Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor noen velger å bruke Microsoft Office på Mac. Pages holder i massevis, og jeg er overbevist om at mange klarer seg med Google Docs eller andre online dokumentbehandlere.

 

Det er lenge lenge siden jeg hadde en piratkopi av Office installert på maskinen min. Takk Google! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I disse sjakktider prøver jeg å finne ut hva som finnes av gode sjakkprogrammer for Mac. Men jeg finner svært lite om det, mesteparten av informasjonen er noen år gammel og det virker som endel programmer ikke er oppdatert til Lion eller senere.

 

Er det noen som har en kilde til info, eller vet om ulike programmer? Shredder 12 ser ut til å være et alternativ som fungerer på Mavericks, men man skulel tro at det var flere.

 

Nå skal det for ordens skyld innrømmes at jeg ikke er stort bedre enn at jeg har utbytte av det medfølgende sjakkprogrammet i OSX.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Noen som har fått norsk ordbok til å fungere godt sammen med Office 2011 for Mac? Jeg refererer til en norsk ordliste, og noen ganger så retter den på Norsk. Men det virker som om den bytter språk automatisk tilbake til engelsk hele tiden. (Blir vel nødt til å vende tilbake til LibreOffice...)

 

Språket lagres i malen. Gå inn i et tomt dokument (basert på normal eller en annen mal du bruker) og velg Språk fra Verktøymenyen. Velg Norsk (bokmål eller nynorsk) og klikk på Standard-knappen. Da settes dette som default språk i malen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

I disse sjakktider prøver jeg å finne ut hva som finnes av gode sjakkprogrammer for Mac. Men jeg finner svært lite om det, mesteparten av informasjonen er noen år gammel og det virker som endel programmer ikke er oppdatert til Lion eller senere.

 

Det ser etter litt googling ut som om Shredder kan være et greit program med et rimelig godt GUI og en god sjakkmotor, og så støtter den UCI, så man kan installere Stockfish eller andre motorer i den om man ønsker.

 

Den finnes for iPad og iPhone også, så jeg kan ha den på padda mi også. (Og for Windows og Linux.)

 

Koster dog litt penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor noen velger å bruke Microsoft Office på Mac. Pages holder i massevis, og jeg er overbevist om at mange klarer seg med Google Docs eller andre online dokumentbehandlere.

 

Det er lenge lenge siden jeg hadde en piratkopi av Office installert på maskinen min. Takk Google! :)

 

Google Docs er helt forferdelig å forholde seg til, så hvorfor noen som helst gidder å bruke det når du har både "Office in the Web" gratis via Windows SkyDrive og nå iWork gratis via iCloud med gratis applikasjoner på Mac via AppStore fatter ikke jeg.

 

Mye av grunnen til at mange liker å forholde seg til Microsoft Office, også på Mac er jo fordi det er veldig kjent verktøy som fungerer på mer eller mindre nøyaktig samme måte på OS X som på Windows og de er garantert feilfri formatering og formelstøtte osv om de arbeider med andre som baserer seg på bruk av Microsoft Office. Er utrolig få som er villig til å gå utenfor "komfortsonen" og bruke andre applikasjoner enn hva de er vandt med fra før av. Og det er jo ikke til å skyve under en stol at Microsoft sin Officepakke er bunnsolid selv om den begynner å koste vell mye sammenlignet med konkurrentene, spesielt med tanke på at konkurrentene begynner å ta innpå voldsomt hva gjelder funksjonalitet til en billigere (om ikke gratis) penge.

Lenke til kommentar

tom waits for alice: Var ikke vanskeligere enn det nei, takktakk!

 

Ja, jeg er student - så når de fleste andre bruker Microsoft Office, er det greit at formateringen og formelstøtten er identisk. Spesielt viktig pga bruk av fotnoter eller sluttnoter. Scrivener er blitt favoritten på lengre tekster (og Evernote på kortere notater (under forelesninger osv) - men jeg ender ofte med å måtte gå innom Office med jevne mellomrom.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Amobil skriver dette i sin test av iPad Mini Retina:

 

 

Synkronisering av kontakter mot Google-kontoer er nå integrert i iOS

Regner med at dette er relatert til iOS7 fremfor iPad Mini Retina i seg selv.

 

Noen som har litt mer utfyllende om det? Per nå bruker jeg "manuell" CardDav-opplegg for synkronisering av kontakter mot Google.

 

Bør jeg da endre? Hva er det som er nytt her?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor noen velger å bruke Microsoft Office på Mac. Pages holder i massevis, og jeg er overbevist om at mange klarer seg med Google Docs eller andre online dokumentbehandlere.

 

Det er lenge lenge siden jeg hadde en piratkopi av Office installert på maskinen min. Takk Google! :)

 

Jeg er veldig enig med deg her, men jeg er dessverre fremdeles låst til Outlook. Jeg har Exchange gjennom jobben, og har utallige ganger prøvd å få dette til å fungere med Mail-appen. Det sluttet å fungere da jeg oppgraderte til Mountain Lion (eller var det kanskje Lion) for en stund tilbake. Synkroniserer bare epost til rundt 2011, så sier det stopp. Veldig irriterende ettersom at Mail-appen er så fantastisk mye bedre lagt opp en Outlook.

Lenke til kommentar

Hah, ikke i Mavericks. Mail.app går full retard jevnlig her, og den krangler skikkelig på jobbmailen min (også Exchange). I tillegg kan den ignorere inkommende mail en hel dag, så jeg ser det ikke før jeg står opp dagen etter (de kommer av en eller annen grunn plutselig fram når maskinen har vært i dvale).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...