Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva du jobber som: Arbeider på Gård

 

Hvor gammel du er: 16år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 108 kr i timen, jobber ca 10-11 timer dagen i helger. og 4-5 i hverdager

Hvor mye betaler du i skatt? 28%

 

Utdanning: VG1 Naturbruk

 

Får du flat lønn?:O atlså ikke tillegg, overtid osv?

Lenke til kommentar

 

Hva du jobber som: Arbeider på Gård

 

Hvor gammel du er: 16år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 108 kr i timen, jobber ca 10-11 timer dagen i helger. og 4-5 i hverdager

Hvor mye betaler du i skatt? 28%

 

Utdanning: VG1 Naturbruk

 

Får du flat lønn?:O atlså ikke tillegg, overtid osv?

 

Har ikke overtid, 50% helligdags , utenom søndager, og div dager som 1.mai, vet at det er dårlig lønnsvilkår, men det driter jeg i :p Tjener jo 10 000 - 15 000 rett i lomma per mnd, sparekontoen min går nok fortere oppover enn de fleste i fult arbeid... 

Lenke til kommentar

Har ikke overtid, 50% helligdags , utenom søndager, og div dager som 1.mai, vet at det er dårlig lønnsvilkår, men det driter jeg i :p Tjener jo 10 000 - 15 000 rett i lomma per mnd, sparekontoen min går nok fortere oppover enn de fleste i fult arbeid... 

 

 

 

Mulig du driter i det, men bonden bryter Norsk lov. En bør ikke finne seg i slikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har ikke overtid, 50% helligdags , utenom søndager, og div dager som 1.mai, vet at det er dårlig lønnsvilkår, men det driter jeg i :p Tjener jo 10 000 - 15 000 rett i lomma per mnd, sparekontoen min går nok fortere oppover enn de fleste i fult arbeid... 

 

 

 

Mulig du driter i det, men bonden bryter Norsk lov. En bør ikke finne seg i slikt. 

 

Er jo ikke brudd på norsk lov, skreiv under kontrakt på at jeg godtok lønnsvilkårene, det er ikke lov i norge om overtidsbetaling :)

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke overtid, 50% helligdags , utenom søndager, og div dager som 1.mai, vet at det er dårlig lønnsvilkår, men det driter jeg i :p Tjener jo 10 000 - 15 000 rett i lomma per mnd, sparekontoen min går nok fortere oppover enn de fleste i fult arbeid... 

 

 

 

Mulig du driter i det, men bonden bryter Norsk lov. En bør ikke finne seg i slikt. 

 

Er jo ikke brudd på norsk lov, skreiv under kontrakt på at jeg godtok lønnsvilkårene, det er ikke lov i norge om overtidsbetaling :)

 

Jo, det er det. Se arbeidsmiljøloven § 10-6, nummer 11. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

Har ikke overtid, 50% helligdags , utenom søndager, og div dager som 1.mai, vet at det er dårlig lønnsvilkår, men det driter jeg i :p Tjener jo 10 000 - 15 000 rett i lomma per mnd, sparekontoen min går nok fortere oppover enn de fleste i fult arbeid... 

 

 

 

Mulig du driter i det, men bonden bryter Norsk lov. En bør ikke finne seg i slikt. 

 

Er jo ikke brudd på norsk lov, skreiv under kontrakt på at jeg godtok lønnsvilkårene, det er ikke lov i norge om overtidsbetaling :)

 

Jo, det er det. Se arbeidsmiljøloven § 10-6, nummer 11. 

 

Jeg har ikke fast arbeidstid

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har ikke overtid, 50% helligdags , utenom søndager, og div dager som 1.mai, vet at det er dårlig lønnsvilkår, men det driter jeg i :p Tjener jo 10 000 - 15 000 rett i lomma per mnd, sparekontoen min går nok fortere oppover enn de fleste i fult arbeid... 

 

 

 

Mulig du driter i det, men bonden bryter Norsk lov. En bør ikke finne seg i slikt. 

 

Er jo ikke brudd på norsk lov, skreiv under kontrakt på at jeg godtok lønnsvilkårene, det er ikke lov i norge om overtidsbetaling :)

 

Jo, det er det. Se arbeidsmiljøloven § 10-6, nummer 11. 

 

Jeg har ikke fast arbeidstid

 

eller "avtalt" arbeidstid

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Har ikke overtid, 50% helligdags , utenom søndager, og div dager som 1.mai, vet at det er dårlig lønnsvilkår, men det driter jeg i :p Tjener jo 10 000 - 15 000 rett i lomma per mnd, sparekontoen min går nok fortere oppover enn de fleste i fult arbeid... 

 

 

 

Mulig du driter i det, men bonden bryter Norsk lov. En bør ikke finne seg i slikt. 

 

Er jo ikke brudd på norsk lov, skreiv under kontrakt på at jeg godtok lønnsvilkårene, det er ikke lov i norge om overtidsbetaling :)

 

Jo, det er det. Se arbeidsmiljøloven § 10-6, nummer 11. 

 

Jeg har ikke fast arbeidstid

 

eller "avtalt" arbeidstid

Det er irrelevant. 

Lenke til kommentar

Dette er hva jeg har, lovlig eller ei, men det er greit.

 

Særlig uavhengig stilling

Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger.

Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres.

