Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Beklager at jeg bryter inn igjen, men måten dere her diskuterer aksjene på, henger ikke på grep. Jeg kan rett og slett ikke se hva det er som gir grunnlag for å prate om aksjene ved måten dere her gjør.

 

Dere presenterer informasjon som for lengst har nådd markedet, hvordan skal dere kunne tjene på på den informasjonen da, når den allerede er implementert i markedet?

 

EDIT: Jeg ser f.eks at noen kommenterer et spill som f.eks Funcom er på vei til å publisere, men tror dere aksjekjøperene tenker på dette i første hånd? Det er et psykologisk spill, det handler ikke direkte om hva de nevnte bedrfitene foretar seg, men bevegelsene. Det er jo det dere må analysere. Det er tydelig at dere satser langsiktig, men det er vel ikke der det de store pengene er å hente?

 

Skal man kunne leve av dette, må man være før saueflokken, ikke etter. Dette er min mening selvfølgelig, og jeg har absolutt ikke svaret på alt. Så jeg er åpen for kritikk jeg, men deres virkelighet er langt unna min, og jeg jobber med dette, privat så og si.

Jeg er helt enig med deg i at det er varierende kvalitet på analysene i tråden her. Sånn må det nesten bli når det er et gratis forum hvor hvem som helst kan registrere seg og prate om aksjer, uavhengig av kunnskapsnivå og grad av interesse for aksjer.

 

Men det å hevde at det ikke er mulig å skape meravkastning uten å handle på bakgrunn av innsideinformasjon er etter min erfaring ikke riktig. Har du faktisk prøvd å handle aksjer selv, eller har du bare lest i en bok at aksjemarkedet er effisient og tror det derfor nå? Du må ikke glemme det mellommenneskelige elementet her. Den samme informasjonen kan tolkes på ti forskjellige måter avhengig av den som tolker den sin personlighet og kunnskapsnivå. Det er forøvrig ikke alle som sitter i aksjemarkedet som følger med på all informasjonen som kommer ut om aksjene sine heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Growth rates in Southeast Asia, which have been high, may be hard to sustain. And inflation may be equally difficult to keep under control because world food prices are rising and, in developing countries, account for a large portion of an overall price index.

 

And anyway, Ms. Tran added, it may soon be time for the money that has sloshed to Asia to slosh in another direction. "

"The consensus expectation, worldwide, is extremely optimistic," Ms. Tran said. "That is always troubling."

 

Dette ble skrevet i februar 1996. Jeg tror ikke vi er der enda, men det ligger noe tilsvarende over markedene nå.

 

 

http://www.cnbc.com/id/40908715/Invest_Like_It_s_1995_Strategist

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hei alle sammen! Jeg er en gutt på 15 år, og jeg har tenkt til å spare opp penger for å kjøpe aksjer. Er veldig interessert i nettopp aksjer. Men hvor kan jeg lære mer om det? Sitter foreløpig på 5000 kroner, og jeg har tenkt til å begynne når jeg nærmer meg 10-20 lapper.

 

Foreslaar at du begynner med aa sette deg inn i hvordan man vedsetter obligasjoner foer du gaar videre til mer vanskelige ting som aksjer.

 

Mindre risiko og viktig kunnskap.

Lenke til kommentar
Hei alle sammen! Jeg er en gutt på 15 år, og jeg har tenkt til å spare opp penger for å kjøpe aksjer. Er veldig interessert i nettopp aksjer. Men hvor kan jeg lære mer om det? Sitter foreløpig på 5000 kroner, og jeg har tenkt til å begynne når jeg nærmer meg 10-20 lapper.

Det er kanskje best å lese litt om det først, og kanskje investere bare småpenger til å begynne med?

 

Ellers finnes det vel aksjespill der man kan "trade" uten å faktisk investere penger.

 

Begynner du for hardt, går du på en smell.

En kan også gå på en smell uansett hva man er investert i. En må være villig til å sitte lenge for å ri av smellen. Alternativt kan du ta tapet og fortsette å investere når det er riktig for deg å gå inn igjen.

 

Fondssparere som går på en smell, vegrer seg gjerne for å gå inn igjen. Kjøper og selger på helt feil tidspunkt. Det er sikkert mange som har hørt den om "når taxisjåførene begynner å tale varmt om en aksje så er dette gjerne ett salgssignal".

