Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Skal passe en katt i en ukes tid, og den katten går virkelig ikke overens med andre katter, spesielt ikke min katt (skjønt, min katt, Nusse, tolerer katten jeg skal passe). Tips for å få uken til å gå så smertefritt som mulig? Jeg er for øvrig siste utvei. Hun skulle egentlig være hos svigerforeldrene til minstesøss, men de skulle til Tyskland, og kattehotell er heller ikke aktuelt, av ovennevnte grunner.

 

Katten, hvis navn er Luna, pleide å være hos oss før, mye, siden den tilhører min yngste søster, og hadde huset vårt som sitt ekstraterritorium, men etter at jeg fikk min egen kattunge i fjor sommer, som flyttet hit permanent, istedenfor å komme på "ferie" i noen måneder om gangen, så forsvant fort territoriumet hennes, og hun er nå veldig nervøs og på vakt når hun er innom (noe jeg forstår godt, det er ikke lett å skulle forholde seg til en annens territorium og hele tiden være på vakt). Ligger stort sett under senga på rommet til minstesøss og er redd (for øvrig det eneste stedet hvor katten min ikke har vært, noe vi har sørget for å gjøre med vilje).

 

Jeg liker Luna, og vil gjerne gjøre dette til en så smertefri opplevelse som mulig for henne, så hva kan jeg gjøre? Jeg jobber hver dag fra ni til fem, så jeg kan ikke akkurat være hjemme og passe på at de aldri møtes, heller. Jeg kommer til å holde dem adskilt så mye som mulig, ved å ha Luna på rommet til minstesøss, hvor hun også vil ha matskål og vannskål, og vinduet åpent nok til at hun kan hoppe ut (men det er for høyt til at hun kan hoppe inn), men utover det, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ikke slippe ut pus hvis din søster ikke bor i nærheten, katter trenger å holdes inne i en stund før de vet at det er stedet de burde gå tilbake til. Selv om din søs bor i nærheten er det en dum idee da pus sikkert vil finne veien hjem til henne igjen.

Hold dem adskilt, du kan ende opp med en livsfarlig situasjon hvis du lar dem omgås alene uten at du er sikker på at de tolererer hverandre. Katter kan drepe hverandre for territorium.

Lenke til kommentar

Ja, det er standard prosedyre å holde dem adskilt så mye som mulig, men Luna er mer eller mindre en utekatt. Hun trives ikke inne her lenger, og det føles slemt bare å ha henne inne på et rom i en uke. Det er ikke første gang jeg passer henne, og erfaringer fra tidligere er at hun stort sett er å finne rundt huset, selv om hun stakk på en dagstur rundt om i nabolaget tidligere i sommer. Minstesøss mener det var hevn, siden Luna dro da hu kom hjem. Men jeg kan jo ikke være der og passe på at de ikke omgår hverandre mens jeg er på jobb, heller. Nusse går inn og ut fra 6 til 23, og hvis hu ikke få gå ut, driter hu rundt om i huset som hevn, så det fungerer ikke akkurat å holde henne inne, mens Luna får fritt leide ute heller.

Lenke til kommentar

Kan ikke Luna være på rommet når Nusse er inne, når Nusse går ut kan Luna være i huset. No stress. Og selv en hardbarket utekatt klarer å være inne i ei uke! Underhold katten ved å leke med den, stelle den, gi den mat etc. Ofte vil de ut fordi de kjeder seg til døde. 

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Jeg skal være ærlig i at jeg vegrer meg for å leke med og stelle Luna. Hun er utrolig aggressiv så lenge hun ikke er hjemme i leiligheten til minstesøss, og biter og klorer som bare det. Kjedelig å måtte gå rundt med skinnjakke og motorsykkelhansker for å klø katten bak halsbandet (hvor hun ikke kommer til selv). 

 

Nusse kommer og går via luke, så det er litt vanskelig å kontrollere henne, fremfor Luna som hopper ut av vinduet på rommet til minstesøss, men så står utenfor vinduet mitt og mjauer 4 om morgenen for å komme inn igjen.

 

Noe som irriterer med Luna, er at hun nekter å drikke vann fra skål. Kun fra kranen på badet mitt. Får hun ikke det, finner hun seg en sølepytt på veien eller noe. Det hjelper ikke hvor mange skåler jeg prøver, av forskjellig materiale. Fontene har vi ikke, da det ikke er noe vi har tatt oss råd til (og jeg personlig har i alle fall ikke økonomi til det). Ingen av kattene har vist noen interesse for verken klatretrær eller klorestolper, så det går voldsomt ut over madrassen min og lenestolen min. Nusse viser fortsatt interesse for å leke med baller og hyssing, mens Luna ikke har fremvist noen slik interesse på et par år, verken hos oss eller hos minstesøss. Ei heller for andre leker vi har prøvd, med og uten kattemynte.

