Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne godt vært mer røyksmak i forhold til navnet ja, men jeg var glad jeg fikk litt Islay i ettersmaken. Gleder meg til å teste Norwegian wood, for røykøl var helt klart i min gate.

 

Det jeg har hatt mest problemer med var sterk IPA, men siden Evil Twins smakte så bra idag, så har jeg litt om litt fått smaken for IPA også, sterkere jo bedre, har smaken på tunga. Ikke like lett som med Islay whiskyen som satt som et skudd første gangen, men det ble bedre med litt enkel tilvenning først. Er glad for det for det er sant at det er store komplekse smaker å få av spesial øl. Har nå vært innom et par tre bryggeripuber i Køben og det er sant at det er godt å være norsk i Danmark :)

 

Har også smakt Svaneke Ale og den var knakende god, på høyden med Ægirs butikkøl som også smakte meget godt. Så anbefaler disse halvliterne, koster kun 20kr i Danmark. Gleder meg til å prøve lavprisbutikkstouten som holder 7%.

 

En meget god introduksjon...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Aporopos røykøl, så drakk jeg Røyk Uten Ild her om dagen. Som stor fan av Islay whisky hadde jeg stor tro på denne, men røyksmaken var mye svakere enn hva jeg hadde forventet. Men, tross lite røyksmak så var det et virkelig godt øl. Er det noen røykøl, som er mulig å skaffe på polet (Valken), som utmerker seg med en kraftigere røyksmak?

 

Og går det an å kjøpe søte Kriek i Norge? Jeg drakk en Kriek som var enormt god i Amsterdam, men de andre jeg har kjøpt har vert mye surere, alt for sure for min smak.

Lenke til kommentar

Leo_Khenir: kanskje litt nederlandsk eller noe innslag i språket ja

 

Ølhelga i Trondheim stoppa ikke med uvanlig godt utvalg på polet, for på Samfundet hadde dem Mikkeller / Three Floyds Boogoop på fat! Nesten synd den er så sterk for dette kunne jeg tenkt meg å drikke mer av men med 10.4% begrenser inntaket seg :-) Og på naboen hadde dem Sierra Nevada på fat.

Endret av Flippo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Sovepute

Hvis bringebær duger, kan du prøve Palm Boon Framboise i polets bestillingsutvalg.

 

Det er stort sett bare Haandbryggeriets røkøl som er tilgjengelig på Polet: Hesjeøl (svak røksmak), Norwegian Wood (middels), Sundland Kreosot (middels). I sommer fant jeg Schlenkerla Märzen på Storopolet, men jeg har ikke sett det andre steder. Schlenkerla lager øl med kraftig røksmak, men de er litt slappe/daue både i øvrige smaker og konsistens. Haandbryggeriet er i en helt annen klasse etter min mening. Jeg har også smakt noen svenske og hollandske røkøl, men ingen av dem har vært i klasse med Haandbryggeriets eller hatt noe særlig røksmak. Men røkøl er så mangt, alt fra røkt barleywine (Nøgne Ø Sunturnbrew) til lagerøl med røksmak, så man kan kanskje ikke sammenligne øl i så forskjellige stiler. Uansett synes jeg personlig at Haandbryggeriet er helt i verdensklasse på øl med røksmak.

 

Schlenkerla har forresten en butikkøl jeg har sett på Centra på Majorstua. Husker ikke hva den heter, mulig det er Helles lagerbier. Jeg har ikke giddet å prøve den, selv om jeg elsker røkøl. Tror ikke den har så veldig sterk røksmak.

 

Systembolaget har Schlenkerla Märzen, den mest kjente røkølen, til bare 20,-. På Polet kostet den 50,-. Dessverre har de ikke Weizen som er den beste jeg har smakt fra Schlenkerla.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Er alt av trappist-øl bare å handle inn med ein gang? Kaupte meg Rochefort Trappist 10 på fredagen. No er ikkje eg så bevandra i øllets mørke bakgater, men det er noko av det beste eg har smakt.

 

Det spørs litt. De har forskjellige smakskarakterer disse også. F.eks. Rochefort 10 som du snakker om. Den lokale bartenderen frarådet meg å kjøpe den, ettersom det var eneste ølet han ikke klarte å få ned. Jeg kjøpte det for det om, og satte pris på det.

 

En kollega sverger til Chimay Blue, men det er fremdeles forskjellige smaker ute og går. For meg er det meste av Trappist-øl(brune da) ting som er verdt å kjøpe, det er ikke alle av de blonde jeg er like begeistret for ettersom de kan bli litt i overkant søt for meg (men så jeg er jo også en hund etter ting med ekstra humle, da).

