Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om fyren har sett film systematisk over 30 år, så tilsvarer det rundt 2 nye filmer om dagen. Sykt. Hadde vel et år der jeg i snitt så en film om dagen, og syntes det var ganske ekstremt. Og nå er jeg vel nede på 2-3 filmer i mnd kanskje... og er blitt veldig picky på hva jeg gidder å se.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Bloodsport 4/6

 

Syns Enter Dragon og MK er bedre......det beste med Bloodsport er musikken

 

Trivia : Anne Winton fra "When TKD strikes" ble drept av sin mann i 1982 :(

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Fast sword 2/6 , syns denne sverd-filmen var kjedelig (hun blinde mora kunne jammen sloss dog) :p

 

Satanic rites of Dracula 3/6 , litt mye dialog og lite Dracula , Cushing gjør en ålreit jobb.....det er som om Dracula vil begå selvmord og dra resten av verden med seg i døden , passende siden dette er slutten på Hammers Dracula.

 

Liker den litt , denne.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

The Assassin (2015).

 

Helt siden denne filmen kom ut har jeg ventet på at den skulle komme på en av de store streaming-tjenestene men nesten tre år senere har det fortsatt ikke skjedd, så nå som de har 3 for 200-salg på Platekompaniet tok jeg like godt og kjøpte den. Kinesiske, historiske filmer er vanligvis rett opp min gate og Red Cliff er en av mine favorittfilmer, så jeg var nesten sikker på at dette var et godt kjøp (kritikerne gikk av skaftet for denne filmen). Der tok jeg grundig feil. 

 

De har gjort en skikkelig bra jobb med kostymene og settene og det er en del imponerende naturlandskap i filmen, men det er også alt jeg fikk ut av den. Plottet i seg selv er en enkel og effektiv oppskrift på en spennende film, dessverre er det så dårlig gjennomført at det er en styrketest å komme seg gjennom hele filmen. Hovedproblemet er at filmen benytter seg av lange tagninger nesten helt uten musikk og dialog, samtidig som helt sentrale elementer i plottet blir formidlet så dårlig at vi måtte sjekke wikipedia for å finne ut hva det var som foregikk. Spesielt viktig er den indre konflikten hovedpersonen (altså snikmorderen) skal føle om oppdraget sitt, men denne konflikten kommer nesten ikke frem i det hele tatt og selve grunnlaget for hvorfor hun skulle føle en indre konflikt i utgangspunktet er veldig svakt formidlet.

 

Plottet i seg selv er imidlertid ganske interessant og med et fyldigere manus og en helt annen regissør kunne dette blitt bra. Slik denne er nå er det en typisk keiserens nye klær-film, som kun kritikere og filmsnobber kan like.

Lenke til kommentar

The Assassin (2015).

 

Helt siden denne filmen kom ut har jeg ventet på at den skulle komme på en av de store streaming-tjenestene men nesten tre år senere har det fortsatt ikke skjedd, så nå som de har 3 for 200-salg på Platekompaniet tok jeg like godt og kjøpte den. Kinesiske, historiske filmer er vanligvis rett opp min gate og Red Cliff er en av mine favorittfilmer, så jeg var nesten sikker på at dette var et godt kjøp (kritikerne gikk av skaftet for denne filmen). Der tok jeg grundig feil. 

 

De har gjort en skikkelig bra jobb med kostymene og settene og det er en del imponerende naturlandskap i filmen, men det er også alt jeg fikk ut av den. Plottet i seg selv er en enkel og effektiv oppskrift på en spennende film, dessverre er det så dårlig gjennomført at det er en styrketest å komme seg gjennom hele filmen. Hovedproblemet er at filmen benytter seg av lange tagninger nesten helt uten musikk og dialog, samtidig som helt sentrale elementer i plottet blir formidlet så dårlig at vi måtte sjekke wikipedia for å finne ut hva det var som foregikk. Spesielt viktig er den indre konflikten hovedpersonen (altså snikmorderen) skal føle om oppdraget sitt, men denne konflikten kommer nesten ikke frem i det hele tatt og selve grunnlaget for hvorfor hun skulle føle en indre konflikt i utgangspunktet er veldig svakt formidlet.

 

Plottet i seg selv er imidlertid ganske interessant og med et fyldigere manus og en helt annen regissør kunne dette blitt bra. Slik denne er nå er det en typisk keiserens nye klær-film, som kun kritikere og filmsnobber kan like.

https://p3.no/filmpolitiet/2016/01/the-assassin/

 

Filmkust av ypperste klasse!!

Lenke til kommentar

Kanskje på tide å bare slå sammen denne tråden med mini-anmeldelsestråden nå.

 

Det er en glidende overgang mellom å snakke om en film og å anmelde den. Jeg synes det er vanskelig å snakke om en film uten å si noe som helst om hvorvidt jeg synes den var bra, og skal man først si noe om det må man også si noe om hvorfor man synes den var bra for at posten skal være interessant (jeg hater disse intetsigende "fet film"-postene som ikke sier noe som helst om hvorfor personen mener det var en fet film. At en tilfeldig person på nett liker eller ikke liker en film er tross alt ganske ubrukelig informasjon).

 

https://p3.no/filmpolitiet/2016/01/the-assassin/

 

 

 

 

Filmkust av ypperste klasse!!

 

 

Jepp. Det var en av anmeldelsene som lurte meg.

 

"Ved å bruke dialog for å bringe handlingen videre istedenfor å vise det som snakkes om hele tiden, haster ikke historien av gårde, men utfoldes i et naturlig tempo."

 

Dette er akkurat hva man ikke skal gjøre (show, don't tell). Å sitte og høre på karakterer fortelle hva som har skjedd i stedet for å vise det er en forferdelig ide og noe jeg glemte å nevne i kritikken min over. Å vise hva som hadde skjedd forut ville gjort filmen mer engasjerende og sammenhengene i historien ville blitt klarere (som igjen ville gjort den mer interessant).

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Jepp. Det var en av anmeldelsene som lurte meg.

 

"Ved å bruke dialog for å bringe handlingen videre istedenfor å vise det som snakkes om hele tiden, haster ikke historien av gårde, men utfoldes i et naturlig tempo."

 

Dette er akkurat hva man ikke skal gjøre (show, don't tell). Å sitte og høre på karakterer fortelle hva som har skjedd i stedet for å vise det er en forferdelig ide og noe jeg glemte å nevne i kritikken min over. Å vise hva som hadde skjedd forut ville gjort filmen mer engasjerende og sammenhengene i historien ville blitt klarere (som igjen ville gjort den mer interessant).

 

Noen anmeldelser til som ga 6:

 

https://www.aftenposten.no/osloby/byliv/i/O8Bw/The-Assassin-har-alt

 

https://www.adressa.no/kultur/2016/01/27/Uts%C3%B8kt-snikmorderske-12081597.ece

 

Jeg ble lurt selv og prøvde å se den. Utrolig kjedelige greier. Og det at man skal vise ikke fortelle er jo basics av skriving. 

 

Heldigvis skjønner imdb greia og bare gir den 6.3 i rating. 

 

Det er derfor imdb er så genialt, selv om imdb ofte rater visse hypede filmer altfor høyt. 

Imdb forteller meg mye bedre om det kan være en film som er interessant å se eller ikke. 

 

Den ble veldig pretensiøs for min del, litt som keiserens nye klær. Hvis man er filmkritiker og ikke gir den bra rating har man ikke "forstått" den og er ingen ekte kritiker som såklart skal ha smak hevet over hvermannsen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...