Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Når det gjelder råvarer så vil vel feks. ingen produsent si at de bruker dårlige eller middels råvarer. Alt unntatt selve produksjonsmetodene er subjektive beskrivelser og må behandles deretter.

Men det som kanskje kan være en litt interessant diskusjon er dersom et såkalt håndverker bryggeri bruker enkelte industrimetoder under fremstillingen av ølet sitt. Er det da et ekte håndverker øl som blir produsert? Jeg mener nei. Jeg vil kalle det en krysning. På samme måte som Ladegaard er en krysning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om bryggeriet selv sier dette, så er det jo allikevel interessant å se hva slags råvarer og metoder de benytter. Selvfølgelig er det mye skryt, men var mest prosessen og råvarene jeg så etter...

 

Poenget mitt er at de alle sier det samme og dermed sier de egentlig ingenting.

 

Nå forstår jeg ikke helt hva du sikter til. At alle skryter mener du?

 

Ja, i den forstand at alle påstår de bruker de bese, eller utvalgte, eller de ypperste, eller spesialvalget, eller et eller annet annet positivt råvarer.

 

Du finner neppe den rette beskrivelsen:

Dette produktet er laget med så billige råvarer som mulig og så enkelt som mulig for å gi deg en grei nok opp levelse og oss en best mulig profitt.

på noen produkter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder råvarer så vil vel feks. ingen produsent si at de bruker dårlige eller middels råvarer. Alt unntatt selve produksjonsmetodene er subjektive beskrivelser og må behandles deretter.

Men det som kanskje kan være en litt interessant diskusjon er dersom et såkalt håndverker bryggeri bruker enkelte industrimetoder under fremstillingen av ølet sitt. Er det da et ekte håndverker øl som blir produsert? Jeg mener nei. Jeg vil kalle det en krysning. På samme måte som Ladegaard er en krysning.

 

Jeg kan ikke helt si meg enig i at Lade Gaard er en kryssning. For meg blir det ikke håndverktsøl om en kjøper håndverksprodukter og kjører dem inn i et industrianlegg.

 

Men jeg er enig i at grensene er uklare.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er helt enig. Poenget mitt var vel egentlig at all malting foregår på ett eller annet gulv og at det stort sett er bygg som blir maltet. Mao. da kan den samme teksten stå på alle ølflasker.

Nei, ved store produksjonslinjer så vil det jo ikke være effektivt å bruke store gulvarealer til malting. Jeg vil tro at ingen øl som man får kjøpt i butikken, med unntak av håndverkerøl og da Ladegaard bruker gulvmalting. Kanskje tom. anerkjente håndverkerøl produsenter tar snarveier og dropper "uhensiktsmessige håndverker aspekt" ved bryggingen. Hadde vært litt interessant å vite faktisk.

 

Ganske interessant dette med malting. Har alltid sett for meg at storparten av malting har gått for seg i såkalte saladin bokser. Dvs. lange og gjerne meterdype kar på gulvet der malten blir tørket og holdt i bevegelse etter at den har blitt tilført fuktighet og varme.

 

Vet at Thomas Fawcett (som vel er hovedleverandør av malt til blant annet Nøgne Ø) har tidligere brukt det som blir kalt for gulvmalting, men da regner jeg med dette er en helt annen måte å gjøre det på enn hva jeg har sett for meg?

Lenke til kommentar

Når det gjelder råvarer så vil vel feks. ingen produsent si at de bruker dårlige eller middels råvarer. Alt unntatt selve produksjonsmetodene er subjektive beskrivelser og må behandles deretter.

Men det som kanskje kan være en litt interessant diskusjon er dersom et såkalt håndverker bryggeri bruker enkelte industrimetoder under fremstillingen av ølet sitt. Er det da et ekte håndverker øl som blir produsert? Jeg mener nei. Jeg vil kalle det en krysning. På samme måte som Ladegaard er en krysning.

