Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Finnes det virkelig ingen enkel måte å bruke nyeste modell macbook pro 13r med ekstern skjerm, og samtidig skru av den integrerte skjermen?

 

Dette er ønskelig for at macen ikke skal trenge å rendre alle pixlene på retina displayet, når det ikke er i bruk.

 

  • Å skru ned lysstyrken til 0 er ikke et alternativ, da skjermen fortsatt er "på"/rendres.
  • Det går an å bruke macen hvis skjermen er lukket, og strømkabel er i.
    Men dette er ikke et alternativ da det blokkerer for varm luft ut fra viften...

 

Jeg har lest om diverse magnet triks, og terminal kommandoer som man må huske å reversere før man kobler fra macen.

Det er ikke noe bra alternativ.

 

Trikset med "Hot corners" virker heller ikke på os x 10.9.

 

I windows kan man enkelt velge WIN + P også kun ekstern skjerm.

Finnes det virkelig ikke noe alternativ til dette i OS X?

Lenke til kommentar

Hmm, hvis man vurderer ny Macbook Pro iløpet av 2014, når er rette tidspunktet å kjøpe? Sannsynlig at de slipper oppdaterte modeller allerede i februar, eventuelt før sommeren? Kanskje kutte prisene? Tenker hovedsaklig på 13 tommerene.

 

Kom vel nye modeller i februar i år, men nå slapp de jo Haswell versjonene såpass sent i høst, at de kanskje drøyer et år? @RamGuy eller andre? :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Ikke lett å si sånn som Intel driver å stadig utsetter nye brikkesett og prosessorserier i mangel av konkurranse fra AMD osv.. Normalt kommer det en refresh med nytt brikkesett og ny serie CPU iløpet av sommeren (Juni - August) og jeg tviler veldig sterkt på at vi vil se noe særlig før den tid.

 

Og det som mest sannsynlig blir forskjellen er overgang til Intel Broadwell som nok vil by på 5-15% bedre prosessorytelse ved samme klokkehastighet, mer redusert strømforbruk etter overgangen fra 22nm til 14 nm prosess og enda kraftigere integrerte skjermkortløsninger. Samtidig vil sikkert MacBook Air se en overgang til Thunderbolt 2 og trolig åpner det for retinaskjermer om Apple ønsker å påkoste dette da de integrerte skjermkortene burde bli ganske så kapable selv i disse ULV (ultra-low-voltage) prosessorene Apple kjører i Air for å holde batteritiden solid selv ved minimalt med plass til batteri i kabinettet.

 

 

MacBook Pro har jeg ikke noe trua på at blir oppdatert før slutten av sommeren og mot høstparten, og det ryktes jo allerede at Broadwell er ustatt fra Q2 til Q4 2014 som indikerer at vi nok trolig vil se en oppdatering sent på høsten og mot juletider. Som i år så tror jeg nok også det er MacBook Air som først står for tur da det er disse modellene som nok har mest å hente på en overgang til Intel Broadwell.

Lenke til kommentar

Har fått fuktskade (uten at jeg vet hvordan) i min MacBook Pro, og må derfor kjøpe ny (bytte av hovedkort er for dyrt til at det er noe vits i). Tenker jeg går for 13" MBPr, men har to alternative kjøpsmåter:

 

a: Kjøpe den billigste modellen med 8 GB RAM via studenttorget for ca. 10900.

b: Kjøpe den billigste modellen med 4 GB RAM fra Elkjøp for ca. 10900.

 

Svaret burde være selvsagt, men etter å ha undersøkt prosedyren for reklamasjon hos Apple, virker det ganske kronglete, men jeg kom jo aldri så langt (bare levert til undersøkelse hvor fuktskade ble oppdaget). Er det noen her som har reklamert hos Apple som kan si noe om hvordan det gikk? Jeg tenker det er litt lettere når man har en fysisk butikk å forholde seg til, karen jeg ringte til hos Apple visste jo knapt hva reklamasjon gikk ut på.

Lenke til kommentar

Det er vell ingenting som forhindrer deg å ta med maskinen og reklamere via Apple Premium forhandlere (Eplehuset, Humac osv..) så vidt jeg vet? Når det gjelder Elkjøp så er vell ikke akkurat de verdenskjent for å nødvendigvis være så alt for oppegående i og rundt reklamasjoner så er vell ikke den butikken jeg har best erfaring med når det kommer til slikt. Tror nok det skal løse seg når alt kommer til stykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...