Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OG:

Jeg har vært med på å starte en smaksforening på høyskolen nå, og har tenkt til å arrangere en liten kalibrering for medlemmene siden vi har litt forskjellig erfaring og paletter. Kalibreringen tenkte jeg skulle dreie seg om å smake forskjellige øl - altså ytterpunkter.

 

Jeg trenger da noen tips til forskjellige øl som er:

Ekstremt Bittert; Så for meg en IPA (Kanskje DIPA)

Ekstremt Søtt; Må vel kanskje bli en stout eller noe...

Ekstremt Surt; Lambic?

Smaksløst; Her tenkte jeg kanskje Copenhagen

Kraftfult og med mye smak

 

Også tenkte jeg kanskje ha et fruktig/floralt øl og et med mer brent smak.

 

Noen gode forslag? De må være mulige å bestille hos vinmonopolet.

 

Bittert: Nøgne Ø Two Captains Double IPA, Mikkeller Green Gold IPA , Kinn Vestkyst eller Haandbryggeriet Fyr & Flamme

 

Søtt: Haandbryggeriet Odins Tipple. Berentzen Stelliger Divum hadde vært bedre, men den har ikke polet flere igjen av (juleøl). Noen søte belgiske: Gouden Carolus Classic og Rochefort 10. Den kanskje beste i mangel av Stelliger Divum er Samichlaus bier. Den er veldig søt, og god. Velger du kan du bruke Odins tipple som den kraftige og smakfulle.

 

Surt: Cantillon Geuze Lambic Bio (denne har gått ut av sortimentet, men noen pol har den. Se i linken om noen er i nærheten av deg.) Eller Mikkeller Spontanale (sjekk også her hvilke butikker som har den). Panil Barriquée Sour eller hvis du vil ha noen som er en tanke søtlige og faktisk litt gode også: Duchesse de Bourgogne eller Rodenbach Grand Cru som er av typen Flanders red. Et litt mer søtlig og "god" lambic er Palm Boon Framboise.

 

Kraftfullt og med mye smak: Odins tipple har dette også. Ellers er Nøgne Ø Imperial Stout eller Haandbryggeriets Dark Force et godt valg. Mye god smak for pengene.

 

Fruktig og floralt: Tripel Karmeliet? Kanskje en lettere IPA? Er ikke helt sikker på hvem jeg skal anbefale her. Bør jo være en IPA hvor det fruktige og florale er dominerende og ikke bitterheten. Kanskje Ægir Ratatosk dobbel IPA? Det er temmelig fruktig og floralt, men smaker også massivt av humle - uten å være spesielt bittert.

 

Brent smak: Er ikke sikker på hvem jeg skal foreslå her, men det er jo en del brent malt i imperial stoutene jeg foreslår under "kraftfull og med mye smak". Men hvis du vil ha med røksmak kan du ta Haandbryggeriet Norwegian Wood (eller Røyk uten ild hvis du er i nærheten av spesialpolene i Oslo el. Bergen). Fatlagret: Innis & Gunn. Den er litt mainstream fatlagret, men er vel den eneste fatlagrede du kan bestille på polet akkurat nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det bare Vika, eller tror du jeg kunne vært heldig i Trondheim og?

 

en tilsynelatende godt ølkyndig kar på Tiller-polet sa at kommende helg skulle bli en veldig bra øl-helg hos dem når han så at jeg plukka med meg et par Two Captains, Brooklyn Chocolate og ett par andre godbiter. Tok det som et hint om at jeg må ta meg en tur og se hva dem setter frem :-)

Lenke til kommentar

Snippetisnupp

Tusen Takk! Et sånt svar jeg var ute etter!

Kaaz sin liste er jo tilnærmet komplett, men drister meg til å legge til Nøgne Ø - Imperial India Pale Ale #500 eller Haandbryggeriet - Dobbel Dose, begge av typen dobbel IPA, samt Mikkeller - Beer Geek Breakfast (imperial stout). De har vært i sortimentet til de aller fleste polene jeg har vært innom (skjønt #500 har det med å forsvinne like raskt fra hyllene som det kommer inn).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare Vika, eller tror du jeg kunne vært heldig i Trondheim og?