 

Jeg kan ikke helt si meg enig i at Lade Gaard er en kryssning. For meg blir det ikke håndverktsøl om en kjøper håndverksprodukter og kjører dem inn i et industrianlegg.

 

Men jeg er enig i at grensene er uklare.

 

Isåfall så er NØ et industriøl, fordi jeg så fabrikken til NØ.. altså det er en industri.

 

Altså må det være slik, industriøl- som du sa et øl som er produsert for å være standar, med bekostning av kvalitet og for å tekkes massene med pregløshet.....

 

Mens en industri som produserer med hjertet og som bruker kr og midler på å produsere godt kvalitetsøl som feks NØ, er IKKE et industriøl, selv om de bruker industriprosesser så er metoden, kvaliteten på råvarene og kunnskapen så god at det er ikke et industriøl.

 

NØ er ikke noe håndbryggeri lenger, det er industrialisert men allikevel ikke et industriøl.

Lenke til kommentar

Men hvorfor skulle metoden for maltingen ha noe å si for kvaliteten på produktet? Er ikke malting uannsett bare at kornet "lures" til å spire med fuktighet og varme før man avbryter spireprosessen igjen vha. tørking? Skulle tro at de moderne metodene faktisk ville gi bedre malt enn de tradisjonelle, forustatt at kvaliteten på kornet er den samme. Vil tro at det er i sistnevnte at industriølet feiler (samt at de ikke akkurat sløser med råvarene), så når Ladegaard poengterer at kornet er gulvmaltet, så betyr ikke nødvendigvis god kvalitet.

 

Dette er i hvert fall min hypotese, men kan godt ta feil.

 

Sånn apropo hva man skal betegne Ladegaard som: Jeg ville si at det er et spesialøl, noe som i mitt hode er et øl produsert med industrielle metoder, men som legger mer vekt på gode råvarer. Men det blir jo selvfølgelig glidende overganger.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor skulle metoden for maltingen ha noe å si for kvaliteten på produktet? Er ikke malting uannsett bare at kornet "lures" til å spire med fuktighet og varme før man avbryter spireprosessen igjen vha. tørking? Skulle tro at de moderne metodene faktisk ville gi bedre malt enn de tradisjonelle, forustatt at kvaliteten på kornet er den samme. Vil tro at det er i sistnevnte at industriølet feiler (samt at de ikke akkurat sløser med råvarene), så når Ladegaard poengterer at kornet er gulvmaltet, så betyr ikke nødvendigvis god kvalitet.

 

Dette er i hvert fall min hypotese, men kan godt ta feil.

 

Jeg er litt kjent med whiskymalting, og Laphroaig ville nok vært veldig uenig med deg mht dette. De ser på det som veldig god kvalitet at de malter og vender kornet FOR HÅND med skuffer for å gjøre det ordentlig på gamlemåten.

 

Selvfølgelig kan man si at nyere metoder i visse tilfeller gir bedre kvalitet. Er det feks ikke bedre at en robot bestemmer når kornet skal vendes enn om en gammel mann gjør det manuelt? Det er litt sjarm da, med økologisk, hjemmelaget og gammeldags. Kanskje det også da smaker gammeldags hehe.. Vites ikke..

 

Samme med vin egentlig, heller gamle metoder, økologisk og gammeldags enn med nymotens metall og plastikk.

 

Veldig off topic nå, og jeg skal ikke si for mye om Lade Gaard da jeg aldri har smakt det.

 

Men selvfølgelig vil håndvendt gulvmaltet korn være dyrere og mer spesielt enn maskin og robotvendt. Når man bruker gulv, så vil nok kornets malting skje på en bedre måte enn i feks en maskin.

 

 

Men jeg har null peiling på om det gjør akkurat dette ølet bedre, men jeg synes det er spennende at det er gulvmaltet.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok helt sikkert at korn som er maltet på de tradisjonelle måtene i de aller fleste tilfellene faktisk har bedre kvalitet enn industrimalt. Men jeg mistenker altså at dette i langt større grad kan tilskrives at man er mye nøyere med kvaliteten i alle ledd.

