Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter selv å vurderer SeaWell, syntes det er en spennendes aksje.

 

Sitter selv med litt småkroner i REC, men har gått betraktelig ned nå. Men den burde vell komme seg opp på 20 igjen?

 

Fortsatt noen som sitter med aksjer i Eltek?

Sitter med både Eltek og REC. Tror nok jeg selger mine aksjer i Telenor på mandag, og går langsiktig inn i Seawell. Telenor virker svak for tiden, med mye uro og usikkerhet. Norsk Hydro beholder jeg til over Q4, tror det kun blir positivitet fra den presentasjonen.
Lenke til kommentar

Tror nok jeg selger mine aksjer i Telenor på mandag, og går langsiktig inn i Seawell. Telenor virker svak for tiden, med mye uro og usikkerhet.

 

Mener du at Telenor er på vei videre ned? Jeg synes ikke det ser ut som noe typisk salgstidspunkt.

 

Det er riktignok noe uro rundt Vimpelcom, men er det så dramatisk at Telenor er en veldig risky aksje framover?

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Bare jeg som synes det hadde vært greit å vite hvorfor det er synd man ikke fikk kjøpt Seawell, og hvorfor aksjen er spennende?

 

Fordi JF har perfekt trackrecord og avkastningen etter all sannsynlighet vil bli bedre enn OSEBX. Kunne skrevet mye mer, men ledelsen her er nøkkelen.

Endret av ugotabanana
Lenke til kommentar

Tror nok jeg selger mine aksjer i Telenor på mandag, og går langsiktig inn i Seawell. Telenor virker svak for tiden, med mye uro og usikkerhet.

 

 

Det er riktignok noe uro rundt Vimpelcom, men er det så dramatisk at Telenor er en veldig risky aksje framover?

 

VIP aksjene til telenor er nå verdt ca. 1/3 del av verdien telenor har på børsen og da er de også priset lavere sammenlignet med telenor i forhold til inntjening, som betyr at de kan bli verdt enda mer. Det er ikke akkurat hele telenor, men det er en viktig del. Verdien på VIP har økt over 10 ganger de siste 10 årene. Det er en grunn til at det er kamp om VIP. Egentlig burde Telenor solgt seg helt ut av det som ikke var virksomhet i Norge og konsentrere seg om utvikling av de mulighetene som finnes i Norge. Det er helt unødvendig for dem å drive i Russland.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Bratt utfor for REC, tydeligvis uten noe spesiell grunn. Fanken skulle vel tatt gevinst på 20.50 og kjøpt noe annet istedet. Vi får se hva den står i ved årets slutt, skal mye til at jeg selger før da. Noen meninger om DESSC? Ligger på rundt 13 nå, nettopp snakket opp av DNB Nor uten at den gikk i taket av den grunn.

Lenke til kommentar

At Telenor burde selge seg ut av all virksomhet utenfor Norge var en merkelig påstand, for å si det veldig forsiktig. Jeg leste at Telenor har 100 mill kunder i Asia, og så store som Telenor er internasjonalt virker det veldig tullete å selge unna alt sammen.

De kan eie andre selskaper og få bedre avkastning sammenlignet med det de greier å få igjen på å investere kapitalen i Norge, slik de har gjort med VIP, men det er kanskje utenfor hva som er kjernen i det de bør drive med.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Bratt utfor for REC, tydeligvis uten noe spesiell grunn. Fanken skulle vel tatt gevinst på 20.50 og kjøpt noe annet istedet. Vi får se hva den står i ved årets slutt, skal mye til at jeg selger før da.

 

Hvis jeg var deg ville jeg muligens solgt rett før 4q resultatet. REC vil kanskje få en oppsving før dette, men det er umulig å si.

 

Etter 4q resultatet kan det egentlig gå begge veier tror jeg, enten blir det en KJEMPE short-squeeze. Eller så blir aksjen shortet ned for godt!

Mye vil handle om hvilke tall de legger frem. Det ser fortsatt ut som shortingen fortsetter i stor stil, på dataexplorers står det at ca er utlånt 100 millioner aksjer, og flesteparten innehar giganthusene CSB, JPM, GSI og spesielt UBS. UBS har etter ryktene tjent over 400 millioner på shorting av REC aksjen i høst. Noe som kan forklare det dramatiske fallet. Har hørt mye rykter omkring, blant annet at Jens Ulltveit Moe, (storaksjonær) låner ut aksjer til shorting. Men dette er bare rykter, og trenger ikke ha noe med virkligheten å gjøre. MEn det kan også være en grunn til REC handles under såkalt egenkapital.

 

Har selv eid en del aksjer i REC, men jeg er lei denne jojo aksjen. Mine erfaringer er at man bør selge REC når du har tjent deg inn.

Men jeg håper for all del du kan tjene godt på denne!

Lenke til kommentar

At Telenor burde selge seg ut av all virksomhet utenfor Norge var en merkelig påstand, for å si det veldig forsiktig. Jeg leste at Telenor har 100 mill kunder i Asia, og så store som Telenor er internasjonalt virker det veldig tullete å selge unna alt sammen.

