Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Følgt med litt her i tråden at Power/Expert kjører DNB-kampanje med 20%. Slo til på dette ved forrige salg den 28.-30. juni og kjøpte MACBOOK PRO MPTR2H/A 15" 256GB S GREY TB. Ser nå som TMNT linker til at Macbook-ene får oppdatert både prosessor, ram og tastatur. Den nye prosessoren monner vist, godt, ut fra det jeg har lest. Sitter nå litt på kanten om jeg burde returnere den. Skal vell ikke være noe problem med 30 dagers åpent kjøp, uansett om den ble kjøpt på "tilbud"?

 

Da er i så fall det store spørsmålet når disse nye maskinene kommer på lager hos de større kjedene, og når neste tilbud hos DNB/Power kommer. Fra tidligere år ser det ut til å komme ett nytt tilbud i August, men dette blir jo bare synsing. Burde egentlig hatt en masking klar til slutten av August hvertfall, for studier. Noen tanker om hva jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg blir student denne høsten og har kommet frem til at jeg ønsker å kjøpe meg min første Mac. I dag står det mellom 12" Macbook og 13,5" Macbook Pro, begge til 14 990 kr hos Apple før eventuell studentrabatt. Jeg ser på nettet at Pro er den nyeste og om jeg skulle ønske å kjøpe vanlig Macbook burde jeg vente noe til det lanseres nye denne høsten, derfor burde jeg kanskje gå for Pro nå? Jeg skulle gjerne hatt en Mac før skolestart i midten av august, og med 15k i budsjett så står det mellom de to nevnte macene. 

 

Hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mitt råd er å styre unna Mac akkurat nå. Min personlige mening etter å ha eid en MacBook Pro 13.3" late 2016 og en MacBook Pro 15" mid 2017 er at de rett og slett ikke er verd summen du betaler.

 

Min 13.3" hadde jeg inne på verkstedet 4 ganger på under et år før jeg fikk hevet kjøpet. Byttet til en MacBook Pro 15 mid 2017 og denne hadde jeg først inne på verkstedet nå i starten av juni. Nå er jeg plaget med at skjermen flimrer og at Bluetooth av og til henger seg så kraftig at hele maskinen er ubrukelig. Så da er det vell en ny runde med service som venter.

Endret av Joakimsjo
Lenke til kommentar

Hei, jeg blir student denne høsten og har kommet frem til at jeg ønsker å kjøpe meg min første Mac. I dag står det mellom 12" Macbook og 13,5" Macbook Pro, begge til 14 990 kr hos Apple før eventuell studentrabatt. