Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Håper du ikke mener ADHD som samme som mennesker har.

 

Jeg mente det litt ironisk, jeg mener en veldig gearet og utagerende hund.

 

Ah, da forstår jeg. 10 KM med min egen hund er småtteri for den idioten jeg har :) (Bruke snøscooter eller atv for å la hun springe ordentlig i fra seg)

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Man har avlet fram visse egenskaper til bruksformål. Disse hundene må brukes, ellers vil de sikkert fort fremstå som "ubalanserte". Hvis du ikke vil ha jaktegenskaper, så skaffer du deg ikke en hund med jaktegenskaper. Mener du at du får en "balansert" blanding uten jaktegenskaper, hvis du blander irsk setter med pointer? Er bruksegenskaper et onde?

 

Det du ser ut til å mene er at brukshunder ikke er for folk flest, og det er det nok mye sannhet i, men det hører ikke helt hjemme i denne diskusjonen.

 

Å avle fram blandinger helt uten mål og mening er alltid feil. Man bør alltid spørre seg selv "hva ønsker jeg å få fram ved å avle på denne kombinasjonen?", og så må man sørge for å registrere mest mulig.

Lenke til kommentar

Man har avlet fram visse egenskaper til bruksformål. Disse hundene må brukes, ellers vil de sikkert fort fremstå som "ubalanserte". Hvis du ikke vil ha jaktegenskaper, så skaffer du deg ikke en hund med jaktegenskaper. Mener du at du får en "balansert" blanding uten jaktegenskaper, hvis du blander irsk setter med pointer? Er bruksegenskaper et onde?

 

Det du ser ut til å mene er at brukshunder ikke er for folk flest, og det er det nok mye sannhet i, men det hører ikke helt hjemme i denne diskusjonen.

 

Å avle fram blandinger helt uten mål og mening er alltid feil. Man bør alltid spørre seg selv "hva ønsker jeg å få fram ved å avle på denne kombinasjonen?", og så må man sørge for å registrere mest mulig.

 

Poenget mitt var en hund for "folk flest" da det virket nesten som blandingshunder ble sett ned på her. Jeg har tvert imot veldig gode erfaringer med blandingshunder ... og at blandingshunder både (generelt) er friskere og mer "mentalt balansert" som vil passe en familie bedre enn spesielle populære rasehunder. 

 

Jeg sier IKKE rasehunder er noe negativt i seg selv, men jeg synes det virker som det går prestisje i å ha rasehund.

Lenke til kommentar

 

Man har avlet fram visse egenskaper til bruksformål. Disse hundene må brukes, ellers vil de sikkert fort fremstå som "ubalanserte". Hvis du ikke vil ha jaktegenskaper, så skaffer du deg ikke en hund med jaktegenskaper. Mener du at du får en "balansert" blanding uten jaktegenskaper, hvis du blander irsk setter med pointer? Er bruksegenskaper et onde?

 

Det du ser ut til å mene er at brukshunder ikke er for folk flest, og det er det nok mye sannhet i, men det hører ikke helt hjemme i denne diskusjonen.

 

Å avle fram blandinger helt uten mål og mening er alltid feil. Man bør alltid spørre seg selv "hva ønsker jeg å få fram ved å avle på denne kombinasjonen?", og så må man sørge for å registrere mest mulig.

 

Poenget mitt var en hund for "folk flest" da det virket nesten som blandingshunder ble sett ned på her. Jeg har tvert imot veldig gode erfaringer med blandingshunder ... og at blandingshunder både (generelt) er friskere og mer "mentalt balansert" som vil passe en familie bedre enn spesielle populære rasehunder. 

 

Jeg sier IKKE rasehunder er noe negativt i seg selv, men jeg synes det virker som det går prestisje i å ha rasehund.

 

 

Det er ikke nødvendigvis noe galt i å ha en blandingshund. Hunden kan for eksempel være en omplasseringshund. Jeg mener bare at det er galt å avle fram blandingshunder uten mål og mening, og å kjøpe blandinger som er priset nesten like høyt som rasehunder, som innebærer at man er med på å opprettholde et marked for dette.

 

Blandingshunder er ikke friskere enn friske rasehunder. Men nå er det mye elendig raseavl, det skal sies. Vi bør egentlig sette sluttstrek for en del raser, ettersom det ikke virker som at de som har og avler på disse rasene skjønner alvoret.

 

Jeg har tenkt litt på at vi kanskje bør avle fram nye raser. Starte bredt og tillate større variasjoner innenfor rasene. Prøve å starte med en litt annerledes tankegang, der man først og fremst avler på friske, funksjonelle hunder, slik flere av dagens "skrekkraser" startet. Men spørs om dette er særlig realistisk. Det er vanskelig å starte på nytt, få med seg dyktige mennesker, få folk til å tro på dette osv, og før eller senere vil nok inkompetente mennesker ødelegge rasene igjen.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så var det min tur til å si farvel til en hund...

 

Min fantastiske og herlige lille tispe fikk slippe videre plager onsdag denne uken.

Hun har hatt forkalkninger i ledd lenge og det har vært under god kontroll inntil det plutselig ble en akutt forverring av problemene med forkalkninger i det ene kneet..

 

Som følge av denne forverringen ble det konkludert med at hun dessverre ikke var egnet for operasjon og at det eneste riktige da var å la henne slippe videre plager.

 

Hun ble 6 år, 11 mnd og 12 dager gammel..

 

Vedlagt er et gammelt bilde av henne der hun ligger på noen sekunders lading, det er akkurat slik jeg vil huske henne.