 

Du får ha lykke til med Ladegaard. Det er, som du sikkert har fått med deg, mye delte meninger om den. Jeg synes personlig pilsneren er veldig god, i hvert fall sammenliknet med annet øl i samme prisklasse, mens jeg synes den mørke lageren og juleølet skuffer. De som ikke liker pilsneren pleier å påpeke en bismak de gjenkjenner fra annet øl fra Grans, men jeg klarer (heldigvis) ikke fange opp denne. Så får vi håpe at det samme gjelder for deg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av frykt for at helgen skulle bli spolert av feks Mørk Lager, så safet jeg ved å kjøpe inn noe nytt igjen.

 

Denne gangen Ægirs Bøyla blond ale og Brewdog Alpha Dog.. Brewdog tror jeg jeg har smakt før, men Ægir hørtes ordentlig spennende ut.

 

Hadde tenkt til å kjøpe Ægirs Rallar også men synes over 50kr for en butikkøl var litt stivt før jeg har prøvd den, så det ble med en av Ægir.

 

Håper det er noen som liker Ægir bryggeri...

 

Virker som Meny der jeg bor har byttet ut NØ med Ægir noen som vet om dette stemmer?

Lenke til kommentar

Ellers må jeg få nevne noe som jeg har merket meg... Dette med gammeldagsmetoder.

 

Det være seg, øl, vin eller whisky/Cognac.

 

En vare som er produsert økologisk og med gamle metoder blir rett og slett mer gjennomført selv om de koster endel mer.

 

Jeg tror det kan ha med å gjøre at de som produserer gammeldagsmåten ofte er veldig konservative iforhold til å dytte tilsetningstoffer i varene.

 

En fabrikkprodusert vin feks med tilsetningstoffer og plastikfantastic fabrikkering smaker så mye dårligere enn feks en Barolo produsert på gamlemåten...

 

Litt offtopic, men synes sånt er en sjarm og et pluss enten det er øl, vin eller whisky det dreier seg om....

 

Edit:

 

Beklager om noe av dette ble repetert, ser jo nå at Hardnuts svarte noe av det samme.

De som bruker gamlemetoden er ofte mer nøye i så måte med produksjonen i alle ledd.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hvor du bor, men det kan de helt sikkert svare deg på hvis du spør i butikken.

 

Personlig foretrekker jeg en Rallar over Bøyla, men synes begge er gode innenfor sin sjanger. Når vi var på Ægir Brewpub i Flåm ble det smakt på begge deler fra kran, og det må sies at det er litt forskjell på flaske og tap.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hvor du bor, men det kan de helt sikkert svare deg på hvis du spør i butikken.

 

Personlig foretrekker jeg en Rallar over Bøyla, men synes begge er gode innenfor sin sjanger. Når vi var på Ægir Brewpub i Flåm ble det smakt på begge deler fra kran, og det må sies at det er litt forskjell på flaske og tap.

 

Bor i Østfold, og det ser ut som det er en trend at NØ uteblir fra butikkene i området. Jeg skal undersøke Ica Maxi imorgen tidlig når jeg skal inn til byen for et møte. Da har jeg prøvd alle butikker. Rart om de kun har NØ på polet i distriktet.

 

Vel, synd om jeg valgte feil øl da. Får håpe Bøyla innfrir. Det er ofte slik at det er litt forskjell på tapning og flaske ja... Tapning smaker som regel overlegent...

Lenke til kommentar

Isåfall så er NØ et industriøl, fordi jeg så fabrikken til NØ.. altså det er en industri.

 

 

Det er nok mer enn utstyret som avgjør hvor mye håndverk et øl er.

Eksempelvis forteller Nøgen Ø deg hvilken batch ølet er fra og mye av arbeidet gjøres for hånd.

 

I den ene enden har vi det fullstendig håndlagede ølet av den typen enkelte av oss lager hjemme på kjøkkenet.

