Gå til innhold

World Of Warcraft - Tåpelig?


Anbefalte innlegg

Tar jeg feil om jeg gjetter at personen(e) som døde var fra Asia? Av en eller annen grunn er asiater mer avhengige av spill ifølge statistikkene. De fleste ekstremtilfellene finner man i Asia eller Amerika. '

 

 

Samme gjelder gullselgerne, de fleste slike firmaer er fra Kina/Japan/Korea.

 

Man kan ikke bli avhengig av et spill, og dermed skylde på spillet selv. Jeg har spilt WoW i halvannet år, og har ikke merket noen avhengighet. Jeg har ved flere anledninger valgt IRL framfor datamaskinen, selv om jeg innrømmer at jeg liker godt å tilbringe tiden min på nettet.

 

Ikke kan man sammenligne med røyking, narkotika eller alkohol heller, for dette er midler man inntar i kroppen, og som faktisk har kontroll. Et dataspill kan aldri få kontroll over kroppen, med mindre man lar det få det, slik som alle "avhengige".

 

WoW en samfunnsplage? Ja vel, men vær sikker på at om ikke WoW ville "gjort folk avhengige", så ville noe annet gjort det. For eksempel Anarchy Online, Nordicmafia, Omerta, Eve, CS og Battlefield. Og jeg vedder på at Age of Conan kommer til å få en lignende effekt.

8412971[/snapback]

 

 

Godt skrevet! Enig på alle punkt.

 

For de som sier at WoW er bortkastet tid, ja kanskje det er det. Men kaster ikke alle bort tid til tider (og iblandt så tror jeg det er sunt å gjøre noe litt mindless for å slappe av)?

 

Til de som sier venner spiller WoW istedet for å finne på ting med de. Det her er kaldt sagt, men er det en mulighet for at de synes det er morsomere å spille WoW en å finne på noe med deg? Nei, før noe prøver å kutte av med hodet, jeg sier hverken at det er snilt å kutte venner tvert eller at det er sunt å ikke ha noe sosialt liv utenom WoW over lengere tid. Men mange vil velge å gjøre det de trives best med selv og ikke for andre.

Endret av Zenzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
om du har det "kult" som du sier, og liker hva du driver med, er det da å kaste bort tid?

 

Eller bruker du kun tid på å studere og lære ting? Planlegge livet, hus, unger, jobb osv.

8413393[/snapback]

 

 

Hvis man har kjerring og unger og en fulltids jobb, har man da MYE tid til fritid ?

jeg syns det er helt kurant at folk spiller MMO med vennene sine, fleste som kommer hjem etter en lang dag på jobb orker ikke å stresse med å kjøre rundt til venner, hvorfor ikke da sitte på MSN/WoW(èller annet mmo dere i venne kretsen spiller) ? Og heller ta igjen det sosiale i helgene eller lignende, og som PTC sier, det er alt for lett å skylde på noe, det her er en ting DU bestemmer deg å gjøre, det er til syvende og sist DU som sitter å spiller, MMO/Spill generelt tvinger deg ikke til å sitte å spille, om du joiner et raid så kan du når som helst slutte å spille, er mye pga hva DU velger å prioritere..

 

Syns det er for dumt å høre folk sitte å whine om at wow gjør deg avhengig...

tenk deg, hvor mye sitter du forran tv`n?

 

Problemet er bare at wow er liksom en interesse en gruppe liker å holde på med , derfor mye lettere å skylde på..

 

hvorfor ikke skylde på TV? er jo sikkert folk som sitter å stirrer på den kassa..

se bare når OL var i nagano, folk sto jo opp klokka 3 om natta bare for å se, og dere sier at WOW noe man blir syk i hue av...

 

nuff said, skyld dere selv at dere har 0 selv kontroll og slutt å whine på oss andre som koser oss med wow ...

Lenke til kommentar

Nå er det strengt tatt et kunstig krav om at man må være sosial for å ha et liv. Det at noen MÅ ha 20 venner for å føle at de har et ok liv betyr ikke at andre føler det samme. Kanskje de synes det er greit nok med 3-4 nære venner og online venner. Og hvorfor er det så galt å sitte online i stedet for å stikke ut på bar?

 

Hvem bestemmer hva som er riktig? Er ikke dette valg hver enkelt burde ha lov til å bestemme selv, så lenge det ikke går utover liv og helse?

