Gå til innhold

World Of Warcraft - Tåpelig?


Anbefalte innlegg

Og jeg spør igjen, hvem er du til å bestemme hvor sosial en person må være for å ha et liv?

8414392[/snapback]

 

Den avhengige kan ikke selv bestemme dette, fordi den personen er avhengig.

Jeg kan ikke bestemme det, for det er ikke jeg som har problemet.

Produsenten kan bestemme, men ønsker ikke å gjøre det.

Derfor må det være smfunnet som må pålegge produsenter et moralskansvar for konsekvensene av produktene de lever av. Jeg mener ikke at man skal forby ting som kan skape avhengighet, men produsentene kan gjøre grep for å fange opp de som er i ferd med å bli avhengige.

8414505[/snapback]

 

 

ossen skal de gjøre det ? sette en blizzard ansatt bak hver person som spiller som sitter å sier "Nå har du spilt i 3 timer ,gå å hold på med dama di eller gå ut å spill fotball" ?

 

Ser du noen som helst som driver markeds føring eller selger et produkt som gjør en person avhengig, gjøre no slikt i hele tatt? er jo ikke dems skyld at folk blir avhengig, det er personen som er svak og ikke greier å stå imot eller rett og slett prioterer visse ting fremfor andre ting..

 

for pokker er for dumt å sitte å si at man skal slutte for det er dårlig for deg, hva faen er det som folk ikke driver med som er til syvende og sist er farlig?

Er jo ikke en dritt som er bra for deg hvis man skal høre på hva "ekspertene" sier... Lev livet ditt sånn du vil å gi faen i å bland deg inn i hva andre folk gjør syns nå jeg..

 

 

har du lyst til å røke som en skorstein og bli så full av kreft at du vet ikke hva som er kjøtt og hva som er kreft i kroppen din , så gir vel vi faen i det, for det bryr ikke oss hva du velger, for det er ditt valg!

 

Velger du å sitte å spille wow til hjernen din tyter ut av nesebordet ditt, hva så?

da prioriterer du å spille fremfor sosial livet..

 

kan ikke folk få kose seg med det de intresserer seg for uten at non fisefine idioter som har lagt et hat på en ting de har en gang holdt på med eller sitt i å lest noe ubrukelig av det se og hør eller VG har skrevet.. SÅ HOLD DET FOR DEG SELV!

 

PS: Kan være tunge setninger/skrive feil i hva jeg skrev, er snart slutt på pausa å har ikke tid til å lese igjennom en gang til ^^

Endret av Darkey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er totalt enig med deg, Darkey.

 

Hvorfor skal man kreve at produsenten tar ansvar? Om man selger våpen i USA, skal det da stå: "May kill"? Eller skal det stå på ølboksene: "Kan føre til hukommelsestap/avhengighet"? Vi er alle i stand til å velge selv hva vi vil gjøre, det være røyking, drikking, spilling og annet. Enten er vi voksne nok til å bestemme det selv, eller så har vi foreldre som er voksne nok til å bestemme for oss.

Lenke til kommentar

Skal ikke legge meg noe mer borti hvorvidt det er sunt eller ei...

Vil bare si en ting...

Argumentasjonen deres passer flott for f.eks. heroin også...

 

Hvis noen velger heroin i stedet for fjellturer så er det vel deres valg... Bør da ikke være lover mot det.

Skal de kanskje begynne å skrive "Smoking causes cancer" på røykpakkene også?

 

Hvis noen ønsker å låse seg inne, snylte på arbeidsgiver/sosialen og spille WoW så er det helt greit. De er voksne mennesker og kan ta slike valg, eller har foreldre som er voksne nok til å ta disse valgene for de.

 

Og det at folk ikke kan bli avhengig er bull. Bare fordi spillet ikke direkte sprøyter nikotin inn i årene på folk, så kan selve opplevelsen utløse kjemikalier i kroppen som gir en slags lykkerus om du vil...noe som kan være vanedannende.

 

Det finnes mange aktiviteter som er mer eller mindre vanedannende uten å tilføre kroppen kjemikalier.

 

Motorsykkel. Jeg vet at jeg er svært urolig og føler et sterkt sug nå når jeg ser veiene er bare, himmelen er blå, motorsyklene kjører forbi og jeg er langt unna min sykkel.

Jeg klør i fingrene og kjenner et sterkt sug etter å spille gitar selv når jeg er på konsert og ser andre spille gitar. Eller når jeg går forbi en gitarbutikk eller når jeg bare ikke har hatt anledning til å klimpre litt på noen dager.

