Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Det fins da halsbånd som gir etter og løsner når de setter seg fast i noe.

 

Å få til gps-sporing i en vanlig idchip er ren ønsketenkning. Helt umulig med dagens teknologi. Hovedutfordringen er jo batteri, og at man må sende sporingsdata fra seg. (F.eks med mobildata.) Ting er blitt smått nok til at man kan få en dings som passer på et halsbånd og er så lite og lett at katten knapt merker det - og det må jo være bra nok. (Pawtrax, som jeg bruker veier så lite som 21g)

 

https://www.pawtrax.co.uk/shop/PawTrax-Halo-V3-for-Cats-p23245744

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Siste posisjon ble mottat for tre timer siden, da var hun virkelig langt unna, bortenfor en fabrikk som lager varmepellets

 

Kunne vi få vite hvor langt "virkelig langt unna" er?

 

Nå har hun kommet hjem... uten bånd..

.

Går det greit for deg å finne igjen båndet vha. GPS? For oss som overveier slikt, er det fint å vite noen detaljer. Takk.

Lenke til kommentar

500m-ish, kanskje mer med den kronglete veien hun gikk. Hun bruker ikke å dra i den retningen.

 

Vet ikke hvor vanskelig det blir å finne det igjen, venter til i morgen før jeg prøver å lete det fram. Siden båndet sluttet å sende kan det bli vrient å finne det igjen. (Området hun mistet det er en tykk granskog ved siden av en myr, og det er litt dårlig signal der.)

 

Sist hun rev det av seg så sendte det fremdeles signal, og da var det overkommelig å finne det igjen.

Lenke til kommentar

500m-ish, kanskje mer med den kronglete veien hun gikk

 

Takk for svar. Min katt har et fast gjemmested 470 m hjemmefra, hvor han ofte ligger og sover. Jeg tar det med knusende ro, og det samme gjør Turbo, som er stor og barsk og går der han vil. Men det er forskjell på katter og omgivelser. Det er ikke antall meter som avgjør om man bør være bekymret.

Lenke til kommentar

Har ofte vurdert GPS-tracking på kattene. Hadde gjort det enklere når de stikker til skogs. Eller bestemmer seg for å besøke naboen med den overømfintelige hunden som bjeffer om du slipper en fjert 400 meter unna (med andre ord, hun bjeffer nesten hele tiden), og som tar helt av når kattene vandrer rundt utenfor huset deres.

 

Har nå prøvd å bytte sand-type, ekstra kasser plassert rundt om i huset, vaske med sitron, vaske med eddik (både 7 % og 35 %), og å la kattungen være ute om nettene.

Resultatet er fortsatt: Hu bæsjer ute, hu pisser i den ene kassen, og jeg våkner fortsatt til en illeluktende kabel utenfor døra til rommet mitt 9 / 10 morgener.

 

Hvis dette fortsetter etter helgen, når den andre katten har dratt tilbake, og foreldra mine har kommet hjem (og alt blir som det pleier å være), tar jeg henne med til dyrlegen.

Lenke til kommentar

Mange som har kattedør her? Vurderer å gå til innkjøp og montere da katten skal inn/ut natten lang om dagen... I tillegg er det praktisk når jeg ikke er hjemme.

 

Men så tenker jeg på alt det negative med at han kan dra med seg kryp inn, andre katter(blir dog med chip leser), kulde ras? Osv

 

Hvordan er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Mange som har kattedør her? Vurderer å gå til innkjøp og montere da katten skal inn/ut natten lang om dagen... I tillegg er det praktisk når jeg ikke er hjemme.

 

Men så tenker jeg på alt det negative med at han kan dra med seg kryp inn, andre katter(blir dog med chip leser), kulde ras? Osv

 

Hvordan er deres erfaringer?

