Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg går bort til baren og slår bartenderen i ansiktet, så vil jeg høyst sannsynligvis ikke få lov til å kjøpe en drink etterpå. Det betyr jo ikke at de ikke selger drinker - hvis du prøver å IKKE slå bartenderen i ansiktet, så er det relativt stor sannsynlighet for at du har bedre hell.

 

 

Men de slo jo ikke "bartenderen" i ansiktet. De gjorde ingen noen fortred overhode. De var ikke en gang i "baren" når det skjedde. De ødela "drinken" hjemme i sin egen stue, og fikk så beskjed fra Koskenkorva om at "Du får ikke fylt opp glasset igjen, fordi du ikke fulgte våre regler for korrekt håndtering av vodka. Ikke bare hos oss, men vi gir alle autoriserte barer beskjed om du ikke får komme til dem og be om påfyll, selv om du betaler det de forlanger." 

 

Og ja, dette er også en dårlig analogi, men denne gangen valgte du den... :)

 

Kanskje vi kan prøve å glemme analogiene, og bare spørre: Hvilken fornuftig grunn har Apple til å ha slike regler i utgangspunktet? At kunden i dette tilfellet ikke helt passerte IQ-testen som alle PC-kjøpere må gjennom er så, men hvorfor er det Apples sak så lenge det ikke dreier seg om garanti? Kunden har en lovlig kjøpt maskin, han trenger reparasjon, og hvorfor han trenger den er det vel ikke Apples sak å bry seg med? 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det minnet meg på: Når mine sønner var ganske små, fikk de hver sin stasjonære Dell PC av bestefaren i presang. Det gikk selvsagt ikke lenge før de skrudde dem opp og skiftet skjermkort og gjør sånt som ungdom gjør med sine PC'er. Og ja, det hendte at de ødela noe. Det ga meg en anledning til å lære dem at slike ting koster, men ut over det så var jeg jo glad for at de var interessert i teknologi og lærte seg hvordan PC'er fungerer. Da var det bare å ringe Komplett eller Netshop og bestille nye deler. Endog Dell selv en gang, og når vi hadde fastslått at garantien ikke gjaldt, så brydde de seg katta om hvorfor den var ødelagt. En kunde trengte deler, og vanskeligere var ikke det.

 

For et år eller to tilbake ble den nye kaffetrakteren på fjellet stående med vann i røret når vi reiste. Det frøs og så begynte den å lekke når vi skulle bruke den igjen. Så da gikk vi til forhandleren og spurte hva man kunne gjøre. "Garantien gjelder selvsagt ikke her", sa han, "dette er en brukerfeil. Og det lønner seg neppe å sende den på verksted, det koster så mye pr. time. Da kan dere nesten like gjerne kjøpe en ny. Det blir opp til dere. Om dere heller vil kan jeg selvsagt bestille delene, så kan dere reparere den selv."

 

Så jeg skrudde opp trakteren, fant ut at det var en pakning i bunnen av røret som var trykket ut, og trykket den på plass igjen. Det hjalp bare noen dager, så braketten den sitter på er nok bøyd også. Mye rart som er montert på den, så det spørs om jeg klarer å fikse det selv. Ellers må den på verksted, eller skrotes. Men det får bli min hodepine, og det bør det være. Mine penger, min trakter, mitt hode. Ikke Moccamasters...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

Kanskje vi kan prøve å glemme analogiene, og bare spørre: Hvilken fornuftig grunn har Apple til å ha slike regler i utgangspunktet? At kunden i dette tilfellet ikke helt passerte IQ-testen som alle PC-kjøpere må gjennom er så, men hvorfor er det Apples sak så lenge det ikke dreier seg om garanti? Kunden har en lovlig kjøpt maskin, han trenger reparasjon, og hvorfor han trenger den er det vel ikke Apples sak å bry seg med? 

Geir :)

 

Det er forklart flere steder: Som en del av reparasjonen får du også garanti på selve reparasjonen. Dette kan ikke Apple gi hvis de ikke vet hvem som har gjort hva med PCen. 

Lenke til kommentar

Det er forklart flere steder: Som en del av reparasjonen får du også garanti på selve reparasjonen. Dette kan ikke Apple gi hvis de ikke vet hvem som har gjort hva med PCen. 

