Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Nå har jeg en ting jeg lurer på, Ægirs øl står at er produsert "på lisens" i Belgia, pga at de har sprengt kapasiteten.

 

Står med liten skrift bak på flasken, er dette negativt? Står det det samme på Ægir som dere kjøper? Den jeg kjøpte heter Ægir Bøyla blond ale.

 

Mtp at mange av dere er skeptiske på øl på lisens..

 

Bare lurer, har litt mye øl nå. Kjøpte meg en Haandbryggeriets fyr og flamme og en NØ Saison idag. Vet ikke når jeg får tid til å smake.

 

Må si at horisonten min har utvidet seg kraftig når det gjelder øl. Husker jeg rynket fælt på nesa første gang jeg smakte spesialøl. Nå blir det heller sånn at jeg unner meg litt spesialøl hver helg.

 

Meget godt...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pga. kapasitet har Ægir det siste året brygget på lisens hos Proefbrowjeri i Belgia ja. Oppskriften er den samme, og smaksmessig er det så nærmt man kan komme den samme ølen. All flaskeproduskjon har foregått der det siste året.

 

Samtidig har Evan brygget alt som går ut på fat på microbryggeriet i Flåm.

 

Nå nærmer det seg slutt på lisensbryggingen fordi Ægir har fått opp et gigantisk nytt bryggeri 5 minutter fra den gamle brewpuben. Her kommer de til å få en gigantisk kapasitetsøkning, så det blir snart slutt på den lille skriften du kan se bak på Ægir flaskene. Forhåpentligvis blir også prislappen litt mindre når produksjonen kommer tilbake til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg en ting jeg lurer på, Ægirs øl står at er produsert "på lisens" i Belgia, pga at de har sprengt kapasiteten.

 

Står med liten skrift bak på flasken, er dette negativt? Står det det samme på Ægir som dere kjøper? Den jeg kjøpte heter Ægir Bøyla blond ale.

 

Mtp at mange av dere er skeptiske på øl på lisens..

Skal ikke ha noe smaksmessig å si, slik som det nevnes, men dersom man setter ut produksjonen til andre land på lisens, mister man noe av "håndbryggeri preget" og beveger seg i retning av industrimetoder, og det er vel det de fleste rynker på nesen av.

Når det gjelder lavere pris, så kan man jo håpe. Jeg har tidligere sagt i tråden at jeg føler at Ægir ikke helt kan konkurrere på pris i sin sjanger, så dersom de kan justere litt på dette så hadde det vært kjempeflott.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har kommet hjem og har fri for helgen. Satt meg ned med en Lade Gaard pilsner og det smakte skikkelig godt.

 

Tror bismaken fra Granprodukter som nevnes kommer fra mineralvannet Farris som brukes i produksjon. Altså Farris uten kullsyre. Mineraler har en metall/saltsmak. Tror det er den folk sikter til, men denne pilsen var veldig fint balansert og smakte mye synes jeg. Litt mørk for en pilsner å være.

 

Gir den tommelen opp, blir gjenkjøp. Gruer meg litt til Mørk Lager fordi det er vel bare veien nedover nå.

 

God helg folkens...

 

EDIT:

 

Mørk Lager

 

Fy for et merkelig øl! Fremtredende mineralsmak, fremtredende søtsmak.. Veldig merkelig, karamell, kirsebær og altså den fremtredenden mineralsmaken. Ladegaard Pilsner var herlig i forhold.

 

Denne smaken var så spesiell at det ikke blir gjenkjøp, smaker nesten mer energidrikk enn øl. Ligger en ørliten smak av Newcastle brown ale inni der. Men søtheten overdøver alt...

 

Vel, vel, da vet jeg det.

 

Bøyla Ægir Bryggeri

 

Her var noe annet igjen... Bedre enn Lade Gaard, mye god smak av humle og en fin bitterhet på slutten. Godt øl, lurer på hvordan Rallar smaker...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Fyr og Flamme Haandbryggeriet

 

Etter å ha prøvd Dark Force så måtte jeg prøve denne. Må si at Fredrikstad vinmonopol har overlegne priser og utvalg i forhold til Sarpsborg.

 

Fant to øl jeg ville prøve for litt over 100 lappen for literen, det ble altså Fyr og Flamme og NØ Saison.

 

Saison tror jeg jeg sparer til en annen kveld, da det allerede har blitt et par halvlitere i kveld.

 

Fyr og flamme, her var det mye smak, mye humle og bitterhet. Var en øl jeg drakk langsomt. Likte denne, men vet ikke om det blir gjenkjøp.

 

Er det noen som kan si hvordan Kinn Vestkyst smaker? Tror det blir en slik neste helg om det passer meg...

