Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Noen som tror det er mulighet for at Frontline (FRO) egentlig klarer å hente seg opp igjen denne gangen? Eller ser det mørkt ut? :ermm:

 

Om du tror paa at krisen er over saa henger det paa hvordan de har (eller ikke har) sikret seg mot renteoekning. Om du er villig til aa se igjennom alle fotnotene finner du nok ut av det.

 

Er takknemlig for noen $ som har kommet inn fra FRO, men har ikke lenger noe der ettersom den ser ut til aa vaere i "fair value".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://e24.no/makro-og-politikk/londons-superinvestor-sparer-i-norge/20019590

 

Jeg leser her om Terry Smith. Jeg greier nesten ikke å skjønne hvordan han er bull på kroner og bear på kina samtidig.

 

China: The evils of fixed exchange rates

 

Norway: Not even the politicians can screw this one up

 

 

Selvom jeg er enig (omtrent) toer jeg ikke sette penger i Norge, for mange tyver ute aa gaar. :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg var positiv til Japan i en annen post så jeg skal prøve å analysere en japan aksje i eiendom.

 

Jeg har sett på noen eiendomselskap i Japan, og egentlig er det ingenting å skryte av. Det ser ut som hvordan de aksjene så ut i 1993-1994. Det passer inn i et case der inflasjonen i Kina kommer ut av kontroll (som i 94) og det blir et kraftig bull-marked i de utviklede økonomiene. Det er statsrenter som vil bestemme det. Kommer det over 5 % og opp mot 7-8 % på 10 års amerikanske statsrenter vil disse aksjene gjøre det bra. Faller statsrentene ned mot 2-3 % som er mulig (sammen med en sterk dollar) (statsobligasjoner og dollar var det analytikerne var mest negative til for 2011 og de var mest optimistiske for vekstmarkeder), vil eiendom i Japan være en svak investering.

 

http://www.marketwatch.com/investing/stock/8815/charts?countryCode=JP&submitted=true&intflavor=advanced&origurl=%2Ftools%2Fquotes%2Fintchart.asp&time=20&freq=1&compidx=aaaaa~0&compind=aaaaa~0&uf=7168&ma=1&maval=50&lf=1&lf2=4&lf3=0&type=128&size=3&optstyle=1013

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg leste litt om 1982. Den gangen var det veldig billige aksjer i emerging markets (uten at det var noe spesielt bra kjøp på grunn av problemene som kom, de gikk konkurs nesten alle sammen). Mexico gikk for pris/bok på ca. 0,2 og en PE på 2. Trolig vil ikke de utviklede markedene bli så billige, men det er noe å tenke på de som satser på vekst nå som inflasjonen i de landene er på vei oppover. Aksjer i slike markeder kan bli veldig billige om det er risiko for at land går konkurs. Jeg har sett litt på utviklingen i kinesiske aksjer i dag.

Se også dette: http://www.bloomberg.com/avp/avp.asxx?clip=mms://media2.bloomberg.com/cache/vHujVIifGAVM.asf&vCat=/av&RND=818866746&A=

Det er lenge siden noe har flyttet på seg så sterkt som sol gjorde i dag (helt klart mange som måtte dekke inn short posisjoner, noen av de sol selskapene har 30 % av aksjene solgt short (over 10 ganger det daglige volumet) som betyr at det er en mangel på aksjer når det kommer gode nyheter . Alt innenfor sol og vind gikk sterkt. Jeg tror det er en viss risiko for at boblen i sol (2005-2007) blåses opp igjen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Glad jeg ikke har satt sparepengene mine i aksjer foreløpig, Opera som jeg har satt "lekepenger" i har skuffet meg stort. Hva er det egentlig som går av Opera, er det et synkende skip? :p

Når man forsøker å forstå kursutviklingen til en aksje er det viktig å kunne ha flere perspektiver i hodet samtidig. Se på tidsperspektivet for det siste året istedenfor de siste ukene, da blir bildet med en gang et helt annet. Hvis du igjen skifter perspektiv til et og et halvt år blir bildet forskjellig fra ettårs-perspektivet igjen. Å konkludere med at en aksje er et synkende skip etter en måned med nedgang når aksjen før dette har hatt et år med oppgang blir galt. Les heller analyser og informasjon du finner på nettet og forsøk å danne deg et bilde av hvilket inntrykk markedet har av aksjen og dens fremtidsutsikter.