 

en tilsynelatende godt ølkyndig kar på Tiller-polet sa at kommende helg skulle bli en veldig bra øl-helg hos dem når han så at jeg plukka med meg et par Two Captains, Brooklyn Chocolate og ett par andre godbiter. Tok det som et hint om at jeg må ta meg en tur og se hva dem setter frem :-)

 

Satser på lønn på fredag fremfor mandag, så blir det en tur på meg også. Det på City Syd, sant?

Lenke til kommentar
Hvor stort opplaget er, er da vel revnende likegyldig i forhold til hvilke byer i Norge det skal selges? Ølet distribueres verden over, men fordi man bor i Norge og tilfeldigvis i feil by, så skal man ikke ha mulighet til å kjøpe varen? Det blir selvsagt galskap, da vi har en monopolist på slike varer i dette landet.

Når du sier verden over så mener du sikkert ikke hver minste lille bygd i hele verden.

Hva i all verden er det for slags idiotisk utsagn? Poenget er at produktene selges på små bensinstasjoner i f.eks USA eller på supermarked i Belgia. I Norge så har vi 1 monopolist på slike varer, den norske stat, som i bunn og grunn eies av deg og meg. Jeg som eier av staten, krever derfor at staten ikke diskriminerer monopolvarer, i forhold til hvilken by man bor i. Det er ingen problemer med å tilgjengeliggjøre disse varene i nettbutikken til Vinmonopolet, det er bare mangel på vilje.

 

Du mener altså at Trondheim, som er den tredje mest folkerike kommunen i Norge - er for en småby å regne, en svært logisk slutning må jeg si.

Egentlig ganske enkel matematikk. Dersom en tilfeldig butikk regner med 1 kunde pr 10.000 innbyggere vil den får vesentligere flere kunder i Oslo enn i Trondheim. For øvrig anser jeg Oslo som en småby.

Det spiller ingen rolle, Vinmonopolets nettbutikk er landsomspennende og sender varer til hele Norge. Så igjen, det er altså irrelevant.

 

Hvem snakker om å legge ned nisjeutsalget? Det er bare snakk om å gjøre varene tilgjengelig for andre enn de som bor i umiddelbar nærhet av de utsalgene monopolisten på slike varer har sett seg ut. Hvis jeg ønsker å betale for frakt, til min lokale butikk av spesielle varer som min butikk ikke fører - hvorfor skal monopolisten ha mulighet til å nekte meg å bestille varer de faktisk selger? Det er ren og skjær diskriminering.

Dersom ditt forslag umuliggjør det å ha et spesialutvalg vil konsekvensen være dårligere utvalg. Igjen. Byer har varer og tjenester andre steder ikke har, mens disse småstedene har goder byene ikke har. Ønsker man varene og tjenestene bare byene kan tilby, flytt til byen.

Nei, jeg er ikke får dårligere utvalg. Ved å tilgjengeliggjøre varene for flere kunder, vil man få større etterspørsel og på den måten også større utvalg. Det er så elementært at det nesten føles litt flaut å måtte påpeke det. Poenget er at det ikke er bare oslofiffen som får tilgang på varene, men derimot hele landets beboere.

Lenke til kommentar

Var på polet idag og så etter NØ500, den hadde de ikke men betjeningen anbefalte en begrenset versjon de hadde.

 

Nemlig NØ Holy smoke, er vist brygget etter en oppskrift av en hjemmebrygger som vant fjorårets konkurranse.

 

Noen andre som har prøvd denne?

 

Tenkte jeg liker denne siden jeg liker røykfulle whiskyer, har også kjøpt meg Haandbryggeriets Norwegian Wood..

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Var på polet idag og så etter NØ500, den hadde de ikke men betjeningen anbefalte en begrenset versjon de hadde.