 

Ikke invester penger du ikke er villig til å "kunne tape" / "parkere over lang tid".

 

Forsøk å lære deg litt mer om de forskjellige sektorene (energi, helse, teknologi, materialer med flere), og hvordan de responderer på forskjellige hendelser), en blir vel aldri utlært om dette.

 

Du kan egentlig gjerne gå inn allerede med dine 5-6 tusen kroner om du har funnet deg en kandidat du har klokkertro på, det koster deg jo kun en dobbel kurtasje å kjøpe 2 ganger når du har din bolk penger. Ellers en ganske smart strategi å vente til du har spart en bestemt sum penger. Om du følger det neste jeg sier nedenfor, skal du egentlig holde pengene tilbake og investere dem når de passerer 20 tusen på en kandidat du har forsøkt lære nok om.

 

Hva tarmene dine forteller deg er viktig å lytte til. Og unngå forhastede kjøp. Sett deg kjøpskurs og salgskurs for hver handel du gjør, og forsøk å følge det så langt du har nerver til det, altså hold tilbake på impulsfølelser, som alle uten unntak vil svinge innom før eller siden.

 

Ha tro på aksjemarkedet uansett oppturer og nedturer. Det er sjelden mellom de virkelig store krisene. Finanskrisen som vi er inne i nå, vil være en god påminnelse om "å kjøre smart". Den vil før (allerede) eller siden gi muligheter for gevinst.

 

Det er aldri godt å vite riktig når den neste markedsendringen kommer. En vet bare at den kommer før eller siden, og gjerne hvilken retning den vil ta.

Lenke til kommentar

Har nå satt av hele 7.000 kroner til å kjøpe aksjer for, vet det ikke er mye, men vil prøve litt likevell.

 

Hvordan anbefaler dere å bruke dem? Sette alt i et selskap, eller fordele det på 2? Blir ikke store avkastningen uansett, må jo betale litt kurtasje også.

 

Men vurderer å sette alt i en aksje, en med litt risiko, og som har mulighet for å ha en stor oppgang. Aksjer som telenor, statoil osv. blir for kjedelig, og er ikke et alternativ.

 

Vurderer Subsea 7 eller Seawell så langt, men er usikker.

Lenke til kommentar

Har nå satt av hele 7.000 kroner til å kjøpe aksjer for, vet det ikke er mye, men vil prøve litt likevell.

 

Hvordan anbefaler dere å bruke dem? Sette alt i et selskap, eller fordele det på 2? Blir ikke store avkastningen uansett, må jo betale litt kurtasje også.

 

Men vurderer å sette alt i en aksje, en med litt risiko, og som har mulighet for å ha en stor oppgang. Aksjer som telenor, statoil osv. blir for kjedelig, og er ikke et alternativ.

 

Vurderer Subsea 7 eller Seawell så langt, men er usikker.

Hørtes greit ut det, hvis du er sikker på at du har råd til å tape aksjene?

Du burde kanskje avvente et kjøp nå og se hva som skjer med Oslo Børs først.

Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg unna rigg. Seadrill har vært en ganske tung aksje i det siste. Det er ikke positivt for råvarer at Kineserne forsøker å kontrollere prisene på eiendom når konstruksjon utgjør over 60 % av BNP (sammenlign det med USA hvor de bygger for 1,5 % av BNP nå), sammenlignet med 4-5 % i 2005).

Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg unna rigg. Seadrill har vært en ganske tung aksje i det siste. Det er ikke positivt for råvarer at Kineserne forsøker å kontrollere prisene på eiendom når konstruksjon utgjør over 60 % av BNP (sammenlign det med USA hvor de bygger for 1,5 % av BNP nå), sammenlignet med 4-5 % i 2005).

 

Sålenge salget av nye biler stabilt er godt, og de fortsetter å bruke mer og mer fossilt brensel som olje så er det greit å investere i rigg. Selv om jeg har mer troen på Seawell, Seadrill i det helt korte mellomlange bildet er obviously ikke billig.

Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg unna rigg. Seadrill har vært en ganske tung aksje i det siste. Det er ikke positivt for råvarer at Kineserne forsøker å kontrollere prisene på eiendom når konstruksjon utgjør over 60 % av BNP (sammenlign det med USA hvor de bygger for 1,5 % av BNP nå), sammenlignet med 4-5 % i 2005).

