Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en 2010-modell MBP 13" (7,1). Denne har fått mange sticky taster, blant annet spacebar, noe som er veldig irriterende. Også står det at batteriet må til service. Dette kan kanskje være årsaken til tastene? I hvertfall så lurer jeg på om noen her vet hva det koster å få fikse det?

 

Virker litt kjipt å måtte kjøpe ny Macbook da jeg nettopp har oppgradert RAM og satt inn SSD.

Lenke til kommentar

Jeg har en 2010-modell MBP 13" (7,1). Denne har fått mange sticky taster, blant annet spacebar, noe som er veldig irriterende. Også står det at batteriet må til service. Dette kan kanskje være årsaken til tastene? I hvertfall så lurer jeg på om noen her vet hva det koster å få fikse det?

 

Virker litt kjipt å måtte kjøpe ny Macbook da jeg nettopp har oppgradert RAM og satt inn SSD.

 

Hvis du har byttet disk og satt inn mer RAM selv, kan du bare skru opp en gang til og nappe ut batteriet. Hvis tastene er bedre da, er det batteriet som er synderen.

 

Hvis ikke, må du se om du kan komme til tastaturet på noen måte og rengjøre det så godt det går.

 

ifixit.com har gode guider på de fleste Macs og hvordan man skal komme til de fleste delene.

Lenke til kommentar

Jess, jeg trenger en ekstern harddisk, og istedet for å lage en egen tråd så spør jeg her. Jeg har null peiling, hva er bra og hva bør jeg punge ut med ca? Minst 1TB trenger jeg, utover det vet jeg ikke hva jeg skal kreve. Helst skal den være litt hardfør. Any tips?

 

Hvilken modell har du? Anbefaling av harddisker baserer seg veldig mye på hvilke tilkoblingsmuligheter du har på Macen og hva som vil gi deg best og mest stabil ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg har en 2010-modell MBP 13" (7,1). Denne har fått mange sticky taster, blant annet spacebar, noe som er veldig irriterende. Også står det at batteriet må til service. Dette kan kanskje være årsaken til tastene? I hvertfall så lurer jeg på om noen her vet hva det koster å få fikse det?

 

Virker litt kjipt å måtte kjøpe ny Macbook da jeg nettopp har oppgradert RAM og satt inn SSD.

 

Du kan høre med Snorredata, Humac og / eller Eplehuset hva det vil koste for å få byttet tastaturet, det trenger ikke nødvendigvis å koste allverden når alt kommer til alt. Det jeg pleier å gjøre når det blir litt greasy tastatur er å skru av maskin / tastatur (om det er eksternt tastatur) helt av, på en MacBook så ville jeg åpnet og tatt ut batteriet bare for å være helt sikker på at det er null strøm involvert så ville jeg dundret over tastaturet med litt vann med bittelitt såpe (type JIF, Zalo etc..) og vasket grundig over, ta gjerne en gammel tannbørste eller noe for å komme til litt under tastaturene (ikke gå for hardt tilverks så du ender opp med å skade koblingen som holder tastene fast. Deretter legg et fuktig håndkle over tastaturet og la det ligge over en stund (type en natt, da vil gjerne fuktigheten løse opp eventuelt skit) og deretter kan du gå over tastene engang til dagen etterpå.

 

 

Dette i seg selv er ikke noe skummelt, fuktighet er generelt ikke noe problem så lenge det får tørke tilstrekkelig før det tilføres strøm, så etter alt dette så ville jeg latt den ligge å tørke i et lunt rom i minst 24 timer, om du er helt paranoid la det gjerne gå et par dager før man kobler til batteri og forsøker å skru på igjen. Ofte så vil de fleste problemer relatert til skit og annet tullball være bortevekk etter en slik prosess. Spørsmålet er jo om du har tålmodighet til å gå igjennom en slik prosess, for det å være utålmodig så ting plutselig startes opp for tidlig kan jo få langt større fatale konsekvenser for maskinvaren.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Forslag til renskeprogram for Mavericks? Har lisens for CleanMyMac 2. Men tenkte å høre hva dere bruker.

Sjekk ut AppZapper og bruk det i stedet for bare å kaste apps i søpla. Ellers er det bare cache og slikt som blir liggende, og det er jo som regel under kontroll av det appet som lager cachen, som f.eks. Safari.

Lenke til kommentar

Jeg har en Macbook Pro fra 2011.

 

Da har du jo ikke USB3.0, men du har vell både FireWire 800 og Thunderbolt.

 

Da har man i all hovedsak tre alternativer, du kan gå for det rimeligste som blir USB og da leve med labre USB2.0 hastigheter, eller du kan betale litt mer å gå for FireWire 800 som vil være endel bedre og mer stabilt eller du kan punge ut for disker med Thunderbolt som vil gi deg full hastighet fra disken.

 

 

Her har du noen gode alternativer:

 

LaCie Rugged Triple 500GB (USB3.0 + FireWire 800), LaCie Rugged Triple 1TB (USB3.0 + FireWire 800), Western Digital My Passport Studio 1TB (USB2.0 + FireWire 800), LaCie Rugged 120GB SSD (USB3.0 + Thunderbolt), LaCie Rugged 1TB (USB3.0 + Thunderbolt).

 

Dette er alle gode disker, fordelen med LaCie er jo at de er "rugged" så de er "sertifisert" og testet for å tåle både støt (fall) skader og litt av hvert så du har en smule mer driftsikker disk, tar du den som bruker SSD (blir dog litt liten plass) så har du jo en temmelig udødelig løsning. Alle disse passer jo perfekt til bruk på både PC og Mac ettersom de fleste PC-er i dag gjerne har USB3.0 som du kan bruke der for god hastighet, så kan du bruke FireWire 800 / Thunderbolt på Mac, eneste unntaket er jo Western Digital som bare har USB2.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...