 

Men jeg skal da alltids prøve. Det må gå på et vis. I verste fall får jeg ta ut en uke med ferie og overvåke dem til enhver tid.

Lenke til kommentar

Den nye nabokatten har begynt å komme bort til meg og drite i blomsterbedet mitt. Hva kan jeg gjøre for å få en stopp på dette?

Klipp en hageslange og legg i bedet. Ikke alltid det funker, men funket hos oss ;)

 

 

Skal det da renne vann ut fra mange hull i den slangen?

 

Jeg holder bedet mitt fuktig. Da holder de seg unna og går til naboen isteden.

 

Forøvrig går det vel an å drysse svart pepper, kaffegrut og andre ting som kattene ikke liker. Det finnes antagelig spesialvæsker for dette formålet som kan fås hos Jernia o.l.

 

En mekanisk løsning er å legge hønsenetting i bedet. Da finner de fort ut at det er umulig å grave der.

Lenke til kommentar

 

 

Den nye nabokatten har begynt å komme bort til meg og drite i blomsterbedet mitt. Hva kan jeg gjøre for å få en stopp på dette?

Klipp en hageslange og legg i bedet. Ikke alltid det funker, men funket hos oss ;)

 

 

Skal det da renne vann ut fra mange hull i den slangen?

 

Jeg holder bedet mitt fuktig. Da holder de seg unna og går til naboen isteden.

 

Forøvrig går det vel an å drysse svart pepper, kaffegrut og andre ting som kattene ikke liker. Det finnes antagelig spesialvæsker for dette formålet som kan fås hos Jernia o.l.

 

En mekanisk løsning er å legge hønsenetting i bedet. Da finner de fort ut at det er umulig å grave der.

 

Ahh, tenkte det ikke var flere tolkninger av det.

 

Klipp opp slangen så du får en løs "slangestump". Altså, bruk en gammel hageslange som ikke blir brukt til noe uansett. Teorien bak det er at kattene tror det er en faktisk slange som ligger i bedet og tør ikke bevege seg der.

Lenke til kommentar
Klipp opp slangen så du får en løs "slangestump". Altså, bruk en gammel hageslange som ikke blir brukt til noe uansett. Teorien bak det er at kattene tror det er en faktisk slange som ligger i bedet og tør ikke bevege seg der.

 

Den var ny for meg. Her er det stadig vannslanger som ligger ute om sommeren, men jeg har ikke sett noen frykt hos kattene i den anledning. Jeg skal følge bedre med heretter.

 

De er i hvert fall ikke redde for unger. For noen år siden var det stadig noen små slanger/øgler som krøp omkring her - jeg vet ikke om det var snok eller stålorm. Kattene syntes det var fryktelig morsomt med disse store metemarkene som beveget seg, og de bet i dem. De tok vel knekken på denne ormeyngelen, så derfor får vi ikke oppleve større ormer her.

Lenke til kommentar

Hvordan er det egentlig for en kattemor å bli fratatt alle ungene sine? Når man tenker litt på det så er det jo egentlig en veldig forferdelig ting å gjøre.

Slutt å gi dyr menneskelige trekk, de er ikke mennesker, de er dyr og vil faktisk begynne å sky ungene når hun kan vende dem av melken for å få dem til å bli selvstendige. Katter puler i vei uten å gi faen i om de puler mor eller sønn (finnes dyr som ikke har sex med familie, katter er ikke en av de dyrene), så de bryr seg nok ikke nevneverdig etter at kattungene kan overleve på egenhånd.

Lenke til kommentar

Hva med en kattepasser som kommer hjem til pus istedet? 

Det ville i så fall blitt meg, det også, og jeg føler ikke for å ta to busser etter jobb for å komme til henne, sørge for at hu har mat og vann og kommer seg inn og ut av leiligheta, og så to busser tilbake til min egen katt. Hu kan ikke stole på at vennene hennes gjør det, og har vel ikke akkurat råd til noen profesjonelle.

 

Har man en så sær katt får man droppe ferie eller finne en løsning så katt bor hjemme. 

Det er vel ikke akkurat ferie hun skal på, men siden hun sliter fælt med revmatisme, må hun til et varmere sted enn Trøndelag nå og da for å tine opp ledda, eller hva faen som er grunnen til at revmatikere drar til varmere land når det er kaldt hjemme.

 

For øvrig noe jeg merket meg med min egen katt.

Mor og far dro til Spania i går, og siden har ikke katten min spist eller drukket. Vanligvis når jeg står opp, kommer jeg ut til en sandkasse med bæsj i, en tom matskål, og en halvfull vannskål. I dag var alt urørt, og jeg fant heller ikke noen illeluktende kabler andre steder i huset. Det vil si at sist hun åt, var i sekstiden i går kveld. Bør jeg bli urolig hvis hun fortsatt ikke har spist eller drukket innen jeg kommer hjem fra jobb i femtiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...