De kan eie andre selskaper og få bedre avkastning sammenlignet med det de greier å få igjen på å investere kapitalen i Norge, slik de har gjort med VIP, men det er kanskje utenfor hva som er kjernen i det de bør drive med.

 

Telenor bør jo ekspandere utenfor Norges grenser. Det er vel rimelig åpenbart. De har gjort de og vil fortsette med det. Generelt sett er Telenor et av de bedre selskapene på OSEBX.

 

Det er begrenset hvor langt du kommer med 4-5 millioner mennesker.

Endret av ugotabanana
Lenke til kommentar

 

 

Telenor bør jo ekspandere utenfor Norges grenser. Det er vel rimelig åpenbart. De har gjort de og vil fortsette med det. Generelt sett er Telenor et av de bedre selskapene på OSEBX.

 

Det er begrenset hvor langt du kommer med 4-5 millioner mennesker.

 

Egentlig var det en litt dum kommentar av meg. Jeg tror Baksaas er veldig flink. Det er ikke så mange selskaper i Norge som har litt av det som kjennetegner globale amerikanske selskap. Og det blir spennende å se hvordan det kommer til å ende opp med VIP. I beste fall går det veldig bra, og i værste fall har de gapt over alt for mye.

Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg ville jeg muligens solgt rett før 4q resultatet. REC vil kanskje få en oppsving før dette, men det er umulig å si.

 

Etter 4q resultatet kan det egentlig gå begge veier tror jeg, enten blir det en KJEMPE short-squeeze. Eller så blir aksjen shortet ned for godt!

Mye vil handle om hvilke tall de legger frem. Det ser fortsatt ut som shortingen fortsetter i stor stil, på dataexplorers står det at ca er utlånt 100 millioner aksjer, og flesteparten innehar giganthusene CSB, JPM, GSI og spesielt UBS. UBS har etter ryktene tjent over 400 millioner på shorting av REC aksjen i høst. Noe som kan forklare det dramatiske fallet. Har hørt mye rykter omkring, blant annet at Jens Ulltveit Moe, (storaksjonær) låner ut aksjer til shorting. Men dette er bare rykter, og trenger ikke ha noe med virkligheten å gjøre. MEn det kan også være en grunn til REC handles under såkalt egenkapital.

 

Har selv eid en del aksjer i REC, men jeg er lei denne jojo aksjen. Mine erfaringer er at man bør selge REC når du har tjent deg inn.

Men jeg håper for all del du kan tjene godt på denne!

 

Ser ut som det er ganske nært forestående:

 

Sandvika, January 28, 2011: Renewable Energy Corporation ASA (REC) will release its fourth quarter results for 2010 on Wednesday February 9, 2011 just after 07:00 AM CET.

 

Er kanskje lurt å selge da, særlig hvis den kommer opp på rundt 21.

 

 

Lenke til kommentar

Godt å se at REC er på "bedringens vei" igjen. Men tror jeg selger vist den når 21,

selvom jeg leste masse anbefalinger og snakk om 70% oppside, på hegnar i dag. Får vente å se!

 

Lurer på om jeg burde selge meg ut i Eltek nå. Brøyt 5 kroners grensa i dag. Noen som har noen meninger?

Lenke til kommentar

For å være litt historisk om tele-aksjer, i 1988 gikk Nippon Telegraph & Telephone for ca 160 ganger inntjening, og enda høyere gikk det i 1989. VIP hadde økt noe helt enormt om russiske aksjer hadde fått en tilsvarende utvikling. Nå selger Nippon Telegraph & Telephone en P/E på 9,7.

 

Aksjer i Japan er spennende fordi på slutten av 60-tallet når rentene i USA nådde ca 4,8 % prosent på 10 års statsobligasjoner begynte amerikanske aksjer å stagnere og økonomien fikk stagflasjon. Det var en slik tendens fra 2005-2007, og da begynte plutselig aksjemarkedet i Japan å øke veldig (når de amerikanske rentene var i stagflasjon nivåer). Grunnen til at investorer igjen kan foretrekke japan om det blir stagflasjon i USA, er at Japan er det landet som i minst grad av alle økonomier som vil bli rammet av inflasjon, trolig vil det slå positivt ut. Japan har høy statsgjeld, men lav privat gjeld. Trolig vil et bear-marked i obligasjoner gjøre at pengene plasseres i mer produktive ting og det kan sette fart på økonomien.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Føler Statoil er litt vrien nøtt. Har tro på fortsatt økende oljepris, men de har mye trøbbel i Nordsjøen og investert veldig mange milliarder for å bare finne tørre brønner.

 

Jeg tror det er en boble i råvarer og at det fundamentale ikke betyr noe særlig om oljeprisen kommer betydelig over 100 dollar, fordi det da kommer til å bli mye spekulasjon i kroner som vil kunne få Statoil til å bli like høyt som det var relativt til conocophillips i juli 2008.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...