Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jo den var på 9% men smakte ikke særlig alkohol fordet, var en belgisk øltype som du sa. Blir ikke så mange her heller, skal tidlig opp imorgen og delte et par øl med en kamerat som var her og så på film.

 

Det er litt enklere om man er to vet du. Kinn Vestkyst tror jeg at jeg sparer til en annen kveld.

 

Det er nok mye sant i det du sier. Mitt problem er at jeg synes øl smaker så godt at jeg tar gjerne to flasker eller flere når jeg allerede er i gang, og da merker man det litt.

 

http://www.hadeland-glassverk.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=115&Itemid=26&vmcchk=1&Itemid=26

Den største av disse tar 0,5l. Kjempeflott ølglass. Du kan også bruke disse:

http://www.hadeland-glassverk.no/index.php?page=shop.browse&category_id=150&option=com_virtuemart&Itemid=26

Personlig foretrekker jeg ølglass fremfor Cognacglass pga. den lille bøyen ut på toppen.

 

Det var da en voldsom pris. Det er nå egentlig pussig at man ikke lenger kan få kjøpe ølglass i norske butikker. Jeg mener, Mekka hadde jo World of Beer og da hadde de et solid utvalg av ølglass. Selv samler jeg på ølglass, og her nede i Belgia er det ikke vanskelig å få fatt på slikt. De ligger typisk på rundt 2-4 euro.

 

Dropkmurphy sin link var forøvrig interessant. Om jeg flytter hjem til gamlelandet til sommeren kan det nok hende at jeg må handle litt fra den gjengen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

og Black Tokyo Horizon, en godsak av en blend av Mikkeller, Nøgne Ø og BrewDog sine stouts (med den noe stive literprisen på 666 kr).

Litt stiv pris ja, men bare NØ's øl alene kostet vel ca. 400kr pr liter. Dette er virkelig en raritet av et øl og personlig vil jeg gjerne kjøpe en slik om jeg får sjansen.

 

Tror man finner varierte glass her også, om man vil kjøpe feks sett billig.

 

sejdelshoppen

Bare pass på at du ikke kjøper 0,4 istedet for 0,5 ;)

Om man ikke bryr seg om at det står "Duvel" på glasset så er jo dette her glimrende:

http://www.sejdelshoppen.se/olglas/duvel-0.5-liter/255/

 

Det var da en voldsom pris. Det er nå egentlig pussig at man ikke lenger kan få kjøpe ølglass i norske butikker. Jeg mener, Mekka hadde jo World of Beer og da hadde de et solid utvalg av ølglass. Selv samler jeg på ølglass, og her nede i Belgia er det ikke vanskelig å få fatt på slikt. De ligger typisk på rundt 2-4 euro...

Hadeland sine glass er ikke akkurat billige nei. Det er jo forsåvidt "designerglass" og det er sjeldent bra for prisen. Men det er svært gode glass, og kvalitetsmessig ligger de også et godt hakk over billigere glass. Om man har mulighet til å dra ut til selve fabrikken så har de ofte egne salg + fabrikkutsalg der som gjør at du får en mye bedre pris. Jeg kjøpte mine Augustin glass (førstesortering) for halv pris, og da går det fra å være svært dyrt til å være et svært godt kjøp.

Lenke til kommentar
Hadeland sine glass er ikke akkurat billige nei. Det er jo forsåvidt "designerglass" og det er sjeldent bra for prisen. Men det er svært gode glass, og kvalitetsmessig ligger de også et godt hakk over billigere glass. Om man har mulighet til å dra ut til selve fabrikken så har de ofte egne salg + fabrikkutsalg der som gjør at du får en mye bedre pris. Jeg kjøpte mine Augustin glass (førstesortering) for halv pris, og da går det fra å være svært dyrt til å være et svært godt kjøp.

 

Designergreier ja. Jeg har jo noen fra Christiania Glassmagasin, men ikke Hadeland sine greier. Jeg sitter igjen med et veldig godt inntrykk av de som selges her i landet. De klinger nesten som krystall når en knipser til dem, og kjennes ut som kvalitet. Jeg har jo Duvel, Delirium Tremens Christmas m.fl. og selv om de er billige sitter jeg igjen med en veldig kvalitetsfølelse.

Lenke til kommentar

Sorry, jeg har influensa og er litt treg. Har drukket den to ganger. Den er veldig god. Smakte whisky, rom rosin og mange andre smaker jeg ikke husker. Jeg drakk en Cigar City Nielsbohrium før den første flasken og de var sammenlignbare både i smak og kompleksitet. Til BTH's fordel var den ikke så søt som Nielsbohrium.