 

For meg blir mye av angrepene mot wow og andre spill og online aktivitet bare at folk ikke finner det noe gøy, men de klarer ikke ha det gøy alene, evt bare missunnelige på de som synes det er gøy, så når vennene deres heller vil være online enn sammen med dem, så blir de sure, og anklager dem for å ikke ha noe liv. Betyr ikke at dem har rett.

 

Livet er hva man selv gjør det til, noen liker å stikke ut og drikke hver helg, andre vil heller være hjemme, slappe av, leke seg online, hvem er dere til å bestemme hva andre skal gjøre?

Lenke til kommentar
Les det Pct skriver du.. De som lager spillet vil jo tjene penger. For å tjene penger må du lage et bra produkt. De har brukt utrolig mye arbeid på produktet og folk liker det.. Om noen ikke klarer å styre seg så er det ikke dermed sagt at Blizzard med vilje laget spillet for at folk skulle bli avhengige.

Det er et spill, du kan slutte å spille det om du ikke synes det er gøy lenger.

8413386[/snapback]

 

Det blir litt naivt å tro at man bare kan slutte å være avhengig..

 

om du har det "kult" som du sier, og liker hva du driver med, er det da å kaste bort tid?

 

Eller bruker du kun tid på å studere og lære ting? Planlegge livet, hus, unger, jobb osv.

8413393[/snapback]

 

Jeg bruker tid på mye fornuftige og ufornuftige ting jeg, og døgnet mitt har akkurat like mange timer selv om jeg hadde spilt wow.

 

Jeg mener bare at det er moralsk feil at noen skal kunne tjene penger på å gjøre brukerne avengig uten å behøve å bry seg om de konsekvensene det har for brukerne.

Lenke til kommentar
Les det Pct skriver du.. De som lager spillet vil jo tjene penger. For å tjene penger må du lage et bra produkt. De har brukt utrolig mye arbeid på produktet og folk liker det.. Om noen ikke klarer å styre seg så er det ikke dermed sagt at Blizzard med vilje laget spillet for at folk skulle bli avhengige.

Det er et spill, du kan slutte å spille det om du ikke synes det er gøy lenger.

8413386[/snapback]

 

Det blir litt naivt å tro at man bare kan slutte å være avhengig..

8413881[/snapback]

 

 

Når det gjelder wow? Nei det er ikke naivt å tro det.. Du kan ikke bli avhengig av et spill slik du blir av røyk, snus og andre narkotiske stoffer. WoW er et digitalt spill og ikke et stoff som kroppen MÅ ha..

En venn av meg spilte wow sikkert 16 timer om dagen før uten å gjøre noe annet, men så ble han lei og slutta på dagen..

 

Blir du skikkelig lei wow slutter man på dagen, kan ikke gjøre det samme om man er avhengig av noe.

Lenke til kommentar
hvorfor ikke skylde på TV? er jo sikkert folk som sitter å stirrer på den kassa..

se bare når  OL var i nagano, folk sto jo opp klokka 3 om natta bare for å se, og dere sier at WOW noe man blir syk i hue av...

 

nuff said, skyld dere selv at dere har 0 selv kontroll og slutt å whine på oss andre som koser oss med wow ...

8413754[/snapback]

 

Det er problem med TV også, men der har hvert program en definert start og slutt. Dette gjør at de som er avhengige av hotell Cæsar får sin dose mellom XX og YY. Dersom du velge å se på OL isteden for å sove, så er det skadelig, men det varer bare i en begrenset periode..

 

Nå er det strengt tatt et kunstig krav om at man må være sosial for å ha et liv.

...

Hvem bestemmer hva som er riktig? Er ikke dette valg hver enkelt burde ha lov til å bestemme selv, så lenge det ikke går utover liv og helse?

...

8413800[/snapback]

 

Menneskerspsyke har vel et behov for sosial omgang.. Mener nå jeg har lest det mange ganger..

 

Avhengighet er ikke lenger noe man bestemmer selv, og det går ofte utover liv og helse. Samfunnet har dessuten påtatt seg en plikt til å beskytte de svake..

 

Tenk deg hvilke muligheter man har til å lage avhengighetsskapende spill om 20 år?

Lenke til kommentar
Når det gjelder wow? Nei det er ikke naivt å tro det.. Du kan ikke bli avhengig av et spill slik du blir av røyk, snus og andre narkotiske stoffer. WoW er et digitalt spill og ikke et stoff som kroppen MÅ ha..

8414048[/snapback]

 

Der tar du faktis feil. Kroppen må ikke ha nikotin. Du lurer kroppen din til å tro at du må ha nikotin. Avhengighet til spill som wow kan sammenlignes i stor grad med avhengighet til gambling. Kroppen gir deg en "rus" når du spiller, som du blir avhengig av.

