Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kjøpte imac 27" i 2010 fordi jeg ville ha imac da det var litt kult. Specs vurderte jeg ikke i det hele tatt. Byttet ut fra 8 til 16 gb ram for 4 år siden og satte inn en ssd disk for 3 år siden.

Brukes kun til photoshop. Når jeg behandler flere raw-filer samtidig feks 3 raw til hdr tar det veldig lang tid. Panorama ca 6 filer har jeg gitt opp. Ventet over 25 min for panorama saken sist gang.

 

Ny iMac med råeste cpu, minne og gpu, kommer på over 35k. I løpet av 2-3 mnd skroter jeg min imac og kjøper en PC med mye bedre specs for under halve prisen. 1440p skjerm har jeg allerede.

Jeg vet denne kommentaren min begynner å bli litt "oppbrukt", men det gjør etterhvert også påstanden om "mye bedre specs" til halve prisen.

 

Saken er at det er mange som har sagt det samme, men jeg har fremdeles tilgode å se linken til denne konfigurasjonen som er bedre til halve prisen.

 

Men den legger du vel straks frem? På forhånd takk.

LinusTechTips har vel laget en build med ish samme specs og kommet frem til at det koster det samme. Spørsmålet er vel heller om man har bruk for en iMac Pro ?

https://youtu.be/SONKIJd8xRM

Endret av Joakimsjo
Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor vi ikke har Apple Watch med 4g i Norge enda? Jeg mener å huske at det var noe teknisk dippedutteri som måtte gjøres av Apple og Telenor/Telia sammen for å få det til å fungere, og derfor kunne de ikke lansere samtidig over alt, men det har jo gått snart et år - har de virkelig ikke komme til Norge på den lista enda?

Lenke til kommentar

Den har vel ikke SIM-kort slot, og det er vel ingen operatører i Norge som opererer med enheter med innebygget SIM-"kort"?

eSIM, ja... Det er vel deler av det som må gjøres, men jeg tror ikke det er nok. Apple må nok gjøre noe annet også. eSIM er jo bare en GSM-standard, det i seg selv har ingenting med Apple å gjøre bortsett fra at de bruker standarden på klokka...

Lenke til kommentar

Skal til Malmø i Juni så kunne jo plukket opp en der. Men er svært lite fristende å kjøpe Appleprodukter når de nærmer seg 1 år. Prisene er jo fremdeles de samme, og selv om vi ikke helt vet syklusen på Apple Watch så blir jeg vel ikke sjokkert om vi ser en Apple Watch 4 i løpet av de neste 6 mnd.

Lenke til kommentar

 

Kjøpte imac 27" i 2010 fordi jeg ville ha imac da det var litt kult. Specs vurderte jeg ikke i det hele tatt. Byttet ut fra 8 til 16 gb ram for 4 år siden og satte inn en ssd disk for 3 år siden. 

Brukes kun til photoshop. Når jeg behandler flere raw-filer samtidig feks 3 raw til hdr tar det veldig lang tid. Panorama ca 6 filer har jeg gitt opp. Ventet over 25 min for panorama saken sist gang.

 

Ny iMac med råeste cpu, minne og gpu, kommer på over 35k. I løpet av 2-3 mnd skroter jeg min imac og kjøper en PC med mye bedre specs for under halve prisen. 1440p skjerm har jeg allerede.

 

 

Jeg vet denne kommentaren min begynner å bli litt "oppbrukt", men det gjør etterhvert også påstanden om "mye bedre specs" til halve prisen. 

 

Saken er at det er mange som har sagt det samme, men jeg har fremdeles tilgode å se linken til denne konfigurasjonen som er bedre til halve prisen. 

 

Men den legger du vel straks frem? På forhånd takk. 

 

Du finner nok noe her

Lenke til kommentar

 

 

Kjøpte imac 27" i 2010 fordi jeg ville ha imac da det var litt kult. Specs vurderte jeg ikke i det hele tatt. Byttet ut fra 8 til 16 gb ram for 4 år siden og satte inn en ssd disk for 3 år siden. 