Lenke til kommentar

Spiller man aksjespill, så er rask gevinst alt som betyr noe. Så det kan egentlig ikke sammenlignes med å investere med egne penger og holde på aksjene over tid. Jeg trodde jeg kjøpte på "bunnen" da jeg kjøpte til 26,10 kr i går, men hva som er bunnen er nesten umulig å vite.

 

Gikk "all in" i Opera, og da tar man jo litt risiko. Men uten risiko har man heller ikke noen sjanse til å vinne.

Lenke til kommentar

http://www.pimco.com/Pages/Devils-Bargain.aspx

 

veldig bra og aktuell kommentar

 

 

Enig, er Short Bonds om enn "under water" for now

 

Jeg er skeptisk til statsobligasjoner (jeg ser de vurderer å selge 100 års obligasjoner i USA nå og de begynte med 30 års obligasjoner i 1977), men jeg er også skeptisk til Kina. Jeg tror det er et syn i markedet på at RMB skulle vært sterkere uten at det egentlig er riktig. I 1994 devaluerte de RMB med 30 % på en dag. Jeg tror det kan komme igjen og at det kan få en tilsvarende effekt på statsobligasjoner som i oktober 1994. Det kan gå andre veien også: Sterkere RMB. Uansett hva som kommer fra Kina tror jeg de kan gjøre noe som kan skape en ganske stor bevegelse i markedet fordi ingen forventer store bevegelser i RMB.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=^TNX+Interactive#chart2:symbol=^tnx;range=my;compare=^dji;indicator=volume;charttype=line;crosshair=cross;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

Endret av festen
Lenke til kommentar

Spiller man aksjespill, så er rask gevinst alt som betyr noe. Så det kan egentlig ikke sammenlignes med å investere med egne penger og holde på aksjene over tid. Jeg trodde jeg kjøpte på "bunnen" da jeg kjøpte til 26,10 kr i går, men hva som er bunnen er nesten umulig å vite.

 

Gikk "all in" i Opera, og da tar man jo litt risiko. Men uten risiko har man heller ikke noen sjanse til å vinne.

Det forandrer ikke poenget mitt om at betegnelsen "synkende skip" er helt absurd på en aksje etter en måned med moderat nedgang. Den betegnelsen brukes om konkurskandidater, ikke aksjer som korrigerer etter å ha gått mye.

 

Hvis du skal vinne aksjekonkurranser hvor du bare investerer lekepenger, og man derfor ikke har noen reell risiko, men derimot kan oppnå gevinst hvis man er heldig, er det nok en god strategi å gå all in som du sier. Men valget av aksje er nok ikke det beste. Skal du vinne burde du heller velge en veldig volatil pennystock alá TSU og IGE. Her er kursutslagene langt større enn i et mer stabilt selskap som OPERA. Hvis alt som teller er muligheten til å få mange hundre prosent avkastning er disse langt bedre kandidater.

Lenke til kommentar

Det er få som diskuterer yara. Jeg tror det er en dyr investering. Det er fordi jeg tror vi nå er på vei forbi en situasjon for råvarer som tilsvarer litt 1976, der du har hatt både dårlige avlinger (pga av en spesiell situasjon i veldig mange år med liten styrke på sola som nådde litt laveste på 50-60 år i 2009 (styrken falt hele tiden fra år 2000) og mye pengetrykking. Det vil sikkert fortsatt være mye penger i omløp, men jeg tror ikke det vil bli på den samme måten der det er mye penger og negative realrenter i kombinasjon med dårlige avlinger. Trolig vil avlingene bli mye bedre om noen år, så selv om det trykkes mye penger, tviler jeg på at de selskapene som selger gjødsel vil være veldig bra.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Yara vil nok fortsatt gjøre det bra med høye priser på verdensmarkedet en stund til. Som det er nå virker aksjen litt overpriset. Har fulgt den en stund, og oppgangen fra 190 til 330 skjedde nærmest på null tid. 4-5 måneder tok det vel. Toppen juli 08 var på 414, etterpå gikk det bratt nedover igjen, nesten ned til 100. Ser ikke bort fra at den kommer til å lukte på 400-nivået i løpet av året, men om aksjen er et godt kjøp fordi er vel tvilsomt. Vanskelig å tjene stort på børsen nå uten å ha innsideinformasjon. Men jeg vet hvertfall at når NESTE bunn kommer, da skal jeg kjenne min besøkelsestid og spytte inn en del kroner. Neste bunn antydes rundt 2014-2015, synspunkter på dette? Bør hvertfall ha en 2-3 hundre tusen klart til da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...