Lenke til kommentar

Har bestilt prøvmakarølglas en duvel og to glencairns lokk og en Guiness pintglass.

 

Alt på Seidelshopen.

 

Rimelige priser, men veldig dyr frakt med DHL 279kr siden varene mine tilsammen koster kun 195 så håper jeg å slippe toll.

 

Jeg sier ifra hvordan leveringen og servicen deres er.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Aporopos røykøl, så drakk jeg Røyk Uten Ild her om dagen. Som stor fan av Islay whisky hadde jeg stor tro på denne, men røyksmaken var mye svakere enn hva jeg hadde forventet. Men, tross lite røyksmak så var det et virkelig godt øl. Er det noen røykøl, som er mulig å skaffe på polet (Valken), som utmerker seg med en kraftigere røyksmak?

 

Og går det an å kjøpe søte Kriek i Norge? Jeg drakk en Kriek som var enormt god i Amsterdam, men de andre jeg har kjøpt har vert mye surere, alt for sure for min smak.

 

Tror det fremdeles er noen flasker med De Moolen - Rook & Vuur igjen på Valken. Kan være et greit alternativ dersom du vil prøve et ikke-typisk røykøl. Vær litt ops dog, den forrige batchen var helt tydelig infisert, men denne (som nå har vært på Valken) skal visst være OK.

 

Når det gjelder søte kirsebærøl tror jeg mange Nordmenn finner dette litt for søtt til tider. Siden du tydeligvis befinner deg i Bergen kan du ta deg en tur på Baran. Her har de Liefmans - som pr. dags dato er en av de søteste krieken jeg har smakt.

 

Ellers, som Kaaz nevner, et godt og meget søtt bringebærøl finner du enda på polet: Frank Boon - Framboise. Pakket med enorme menger bringebær i hver batch smaker dette til tider som bringebærsyltetøy.

Lenke til kommentar

Igår kveld etter at jeg kom hjem, spiste jeg middag og bestemte meg for å smake noen øl etter maten.

 

Det ble smakt på tre øl som alle var ukjent for meg.

 

Først ut var Haandbryggeriets Norwegian Wood. Dette skulle være en røykøl, men desverre merket jeg bare litt i ettersmaken. Jeg synes det var en grei øl, men litt i tynneste laget. Jeg foretrakk NØs Holy smoke som hadde mer smak i min gane.

 

Deretter ble det en liten flaske Evil Twin YIN Imperial Taji Stout til desserten. Jeg likte denne stouten, men både NØ og Haandbryggeriets stouts har sterkere smak. Fra YIN fikk jeg med meg søtsmak, kaffe, malt, sjokolade. Men smaken var ganske mild. En lettdrikkelig stout.

 

Til slutt ble det en halv flaske KINN vestkyst. Resten av halvparten gikk i en tom halvflaske med skrukork til en senere anledning. Rett og slett fordi det begynte å bli sent og søvnen meldte seg.

 

Det jeg synes om KINN india vestkyst er at den var veldig god, kompleks smak. Fin i munnen, litt fremtredende humlesmak. Denne er way mer lettdrikkelig enn Haandbryggeriets Fyr og flamme. Jeg likte Kinn Vestkyst veldig godt.

 

Haandbryggeriets fyr og flamme var mye kraftigere i smak og mye mer kullsyre.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Det er nesten litt synd å drikke Evil Twin YIN uten å ha YANG i samme slengen.

 

YIN er en litt kjedelig impy etter min mening. YANG er en godt over middels IIPA.

 

Blandet sammen er det dog noe av det beste jeg har smakt. En fantastisk Black IPA, CDA eller hva du nå vil kalle det.

 

Når det kommer til røykøl ville jeg prøvd Røyk uten Ild om du er ute etter litt mer røykaroma. Eventuelt kan du prøve å få tak i min absolutte røykfavoritt: Aecht Schlenkerla Eiche Doppelbock. De har/hadde den på Amundsen i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er alt av trappist-øl bare å handle inn med ein gang? Kaupte meg Rochefort Trappist 10 på fredagen. No er ikkje eg så bevandra i øllets mørke bakgater, men det er noko av det beste eg har smakt.

 

Det spørs litt. De har forskjellige smakskarakterer disse også. F.eks. Rochefort 10 som du snakker om. Den lokale bartenderen frarådet meg å kjøpe den, ettersom det var eneste ølet han ikke klarte å få ned. Jeg kjøpte det for det om, og satte pris på det.