Brukes kun til photoshop. Når jeg behandler flere raw-filer samtidig feks 3 raw til hdr tar det veldig lang tid. Panorama ca 6 filer har jeg gitt opp. Ventet over 25 min for panorama saken sist gang.

 

Ny iMac med råeste cpu, minne og gpu, kommer på over 35k. I løpet av 2-3 mnd skroter jeg min imac og kjøper en PC med mye bedre specs for under halve prisen. 1440p skjerm har jeg allerede.

 

 

Jeg vet denne kommentaren min begynner å bli litt "oppbrukt", men det gjør etterhvert også påstanden om "mye bedre specs" til halve prisen. 

 

Saken er at det er mange som har sagt det samme, men jeg har fremdeles tilgode å se linken til denne konfigurasjonen som er bedre til halve prisen. 

 

Men den legger du vel straks frem? På forhånd takk. 

 

Du finner nok noe her

 

 

 

Ser gjerne at du linker til noe mer konkret. 

 

Og setter også pris på om du tar med en 5K skjerm som matcher skjermen til iMac. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet dere om Mbp 15 oppgraders til høsten?

 

 

Jeg tipper vel at vi får vite det om WWDC om tre uker. Ellers blir det oktober, så de rekker ut i butikken til julehandelen. Det virker ikke som om det kommer noe revolusjonerende, snarere at de i så fall fikser noe av det folk har klaget på med dagens modell. Hva nå det er...

 

Bare det jeg har lest så langt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Takk @Tom Waits..  bør man ha quad-core for å spille av 4k videoer så man unngår hakking, lagg o.l.? Siden det bestemmer hvilken mac jeg kjøper. Ønsker å kunne koble til den fremtidige macen til tvskjermen og spille av 4k videoer uten at maskinen brenner opp.

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

I de siste dagene har jeg opplevd batteritiden på min Macbook Pro 15" 2017 som relativt dårlig. Batteriet har maks holdt 3-4 timer når jeg kun har surfet på internett eller skrevet dokumenter i LaTeX. Oppdaget i "Aktivitetsmonitor" at det var en prosess som brukte over 120% CPU.

 

post-344885-0-02096700-1527191952_thumb.png

 

Etter litt undersøkelse viste det seg at denne prosessen var relatert til "Night Shift" i macOS. Etter å ha deaktivert denne funksjonen i Systemvalg -> Skjermer -> Nightshift og endret fra "Tidsvalg: Fra solnedgang til soloppgang" til "Tidsvalg: av" forsvant denne prosessen fra aktivitetsmonitor. Siden har batteriet vart opp mot 8-9 timer. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Takk @Tom Waits..  bør man ha quad-core for å spille av 4k videoer så man unngår hakking, lagg o.l.? Siden det bestemmer hvilken mac jeg kjøper. Ønsker å kunne koble til den fremtidige macen til tvskjermen og spille av 4k videoer uten at maskinen brenner opp.

bump

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Jeg tror det skal gå helt fint med dual core, uten at jeg er noen ekspert. De har Kaby Lake prosessorer, som har blitt designet for å takle HEVC (h.265) decoding, noe det meste 4k video vel er nå.

Hvilken "årgang" av Macbook Pro 15 er det tryggeste kjøpet; få feil osv. Husker det var noe med skjermene til en av 15 modellene..

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke noe om. En må forøvrig tilbake til 2010 elns sist man fant en 15" MBP med bare to kjerner. Alle retinamodeller 15" har hatt fire kjerner. Men det er egentlig ikke antallet kjerner som er sentralt for avspilling av 4k video. Det er hvilken generasjon prosessor som er sentralt gjennom codec støtte:

 

t1rAQGi.png

 

Og Kaby Lake kom førstste gang til Macbooks mid 2017 (altså den siste releasen).

Endret av blured
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...