Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Forventer ikke det samme, det vil ikke være mulig, men jeg forstår ikke denne skjevfordelingen mellom hund og katt. Hvis man fikk på plass et regelverket ville det helt sikkert også stoppet mange av disse som kaster katten i sommerferien fra å skaffe seg katt, bedre for alle parter.

 

Jeg syns ikke det er en fordel at den er gravd ned, da ser man den ikke og i et uoppmerksomt øyeblikk står man der med bæsj i hele hånden.

 

Kun lov med innekatter i tettbebygd strøk f. eks. kunne løst mye.

 

Er det riktig at personer med katt ikke er spesielt plaget av dette siden katter ikke går og driter hos "hverandre", men heller går til steder der de vet at det ikke bor andre katter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Blir vanskelig å diktere hvor pus skal gå på do dessverre, også noe urettferdig at du forventer det samme fra to forskjellige arter som har veldig forskjellige behov. Fordelen med det i det minste er at kattene graver det ned, hunder bare driter hvor det passer dem.

Også er det jo veldig fint at katter er de reneste lystmordere som vi da selvsagt må la gå løs så de kan ta livet av store mengder sårbare dyr og fugler..

 

Livet er urettferdig. Hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar

Forventer ikke det samme, det vil ikke være mulig, men jeg forstår ikke denne skjevfordelingen mellom hund og katt. Hvis man fikk på plass et regelverket ville det helt sikkert også stoppet mange av disse som kaster katten i sommerferien fra å skaffe seg katt, bedre for alle parter.

 

Jeg syns ikke det er en fordel at den er gravd ned, da ser man den ikke og i et uoppmerksomt øyeblikk står man der med bæsj i hele hånden.

 

Kun lov med innekatter i tettbebygd strøk f. eks. kunne løst mye.

 

Er det riktig at personer med katt ikke er spesielt plaget av dette siden katter ikke går og driter hos "hverandre", men heller går til steder der de vet at det ikke bor andre katter?

De med katt er nok mer plagd av andre katter enn det de uten katt er da katter er territoriale og skal markere overalt, spesielt når de ikke er kastrert ved en ung alder. og spesielt hvis det er duft etter en annen pus der. De er litt som hunder akkurat der.

 

Når det er sagt så er jeg all for å ødelegge denne illusjonen vi har som ett fellesskap om at dyr er bruk og kast.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Nå har katten til minstesøss vært borte i litt over et døgn. Jeg prøver å fortelle meg selv at det ikke er så farlig, hun er vant til å være ute, og alskens, men jeg liker det ikke når hun ikke kommer hjem. Vanligvis kommer hu når vi roper på henne eller lokker med godsaker, men ikke denne gangen.

 

Minstesøss og jeg har tråkka rundt i nabolaget i halve dag, og jakta på katten. Snakka med naboer og alskens, men ingen har sett henne. En nabo mente han så en svart katt i en busk, men da vi gikk dit for å lete, var det ikke noen katt i området.

 

Vi bor rett ved en skog fylt med rev, grevling, og andre rovdyr, og jeg har sett ørn kretse over hustakene de siste to dagene, så man kan jo lett tenke i de baner. I tillegg har det vært 26+ to dager på rad, så det er ganske tørt ute, og minstesøss er fra seg over muligheten om at Luna ikke har fått i seg noe å drikke.

 

Jeg skylder på meg selv, for ikke å være våken når hun eventuelt kom tilbake tidlig fredag morgen, men så igjen, hun kunne jo bare gått gjennom katteluka, eller en av de mange åpne vinduene – slik hun pleier. Vi har lett huset rundt, vært inne i alle kriker og kroker, i garasjen, i bodene … Tror hele tiden vi ser henne, men det viser seg alltid å være min katt som kommer.

 

Måtte bare få dette ut, før jeg går ut og leter igjen. Skjønt, jeg kan vel ikke akkurat gå rundt og rope på henne i nabolaget klokka 01:01 på en lørdag, heller.