Lenke til kommentar

Tok sommeren litt på forskudd igår og fant fram litt lysere saker :) Nærmere bestemt en Pale Ale av type India. Belhaven's "Twisted Thistle" IPA. En frisk sak som beholder balansen mellom en litt søtlig, fruktig maltkropp samtidig som man får den friske, fruktige lukten og smaken av humle, uten at det blir smakende beskt. Jeg har veldig sansen for Belhaven sine brygg, men dessverre kan man bare få tak i Twisted Thistle IPA her i Norge og da kun gjennom polets bestillingsutvalg :( Men kommer helt klart til å hilse på Twisted Thistle igjen.

Twisted Thistle på Polet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fy for et merkelig øl! Fremtredende mineralsmak, fremtredende søtsmak.. Veldig merkelig, karamell, kirsebær og altså den fremtredenden mineralsmaken. Ladegaard Pilsner var herlig i forhold.

 

Denne smaken var så spesiell at det ikke blir gjenkjøp, smaker nesten mer energidrikk enn øl. Ligger en ørliten smak av Newcastle brown ale inni der. Men søtheten overdøver alt...

 

Vel, vel, da vet jeg det.

Kan ikke si jeg reagerte så veldig på smaken eller søtheten egentlig. Det jeg selv reagerte på var egentlig mangelen på smak i mine øyne.

Lenke til kommentar

Fy for et merkelig øl! Fremtredende mineralsmak, fremtredende søtsmak.. Veldig merkelig, karamell, kirsebær og altså den fremtredenden mineralsmaken. Ladegaard Pilsner var herlig i forhold.

 

Denne smaken var så spesiell at det ikke blir gjenkjøp, smaker nesten mer energidrikk enn øl. Ligger en ørliten smak av Newcastle brown ale inni der. Men søtheten overdøver alt...

 

Vel, vel, da vet jeg det.

Kan ikke si jeg reagerte så veldig på smaken eller søtheten egentlig. Det jeg selv reagerte på var egentlig mangelen på smak i mine øyne.

 

Syntes det var en søtbombe, men vi har vel forskjellig smak regner jeg med. Jeg var fornøyd med alle de andre ølene jeg smakte. Bøyla fra Ægir var veldig god, Pilsenern fra Lade Gaard falt også ismak. Haandbryggeriets fyr og flamme var mektig og full av smak, likte denne også selvom det kanskje ble litt mange halvlitere før denne.. dvs 3 til sammen... :)

Lenke til kommentar

Syntes det var en søtbombe, men vi har vel forskjellig smak regner jeg med. Jeg var fornøyd med alle de andre ølene jeg smakte. Bøyla fra Ægir var veldig god, Pilsenern fra Lade Gaard falt også ismak. Haandbryggeriets fyr og flamme var mektig og full av smak, likte denne også selvom det kanskje ble litt mange halvlitere før denne.. dvs 3 til sammen... :)

Hehe, hvis du mener denne var søt da bør du prøve å få tak i Berentsens "Stelliger Divum". Jeg har overhodet ikke noe imot søte øl, men da jeg stanget hodet i denne lille saken måtte jeg fullstendig kapitulere. Jeg ble fullstendig overrumplet og bombardert ned i kjelleren hva sødme angikk. Har to flasker stående og jeg våger ikke å åpne dem før tidligst til Jul igjen :)

Lenke til kommentar

Syntes det var en søtbombe, men vi har vel forskjellig smak regner jeg med. Jeg var fornøyd med alle de andre ølene jeg smakte. Bøyla fra Ægir var veldig god, Pilsenern fra Lade Gaard falt også ismak. Haandbryggeriets fyr og flamme var mektig og full av smak, likte denne også selvom det kanskje ble litt mange halvlitere før denne.. dvs 3 til sammen... :)

Hehe, hvis du mener denne var søt da bør du prøve å få tak i Berentsens "Stelliger Divum". Jeg har overhodet ikke noe imot søte øl, men da jeg stanget hodet i denne lille saken måtte jeg fullstendig kapitulere. Jeg ble fullstendig overrumplet og bombardert ned i kjelleren hva sødme angikk. Har to flasker stående og jeg våger ikke å åpne dem før tidligst til Jul igjen :)

 

Jeg smakte på en Stelliger Divum fra 2010 på øltreffet på Cardinal på mandag. Den var veldig god, og ikke for søt. Den har nok veldig godt av lagring.