 

Akkurat hva som skjer i kroppen for å få fram slike sug skal jeg ikke prøve å utdype en gang, ei heller mot WoW... poenget er bare at argumentet at WoW ikke kan være vanedannende fordi du ikke tilfører kroppen kjemikalier...ikke er vanntett...tvert imot, det er totalt perforert.

 

Så var det en her som mente på at WoW ikke kunne være vanedannende fordi det ikke tilførte kroppen kjemikalier slik som f.eks. sigaretter og han kjente visstnok en som slutta å spille på dagen fordi vedkommende hadde gått lei.

Til svar kan jeg si at jeg kjenner et par eks-røykere som slutta av samme grunn. Helt impulsivt fant ut at de var dritlei hele dritten, kasta en nesten full tobakkspung på impuls og har ikke røyka de siste 10 årene eller no sånt....

Lenke til kommentar

Det er MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE mer penger i golf en i wow lol.

 

Du kan ikke være fysisk avhengig av wow. Noe som betyr at om du vil kan dra ta en forbanna hammer og knuse ruteren din og kroppen vil ikke stoppe deg.

 

 

En kan føle seg avhengig siden man tenker "oh shit nå må jeg pvpe litt, raide litt, sjekke wow osv" men betyr det at man er avhengig? Nei. Om du VIL det kan du, problemet er at de fleste VIL spille wow, jeg har til nå ikke møtt en person som er dødslei av wow, som sitter og kjeder seg mens han glor på skjermen og lurer på hvorfor han ikke kan bare ta og slutte, nei fordi man er IKKE avhengig av wow, fordi om du VIRKELIG har lyst er det ingenting som står i din vei til å slutte.

 

 

Nå en som røyker kan stå og røyke og samtidig tenke "uff hvorfor røyker jeg" men siden kropper direkte presser deg til å bruke røyken er du avhengig.

Endret av PcT
Lenke til kommentar
Skal ikke legge meg noe mer borti hvorvidt det er sunt eller ei...

Vil bare si en ting...

Argumentasjonen deres passer flott for f.eks. heroin også...

 

Hvis noen velger heroin i stedet for fjellturer så er det vel deres valg... Bør da ikke være lover mot det.

Skal de kanskje begynne å skrive "Smoking causes cancer" på røykpakkene også?

 

Hvis noen ønsker å låse seg inne, snylte på arbeidsgiver/sosialen og spille WoW så er det helt greit. De er voksne mennesker og kan ta slike valg, eller har foreldre som er voksne nok til å ta disse valgene for de.

 

Og det at folk ikke kan bli avhengig er bull. Bare fordi spillet ikke direkte sprøyter nikotin inn i årene på folk, så kan selve opplevelsen utløse kjemikalier i kroppen som gir en slags lykkerus om du vil...noe som kan være vanedannende.

 

Det finnes mange aktiviteter som er mer eller mindre vanedannende uten å tilføre kroppen kjemikalier.

 

Motorsykkel. Jeg vet at jeg er svært urolig og føler et sterkt sug nå når jeg ser veiene er bare, himmelen er blå, motorsyklene kjører forbi og jeg er langt unna min sykkel.

Jeg klør i fingrene og kjenner et sterkt sug etter å spille gitar selv når jeg er på konsert og ser andre spille gitar. Eller når jeg går forbi en gitarbutikk eller når jeg bare ikke har hatt anledning til å klimpre litt på noen dager.

 

Akkurat hva som skjer i kroppen for å få fram slike sug skal jeg ikke prøve å utdype en gang, ei heller mot WoW... poenget er bare at argumentet at WoW ikke kan være vanedannende fordi du ikke tilfører kroppen kjemikalier...ikke er vanntett...tvert imot, det er totalt perforert.

 

Så var det en her som mente på at WoW ikke kunne være vanedannende fordi det ikke tilførte kroppen kjemikalier slik som f.eks. sigaretter og han kjente visstnok en som slutta å spille på dagen fordi vedkommende hadde gått lei.

Til svar kan jeg si at jeg kjenner et par eks-røykere som slutta av samme grunn. Helt impulsivt fant ut at de var dritlei hele dritten, kasta en nesten full tobakkspung på impuls og har ikke røyka de siste 10 årene eller no sånt....

8416954[/snapback]

Er EN stor forskjell her.

 

99% av de som tester heroin blir avhengig. 99% av de som spiller wow gjør det UTEN å være avhengig.

 

Hvorfor skal majoriteten få pes for det mindretallet som har problemer?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal majoriteten få pes for det mindretallet som har problemer?

8417501[/snapback]

 

Fordi vi lever i et inkluderende samfunn der vi beskytter de svake. Dette er et samfunn vi har valgt over tid.

