Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Hva er normalvekta til en sterilisert, ettårig, hunkatt av typen norsk skogkatt som er mye ute og i aktivitet? Lurer på om katta mi er så overvektig som minstesøss skal ha det til når hun løfter henne opp.

Mine katter har veid fra 3 til 7 kilo i den alderen. Hvor langt er et tau? Hvor vått er regn? Kjenn på katten! Den skal ikke føles "blubbete" ut. Du skal kunne kjenne ribbeina hvis du kjenner godt etter. 

 

--------------

 

Før jul hadde jeg 4 katter, nå har jeg to. Kjenner merkelig behagelig ut å ha så få. Kommer ikke til å skaffe meg flere katter etter disse tror jeg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva er normalvekta til en sterilisert, ettårig, hunkatt av typen norsk skogkatt som er mye ute og i aktivitet? Lurer på om katta mi er så overvektig som minstesøss skal ha det til når hun løfter henne opp.

Mine katter har veid fra 3 til 7 kilo i den alderen. Hvor langt er et tau? Hvor vått er regn? Kjenn på katten! Den skal ikke føles "blubbete" ut. Du skal kunne kjenne ribbeina hvis du kjenner godt etter. 

 

--------------

 

Før jul hadde jeg 4 katter, nå har jeg to. Kjenner merkelig behagelig ut å ha så få. Kommer ikke til å skaffe meg flere katter etter disse tror jeg. 

 

Flott, var det jeg tenkte, men av og til blir man usikker – både på seg selv og andre. Da går jeg for det og gir faen i at lillesøstra mi ser på katta mi, og så på meg og sier "Som katt, som eier". :p

Lenke til kommentar

 

Før jul hadde jeg 4 katter, nå har jeg to. Kjenner merkelig behagelig ut å ha så få. Kommer ikke til å skaffe meg flere katter etter disse tror jeg.

Du skal ikke ha nytte katter når de er borte? :/

 

 

Jeg avlivet de to andre pga div problemer de hadde, en før jul i fjor pga allergi og en nå i sommer pga renslighetsproblemer+nervøsitet.

 

Føler meg veldig bundet pga kattene og jeg orker rett og slett ikke mengden hår de produserer da jeg har to hunder i tillegg. Kattene jeg har igjen er 12 og 5 år :) Så en stund igjen forhåpentligvis. Trives veldig godt å bo med katter og jeg elsker dem, men å dra bort er et såpass stort problem. 

Lenke til kommentar

Det kan høres ut som bagateller men det er ikke du som må leve med det, det er pus. Få norske veterinærer er villige til å ta livet av helt friske katter, så vi kan trygt anta at dette var ett av de tilfellene hvor de ikke hadde noe valg.

Edit: Jeg syns forøvrig at det er latterlig at vi lar dyrene våre slippe når det blir for mye, men vi skal så absolutt holde liv i mennesker uten håp, for vår egen del så vi kan spare tristheten vår til senere, mens vår elskede sakte men sikkert dør eller er borte allerede og blir holdt i live av alle slags maskiner. Alt liv er dessverre ikke verdt å leve.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål om katter og musikk.

 

Når jeg skrur på anlegget i stuen og skrur på avslappende musikk med dype basstoner så kommer alltid katten og legger seg på sofaen.

Hun ser svært avslappet ut og blir som regel liggende i timevis, helt til jeg skrur av musikken.

 

Har ikke funnet noen studier på Internett, men kan katter reagere på vibrasjonene fra musikk på en slik måte formentlig min katt gjør. Jeg vet jo ikke om det har en sammenheng med musikken eller om det bare er tilfeldig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

 

Prøver lykken her. Vi har en katt på 12 år. Hun har aldri hatt særlige helseproblemer før, men har i løpet av de siste månedene fått problemer med det ene øyet sitt. Det høyre øyet. 

Det venstre holder hun åpent, og bruker som før, men det høyre holder hun for det meste lukket. Hun åpner det på gløtt iblandt, men hun er veldig varsom med det. 

 

Hun var hos dyrlegen for en liten stund siden i forbindelse med et bitt i det ene bakbeinet, og da brukte dyrlegen anledningen til å sjekke øyet. Dyrlegen fant ikke ut hva som var galt, da han etter å ha tørket bort puss/slim fra øyet, ikke fant noen synlige tegn på infeksjon. Han dryppet øyet med et eller annet stoff, noe som gjorde at tunga ble gul/oransj - et tegn på at tårekanalene (?) hvertfall var i orden.

 

Hun gikk den neste tiden på antiobiotika i forbindelse med bittet på bakbeinet, og øyet holdt seg bra noen dager. Kanskje på grunn av antibiotikaen, men også kanskje fordi det nettopp var renset. Men nå er problemet tilbake igjen. Hun ser ut til å "klø"/være litt irritert i hodet på samme tiden, noe som gjør at hun rister en del på det. Jeg antar kanskje at dette er relatert, og at hun kanskje har et problem i høyre side av hodet. Men jeg aner ikke. Noen her som har noen teorier på hva dette kan være?

 

Bilder av katten: 
21284322_10155054197971491_1165618817_o. 21277576_10155054197351491_1612469357_o.
Lenke til kommentar

Ser at pus allerede har mistet ett øye. Hvordan skjedde det? Kan det samme ha begynt å skje med det andre øyet? Få tak i camomillete (pass på så det ikke er tilsatt sukker i den) og prøv å rense øyet til pus med litt avkjølt, sterk camomillete, dette kan kanskje hjelpe øyet med å bli bedre, brukt det mange mange ganger før mot begynnende øyebetennelse på både katt og mennesker og det funker hver eneste gang, så det ligger noe i det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Noen som har hatt utekatt som har måttet bli innekatt? Merker at hun blir sprø av å ikke få gå ut. Er mye mas til tider, men vil ikke slippe henne rett ut i traffikert vei. Jeg blir også sprø, for hun har begynt å pisse her og der og det har gjentatt seg mange ganger nå. Passer på at doen står på en "trygg" plass og at den er ren osv, så nekter å tro det er problemet. Tenker hun bare prøver å si ifra at hun ikke trives her. Der jeg bodde før sa hun alltid fra når hun måtte ut så det har aldri vært et problem utenom de første ukene da jeg fikk henne. Hun har klorestativ og noen leker, men vet ikke hva jeg skal finne på for at hun skal trives. Tips/råd anyone?

Lenke til kommentar

Fjernet en flått fra katten min for noen dager siden. (Fikk løs hele flotten, ingenting satt igjen.) Helt fra dag 1 har området vært ganske hovent, kjennes ut som en liten kul. Mer hovent enn tidligere når hun har hatt flått. Nå ser det også ut som om det er en liten infeksjon i såret.

 

Hun er frisk og rask - og selv om det verker litt ser det ut som om det sakte men sikkert gror (sårskorpen ser grei ut, og det er på et sted der hun får jo ikke tak i det.) Er det da noen grunn til å gjøre noe med dette, eller er det greit å avvente litt?

Lenke til kommentar

Hvis det allerede har begynt å gro er det bra, men du sier at det er en infeksjon der.. det kan bli ett stort problem hvis du ikke tar hånd om det. Du kan prøve å vaske og holde såret rent og se om pus klarer å kjempe mot infeksjonen på egenhånd, men siden katter er katter så hadde jeg heller dratt til veterinæren og fått antibiotika til å ta knekken på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...