Lenke til kommentar

@Vice & Storemyen

 

Jeg gadd ikke kjøpe noen fordi de var så søte, men jeg angrer nå. Jeg drakk 2010-versjonen samtidig med Black Tokyo Horizon og syntes de var likegode. Det var en del alkoholsmak av Divum-en, men det var bare godt. Jeg tror mange øldrikkere bør frigjøre seg fra tankegangen om at alkoholen alltid bør skjules. Tenk heller whisky når du drikker en sånn øl. Jeg synes det er bedre om sukkertilsetningen "skjules". Sukker (og salt) er stoffer som fremhever smaken når de tilsettes i små mengder. I større mengder dreper de andre smaker. Hadde je hatt en 2011 Divum så hadde jeg lagret den i to-tre år i håp om at sukkeret gjæres vekk. 2010-versjonen var på 15%, så med sine 19% vil jeg anta at det er en del mer sukker i 2011-versjonen.

Lenke til kommentar

Fyr og Flamme Haandbryggeriet

 

Etter å ha prøvd Dark Force så måtte jeg prøve denne. Må si at Fredrikstad vinmonopol har overlegne priser og utvalg i forhold til Sarpsborg.

 

Fant to øl jeg ville prøve for litt over 100 lappen for literen, det ble altså Fyr og Flamme og NØ Saison.

 

Saison tror jeg jeg sparer til en annen kveld, da det allerede har blitt et par halvlitere i kveld.

 

Fyr og flamme, her var det mye smak, mye humle og bitterhet. Var en øl jeg drakk langsomt. Likte denne, men vet ikke om det blir gjenkjøp.

 

Er det noen som kan si hvordan Kinn Vestkyst smaker? Tror det blir en slik neste helg om det passer meg...

 

Kinn Vestkyst har veldig mye humle, mer enn fyr og flamme. Min opplevelse av den første flasken var blandet. Det første glasset savnet jeg litt sødme for å balansere bitterheten. De neste glassene ble bedre, og det siste likte jeg veldig godt. Siden har jeg drukket tre-fire flasker og har likt den bedre og bedre. Hvis det er bitterheten som gjør at du ikke drikker Fyr &flamme igjen, ville jeg ventet litt med Vestkyst og heller prøvd Ægir Ratatosk eller Nøgne# Ø #500. De er veldig smakfulle med mye humle, men uten den dominerende bitterheten til Fyr & flamme. Ratatosk er i bestillingsutvalget. Den pleier jeg å bestille på nett og hente i nærmeste pol.

 

Bra å se at du prøver ut litt øl fra polet, og ikke bare butikkøl. Ølen får mye mer fylde og smak når styrken går over 6%.

Lenke til kommentar

Nøgne Ø India Saison har tatt steget opp blant mine favorittøl. Herlig friskt og fruktig, uten at fylden er lagt til side. Nydelig bitter-tropisk ettersmak. Selv om det i navnet virker som en combo/et kompromiss, fremstår det nok etter min mening mest i retning av en IPA. Gleder meg til det blir litt varmere i luften. Tror dette kan vokse enda litt med omgivelsestemperaturen.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Heisann, ramlet tilfeldigvis over denne tråden :)

 

Jeg er en øl-brygger for Hansa Borg , tilhørighet Borg Bryggerier i Sarpsborg!

 

Må jo si at "Norges beste øl 2011" nemlig Borg Bokkøl er en soleklar favoritt: Mørk og dyster, søt og vakker, med en tutch av bark og aroma, nyyydeig...Brygget svært sjeldent, 1-2 brygg i året (20-40tusen liter). BØR testes. Sjekk ditt lokale vinmonoplo om den kan skaffes!

 

Forøvrig har jeg blit veldig fan av en øl vi har begynt å brygge for Hansa, i Sarpsborg, nemlig Hansa fatøl, dette er et godt stykke øl!

 

Men men, det store utland, det er jo her perlene blir brygget. hemligheten er nok i renholdet. i Norge er vi for renslig, med konstant lut\syre-vask av alt utstyr (rør og tanker, hver dag. Dette skjer jo ikke i f.eks, tjekkia, der etter min mening verdens beste øl blir brygget, nemlig Staropramen (fra Pivovary Staropramen) og Pilsner Urquell :) Utvilsomt verdens beste øl!

Endret av Xandathrii
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hansa fatøl er et helt OK øl, men personlig syns jeg det blir vel tamt sammenlignet med en del andre norskflaggede fatøl. Det er for anonymt og tamt til å hamle opp med Ringnes fatøl, Aass fatøl og Frydenlund fatøl. Sistnevnte er særdeles godt.