 

Hvorfor skal vi betale skatter som skal dekke trygden til de som er ufør?

Endret av mrKaizer
Lenke til kommentar
Det er MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE mer penger i golf en i wow lol.

 

Du kan ikke være fysisk avhengig av wow. Noe som betyr at om du vil kan dra ta en forbanna hammer og knuse ruteren din og kroppen vil ikke stoppe deg.

 

 

En kan føle seg avhengig siden man tenker "oh shit nå må jeg pvpe litt, raide litt, sjekke wow osv" men betyr det at man er avhengig? Nei. Om du VIL det kan du, problemet er at de fleste VIL spille wow, jeg har til nå ikke møtt en person som er dødslei av wow, som sitter og kjeder seg mens han glor på skjermen og lurer på hvorfor han ikke kan bare ta og slutte, nei fordi man er IKKE avhengig av wow, fordi om du VIRKELIG har lyst er det ingenting som står i din vei til å slutte.

 

 

Nå en som røyker kan stå og røyke og samtidig tenke "uff hvorfor røyker jeg" men siden kropper direkte presser deg til å bruke røyken er du avhengig.

8417493[/snapback]

 

Det er her mange faller av lasset, jeg er enig i hva du sier, men folk flest skjønner ikke hva som gir folk glede av å spille. Dermed blir det at de velger å kalle det for noe det ikke er. Og det er magne folk som får vennskap i wow, ja jeg kaller det vennskap selv om man ikke møter de irl, og føler de vil inn å snakke med vennene sine, hjelpe de om de trenger hjelp og ellers bare dulle rundt.

 

Skjønner at det kan være hardt for real life venner at de blir kastet på gata i bytte med virtuelle venner, men kanskje dere burde prøve å se det fra de som spiller det sin side? Kanskje de er lei av å stikke ned på hjørnet og drikke øl og titte i taket uten mål og mening, annet enn å være sosial?

 

Enkelt og greit, slutt å rakk ned på wow(og andre online ting) bare fordi DU ikke er på innsiden og har det gøy. Jeg har ikke noe gøy når jeg prøvde å spille golf, jeg rakker ikke ned på venner som vil spille mye golf for det ffs.

Lenke til kommentar

Man drikker ikke kun for å være sosial, man gjør det fordi det er gøy, hyggelig og morsomt. Må ha vært veldig kjedelige fester du har vært på hvis alle bare sitter med hver sin pils og stirrer i taket. Jeg sier ikke at det er tillfelle, men hvis du issolerer deg selv over lang tid og nesten aldri er ute med venner vil du få problemer med å prate med folk normalt, jeg kjenner ihvertfall en del folk som oppfører seg rart etter de har sitti forran pcen 8-12 timer hver dag i noen år.

 

Har funnet ut at det egentlig ikke er noe vits å diskutere dette i det hele tatt, fordi de fleste wowfrelste ser på wow som en hobby på lik linje med fotball, tennis, friidrett ol. Hva er vel vitsen med å være aktiv ute i sola når man bare kan issolere seg nedi kjellern med en pc og hauger av pizza og cola? :)

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Så, fordi golf har regler, så er det ikke mulig å få den "rusen" du beskriver?

8414723[/snapback]

 

Det er mulig å oppleve rus av golf, det er derfor også mulig å bli avhengig.

 

Golf skiller seg vesentlig fra wow, ettersom golf ha et sett med regler som er konstante, det er ikke utviklet for å tjene penger, o.l.

8414709[/snapback]

 

Kan du utdype det litt?

8414731[/snapback]

 

En runde golf har en definert start og slutt. Den er utviklet som en konkuransje for å finne ut hvem som er best til å lså en ball opp i et lite hull. Wow er et komersielt produkt utviklet og levert av en leverandør. Wow er utviklet for å tjene mest mulig penger.

 

 

Det er MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE MYE mer penger i golf en i wow lol.

8417493[/snapback]

 

Det sitter ikke en produsent bak "golf" og tjener penger for hver spiller som spiller. Det er ingen enkelt organisasjon som vil tjene stort på å forandre konseptet "golf" til å bli mer vanedannende.

Lenke til kommentar
...Derfor må det være smfunnet som må pålegge produsenter et moralskansvar for konsekvensene av produktene de lever av. Jeg mener ikke at man skal forby ting som kan skape avhengighet, men produsentene kan gjøre grep for å fange opp de som er i ferd med å bli avhengige.

8414505[/snapback]

ossen skal de gjøre det ? sette en blizzard ansatt bak hver person som spiller som sitter å sier "Nå har du spilt i 3 timer ,gå å hold på med dama di eller gå ut å spill fotball" ?