 

Jeg er knust, men jeg vet at jeg i samråd med veterinæren tok det rette valget for henne..

 

post-219427-0-42155200-1503263149_thumb.jpg

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ramlet over zooplus her om dagen, det må være de fineste prisene jeg har sett på nettbutikk til nå. Bestilte til den nette sum av 523 inkludert frakt. Elsker å kjøpe saker til hunden altså.

439783_kong_jumbler_blau_2.jpg

438761_hundespielzeug_riesenschlange_7.j

geschirre_51_5.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva er fordelene/ulempene med hann-hund/tispe?

 

Det er nok veldig forskjellig fra person til person og avhenger også av rasen! Snakk med oppdretter.

 

Tisper kan være ganske hormonelle rundt løpetid (ca 2 ganger i året, en mnd hver gang). Hannhunder er mer stabile, men kan bli oppspilt rundt andre tisper som lukter godt og de vil ofte tisse overalt på tur. 

 

Jeg har hatt to tisper, men nå ble det tilfeldigvis hannhund siden det bare var ledige hannhunder da det passet med valp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tisper har løpetid 2 ganger i året (varer ca 3 uker hver gang), hannhunder har løpetid hele året.

 

I tillegg har man en hel rekke karaktertrekk som i større grad avhenger av rase. Risikoen for samkjønnsaggressivitet er stort sett større med hannhunder.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen her som har personlig erfaring med Alaska Husky som familiehund?

 

Jeg spør fordi det virker som det er mye fordommer rundt det å eie Husky som familiehund, og ikke trekkhund. Meg og kona har allerede en hund, men har i lengre tid vært på utkikk etter hunder nummer 2. Begge to liker Alaska Husky, men har vært skeptisk mtp. disse fordommene. For noen måneder siden traff vi et par som hadde Alaska Husky som familiehund, og som kun hadde gode erfaringer med det. Dette fikk oss til å undersøke mer, og vi har snakket med noen andre eiere, som også deler samme positive erfaringer. Vi har videre snakket med flere oppdrettere (som i hovedsak driver med trekk selv, og/eller oppdrett til sledetrekk), og alle selger jevnlig valper som familiehunder, og med gode erfaringer.

 

Men man kan aldri få nok inputs, så jeg vil gjerne høre fra flere. :)

 

Jeg vil anse oss begge som relativt erfarne hundeeiere. Begge to har vokst opp med hunder (og tatt del i oppdragelse og ansvar) hele livet, har vært fosterhjem for omplasseringshunder, og har eid hund sammen i noen år nå.

Lenke til kommentar

De er ikke akkurat uvanlige som familiehunder, så jeg vet ikke hvor du har det fra. Det er massevis rundt her, men de krever selvsagt lange turer.

Usikker på hvor vi har det fra, men det har jo tydeligvis vist seg å være feil. :)

 

Hvis du heller ser på den godkjente rasen Siberian husky vil du nok vite mer hva du får i hunden, samt at den passer bedre som familiehund! Alaska husky er en blandingsrase som kan være både hummer og kanari. En Siberian er en flott familie- og turhund! :) 

 

Sjekk raseklubben for mer info om rasen, samt tips som valpekjøper! http://www.siberian-husky.net/

"Problemet" med Siberian Husky er størrelsen. Det er et absolutt krav at kona kan gå på tur med begge hundene alene, og kan holde dem igjen, om de nekter å adlyde. Ja, man skal jo ha kontroll på hundene, men kall det gjerne et ekstra sikkerhetsledd. Men for all del, de er veldig fine de også.
Lenke til kommentar

Hvis du heller ser på den godkjente rasen Siberian husky vil du nok vite mer hva du får i hunden, samt at den passer bedre som familiehund! Alaska husky er en blandingsrase som kan være både hummer og kanari. En Siberian er en flott familie- og turhund! :) 

 

Sjekk raseklubben for mer info om rasen, samt tips som valpekjøper! http://www.siberian-husky.net/

 

"Problemet" med Siberian Husky er størrelsen. Det er et absolutt krav at kona kan gå på tur med begge hundene alene, og kan holde dem igjen, om de nekter å adlyde. Ja, man skal jo ha kontroll på hundene, men kall det gjerne et ekstra sikkerhetsledd. Men for all del, de er veldig fine de også.

 

Kom deg på en utstilling eller en oppdretter for å se på størrelsen, for tispene er jaggu ikke store under all pelsen! Jeg ville personlig aldri gått for en alaska husky, mange kan være litt "ekle" med andre hunder og jeg synes gemyttet ikke er særlig tiltalende. Siberians har jeg møtt flere av i det siste, og disse var veldig sosiale og vakre. Gikk flott med min valp på 4 kilo. 

 

Du får teknikker på å ha kontroll på to hunder på en gang. Ha en i halsbånd i vanlig bånd og sett den andre i sele og magebelte festet i deg selv. Øv masse på sitt og få begge hundene til å sitte mens du gir godbit når den er liten og folk/hunder går forbi. Øv lydighet og triks for å bygge bånd med hunden og som øker sjansen for at den vil høre på deg når det gjelder. Hunden er jo liten i starten og hun vil finne teknikker og måter så det ikke blir noe problem :) 

 

Jeg gikk med min mellomstore hund med både sele og halvstrup når den var vill og gal unghund. Møtte jeg mennesker eller hunder byttet jeg båndet over til halsbåndet og fikk mye bedre kontroll med en gang. Senere fikk jeg henne til å sitte og fikk godbit ved passeringer og nå bryr hun seg ikke stort. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...