Lenke til kommentar

Leser mer og mer om folk som finner dyrene sine tydelig grovt mishandlet, jeg sier ikke at det har skjedd i dette tilfellet, men jeg syns det reiser en interessant diskusjon. Vi befinner oss i ett samfunn hvor ingen blunker hvis noen dreper katten din, og selv om vi alle vet at katter burde få løpe fritt og være en fri pus, men så tenker jeg er det virkelig verdt det? Folk er så jævla fucka i hodet, jeg stoler mindre og mindre på folk generelt når det gjelder dyr

Lenke til kommentar

Vel, brorparten av naboene har dyr. De fleste har katter, og noen har hunder, og så er det vel 2-3 som ikke har dyr selv, men ofte passer hunder og katter, så jeg bor i et dyrekjærlig nabolag. Og selv om hundene gjør hver gang noen fiser en halv kilometer unna, og kattene stadig vekk kniver om territorium, så tror jeg ikke katten er tatt av dage av mennesker. Jeg regner egentlig med at hun har forvilla seg inn i en bod eller garasje for å finne skygge og kjøle seg ned, men så har inngangen blitt stengt. Eller at hun har gått inn i skogen og ikke finner veien tilbake. Det er i alle fall det jeg forteller meg selv for å få sove i natt.

Lenke til kommentar

Håper det ikke tar så lang tid her i gården. Jeg skal vel og merke ikke noe i sommer, bare være hjemme, men for minstesøss er det verre. Hun skal være tre uker på kysten, før hu og typen kjører opp til Lofoten. Katten skulle være med til kysten, og så dra tilbake hit med foreldra våre. Redd for at hun avbryter alle planer til fordel for å lete etter katten sin.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Også er det jo veldig fint at katter er de reneste lystmordere som vi da selvsagt må la gå løs så de kan ta livet av store mengder sårbare dyr og fugler..

Tar også livet av store mengder mus og rotter som ellers hadde kommet inn i hus, garasje og kjeller og ødelagt både inventar og selve bygningen.

 

Relativt sjelden de tar livet av fugler, da de lettere kommer unna. Det forekommer selvsagt, men for hver fugl går det nok 10-20 mus.

 

Mer plagsomt med hunder som er bundet, som må stå og bjeffe til alle døgnets tider. Selv om det ikke er hundens feil (men inkompetente hundeeiere) så er det uansett plagsomt. Er for øvrig noen idioter av hundeiere som lar hunden gå uten bånd også, som fører til at barn og voksne som er usikre på hunder gruer seg til å gå utendørs. "Den er så snill atte" hjelper lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når tråden har den tittelen den har syns jeg det bør være greit å diskutere både positive og negative aspekter ved det å ha katt. 

 

Det at katter dreper i stort antall er vel ikke noe som er ukjent: http://www.bbc.com/news/science-environment-21236690

 

Jeg har muligens vunnet kampen om blomsterbedene og identifisert synderen, var noe pels igjen på en av pinnene som jeg har stukket rundt omkring i bedene og fargen var meget avslørende. Er også den katten jeg mistenkte. 

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når tråden har den tittelen den har syns jeg det bør være greit å diskutere både positive og negative aspekter ved det å ha katt. 

 

Det at katter dreper i stort antall er vel ikke noe som er ukjent: http://www.bbc.com/news/science-environment-21236690

Som det også står i artikkelen, så tar hjemløse katter livet av tre ganger så mange smådyr som katter med et hjem.

 

Det er dessverre alt for mange som skaffer katt, som aldri skulle hatt det. Det inkluderer de som ikke steriliserer/kastrerer katten sin, de som "kaster ut" katten når det ikke passer å ha den lenger og så videre. Det skaper et stort antall hjemløse katter/villkatter. Det er disse eierne, og ikke de fornuftige katteeierne, som er det største problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er normalvekta til en sterilisert, ettårig, hunkatt av typen norsk skogkatt som er mye ute og i aktivitet? Lurer på om katta mi er så overvektig som minstesøss skal ha det til når hun løfter henne opp.

 

Jeg ville være forsiktig med å holde meg til en normalvekt. Hvis det er rimelig lett å føle ribbena og det er mulig å se en "hofte" bakerst, skulle alt være i orden, som forklart her:

 

https://www.naturalbalanceinc.com/body-condition-score

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...