Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Jeg fikk et lite *poff* som gjorde at jeg ble interessert i aksjer for noen måneder siden, men så daffet det av etter jeg gikk 50% i minus, pga RXT. Nå ser jeg man kunne vært milliarder hvis man hadde hatt de samme postene men nok om det^^.

Du bør begynne å lese børsmeldinger og kvartalsrapporter hvis du skal investere i aksjer. Ca en 100-dobling i verdien burde få deg til å stusse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opera, Rcl, Rec, Sub, SFR - gode akser jeg har fulgt med på sikt. De fleste har steget med gode penger, men jeg er egentlig på jakt etter gullegg sånn som rxt ^^.

Hvordan aksjer har gjort det isolert sett blir et litt for snevert perspektiv. Du burde se på hvordan de har gjort det iforhold til referanseindeksen, altså markedet som helhet. De aller fleste aksjer stiger i bullmarkeder (som vi har hatt de siste 6 månedene), uten at dette trenger å bety at de har vært spesielt gode investeringer for det eller vil være det fremover.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å investere i aksjer, men er ganske grønn på flere ting. Noen som kan svare på noe av dette?

 

- Er det noe minstebeløp eller minimum antall aksjer man må kjøpe?

 

- Hvor burde jeg være kunde? Nordnet tar vel 39 kr (?) hvis man investerer i liten skala, Skandiabanken har noen utvalgte aksjer de ikke tar kurtasje på.

 

- Hvordan skatter man av aksjegevinst? Som om det var lønnsinntekt?

 

- Dette finnes det ikke noe fasitsvar på, men hvor "lett" er det å selge seg ut på det som kan se ut som en topp? Se f.eks. på Bionor Pharma. Hvis jeg hadde klart å kjøpe for ca 1,80 kr og ville selge på ca 2 kr, hvem er villig til å kjøpe til den kursen?

 

Aksjen kan fortsatt stige, men på noen aksjer kan det se ut som at det finnes et "tak". Ikke alle aksjer har et like "tydelig" tak, men synes det ser slik ut for Bionor Pharma. Jeg vet at det er en høyrisiko-aksje.

 

- Hvor sannsynlig er det at aksjer stuper og aldri kommer opp igjen, selv om man sitter på aksjene i flere år? Da tenker jeg på tilfeller der man kjøper seg inn til en relativt lav kurs. Er store selskaper så dyktige at de "alltids kommer seg opp igjen", jevnt over?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å investere i aksjer, men er ganske grønn på flere ting. Noen som kan svare på noe av dette?

 

- Er det noe minstebeløp eller minimum antall aksjer man må kjøpe?

Nope. Men kjøper du for veldig små beløper vil kurtasjen ofte bli uforholdsmessig høy, så det blir vanskeligere å tjene penger på det.

 

 

- Dette finnes det ikke noe fasitsvar på, men hvor "lett" er det å selge seg ut på det som kan se ut som en topp? Se f.eks. på Bionor Pharma. Hvis jeg hadde klart å kjøpe for ca 1,80 kr og ville selge på ca 2 kr, hvem er villig til å kjøpe til den kursen?

 

Aksjen kan fortsatt stige, men på noen aksjer kan det se ut som at det finnes et "tak". Ikke alle aksjer har et like "tydelig" tak, men synes det ser slik ut for Bionor Pharma. Jeg vet at det er en høyrisiko-aksje.

Det vanskeligste med å selge på toppen er å vite når den er. Så lenge det er en relativt likvid aksje er det som oftest noen som ligger på kjøp, også når kursen nærmer seg toppen. Greia er at de på det tidspunktet ikke vet at det er noen topp, så derfor kan de lett tro at den vil stige videre.

 

"Takene" du snakker om kalles motstand eller resistance i teknisk analyse. Du kan google "support and resistance" og lese litt. Absolutt greit å kunne litt om det.

 

 

- Hvor sannsynlig er det at aksjer stuper og aldri kommer opp igjen, selv om man sitter på aksjene i flere år? Da tenker jeg på tilfeller der man kjøper seg inn til en relativt lav kurs. Er store selskaper så dyktige at de "alltids kommer seg opp igjen", jevnt over?

Det er en veldig reell mulighet, uten at det er lett å si noe nøyaktig tall. Det er fortsatt en del aksjer som ikke har steget til i nærheten av høydene de var på før det smalt i 2008. Se f.eks. på kursutviklingen til NSG, den hadde riktignok sunket en stund før 2008, men det viser at ting kan ta lang tid, selv om det ser ut som om de begynner å få orden på sakene nå. En måte man kan prøve å sikre seg mot å kjøpe seg inn i aksjer som ikke kommer seg opp igjen er ved å kjøpe aksjer med lav P/E og P/B. Disse tallene viser aksjens prising iforhold til henholdsvis inntjening og de konkrete verdiene som utgjør bedriften. Det kan være lurt å sammenlikne disse tallene med tallene for andre bedrifter i samme bransje. En annen ting er å ikke kjøpe aksjer som har steget i veldig lang tid i strekk, type REC i starten av 08.

