Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Dette er tall for privatimport. Dersom du har vært i utlandet i mer enn 24 timer gjelder andre regler, og du trenger derfor ikke betale hverken mva., miljø eller grunnagift.

 

Ellers ser regnestykket ditt rett ut.

OK, min misforståelse.

Men er du sikker på at den 24-timers regelen gjelder for alkoholholdige varer?

Jeg mener, må man virkelig være utenfor landets grenser i mer enn 24 timer for å kunne foreta en forenklet fortolling av øl?

Omhandler ikke 24-timers regelen 3000 kontra 6000 i total vareverdi, før man er mva. pliktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en tilsynelatende godt ølkyndig kar på Tiller-polet sa at kommende helg skulle bli en veldig bra øl-helg hos dem når han så at jeg plukka med meg et par Two Captains, Brooklyn Chocolate og ett par andre godbiter. Tok det som et hint om at jeg må ta meg en tur og se hva dem setter frem :-)

Denne karen sa vel ikke tilfeldigvis noe om tidspunktet for når disse varene skulle komme i hyllene?

Fredag, lørdag, før eller etter kl. 12?

Lenke til kommentar

Som en annen her postet så har det kommet inn litt diverse godsaker på Valken/Vika-polene.

 

Jeg tok med meg følgende: Cantillon Rose de Gambrinus, Southern Tier Farmer's Tan/Gemini, Rulles Triple, Lost Abbey La Cruda Porter, HB Sundal Kreosot og en flaske De Molen Donder & Bliksem.

 

Var vel ikke så mange rene nyheter men nye forsyninger av diverse øl fra Southern Tier, Rulles og en kasse til med La Cruda. Eller så var Green Flash Stout og Le Freak nyheter mener jeg.

 

Ellers så drakk jeg Ægir Sumbel Porter på fat på Kvarteret i går kveld. Må si at det er allerede en ganske kapabel porter (særlig for å være butikk) men på fat var en enda bedre. Trekk for betjening med lav kunnskap men pluss or at Kvarteret gjør noe aktivt med utvalget av øl.

Lenke til kommentar

Jeg og kameraten min har tar noen øl idag siden jeg skal være i Køben hele helgen..

 

Smakte akkuratt på Holy Smoke og jeg synes den var meget god. Smaker som Imperial stout light med røyksmak. Kaffe, karamell, lær... Røyk, askebeger.. (min måte å forklare på) Veldig Islay i ettersmaken...

 

Etterpå skal vi dele Kinns India vestkyst. Spent på hvordan den smaker

Lenke til kommentar

 

Det er såpass lenge siden jeg smakte "Norwegian Wood" så jeg husker ikke nøyaktig hva jeg syntes, men jeg husker hvertfall ikke noe dårlig inntrykk så jeg kan sikkert være med på din beskrivelse. Får vel friske opp hukommelsen igjen snart :)

 

Ja, den overrumplet meg ikke på samme måte som Rauchbier gjorde, så den var fin sånn sett. For en enda mer subtil røyksmak kan HB Hesjeøl anbefales.

Lenke til kommentar

 

Det er såpass lenge siden jeg smakte "Norwegian Wood" så jeg husker ikke nøyaktig hva jeg syntes, men jeg husker hvertfall ikke noe dårlig inntrykk så jeg kan sikkert være med på din beskrivelse. Får vel friske opp hukommelsen igjen snart :)

 

Ja, den overrumplet meg ikke på samme måte som Rauchbier gjorde, så den var fin sånn sett. For en enda mer subtil røyksmak kan HB Hesjeøl anbefales.

 

 

Hesjeøl var meget bra.

 

Vi sitter nå å deler en Nøgne Ø tiger Triple, jeg synes denne smakte meget fortreffelig. Høy alkohol, men den var godt kamufluert synes jeg..

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Vi sitter nå å deler en Nøgne Ø tiger Triple, jeg synes denne smakte meget fortreffelig. Høy alkohol, men den var godt kamufluert synes jeg..

Jeg synes dessverre det meste i denne ølen var "godt kamuflert", men en fin lettdrikkelig "sommer tripel" vil jeg kalle det :) Men kunne personlig tenke meg å sammenligne denne direkte med Kinn "Bøvelen".

Lenke til kommentar

Vi sitter nå å deler en Nøgne Ø tiger Triple, jeg synes denne smakte meget fortreffelig. Høy alkohol, men den var godt kamufluert synes jeg..

Jeg synes dessverre det meste i denne ølen var "godt kamuflert", men en fin lettdrikkelig "sommer tripel" vil jeg kalle det :) Men kunne personlig tenke meg å sammenligne denne direkte med Kinn "Bøvelen".

 

Vel, vel, smaken er delt kamerat. :) Gleder meg til København, skal prøve å dra innom Mikkeler bar om jeg får tid...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

 

Hesjeøl var meget bra.

 

Vi sitter nå å deler en Nøgne Ø tiger Triple, jeg synes denne smakte meget fortreffelig. Høy alkohol, men den var godt kamufluert synes jeg..

 

Har ikke smakt den der, men regner med at den er laget etter Belgisk modell. Jeg er så billig i drift at for meg er problemet her nede er at man ønsker gjerne å sitte et sted og bare kose seg med noen glass øl, og så blir man godt i gassen før man helt har kost seg ferdig. De fleste ølene de selger her ligger og lurer fra 6% og oppover. Aller helst 7% eller mer. Og da blir det fort kveld for en stakkars nordbo...