I den andre enden har vi det totalindustrialiserte der temperaturer, tider og alkoholinnhold styrer prosessen og alt skjer ved hjelp av maskineri.

Et sted mellom dette finner vi overgangen fra håndverk til industri. Hvor vet jeg ikke og jeg kjenner heller ikke noen som har sterke meninger om dette. En del mener imidlertid at dette har minst like mye med innstilling å gjøre som med utstyr.

Endret av StoreMyen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Isåfall så er NØ et industriøl, fordi jeg så fabrikken til NØ.. altså det er en industri.

 

 

Det er nok mer enn utstyret som avgjør hvor mye håndverk et øl er.

Eksempelvis forteller Nøgen Ø deg hvilken batch ølet er fra og mye av arbeidet gjøres for hånd.

 

I den ene enden har vi det fullstendig håndlagede ølet av den typen enkelte av oss lager hjemme på kjøkkenet.

I den andre enden har vi det totalindustrialiserte der temperaturer, tider og alkoholinnhold styrer prosessen og alt skjer ved hjelp av maskineri.

Et sted mellom dette finner vi overgangen fra håndverk til industri. Hvor vet jeg ikke og jeg kjenner heller ikke noen som har sterke meninger om dette. En del mener imidlertid at dette har minst like mye med innstilling å gjøre som med utstyr.

 

Det var et veldig interessant program på tv forleden om nettopp NØ og mikrobryggerier. Jeg mener ikke at NØ er et industriøl for å ha det klart, men NØ er helt klart en stor industri. Fabrikken deres er nok så stor at jeg tror det er maskiner som hjelper de å huske tid ol.

 

Meget bra innhold, og meget bra oppskrift og meget bra produsert med en stor variasjon av produkter.

 

Kan allikevel kalle NØ et håndverkøl, men er nok ikke noe håndbryggeri lenger i ren forstand.

Jeg vil si det er en industri av håndverkøl med meget god kvalitet..

 

Batch har vel ikke så mye med kvalitet å gjøre annet enn at det er en kul ting. Mange produsenter som bruker batch til feks spesialprodukter.

 

At noe går fra å være håndbryggeri til å være mikrobryggeri og industri er jo bare bra, mer øl ut til massene og verden, og bedre kvalitet til massene. Det viktige er jo at de beholder de gode ingrediensene og de gode metodene.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Var innom Mikrobryggeriet i Trondheim og smakte på sesongøllet deres mens jeg venta på bussen i går. En singlehop sak som dama bak krana sa var det beste dem noensinne hadde brygga der, og det er ikke utenkelig at hun har rett. For det var skikkelig godt og friskt, men jeg fikk ikke med meg hverken navnet eller andre detaljer om øllet så jeg må nok prøve en gang til :-)

Lenke til kommentar

Batch har ikke mye med kvalitet å gjøre? :dontgetit:

 

Unnskyld? Misforstod jeg noe?

 

Jeg regner med at batch vil si nummerert vare. Altså har ikke så mye med kvalitet å gjøre, annet enn at om det smaker feil, så kan de kanskje spore det tilbake til den stakkaren som hadde ansvaret for ølet akkurat da hehe...

 

Altså om jeg ikke misforstår helt hva dere mener... Batch har vel ingen direkte sammenheng med kvalitet i produkt. Men det er en veldig kul ting, og øker jo følelsen av kvalitet du får som kunde.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Antagelig litt forbi hverandre, men kvaliteten vil jo forandre seg fra batch til batch. Alle produserer i batcher, men det er ikke alle som opplyser om det.

 

Jo vi gjør nok det.

 

Uansett er det jo best for produsentene om de klarer å gi en vare som holder samme kvalitet.

 

Kvaliteten KAN forandre seg fra batch til batch, men helst skal den jo ikke forandre seg negativt i alle fall.

 

Nummererte forbruksvarer er en kul ting....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...