 

Sålenge salget av nye biler stabilt er godt, og de fortsetter å bruke mer og mer fossilt brensel som olje så er det greit å investere i rigg. Selv om jeg har mer troen på Seawell, Seadrill i det helt korte mellomlange bildet er obviously ikke billig.

Huh? Hva vil det "helt korte mellomlange bildet" si?

Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg unna rigg. Seadrill har vært en ganske tung aksje i det siste. Det er ikke positivt for råvarer at Kineserne forsøker å kontrollere prisene på eiendom når konstruksjon utgjør over 60 % av BNP (sammenlign det med USA hvor de bygger for 1,5 % av BNP nå), sammenlignet med 4-5 % i 2005).

 

Sålenge salget av nye biler stabilt er godt, og de fortsetter å bruke mer og mer fossilt brensel som olje så er det greit å investere i rigg. Selv om jeg har mer troen på Seawell, Seadrill i det helt korte mellomlange bildet er obviously ikke billig.

Huh? Hva vil det "helt korte mellomlange bildet" si?

 

Ja skulle stå mellomlange bildet. ;)

 

Et par måneders sikt mao.

Lenke til kommentar

Jeg tror kineserne har økt pengemengden for mye. Jeg tror på en kombinasjon av veldig høye renter og devaluering av RMB. Det er trolig veldig mye som kan komme til syne når boomen stopper opp. Markedet har hatt en "story". Om det slår sprekker vil ikke dette være en liten korreksjon for Kina.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvor mye koster kurtasje?

 

Og når jeg vil selge aksjer, får jeg solgt de umiddelbart?

 

Kurtasje er avhengig av din megler, men ligger ofte på 0,05%, minimum 95 kroner. Finnes dog flere som har introtilbud med lavere kurtasje første tre mnd.

 

 

Om du får solgt de er avhengig av at noen er villig til å gi det du krever for aksjene. Men om du legger deg på siste kurs i en svært likvid aksje blir ordren matchet umiddelbart.

 

 

Lenke til kommentar

Hvor mye koster kurtasje?

 

Og når jeg vil selge aksjer, får jeg solgt de umiddelbart?

 

Kurtasje er avhengig av din megler, men ligger ofte på 0,05%, minimum 95 kroner. Finnes dog flere som har introtilbud med lavere kurtasje første tre mnd.

 

 

Om du får solgt de er avhengig av at noen er villig til å gi det du krever for aksjene. Men om du legger deg på siste kurs i en svært likvid aksje blir ordren matchet umiddelbart.

Takk for svar!

 

Hva er en likvid aksje?

Lenke til kommentar

Har nå satt av hele 7.000 kroner til å kjøpe aksjer for, vet det ikke er mye, men vil prøve litt likevell.

 

Hvordan anbefaler dere å bruke dem? Sette alt i et selskap, eller fordele det på 2? Blir ikke store avkastningen uansett, må jo betale litt kurtasje også.

 

Men vurderer å sette alt i en aksje, en med litt risiko, og som har mulighet for å ha en stor oppgang. Aksjer som telenor, statoil osv. blir for kjedelig, og er ikke et alternativ.

 

Vurderer Subsea 7 eller Seawell så langt, men er usikker.

Jeg ville ha satset på en aksje, for å slippe å sløse for mye kurtasje i starten. Så kommer det an på hvordan det utvikler seg med den aksjen for det videre kjøps-/salgsmønsteret ditt.

 

Uansett bør du legge til side sparepenger for videre innsats. Så ville jeg skutt inn nye beløp i samme aksjen i starten. Når du har bygget opp en fin avkastning, så selger du deg ut.

 

Det vil jo gå noe tregt å bygge seg opp i starten. Dessuten vil markedet svinge, slik at det kan være en utfordring å ri alle oppoverbølgene. Innimellom er det lurt å sitte på gjerdet med penger istedetfor aksjer. Du vil jo bygge opp erfaring, enten du er i markedet eller betrakter det utenfra.

 

Når pengene yngler så bør du begynne å spre midlene på 2 aksjer, og så på 3 aksjer.. Smaken er som baken. en plass mellom 5 og 10 forskjellige aksjer er sikkert en smart spredning. Men, når du sprer midlene får du også en effekt med at det alltid vil være noen aksjer som går positivt, mens enkelte (eller flere) vil gå negativt. Jo, flere aksjer du har jo mer er det å følge med på også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...