 

Forresten lurer jeg på når korreksjonen kommer. Jeg har sett stadig mer snakk om den rundt omkring på forskjellige aksjeforumer så det er tydelig at flere sitter og venter på den. Dette kan føre til at det blir trangt i døra når de første tegnene materialiserer seg. Men det må vel være et eller annet makroøkonomisk som utløser den, så det kan sikkert lønne seg å følge med fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En topp for noen aksjer kan være en bunn for andre. Milliardæren Wilbur L. Ross kjøpte seg opp i et indisk flyselskap i midten av juni i 2008.

 

http://www.cnbc.com/id/25463386/Wilbur_Ross_Run_Up_in_Oil_Prices_Is_a_Bubble

http://www.nytimes.com/2008/07/16/business/worldbusiness/16jet.html

 

Markedet er som regel fokusert på en story som er helt feil, men det brukes som begrunnelse for å sende noen sektorer opp og andre sektorer ned. Det er lettere å tjene penger på å kjøpe noe som er upopulært på grunn av en story, sammenlignet med å prøve å treffe blink med å kjøpe selskap som bionor. De har heller ikke noen troverdig ledelse.

dårlig investering

 

Mannen her (verdens konge når det gjelder obligasjoner) unnlot å investere i gjelden til to ulike selskap som nå har blitt til over 100 milliarder dollar hver, mens han valgte et som gikk konkurs bare kort tid etter. Det var erfaringene han tok med seg den gangen som gjorde at han styrte unna sub-prime.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, Kalinken. Jeg søkte litt og fant noe om aksjeinvesteringer som er mindre enn en hel aksjepost (tror jeg det het). Hvordan vil de kjøpene og salgene skille seg fra kjøp og salg av hele aksjeposter? Jeg skjønte ikke så mye av det som stod der.

 

En aksjepost er på la oss si 10.000kr. Det mest vanlige er at folk kjøper hele poster, derfor vil det være lettere å selge aksjene dine om du har en eller flere aksjeposter. Har du bare en halv så blir det vanskeligere å selge.

 

Dette er slikt jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

sammenlignet med å prøve å treffe blink med å kjøpe selskap som bionor. De har heller ikke noen troverdig ledelse.

 

Er det Bionor som ikke har noen troverdig ledelse? Hva mener du med det isåfall?

 

Selv om den aksjen ser ut som et stort sjansespill, virker det ganske fristende å kjøpe seg inn på en relativt lav kurs, godt under 2 kr, og prøve å selge seg ut på rundt 2 kr.

 

Bare man har litt tålmodighet, er ikke utenkelig at den når 2 kr før eller seinere. Men er jo også en sjanse for at den stuper og aldri kommer seg opp igjen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, Kalinken. Jeg søkte litt og fant noe om aksjeinvesteringer som er mindre enn en hel aksjepost (tror jeg det het). Hvordan vil de kjøpene og salgene skille seg fra kjøp og salg av hele aksjeposter? Jeg skjønte ikke så mye av det som stod der.

 

En aksjepost er på la oss si 10.000kr. Det mest vanlige er at folk kjøper hele poster, derfor vil det være lettere å selge aksjene dine om du har en eller flere aksjeposter. Har du bare en halv så blir det vanskeligere å selge.

 

Dette er slikt jeg har forstått det.

 

Vanskeligere på hvilken måte? Er det ikke mange andre småsparere som kunne tenke seg å kjøpe mindre enn en hel aksjepost?

 

Men hvis man f.eks. investerer 5000 kr, som i dette eksempelet ikke er en hel aksjepost, og vil kjøpe eller selge til en bestemt kurs som man legger inn ordre på, så vil det uansett ikke skje noen handel med mindre noen vil kjøpe fra deg eller selge til deg til denne kursen?

 

Man kan ikke komme i en situasjon hvor man kjøper eller selger til andre priser enn det man la inn?

Lenke til kommentar

Jeg leste litt i ei bok om aksjer her om dagen, og kom over teknisk analyse og dobbelbunn. Det virker jo som et veldig sjansespill, er det faktisk så enkelt som det høres ut som?

 

Og noen som har noen eksempler fra det siste på at det funker og ikke funker?

Sjekk ut grafen til RGT. Her har vi hatt en dobbelbunn-formasjon i det siste. Men ta mine TA-betraktninger med en klype salt, det er ikke min sterke side.

 

 

Tusen takk for svar, Kalinken. Jeg søkte litt og fant noe om aksjeinvesteringer som er mindre enn en hel aksjepost (tror jeg det het). Hvordan vil de kjøpene og salgene skille seg fra kjøp og salg av hele aksjeposter? Jeg skjønte ikke så mye av det som stod der.

 

En aksjepost er på la oss si 10.000kr. Det mest vanlige er at folk kjøper hele poster, derfor vil det være lettere å selge aksjene dine om du har en eller flere aksjeposter. Har du bare en halv så blir det vanskeligere å selge.

 

Dette er slikt jeg har forstått det.