Lenke til kommentar

Ble forøvrig kjempeskuffet da jeg var innom Vika polet idag. Hadde håpet på å få med meg en flaske eller to av Port Brewings "La Cruda Porter". Dessverre var disse borte for lengst. Alt de hadde igjen var 3 flasker fra "Lost Abbey" (Tror det var "10 Commandments" og "Deliverance Ale"), uansett hadde jeg smakt disse før og droppet kjøp. Fikk litt halvhjertet rasket med meg litt andre saker hvor forhåpentligvis HBs "Odins Tipple" kan bli høydepunktet.

 

Drikker nå en øl fra Skands som heter "Esrum Kloster". En ale brygget på urter. Dessverre for min del så synes jeg den smaker bare anis og søtt. Har en ekkel tannkremaktig lukt også.

Lenke til kommentar

 

Hesjeøl var meget bra.

 

Vi sitter nå å deler en Nøgne Ø tiger Triple, jeg synes denne smakte meget fortreffelig. Høy alkohol, men den var godt kamufluert synes jeg..

 

Har ikke smakt den der, men regner med at den er laget etter Belgisk modell. Jeg er så billig i drift at for meg er problemet her nede er at man ønsker gjerne å sitte et sted og bare kose seg med noen glass øl, og så blir man godt i gassen før man helt har kost seg ferdig. De fleste ølene de selger her ligger og lurer fra 6% og oppover. Aller helst 7% eller mer. Og da blir det fort kveld for en stakkars nordbo...

 

Jo den var på 9% men smakte ikke særlig alkohol fordet, var en belgisk øltype som du sa. Blir ikke så mange her heller, skal tidlig opp imorgen og delte et par øl med en kamerat som var her og så på film.

 

Det er litt enklere om man er to vet du. Kinn Vestkyst tror jeg at jeg sparer til en annen kveld.

Lenke til kommentar

@Vice

Så du i kjøleskapet? Det var der La Cruda sto, og det var ganske mange igjen.

Ja, sjekket kjøleskapet. Der var det kun 3 flasker fra Lost Abbey igjen. Ingen etikett på hylla engang. Spurte også han "amerikanske" karen som jobber der og han sa de ikke hadde flere igjen. Men har hvertfall et par flasker "Older Viscosity" stående hjemme som trøst, og de er nok et par ganger mer stas en La Cruda'en :) Vika/Valken burde ta inn noen av disse også, men de er kanskje litt vanskeligere å få tak i.

Lenke til kommentar

@Vice

Så du i kjøleskapet? Det var der La Cruda sto, og det var ganske mange igjen.

Ja, sjekket kjøleskapet. Der var det kun 3 flasker fra Lost Abbey igjen. Ingen etikett på hylla engang. Spurte også han "amerikanske" karen som jobber der og han sa de ikke hadde flere igjen. Men har hvertfall et par flasker "Older Viscosity" stående hjemme som trøst, og de er nok et par ganger mer stas en La Cruda'en :) Vika/Valken burde ta inn noen av disse også, men de er kanskje litt vanskeligere å få tak i.

 

Skulle tro det, ja. Har drukket Old Viscosity en gang, og den var drit god. Older er nok enda bedre. Har ikke giddet å kjøpe La Cruda-en selv om de har hatt den flere ganger når jeg har vært der. En Porter på 6,7% frister rett og slett ikke. Ikke min favorittstil, og jeg tror Nøgne Ø sin er bedre uansett.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

En Porter på 6,7% frister rett og slett ikke. Ikke min favorittstil, og jeg tror Nøgne Ø sin er bedre uansett.

Ja det finnes ikke så veldig mange mørke i det området som jeg synes er noe særlig heller. Det blir som regel en litt vassen smak på dem. Men på stående fot kommer jeg på et par saker som jeg gjerne drikker igjen og igjen: St. Peter's "Cream Stout" og Belhaven "Scottish Stout", på respektive 6,5 & 7% Dessverre finnes selvfølgelig ikke disse på polet men man må til våre svenske venner for å få tak i dem :(

Lenke til kommentar

Bare et kjapt spørsmål: hvor får man i tak i store snifter-glass? Eneste jeg har av sniftere er små glass beregnet på cognac som slett ikke tar 0,33 eller mer.

http://www.hadeland-glassverk.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=115&Itemid=26&vmcchk=1&Itemid=26

Den største av disse tar 0,5l. Kjempeflott ølglass. Du kan også bruke disse:

http://www.hadeland-glassverk.no/index.php?page=shop.browse&category_id=150&option=com_virtuemart&Itemid=26

Personlig foretrekker jeg ølglass fremfor Cognacglass pga. den lille bøyen ut på toppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

en tilsynelatende godt ølkyndig kar på Tiller-polet sa at kommende helg skulle bli en veldig bra øl-helg hos dem når han så at jeg plukka med meg et par Two Captains, Brooklyn Chocolate og ett par andre godbiter. Tok det som et hint om at jeg må ta meg en tur og se hva dem setter frem :-)

Denne karen sa vel ikke tilfeldigvis noe om tidspunktet for når disse varene skulle komme i hyllene?

Fredag, lørdag, før eller etter kl. 12?

 

Var hvertfall kommet når jeg var der nå. Blant godsakene var Svartekunst (120 flasker hadde de fått inn), og Black Tokyo Horizon, en godsak av en blend av Mikkeller, Nøgne Ø og BrewDog sine stouts (med den noe stive literprisen på 666 kr).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...