 

Ser du noen som helst som driver markeds føring eller selger et produkt som gjør en person avhengig, gjøre no slikt i hele tatt? er jo ikke dems skyld at folk blir avhengig, det er personen som er svak og ikke greier å stå imot eller rett og slett prioterer visse ting fremfor andre ting..

8414740[/snapback]

 

Som jeg har skrevet før handler det ikke om forbud, men et moralskansvar.

Dersom jeg produserer sjokolder, de smaker digg og selger bra. Dersom jeg legger til stoff X, som er vanedanende, vil jeg selge mye mer og tjene ekstrem mye. En del av mine kunder vil dog bli avhengig av produktet. Her burde jeg da som produsent ha et ansvar for å tenke på sluttbrukers beste, og ikke kun min økonomi.

Lenke til kommentar

Og hvilken del av wow skaper vanedanende spillere? at det er gøy? at det er sosialt på en annen måte? at du har frihet til å gjøre hva du vil? Tror ikke blizzard har noen magisk tilsetning som gjør at folk vil spille det, de spiller fordi det er gøy, er det så vanskelig å forstå at andre folk finner noe du missliker gøy?

Lenke til kommentar
Og hvilken del av wow skaper vanedanende spillere? at det er gøy? at det er sosialt på en annen måte? at du har frihet til å gjøre hva du vil? Tror ikke blizzard har noen magisk tilsetning som gjør at folk vil spille det, de spiller fordi det er gøy, er det så vanskelig å forstå at andre folk finner noe du missliker gøy?

8418335[/snapback]

 

Jeg har aldri spilt wow, og jeg utaler meg på et generelt grunlag.

Poenget er at produseter burde vise et moralsk ansvar for konsekvensene av produktet de lager. De burde sette seg inn i situasjonen til noen av de som er blitt avhengige og se om det er noe de kan gjøre med konseptet som ikke vil få så negative konsekvenser for enkelte av spillerne.

 

Jeg missliker ikke wow heller, men er bekymret for fremtiden dersom produsenter skal kunne utnytte svakheter hos sine sluttbrukere for å tyne de for mest mulig penger.

Lenke til kommentar

Men likevel sammenligner du wow med sjokolade med et narkotisk stoff i dem for å skape vanedannelse, nice work.

 

Folk kan bli hekta på så mye rart, men når det er en så liten % som sliter, hvorfor skal det gå utover alle andre? Det blir feil å si at blizzard skal forandre spillet fordi noen få spiller for mye til deres eget beste.

 

Blitt sagt mange ganger at dette problemet folk maser om, er veldig overdrevet.

Lenke til kommentar
Men likevel sammenligner du wow med sjokolade med et narkotisk stoff i dem for å skape vanedannelse, nice work.

8418502[/snapback]

Lese hva jeg skriver før du svarer.. Jeg skriver om at prinsippet om at produsenter kan gjøre ting uten å ta moralsk ansvar for sine produkter. Det er noe som har vært tydelig i andre bransjer lenge, og som nå begynner å vise seg i underholdningsbransjen.

Lenke til kommentar
...Derfor må det være smfunnet som må pålegge produsenter et moralskansvar for konsekvensene av produktene de lever av. Jeg mener ikke at man skal forby ting som kan skape avhengighet, men produsentene kan gjøre grep for å fange opp de som er i ferd med å bli avhengige.

8414505[/snapback]

ossen skal de gjøre det ? sette en blizzard ansatt bak hver person som spiller som sitter å sier "Nå har du spilt i 3 timer ,gå å hold på med dama di eller gå ut å spill fotball" ?

 

Ser du noen som helst som driver markeds føring eller selger et produkt som gjør en person avhengig, gjøre no slikt i hele tatt? er jo ikke dems skyld at folk blir avhengig, det er personen som er svak og ikke greier å stå imot eller rett og slett prioterer visse ting fremfor andre ting..

8414740[/snapback]

 

Som jeg har skrevet før handler det ikke om forbud, men et moralskansvar.

Dersom jeg produserer sjokolder, de smaker digg og selger bra. Dersom jeg legger til stoff X, som er vanedanende, vil jeg selge mye mer og tjene ekstrem mye. En del av mine kunder vil dog bli avhengig av produktet. Her burde jeg da som produsent ha et ansvar for å tenke på sluttbrukers beste, og ikke kun min økonomi.

8418291[/snapback]

 

 

Cola har et stoff som er lignende, du kan faktisk bli "avhengig" av det...

riktig nok du får ikke abstinenser hvis du ikke drikker, men faktisk så kan du bli

avhengig av det, gjør kola no med det? nei, har kola gjordt det lenge? ja..