 

 

Og jeg har sagt flere ganger: Å skru på maskinen selv vil selvsagt gjøre at garantien ikke er gyldig. Å reparere en en maskin som har vært skrudd på kan på akkurat samme måte gjøre at det ikke er garanti på reparasjonen. Det er bare å gjøre det klart i betingelsene det. Apple har allerede i følge artikkelen en forskjell på "core" og "non-return" priser på delene. Så da sier man bare til kunden at siden dette er en brukerfeil så må de betale full non-return pris, og så setter verkstedet prisen på arbeidet.

 

Så ville kanskje ikke Apple selv gjøre slike reparasjoner. Men hvis et annet verksted vil, og både de og kunden er innforstått med at det ikke er garanti på reparasjonen, så burde de ikke ha noe med å nekte dem det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg snakker om garantien på reparasjonen. Ikke garantien på PCen.

 

Jeg også.:

 

Å reparere en en maskin som har vært skrudd på kan på akkurat samme måte gjøre at det ikke er garanti på reparasjonen.

 

Men hvis et annet verksted vil, og både de og kunden er innforstått med at det ikke er garanti på reparasjonen, ...

 

Akkurat som garantien på PCen kan garantien på reparasjonen være avhengig av at man ikke har skrudd på maskinen selv. Vanskeligere behøver det ikke å være, hvis Apple vil.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg snakker om garantien på reparasjonen. Ikke garantien på PCen.

 

Jeg også.:

 

Å reparere en en maskin som har vært skrudd på kan på akkurat samme måte gjøre at det ikke er garanti på reparasjonen.

 

Men hvis et annet verksted vil, og både de og kunden er innforstått med at det ikke er garanti på reparasjonen, ...

 

Akkurat som garantien på PCen kan garantien på reparasjonen være avhengig av at man ikke har skrudd på maskinen selv. Vanskeligere behøver det ikke å være, hvis Apple vil.

 

Geir :)

 

Men DET ER garanti på reparasjonen. Vilkårene er for alle, du kan ikke bare gå inn og reforhandle en spesialavtale med et firma som Apple for å få de til å gjøre som du vil! Hvisomatte du hadde hadde fått det som du ville... My ass...

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Men DET ER garanti på reparasjonen. Vilkårene er for alle, du kan ikke bare gå inn og reforhandle en spesialavtale med et firma som Apple for å få de til å gjøre som du vil! Hvisomatte du hadde hadde fått det som du ville... My ass...

 

 

Du misforstår poenget: Vi er ikke uenige om hva vilkårene faktisk er idag, vi diskuterer om det er fornuftige vilkår av Apple å ha i utgangspunktet. De har laget en regel som sier at garantien på maskinen opphører om du skrur på maskinen, de kunne på samme måte laget en regel sier at garantien på reparasjonen opphører dersom du skrur eller har skrudd på maskinen. Den ville akkurat som dagens vært gyldig for alle kunder, og ingen ville ha behøvde å lage spesialavtaler med Apple for å få noe de med all rimelighet fortjener. Merk: Fortjener, ikke "har krav på etter dagens regler". 

 

Jeg siterer meg selv fra et par dager siden:

 

Jo, jeg har lest den. Og vet at ankepunktet der er at fyren hadde åpnet maskinen, i strid med Apples bestemmelser. Den bestemmelsen er med respekt å melde noe stort tull. At det gjør garantien ugyldig er helt greit. Endog at et verksted sier at vi vil ikke reparere den, det får være verkstedets valg

 

Men at et 3. part verksted ikke får lov av Apple til å reparere noe for en kunde som vil betale for reparasjonen, det hører ikke noe sted hjemme. Da spiller det ingen rolle om han hadde tatt ut prosessoren og puttet den i mikroen på 1000 watt. Det er hans maskin, og vil han kaste bort noen titusener til på å være idiot, så er det hans valg. 

 

Og fra i går:

 

Kanskje vi kan prøve å glemme analogiene, og bare spørre: Hvilken fornuftig grunn har Apple til å ha slike regler i utgangspunktet? At kunden i dette tilfellet ikke helt passerte IQ-testen som alle PC-kjøpere må gjennom er så, men hvorfor er det Apples sak så lenge det ikke dreier seg om garanti? Kunden har en lovlig kjøpt maskin, han trenger reparasjon, og hvorfor han trenger den er det vel ikke Apples sak å bry seg med? 

