kan våkne opp nå. Da blir det ingen ny resesjon. Jeg tviler på at vi er i et godt marked for råvarer.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hei alle sammen! Jeg er en gutt på 15 år, og jeg har tenkt til å spare opp penger for å kjøpe aksjer. Er veldig interessert i nettopp aksjer. Men hvor kan jeg lære mer om det? Sitter foreløpig på 5000 kroner, og jeg har tenkt til å begynne når jeg nærmer meg 10-20 lapper.

Lenke til kommentar
Hei alle sammen! Jeg er en gutt på 15 år, og jeg har tenkt til å spare opp penger for å kjøpe aksjer. Er veldig interessert i nettopp aksjer. Men hvor kan jeg lære mer om det? Sitter foreløpig på 5000 kroner, og jeg har tenkt til å begynne når jeg nærmer meg 10-20 lapper.

Det er kanskje best å lese litt om det først, og kanskje investere bare småpenger til å begynne med?

 

Ellers finnes det vel aksjespill der man kan "trade" uten å faktisk investere penger.

 

Begynner du for hardt, går du på en smell.

Lenke til kommentar

Står ikke noe om det i Dagens Næringsliv enda, men vil vel tro det kommer informasjon om det. Har du gått inn med mange aksjer? Oppgangen er vel forsåvidt ikke særlig overraskende, er jo nok at en eller annen gjøk i et tradingselskap sier at den aksjen skal opp, så går den umiddelbart 3-4 % samme dag. Og såvidt jeg husker var det vel akkurat det som skjedde i dag. 

Lenke til kommentar

Beklager at jeg bryter inn igjen, men måten dere her diskuterer aksjene på, henger ikke på grep. Jeg kan rett og slett ikke se hva det er som gir grunnlag for å prate om aksjene ved måten dere her gjør.

 

Dere presenterer informasjon som for lengst har nådd markedet, hvordan skal dere kunne tjene på på den informasjonen da, når den allerede er implementert i markedet?

 

EDIT: Jeg ser f.eks at noen kommenterer et spill som f.eks Funcom er på vei til å publisere, men tror dere aksjekjøperene tenker på dette i første hånd? Det er et psykologisk spill, det handler ikke direkte om hva de nevnte bedrfitene foretar seg, men bevegelsene. Det er jo det dere må analysere. Det er tydelig at dere satser langsiktig, men det er vel ikke der det de store pengene er å hente?

 

Skal man kunne leve av dette, må man være før saueflokken, ikke etter. Dette er min mening selvfølgelig, og jeg har absolutt ikke svaret på alt. Så jeg er åpen for kritikk jeg, men deres virkelighet er langt unna min, og jeg jobber med dette, privat så og si.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Nå er det, relativt sett, svært få mennesker som har tilgang til informasjon som ennå ikke er nådd markedet.

 

Men skal si meg enig i Funcomdiskusjonen, den er håpløs.

 

Nja, det er nettopp det. At innside virker som er attraktivt, det er personene som har kontakter og som er inne i "miljøet". Nå er ikke Oslo Børs det mest volatile markedet, men det kan være det, altså innen noen få askjer til hver og en sin tid bare man er oppmerksom. Jeg skal ikke avsløre meg helt her, men det er bare trist å se at man kan være så naiv innimellom.

 

Sett at noen gir ut opplysninger om at den og den aksjen er det riktige å satse på, så vil den jo stige. Så hvor stor er da viktigheten i det å kjenne noen som vet hvem og hva som anbefales? For de fleste som handler aksjer er jo absolutt ikke opplyste innen dette.

 

EDIT: Det er derfor også at man som oftest ikke bør høre på tips som når deg gjennom media, det har som regel en intensjon. Selvfølgelig.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Jeg ser nå at jeg min kommentar var noe vagt spesifisert. Når jeg skrev at relativt sett få har verdifull innsideinformasjon tenkte jeg på alle fra tante Olga på Toten som har 1000 STL-askjer til Johnny på 16 som vil kjøpe 10 FUNCOM-aksjer fordi han har spilt Age of Conan.

 

Det andre poenget ditt er svært viktig. Innsideporteføljen hos hegnar.no er et forholdsvis godt eksempel. Det har vært flere voldsomme kurssprang etter at de har tatt inn nye aksjer. Kanskje ikke rart de har en OK avkastning.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke er 100% sikker på at jeg ikke har misforstått din første paragraf, og har i så måte kanskje ikke svart fornuftig. I så fall får jeg bare beklage.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står ikke noe om det i Dagens Næringsliv enda, men vil vel tro det kommer informasjon om det. Har du gått inn med mange aksjer? Oppgangen er vel forsåvidt ikke særlig overraskende, er jo nok at en eller annen gjøk i et tradingselskap sier at den aksjen skal opp, så går den umiddelbart 3-4 % samme dag. Og såvidt jeg husker var det vel akkurat det som skjedde i dag. 

Riktig, DnB Nor Markets kom med kjøpsanbefaling med 75kr i kursmål. 75 kr er hinsides høyt etter min mening. Forsåvidt ikke viktig hvor mye jeg sitter inne med, prosentvis avkastning er mer interessant.

Lenke til kommentar

Ser nå at det har kommet salgsanbefalinger på Eltek.

Sitter med 8000 aksjer, og kjøpte den nede i 1,8.

 

Er det flere som sitter her med aksjer i Eltek? Vurderer å ta gevinst, men er det noen grunn til å la være? Fortsatt noen mulige oppsider?

Jeg har snitt 1,62 og sitter. Selskapet er mye bedre uten Nera Networks. Og hvorfor skulle innsiderne kjøpe på 4,30 om ikke kursen var bra?

 

En enkel og rask analyse av caset:

 

Antall aksjer 329,6 mill.

 

EBIT 3. kvartal: -67 mill.

Negativt bidrag Nera: 104 mill.

Justert EBIT Q3: 37 mill.

 

Prognose helår 148 mill.

 

Rett pris for aksje ved PE 12 = ca. kr. 5,40

Lenke til kommentar

Står ikke noe om det i Dagens Næringsliv enda, men vil vel tro det kommer informasjon om det. Har du gått inn med mange aksjer? Oppgangen er vel forsåvidt ikke særlig overraskende, er jo nok at en eller annen gjøk i et tradingselskap sier at den aksjen skal opp, så går den umiddelbart 3-4 % samme dag. Og såvidt jeg husker var det vel akkurat det som skjedde i dag. 

 

Det er vell mange som har gått ut med oppside, uten at den har beveget seg, snarere gått litt ned.

Jeg for min del liker at Stensrud har gitt den grønt lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...