 

Nemlig NØ Holy smoke, er vist brygget etter en oppskrift av en hjemmebrygger som vant fjorårets konkurranse.

 

Noen andre som har prøvd denne?

 

Tenkte jeg liker denne siden jeg liker røykfulle whiskyer, har også kjøpt meg Haandbryggeriets Norwegian Wood..

Jeg liker røykfulle Whiskyer selv, men "Holy Smoke" falt overhodet ikke i smak for meg. Tenk deg en røykwhisky, tynnet ut med masse farris og som i tilegg smaker bittert, på grensen til beskt. Tror dette oppsummer det greit for meg. Jeg mener det beste med denne ølen var navnet.

Lenke til kommentar

Var på polet idag og så etter NØ500, den hadde de ikke...

Du kan jo bestille den da: http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/sok?query=N%C3%B8gne+%C3%98+Imperial+India+Pale+Ale+%23500 Den pleier, som sagt, å forsvinne fort ;)

 

Joda, de hadde 5 igjen igår når jeg sjekket på et annet pol som heller ikke hadde... Så da håpet jeg at en av de 5 var igjen idag.

 

Jeg tok heller sjangsen og kjøpte meg en Kinn India vestkyst.. Tror jeg skal dele den med en kamerat i helgen. Håper den smaker bra, selvom det nok blir litt bittert.. :).

 

Håper jeg liker Holy Smoke da.. Synd at enkelte ikke liker den, ser det er delte meninger.

 

Hva da med Haandbryggeriets Norwegian Wood? :hmm:

Lenke til kommentar

Hva da med Haandbryggeriets Norwegian Wood? :hmm:

 

Jeg er ikke like glad som deg i røykfylte whiskyer, og er ikke noe glad i tyske rauchbiers heller. Den røyksmaken de stiller opp med er temmelig intens og ikke noe jeg klarte å bli venn med. Norwegian Wood derimot var fin. Røyken hadde et litt annet preg enn den typiske torvrøyken man finner i Whiskyer/Rauchbiers. Dette er kanskje naturlig ettersom det er røyk fra einer (eller brakebusk som vi fra utenfor Bergen sier) og ikke torv.

Lenke til kommentar

Hva da med Haandbryggeriets Norwegian Wood? :hmm:

 

Jeg er ikke like glad som deg i røykfylte whiskyer, og er ikke noe glad i tyske rauchbiers heller. Den røyksmaken de stiller opp med er temmelig intens og ikke noe jeg klarte å bli venn med. Norwegian Wood derimot var fin. Røyken hadde et litt annet preg enn den typiske torvrøyken man finner i Whiskyer/Rauchbiers. Dette er kanskje naturlig ettersom det er røyk fra einer (eller brakebusk som vi fra utenfor Bergen sier) og ikke torv.

Det er såpass lenge siden jeg smakte "Norwegian Wood" så jeg husker ikke nøyaktig hva jeg syntes, men jeg husker hvertfall ikke noe dårlig inntrykk så jeg kan sikkert være med på din beskrivelse. Får vel friske opp hukommelsen igjen snart :)

 

Etter alt pratet om NØ #500 i det siste her i tråden bestemte jeg at den skulle forfremmes fra vanlig skap til kjølefasiliteter for snarlig konsumering. Men jeg er litt usikker på hvilken temperatur den bør ha når den drikkes. Jeg foretrekker å drikke lysere øl på en litt lavere temperatur enn de mørke, men ser at den har 10% alkohol så kanskje jeg skal beholde den på ca. 12 grader som jeg gjør med det meste av de mørke?

Lenke til kommentar

 

Det er såpass lenge siden jeg smakte "Norwegian Wood" så jeg husker ikke nøyaktig hva jeg syntes, men jeg husker hvertfall ikke noe dårlig inntrykk så jeg kan sikkert være med på din beskrivelse. Får vel friske opp hukommelsen igjen snart :)

 

 

Det er ca. et hav og en innsjø mellom NW fra fat og fra flaske. De med fatvarianten nørest Paradis.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...