Lenke til kommentar
Menneskerspsyke har vel et behov for sosial omgang.. Mener nå jeg har lest det mange ganger..

 

Avhengighet er ikke lenger noe man bestemmer selv, og det går ofte utover liv og helse. Samfunnet har dessuten påtatt seg en plikt til å beskytte de svake..

 

Tenk deg hvilke muligheter man har til å lage avhengighetsskapende spill om 20 år?

8414076[/snapback]

 

Det har jeg aldri sagt noe på, hva jeg påpekte, er at mange hele tiden sier ting som at du må være med ut 4-5 kvelder i uka for å kunne si du er sosial. Er dette som er kunstig krav. Noen føler de må være det, andre føler de klarer seg med mye mindre, og finner andre sosiale ting å drive med. Og jeg spør igjen, hvem er du til å bestemme hvor sosial en person må være for å ha et liv?

Lenke til kommentar
Og jeg spør igjen, hvem er du til å bestemme hvor sosial en person må være for å ha et liv?

8414392[/snapback]

 

Den avhengige kan ikke selv bestemme dette, fordi den personen er avhengig.

Jeg kan ikke bestemme det, for det er ikke jeg som har problemet.

Produsenten kan bestemme, men ønsker ikke å gjøre det.

Derfor må det være smfunnet som må pålegge produsenter et moralskansvar for konsekvensene av produktene de lever av. Jeg mener ikke at man skal forby ting som kan skape avhengighet, men produsentene kan gjøre grep for å fange opp de som er i ferd med å bli avhengige.

Lenke til kommentar
Der tar du faktis feil. Kroppen må ikke ha nikotin. Du lurer kroppen din til å tro at du må ha nikotin. Avhengighet til spill som wow kan sammenlignes i stor grad med avhengighet til gambling. Kroppen gir deg en "rus" når du spiller, som du blir avhengig av.

Den rusen kan du snakker om kan du like så godt få fra å spille golf, hvis det er noe som interesserer deg, eller frimerkesamlinger. Hvorfor er det sosialt uakseptert å rake ned på de som spiller golf? Golf er jo kjempe vanedannende, samtidig som det sliter på armene. Huff og huff.

Lenke til kommentar

Mener ikke å være frekk, men må det regne griser før du vurderer muligheten av at man ikke kan bli avhengig?

 

Har selv tenkt nøye igjennom det og for meg så virker det ikke logisk. Ihvertfall som Jonas nevner, så kan du ikke bli mer avhengig av WoW enn golf.

Endret av Zenzen
Lenke til kommentar
Er fortsatt uenig at du kan bli avhengig av WoW, men si at man kan det da. Så tror jeg at det er _ekstremt_ overdrevent hvor mange som ikke klarer å la være å føler en "trang" til å spille. Vil påsta at så og si alle _velger_ og spille.

8414501[/snapback]

 

Tolker det som at du mener det er få som blir avhengige. Kan godt hende det, men jeg hører jo stadig om folk som spiller ekstremt mye.

 

Min bekymring er heller ikke knyttet til Wow, men til fremtidige produkter på fremtidig teknoligi. Å få produsenter til å ta et moralsk ansvar skjer ikke over natten, det må innarbeides over mange år.

Lenke til kommentar

Mange som spiller mye ja, men det betyr ikke at de er avhengige. Jeg kan fint sitte 5-6 timer noen dager så for å ikke spille noen dager senere. Avhengighet "måles" heller ved hvor stor "trang" noen har til å spille og hvordan de takler og ikke få spille og ikke tiden man bruker på det. Det her gjelder for så vidt flere typer avhengighet, er sikkert de som MÅ spille poker hver lørdag og er like avhengig som en som spiller 3-4 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Mener ikke å være frekk, men må det regne griser før du vurderer muligheten av at man ikke kan bli avhengig?

8414527[/snapback]

 

Det er klart at man kan ungå å bli avhengig, jeg har heller ikke påstått at wow er ekstremt avhengighetsskapende.

 

Har selv tenkt nøye igjennom det og for meg så virker det ikke logisk. Ihvertfall som Jonas nevner, så kan du ikke bli mer avhengig av WoW enn golf.

8414527[/snapback]

 

Golf skiller seg vesentlig fra wow, ettersom golf ha et sett med regler som er konstante, det er ikke utviklet for å tjene penger, o.l.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...