Selv om en arbeidstaker er unntatt fra disse bestemmelsene, må arbeidstiden likevel ordnes slik at:

  • arbeidstaker ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger.
  • arbeidstaker har mulighet for å ivareta sikkerheten.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157#Fritakforarbeid

Lenke til kommentar

Dette er hva jeg har, lovlig eller ei, men det er greit.

 

Særlig uavhengig stilling

Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger.

Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres.

Selv om en arbeidstaker er unntatt fra disse bestemmelsene, må arbeidstiden likevel ordnes slik at:

  • arbeidstaker ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger.
  • arbeidstaker har mulighet for å ivareta sikkerheten.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157#Fritakforarbeid

 

Kravene for at en stilling skal kunne være «særlig uavhengig» er svært strenge. Det holder ikke at det står i kontrakten. Resultatet kan være at du likevel vil ha krav på overtidsgodtgjørelse på minimum 40 % pr. time. Dette kan du kreve tilbake etter inntil tre år, med forsinkelsesrente.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Bilmekaniker u/fagbrev. Servicetekniker kjøretøy.
Per nå sommerjobb, ettersom jeg er student.

Hvor gammel du er: 26 år.

Hva du tjener du i timen: 140 kr i timen !

Hvor mye betaler du i skatt? 36% Sitter vel igjen med 16 - 17.000,- netto i mnd.
Utdanning: Generell studiekompetanse, 1 år teknisk utdanning fra forsvaret og påbegynt bachelor.

 

Er det bare meg eller tjener jeg vanvittig dårlig? Hatt samme timeslønna på verkstedet i 6 år. 

Endret av Tom&Jerry
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Bilmekaniker u/fagbrev. Servicetekniker kjøretøy.

Per nå sommerjobb, ettersom jeg er student.

Hvor gammel du er: 26 år.

Hva du tjener du i timen: 140 kr i timen !

Hvor mye betaler du i skatt? 36% Sitter vel igjen med 16 - 17.000,- netto i mnd.

Utdanning: Generell studiekompetanse, 1 år teknisk utdanning fra forsvaret og påbegynt bachelor.

 

Er det bare meg eller tjener jeg vanvittig dårlig? Hatt samme timeslønna på verkstedet i 6 år. 

 

Hørtes ikke særlig bra ut nei, vet ikke hva hjelpearbeiderne innen bilmekaniker faget får men elektro ligger en god del over. 160-180 er vell mer passende, spesielt om du har jobbet der i 6 år.. 

Lenke til kommentar

 

Hva du jobber som: Bilmekaniker u/fagbrev. Servicetekniker kjøretøy.

Per nå sommerjobb, ettersom jeg er student.

Hvor gammel du er: 26 år.

Hva du tjener du i timen: 140 kr i timen !

Hvor mye betaler du i skatt? 36% Sitter vel igjen med 16 - 17.000,- netto i mnd.

Utdanning: Generell studiekompetanse, 1 år teknisk utdanning fra forsvaret og påbegynt bachelor.

 

Er det bare meg eller tjener jeg vanvittig dårlig? Hatt samme timeslønna på verkstedet i 6 år. 

 

Hørtes ikke særlig bra ut nei, vet ikke hva hjelpearbeiderne innen bilmekaniker faget får men elektro ligger en god del over. 160-180 er vell mer passende, spesielt om du har jobbet der i 6 år.. 

 

Tariffen til biloverenskomsten ligger på 146,6,- som minstetariff for hjelpearbeider etter 1 års praksis . Denne gikk ut nå i 2016 og går vel enda litt opp nå i år. Merkelig opplegg. Gjør alt av oppgaver, borsett fra det mest avanserte på feilsøking i elektronikken på bilene. Går veldig mye i slitedeler og service. En god del nymontering på bil også, som hengerfeste.

 

Men jeg er ikke fagorganisert, og der er ingen andre der heller. Så man kommer jo ikke langt med tariffavtaler :)

 

Uansett merkelig å ha samme lønn 6 år på rad. Følger jo ikke akkurat prisindeksen

Endret av Tom&Jerry
Lenke til kommentar

Tariffen til biloverenskomsten ligger på 146,6,- som minstetariff for hjelpearbeider etter 1 års praksis . Denne gikk ut nå i 2016 og går vel enda litt opp nå i år. Merkelig opplegg. Gjør alt av oppgaver, borsett fra det mest avanserte på feilsøking i elektronikken på bilene. Går veldig mye i slitedeler og service. En god del nymontering på bil også, som hengerfeste.

 

Men jeg er ikke fagorganisert, og der er ingen andre der heller. Så man kommer jo ikke langt med tariffavtaler :)

 

Uansett merkelig å ha samme lønn 6 år på rad. Følger jo ikke akkurat prisindeksen

 

 

 

Ja du har rett å slett gått ned i lønn helt i fra starten, jeg ville tatt det opp med sjefen. Om ikke kan du  jo bare sette deg på rema å gå opp noen kroner :) Selv om det nok ikke er så spennende.. 

Lenke til kommentar

140 i timen er jo det butikkmedarbeidere får. Men slik er det vel om man ikke har utdanning. Ellers er det tilbud og etterspørsel som gjelder. Om det er dyrt å lære opp en erstatter så kan man jo forhandle.

Kjæresten min jobber på butikk og har 153 uten tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...