 

Men jeg kan ikke få meg til å hyle ut at alle MÅ smake den. Det begynner å bli så mange bra øl etterhvert, og det kommer nye hele tiden. Men den var nok bedre enn Black Islay edition.

Lenke til kommentar

Spratt forresten ikveld 2 øl jeg var spesielt nysgjerrig på: HB "Odins Tipple" og NØ "#500".

Førstemann ut var Odin. Og her kan jeg ikke annet enn å si at dette var trolig noe av det beste jeg har smakt fra HB. Kraftig, fyldig, solid & svart. Mye bedre på alle nivåer en feks. Kinn "Svartekunst".

Når det gjelder klassifisering så knuser "Svartekunst" alt av konkurranse (og forventninger), men når det gjelder å levere så vinner nok Odins Tipple, selv med det beskjedne navnet "Dark Norse Ale".

Andremann ut var #500. Her vil jeg faktisk si at dette er noe av det mest spennende jeg har smakt fra NØ. Den har den solide humlefriskheten fra en god IPA, uten å bli besk, men samtidig har den en svært solid kropp som humleparfymen ikke overdøver. Det er faktisk i overkant motsatt! Jeg har brukt ordet "overgangsøl" tidligere og jeg vil faktisk bruke det igjen: Her har både de som liker friske sommerlige IPAs og de som liker tunge mørke belgiske ales noe å hente. Jeg vil være så freidig å si at dette ølet har noe å tilby de aller fleste her i tråden :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Vice

Så du i kjøleskapet? Det var der La Cruda sto, og det var ganske mange igjen.

Ja, sjekket kjøleskapet. Der var det kun 3 flasker fra Lost Abbey igjen. Ingen etikett på hylla engang. Spurte også han "amerikanske" karen som jobber der og han sa de ikke hadde flere igjen. Men har hvertfall et par flasker "Older Viscosity" stående hjemme som trøst, og de er nok et par ganger mer stas en La Cruda'en :) Vika/Valken burde ta inn noen av disse også, men de er kanskje litt vanskeligere å få tak i.

 

Jeg synes hvertfall La Cruda Porter var en ganske fin porter. Var ikke blant de heftigste men ganske solid i mine øyne, dog et lite hakk under NØ Porter.

 

Old/er Viscosity har jeg sett på Baran her i Bergen men ikke kjøpt, husker prisen var ekstremt stiv, hvor fikk du tak i dine?

 

Dropkmurphy: Anbefaler deg NØ Sunturnbrew dersom du liker røykpregede øl.

 

Vice: Mener de hadde St. Peter's Cream Stout på Valken/Vika for en liten stund tilbake, mener å huske at e fikk inn et par kasser av Cream/Honey stout. De er borte nå da. :/

 

Leo_Khenir: Tiller-polet? Har de begynt å ta inn spesialvarer? Finner ikke Black Tokyo... i listene til polet.

 

Vice #2: Notert, tror jeg bør plukke med meg både NØ #500 og HB Odins Tipple for jeg tror ikke jeg har prøvd noen av de.

Lenke til kommentar

Old/er Viscosity har jeg sett på Baran her i Bergen men ikke kjøpt, husker prisen var ekstremt stiv, hvor fikk du tak i dine?

From the source man, from the source :) Hadde gleden av å møte Tomme i selveste bryggeriet :) Fantastisk bryggeri :)

 

Vice: Mener de hadde St. Peter's Cream Stout på Valken/Vika for en liten stund tilbake, mener å huske at e fikk inn et par kasser av Cream/Honey stout. De er borte nå da. :/

Vel, kan med ganske stor sikkerhet si at de har ikke hatt noe slikt på Vika det siste året :(

Vice #2: Notert, tror jeg bør plukke med meg både NØ #500 og HB Odins Tipple for jeg tror ikke jeg har prøvd noen av de.

Disse ølene er såpass langt unna hverandre og samtidig såpass utrolig nærme, at jeg spanderer gladlig en kvalitetsøl på deg dersom du ikke liker noen av dem* :)

 

Gjør det Xtra, jeg er helt enig med Vice når det gjelder Odins tipple og #500. Litt lenge siden jeg har drukket Tipple nå, men jeg har en i boden. Var den ikke bittelitt for søt, Vice, eller husker jeg feil?

Hehe, ja jeg skrev vel at det nesten var litt i overkant motsatt av humleparfyme ;)

 

*(Må kreves innen 3 måneder, må skje på et kvalitetssted i Oslo. Nuclear Penguin, Bismarck, End of World ol. er unntatt. Kan uansett ikke løses inn i "vanlig pils". Alternativt kan billett til NM i hjemmebrygging 24.Mars betales på stedet dersom du er tidlig nok ute til å slippe inn når de åpner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...