 

Men Borg Bokkøl er flotte greier :)

 

Akkurat nå er det en Nøgne Ø Imperial India Pale Ale (#500) som passerer ganen. Og den (ganen altså) har sjelden vært såpass tilfreds! En ekstremt fyldig, temmelig balansert og noe kremete IPA. På grensen til Barley wine.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg tror mange øldrikkere bør frigjøre seg fra tankegangen om at alkoholen alltid bør skjules. Tenk heller whisky når du drikker en sånn øl. Jeg synes det er bedre om sukkertilsetningen "skjules". Sukker (og salt) er stoffer som fremhever smaken når de tilsettes i små mengder. I større mengder dreper de andre smaker. Hadde je hatt en 2011 Divum så hadde jeg lagret den i to-tre år i håp om at sukkeret gjæres vekk. 2010-versjonen var på 15%, så med sine 19% vil jeg anta at det er en del mer sukker i 2011-versjonen.

Helt enig ang. alkoholinnhold. Før hadde jeg en litt negativ tilnærming til veldig alkoholsterke øl, men etter å ha smakt på mye forskjellig innenfor sjangeren så er dette noe jeg har lært å sette stor pris på. Jeg liker den kraftige lukten alkoholen gir, kombinert med den varmende ettersmaken og gjerne også et lite "stikk" ved første slurk. Men jeg tror alkoholen er mye avhengig av sjanger. I feks. en IPA hvor humle og friskhet er ekstremt dominerende er jeg litt tvilsom til om jeg vil ha så mye alkohol. Har jo egentlig et glimrende eksempel i "Nanny State" fra Brewdog. Det er trolig den beste alkoholfrie ølen jeg har smakt, nettopp fordi humlen er så ekstremt dominerende.

Når det gjelder Stelliger så er planen min å lagre dem i hvertfall ett år. Mulig jeg tar én flaske til julen 2012 og én flaske til julen 2013. Jeg gleder meg hvertfall til å sprette en flaske neste gang selv om første møte ikke var en stor suksess :)

 

 

Nøgne Ø India Saison har tatt steget opp blant mine favorittøl. Herlig friskt og fruktig, uten at fylden er lagt til side. Nydelig bitter-tropisk ettersmak. Selv om det i navnet virker som en combo/et kompromiss, fremstår det nok etter min mening mest i retning av en IPA. Gleder meg til det blir litt varmere i luften. Tror dette kan vokse enda litt med omgivelsestemperaturen.

Jeg har veldig sansen for NØ saison, men NØ India Saison var ikke noe jeg umiddelbart ble komfortabel med. Jeg syntes det rett og slett smakte beskt. Hadde egentlig ønsket meg en variant som hadde en annen type humle som ikke var så besk. Men som du er inne på så hadde jeg også egentlig litt problemer med å identifisere Saison delen her i forhold til IPA delen.

Må jo si at "Norges beste øl 2011" nemlig Borg Bokkøl er en soleklar favoritt: Mørk og dyster, søt og vakker, med en tutch av bark og aroma, nyyydeig...Brygget svært sjeldent, 1-2 brygg i året (20-40tusen liter). BØR testes. Sjekk ditt lokale vinmonoplo om den kan skaffes!

Hadde veldig sansen for denne før, men etterhvert som jeg har utforsket andre øl synes jeg at den har tapt seg litt i smak. Personlig skulle jeg ønske at de hadde laget denne typen med "mer av alt". Akkurat nå føler jeg at denne fungerer nærmest som en slags "overgangsøl" fra butikkøl til poløl i den litt tyngre delen av skalaen. Smaken og aromaen er fin, men man sitter igjen med en "vassen" ettersmak.
Lenke til kommentar

 

Må jo si at "Norges beste øl 2011" nemlig Borg Bokkøl er en soleklar favoritt: Mørk og dyster, søt og vakker, med en tutch av bark og aroma, nyyydeig...Brygget svært sjeldent, 1-2 brygg i året (20-40tusen liter). BØR testes. Sjekk ditt lokale vinmonoplo om den kan skaffes!

Hadde veldig sansen for denne før, men etterhvert som jeg har utforsket andre øl synes jeg at den har tapt seg litt i smak. Personlig skulle jeg ønske at de hadde laget denne typen med "mer av alt". Akkurat nå føler jeg at denne fungerer nærmest som en slags "overgangsøl" fra butikkøl til poløl i den litt tyngre delen av skalaen. Smaken og aromaen er fin, men man sitter igjen med en "vassen" ettersmak.

 

Her kommer en liten "brygger hemlighet". Før i tiden lagde mann bokkøl etter fargen man så i glasset. Dermed mikset man pilsner med mørkt mørkt øl for å finne "bokkøllen". Dette kan fortsatt gjøres med et MEGET godt ferdigprodukt. Hell 1/3 bokkøl i et ølglass, fyll på med 1/3 pilsner, gjerne borg eller hansa pilsner, og VOILA, man har noe som på bryggerspråket kalles Slantøl! Å det er veldig godt! (nesten som det gamle guldøllet) :) ENJOY!

Endret av Xandathrii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...