 

so what, er det ute for salg så er det godkjent å da tror jeg produsenten gir blanke fane, selv om du blir feit av smørr, slutter de da å lage smørret som gjør deg fet? slutter de å selge potetgull selv om det gjør deg feit? nei...

 

hvorfor? fordi du står fremfor dine egene valg av hva du velger å gjøre, greier du ikke det så får du skylde deg selv... får du flytte hjem til mamma som sitter over ryggen din å forteller deg hva du skal gjøre og ikke skal gjøre..

 

 

og en ting til, er det NOEN som helst produkter i verden som produsenten aktivt FRIVILLIG går ut å sier at , nei du får ikke spise mye av dette, nei du får ikke bruke dette produktet mer enn sånn å sånn... hadde tobakk industrien fått låv så hadde de fjena den klistre lappen som står på pakka om at innholdet er helse farlig, uten å nøle et sekund

Endret av Darkey
Lenke til kommentar
Cola har et stoff som er lignende, du kan faktisk bli "avhengig" av det...

riktig nok du får ikke abstinenser hvis du ikke drikker, men faktisk så kan du bli

avhengig av det, gjør kola no med det? nei, har kola gjordt det lenge? ja..

 

so what, er det ute for salg så er det godkjent å da tror jeg produsenten gir blanke fane...

8418632[/snapback]

 

Det er jo nettopp derfor produsenter burde ha et moralsk ansvar for konsekvensene av sine produkter. De burde ikke bare gi blaffen i hvilke skader brukerne kan få.

 

hvorfor? fordi du står fremfor dine egene valg av hva du velger å gjøre, greier du ikke det så får du skylde deg selv... får du flytte hjem til mamma som sitter over ryggen din å forteller deg hva du skal gjøre og ikke skal gjøre..

8418632[/snapback]

 

Nå er det ikke sånn samfunnet vårt fungerer.. vi har for lenge siden valgt å ha et samfunn som hjelper og beskytter de svake.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere mrKaizer,

media blåser opp ting til de grader, gå til legen din og spørr om du blir psykisk syk av å sitte å spille.. skal jeg si deg at han bare ler av deg..

 

er som sagt sånne ubalanserte mennesker som er svake, å sånne folk er vaneligvis enten PRkåte eller så sitter media å nesten pusher orda inn i kjeften på deg..

 

hva med de ekspertene som sier at det å spille dataspill er bra for synet ditt pga du bruker det aktivt å det er noe du får igjen for når du blir eldre... gir vi beng? ja det gjør vi..

 

Er det bedre å spille fotball kansje? brekke bein, knuse kneskåler som du må slite med resten av livet.. det har jo skjedd med sikkert godt over 10% av proffene...

 

som sagt, bare piss prek bare fordi de skal ha noe å putte på fremsiden sin, får du kreft av en skjerm, ja du gjør det.. etter 150år ni stirring.. strålingen i dagens display er minimale, er bare bullshit sånt media blåser det opp, jeg har gått på elektronikk i 2år, jeg spurte en av professorene på skolen og de bare lo av det som sto i avisene..

 

 

 

skal vi tro alt media sier så må vi alle slutte med hva som helst av det vi driver med uten om det media betegner som sosialt aksepterte ting, som for eksempel fotball, selv om det i realiteten er 10%(om ikke triple) være skadelig for hver enkelt spiller enn for en som sitter å spiller 3 timer wow hver dag..

 

 

 

edit: foresten leste du hva digi.no skrev?

 

" Avhengighet av dataspill kan sammenlignes med pengespill eller narkotika. For eksempel kan det oppstå abstinenser dersom man går lenge uten å spille, og da bør varsellampene begynne å blinke, sier Skutle til Bergensavisen."

 

 

haha er så sykelig oppblåst at det er helt ille... abstinenser av å ikke spille.. akkuratt som om du begynner å ligge på gulvet å riste og fråde som faen fordi du ikke har spilt wow på 6 timer.. lattelig..

 

Er media som skremmer dritten ut av foreldre fordi de faen ikke har no annet å hakke ned på, finner frem sånne korupte "eksperter" eller bare en jævel inne i et skap som har fritids problemer å skriver et eller annet dritt som faller inn i huet på deg, folk har spilt spill siden , ja komandore 64 og tidligere enn det... WoW er bare så sinnsykt lett å legge skylden på for det har vært borte i media før og det er så stort som det er..

 

å jeg sitter ikke her å forsvarer noen spill i hele tatt, WoW er som alla andre mmo og spill for den saks skyld, tids fordriv fordi du har en interesse av det , akkuratt som en vanelig hobby..

Endret av Darkey
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...