 

En kollega sverger til Chimay Blue, men det er fremdeles forskjellige smaker ute og går. For meg er det meste av Trappist-øl(brune da) ting som er verdt å kjøpe, det er ikke alle av de blonde jeg er like begeistret for ettersom de kan bli litt i overkant søt for meg (men så jeg er jo også en hund etter ting med ekstra humle, da).

Snodig at en bartender faktisk frarådet deg Rochefort 10. Denne rangerer vel rimelig høyt på nærmest alle ølentusiaster sine topplister, for å generalisere litt. For min egen del så synes jeg det meste av type "Tripel"/"Quadrupel" og også "Dubbel" er svært drikkeverdig. De fleste har en svært god smak, men det varierer stort sett kun i styrke og kraftighet. Men jeg liker personlig aller best de mørke belgiske typene, hvorav Rochefort serien og Chimay Blue er noen av mine definitive favoritter.

Lenke til kommentar
Snodig at en bartender faktisk frarådet deg Rochefort 10. Denne rangerer vel rimelig høyt på nærmest alle ølentusiaster sine topplister, for å generalisere litt. For min egen del så synes jeg det meste av type "Tripel"/"Quadrupel" og også "Dubbel" er svært drikkeverdig. De fleste har en svært god smak, men det varierer stort sett kun i styrke og kraftighet. Men jeg liker personlig aller best de mørke belgiske typene, hvorav Rochefort serien og Chimay Blue er noen av mine definitive favoritter.

 

Hehe, joda, du har nok rett i det. Jeg mistenker at dette skyldes at dette var en "irsk pub" i en litt mindre by som også har et stort tilskudd av skandinaver. Så det er ikke akkurat Brüssel. I tillegg så kan det jo sies at bartenderen ikke virket som en ølentusiast på den måten. Brasilianer var han også. Tror nok ikke at de hadde sagt det samme til meg om jeg hadde vært inne i Brüssel og kjøpt den ølen.

 

Jeg er ellers enig med deg i at de mørke belgiske ølene er i all hovedsak drikkverdige, men jeg merker at jeg er mer kresen på de blonde typene, der det igjen er humlen jeg etterspør...

 

Edit: leif.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Ægir - IPA har vel etterhvert blitt en Norsk klassiker. Tror det var et av de første ølene Ægir brygget i sin tid. En stilriktig kraftig humlet vestkyst IPA som smaker så godt dom det høres ut. Enkel å like.

 

Ratatosk derimot er en ganske søt DIPA som mange første gang de smaker den finner litt for maltsøt og på grensen til klissete. Jeg synes ikke det, men så skal det sies at jeg er over snittet glad i denne type øl.

Lenke til kommentar

Var i byen en tur idag pga et jobbmøte. Dro innom vinmonopolet for å hente to bestillinger samtidig.

 

Ægir IPA og Ægir Ratatosk, kjøpte også en Dark Force haandbryggeriet.

 

Siste har jeg smakt men ikke de to fra Ægir, noen som har smakt disse?

 

Selvsagt:

 

Ægir IPA er forøvrig min kones favoritt.

Ægir Ratatosk er noe kraftigere.

 

 

Hmm nå som jeg husker hvor jeg så det Ægir glasset, så kan du kanskje si hvor du fikk tak i det, dersom det er ditt?

Lenke til kommentar

Var i byen en tur idag pga et jobbmøte. Dro innom vinmonopolet for å hente to bestillinger samtidig.

 

Ægir IPA og Ægir Ratatosk, kjøpte også en Dark Force haandbryggeriet.

 

Siste har jeg smakt men ikke de to fra Ægir, noen som har smakt disse?

 

Selvsagt:

 

Ægir IPA er forøvrig min kones favoritt.

Ægir Ratatosk er noe kraftigere.

Åpnet faktisk en Ratatosk selv før jeg begynte å lese denne tråden. Er ganske enig med Storemyen's oppfattelse av denne ølen.

Jeg synes den er bra balansert, en kraftig kropp som ikke blir overrumplet og forbigått av for mye humle, slik jeg egentlig hadde forventet av en DIPA(Men dette er ikke en sjanger jeg har mye smakserfaring med). En anelse besk i selve ettersmaken, men dette kan for det meste tilgis pga. resten av de gode kvalitetene. Faktisk minner denne meg litt om Midtfyns "Jule Ale" fra 2011.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...