Jeg har kattedør av typen Sureflap. Kvaliteten virker helt grei, men ikke noe å hoppe i taket for. Vinden har noen ganger blåst opp døra slik at katter og dyr kan gå inn uten chip (fordi den ble blåst forbi låsen). Har dog aldri opplevd at andre katter har brukt døra, selv om katten min har løpt fra andre katter og inn i huset for å så står på innsiden å frese og knurre.

 

Det er litt trekk fra døren, så vær forberedt på dette. Hvor mye det er snakk om har jeg ingen aning om, gangen min er dårlig isolert fra før og monterte den i oppussingsfase (så jeg vet ikke forskjell før og nå). Du kjenner trekk fra glipen i døren, slik som du gjør på et dårlig vindu. Et visst kulderas må det ha.

 

RFID-identifisering fungerer bra. Bruker også Eneloop-batterier (eller Ikea, som er rebadged Eneloop) som også fungerer bra. Lader fra enten Panasonic eller Ikea er å anbefale. Engangsbatterier er bare å glemme. Det er dyrere, mer miljøskadelig og mer stress. Jeg har oppladbare Eneloop-batterier til alt.

 

Kattedør er veldig fint å ha. Trenger aldri å tenke på å slippe katten ut eller inn. Definitivt verdt det, sånn sett (da jeg gjerne jobber sent).

 

Men jeg har opplevd å kommet hjem til et blodbad. Da har katten torturert en stakkars fugl eller mus, som etter terroren har krøpet inn i et hjørne eller bak et møbel. Mitt lille sadistiske dyr som jeg kaller kjæledyr/søt pusekatt "leker" altså med dyret for å så la det ligge i smerte når det går lei... Med brukne ben, øye som henger fra hodet, hull inn i magen... Katten dreper dem aldri, men skader dem nok til at de klarer å løpe på tre ben av adrenalin...

 

Jeg har måttet avlivet noen stakkars dyr, ja. Alternativet er at du får dette ved inngangspartiet, da slipper du å vaske blod og innvoller rundt i første etasje... Dette har bare skjedd 3-4 ganger da, så trenger ikke å være et stort problem.

 

 

Kan også nevne at anmeldelsen på denne siden er noe som jeg kjenner meg igjen i. Jeg ville derfor ha gjort litt research på forhånd. Gjerne gå innom dyresjapper og se på lukene selv. Tenk gjennom montering, isolering, kvalitet (husk at vinden klarer å dytte opp døren på Sureflap selv om døren er låst). Føler ikke kvaliteten er dårlig på luken, det er vel heller det at de ikke har designet den godt nok.

 

Tenk også på hvor det monteres. Hos meg er det høyt opp fra bakken til kattedøren (da det er et trinn før døren på utsiden). Dette gjør at det er litt vanskeligere for katten å komme seg inn. Det gjør også at katten heller vil gjemme seg enn å løpe inn da den føler seg litt sårbar. Tar gjerne 1 sekund lenger å gå inn, enn ut. Dette er min tolkning, katten har kranglet mye med nabokattene her. Møter jeg på katten når jeg kommer hjem fra jobb, vil katten at jeg åpner opp menneskedøren for den. Når jeg ikke er der går den selvsagt gjennom luken.

 

Ville ikke kjøpt luke uten RFID-leser.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Har katteluke m/chipleser av typen PetPorte og er relativt fornøyd med denne. Låsemekanismen har ved et pr gang måtte fikses ved å skru greia opp og sette en liten fjær på plass igjen. Den går på strøm så man slipper å styre med batterier. Den har ett backup batteri (ved f.eks strømbrudd) men det fungerer så om så ettersom døren må dyttes på for at chippen leses når den går på batterier. Dette vet ikke pus. Litt rar løsning det. Kommer inn fugler på sommeren ja, noen spises, noen leveres døde til meg, noen er skadet og må fanges og avlives. :/ Pus har halsband med bjelle på i sommerhalvåret, det hjelper litt. Hun tisser og driter ute, trenger ikke å ha noen kattedo inne. Dette er et enormt pluss i min bok.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...