Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De store oppdateringene er om høsten ja, men de pleier å ha mindre oppdateringer (av og til priskutt også) på starten av året. Var ihvertfall det i fjor og årene før.

 

Broadwell kommer sannsynligvis først i 2015, og de pleier nesten alltid å oppdatere noe iløpet av året. Bærbar-versjonen av Maxwell-serien til Nvidia kommer i februar/mars, så hvorfor skulle Apple vente et halvt år med å oppdatere MBPr 15 med Maxwell? Hadde Broadwell kommet på slutten av året er jeg enig i at en høstlansering hadde vært mest sannsynlig, men det ser ikke slik ut. Så en MBPr 15 med for eksempel GT 850M til 15-16K til våren er nok ikke helt usannsynlig. Men nå er jo Apple også flinke til å skuffe. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor? Fordi de kan få betalt full pris for gammel maskinvare. It's all about that profit margin. :)

 

Det er ikke snakk om speedbump heller. Nye brikker krever redesign av kretskortene og slikt koster. Har ingen tro på at Apple gjør noen endringer i arkitekturen før etter sommeren 2014.

Lenke til kommentar

Noen gode antivirusprogrammer til Mac? :)

 

Selv bruker jeg Integos programmer. Nå kan jeg ikke huske sist jeg hadde noen virus eller andre trusler rettet mot OSX på maskinen. Men siden jeg har mottatt og levert filer også til og fra Windows-kunder har det vært greit å vite at jeg ikke videresendte dem noen Windows-virus i vanvare, selv om de ikke rammet meg selv.

 

De fleste synes å klare seg godt uten.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svaret burde være selvsagt, men etter å ha undersøkt prosedyren for reklamasjon hos Apple, virker det ganske kronglete, men jeg kom jo aldri så langt (bare levert til undersøkelse hvor fuktskade ble oppdaget). Er det noen her som har reklamert hos Apple som kan si noe om hvordan det gikk? Jeg tenker det er litt lettere når man har en fysisk butikk å forholde seg til, karen jeg ringte til hos Apple visste jo knapt hva reklamasjon gikk ut på.

Jeg fikk ihvertfall tilbake paa garantien, selv grunnet fuktskader. Jeg gikk fòrst til en Humac-store som konkluderte med at det var en fuktskade og at jeg selv maatte betale alt selv, men til tross for at en fuktskade vanskelig kan viskes bort saa pròvde jeg saa godt jeg kunne aa risse borte fukten med en skarp kniv. I mitt tilfelle saa var fukten rundt magsafe-porten Leverte den saa inn til Elkjòp som godtok alt.

 

I slike tilfeller saa maa en vaere litt paapasselig med hvor en leverer den inn, garanti har en jo ikke.

Lenke til kommentar

Hvorfor? Fordi de kan få betalt full pris for gammel maskinvare. It's all about that profit margin. :)

 

Det er ikke snakk om speedbump heller. Nye brikker krever redesign av kretskortene og slikt koster. Har ingen tro på at Apple gjør noen endringer i arkitekturen før etter sommeren 2014.

 

Poenget er at MacBook Pro Retina 15 selger dårlig (ellers hadde ikke Expert og Elkjøp satt ned prisen såpass mye). Noe av grunnen til det tror jeg er at den ikke retter seg mot en spesiell målgruppe.

 

MBPr 15 er 4200kr dyrere enn 13-tommeren, og er ikke så fryktelig mye kraftigere. For vanlige folk er derfor MacBook Pro 13 Retina et mye bedre valg. Problemet er også at både Iris Pro og GT 750M er ganske svake, noe som gjør at maskinen er uaktuell for mange med litt større behov.

 

Det MBPr 15 trenger er et kraftigere skjermkort og et priskutt. Iris Pro og 256GB SSD til 13990kr for de som har lyst på litt større skjerm og en noe kraftigere prosessor, GTX 860M og 256GB SSD til 15790kr for de med litt større behov, og en toppmodell med kraftigere prosessor, GTX 860M, 32GB RAM og 512GB SSD til 19990kr. Da hadde de dekket de fleste behov.

Endret av Aerow
Lenke til kommentar

 

Selv bruker jeg Integos programmer. Nå kan jeg ikke huske sist jeg hadde noen virus eller andre trusler rettet mot OSX på maskinen. Men siden jeg har mottatt og levert filer også til og fra Windows-kunder har det vært greit å vite at jeg ikke videresendte dem noen Windows-virus i vanvare, selv om de ikke rammet meg selv.

 

De fleste synes å klare seg godt uten.

 

Geir :)

Takk for svar, skal ta en vurderingssak :)

 

En annen ting. Husker å ha sett ett program der man kan blandt annet legge til klokke osv på bakgrunnsbildet , noen som vet navnet? :)

Lenke til kommentar

Den god damned Silverlight-dingsen til Microsoft, som Netflix av en eller annen grunn bruker, støtter ikke Chrome skikkelig på mac. Hadde den engang sagt "dette er ikke i orden" så hadde det ikke gjort noe, men det tok jo ukesvis før jeg merka at PCen til modern blåser opp til orkan hver gang hun så på Netflix.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...