 

Dette er en tullete bestemmelse fra Apples side, og det er den selvom den gjelder alle. At de faktisk har den idag er ikke noe argument for at de burde hatt den i det hele tatt.

 

Det er dette folk reagerer på: At en kunde som er villig til å betale for en reparasjon av et lovlig kjøpt produkt ikke skal få det. Å da argumentere med at det er sånn fordi det er garanti på reparasjonen blir en avledningsmanøver fra diskusjonen om de burde fått det, siden Apple enkelt kunne laget andre regler som ikke hadde dette uheldige utfallet.

 

Rompa di vet jeg ikke hvordan stiller seg til saken, den praten får du ta selv... :wee:  

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Kjøpte imac 27" i 2010 fordi jeg ville ha imac da det var litt kult. Specs vurderte jeg ikke i det hele tatt. Byttet ut fra 8 til 16 gb ram for 4 år siden og satte inn en ssd disk for 3 år siden. 

Brukes kun til photoshop. Når jeg behandler flere raw-filer samtidig feks 3 raw til hdr tar det veldig lang tid. Panorama ca 6 filer har jeg gitt opp. Ventet over 25 min for panorama saken sist gang.

 

Ny iMac med råeste cpu, minne og gpu, kommer på over 35k. I løpet av 2-3 mnd skroter jeg min imac og kjøper en PC med mye bedre specs for under halve prisen. 1440p skjerm har jeg allerede.

Lenke til kommentar

Kjøpte imac 27" i 2010 fordi jeg ville ha imac da det var litt kult. Specs vurderte jeg ikke i det hele tatt. Byttet ut fra 8 til 16 gb ram for 4 år siden og satte inn en ssd disk for 3 år siden. 

Brukes kun til photoshop. Når jeg behandler flere raw-filer samtidig feks 3 raw til hdr tar det veldig lang tid. Panorama ca 6 filer har jeg gitt opp. Ventet over 25 min for panorama saken sist gang.

 

Ny iMac med råeste cpu, minne og gpu, kommer på over 35k. I løpet av 2-3 mnd skroter jeg min imac og kjøper en PC med mye bedre specs for under halve prisen. 1440p skjerm har jeg allerede.

 

 

Jeg vet denne kommentaren min begynner å bli litt "oppbrukt", men det gjør etterhvert også påstanden om "mye bedre specs" til halve prisen. 

 

Saken er at det er mange som har sagt det samme, men jeg har fremdeles tilgode å se linken til denne konfigurasjonen som er bedre til halve prisen. 

 

Men den legger du vel straks frem? På forhånd takk. 

Lenke til kommentar

Etter å ha blitt pensjonist har jeg ikke lenger behov for eller råd til Adobes verktøy, så jeg har sagt opp abonnementet. Noen gode forslag til programmer (paint, draw) av anstendig og billig art som jeg kan bruke i stedet? I gamle dager brukte jeg Corel Draw og senere Graphics Suite på Windows, men den finnes jo ikke på Mac, og jeg har ikke lyst til å styre med Parallells hvis jeg kan slippe det. 

 

Jeg har Painter, men det er jo overkill til enkle illustrasjoner, og jeg trenger noe vektorbasert i tillegg til pixelbasert. 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Etter å ha blitt pensjonist har jeg ikke lenger behov for eller råd til Adobes verktøy, så jeg har sagt opp abonnementet. Noen gode forslag til programmer (paint, draw) av anstendig og billig art som jeg kan bruke i stedet? I gamle dager brukte jeg Corel Draw og senere Graphics Suite på Windows, men den finnes jo ikke på Mac, og jeg har ikke lyst til å styre med Parallells hvis jeg kan slippe det.

 

Jeg har Painter, men det er jo overkill til enkle illustrasjoner, og jeg trenger noe vektorbasert i tillegg til pixelbasert.

 

Geir :)

Anbefaler at du sjekker ut Pixelmator som et alternativ for Photoshop og kanskje Sketch for vektorbasert grafikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...