Oslo Børs har gått over til et nytt handelssystem ifjor, som vil si at man nå ikke operer med børsposter som tidligere. Altså kan man kjøpe og selge helt ned til 1 aksje hvis man skulle føle for det, selv om dette selvfølgelig ikke vil bli lønnsomt med tanke på kurtasjeutgifter. Man står altså helt fritt til å regulere størrelsen på kjøps- og salgsordre utifra egne preferanser.

Lenke til kommentar

sammenlignet med å prøve å treffe blink med å kjøpe selskap som bionor. De har heller ikke noen troverdig ledelse.

 

Er det Bionor som ikke har noen troverdig ledelse? Hva mener du med det isåfall?

 

Selv om den aksjen ser ut som et stort sjansespill, virker det ganske fristende å kjøpe seg inn på en relativt lav kurs, godt under 2 kr, og prøve å selge seg ut på rundt 2 kr.

 

Bare man har litt tålmodighet, er ikke utenkelig at den når 2 kr før eller seinere. Men er jo også en sjanse for at den stuper og aldri kommer seg opp igjen.

Det er veldig vanskelig å tjene penger om du skal tjene noen prosenter på trading og så selge aksjen. Kjøp derfor aksjer du tør å ha en stund. Pengene tjener du på å kjøpe aksjer og så se de øke 100 % og mer over lengre perioder.

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å tjene penger om du skal tjene noen prosenter på trading og så selge aksjen. Kjøp derfor aksjer du tør å ha en stund. Pengene tjener du på å kjøpe aksjer og så se de øke 100 % og mer over lengre perioder.

 

Jeg antar at de fleste gjør det på den måten som du sier, men det må være veldig vanskelig å vite hvilke aksjer man skal kjøpe, når man skal kjøpe de og når man skal selge de.

 

Så for meg å kjøpe en aksje som lå nede i en dal, men hvor det kunne virke som om den ville komme seg opp til tidligere nivåer, kanskje i løpet av noen måneder eller kortere sikt.

 

Man blir ikke rik på det med mindre man investerer veldig store beløp (og allerede er rik :p), men det gir bedre avkastning enn bankrente. Fond virker litt kjedelig, og avkastningen er vel gjerne bare litt bedre enn bankrente, uten at det er noe jeg har spesielt god greie på.

Lenke til kommentar

Her er en aksje som har en P/E på 40 og en med P/E på 12,4

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=MSFT+Interactive#chart2:symbol=msft;range=my;compare=cmg;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

 

 

Jeg mener dette er bedre investeringer sammenlignet med noe vaksinetull i Norge.

 

Jeg er skeptisk til Microsoft, men jeg har også mange sære idéer. Synes de har stagnert litt, og det bekrefter også kurven. Men de driver nok med mye mer enn det jeg har kjennskap til, og har antagelig mye eierinteresser her og der. Jeg er bare skeptisk til selskaper som jeg selv har mistet litt av troen på.

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å tjene penger om du skal tjene noen prosenter på trading og så selge aksjen. Kjøp derfor aksjer du tør å ha en stund. Pengene tjener du på å kjøpe aksjer og så se de øke 100 % og mer over lengre perioder.

 

Jeg antar at de fleste gjør det på den måten som du sier, men det må være veldig vanskelig å vite hvilke aksjer man skal kjøpe, når man skal kjøpe de og når man skal selge de.

 

Så for meg å kjøpe en aksje som lå nede i en dal, men hvor det kunne virke som om den ville komme seg opp til tidligere nivåer, kanskje i løpet av noen måneder eller kortere sikt.

 

 

Nå som markedet er langt unna 2009 er det kanskje bedre å kjøpe aksjer som alt har gått endel oppover. Det fundamentale kan fortsatt bli mye bedre i mange selskaper. Det kan du analysere, selge kan du gjøre når selskapene er høyt priset sammenlignet med den fundamentale utviklingen.

 

Her er en aksje som har en P/E på 40 og en med P/E på 12,4

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=MSFT+Interactive#chart2:symbol=msft;range=my;compare=cmg;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

 

 

Jeg mener dette er bedre investeringer sammenlignet med noe vaksinetull i Norge.

 

Jeg er skeptisk til Microsoft, men jeg har også mange sære idéer. Synes de har stagnert litt, og det bekrefter også kurven. Men de driver nok med mye mer enn det jeg har kjennskap til, og har antagelig mye eierinteresser her og der. Jeg er bare skeptisk til selskaper som jeg selv har mistet litt av troen på.

 

Grunnen til at de større IT selskapene har gjort det svakt er dollaren. Styrker dollaren sin seg over de neste 5 årene vil de heller gå pent oppover som på 90-tallet.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de større IT selskapene har gjort det svakt er dollaren. Styrker dollaren sin seg over de neste 5 årene vil de heller gå pent oppover som på 90-tallet.

 

Jeg tenkte mer på den økte konkurransen i noen av markedene som Microsoft opererer i, de begynner jo å miste markedsandeler innenfor nettlesere, Windows Live Messenger mister brukere og jeg synes heller ikke at Windows Phone 7 ser ut som noen suksess.

 

Men Microsoft er jo fortsatt veldig store på OS til PC, og de har sikkert mye av sine inntekter fra ting jeg ikke har nevnt og ikke har kjennskap til. Microsoft er jo et enormt selskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...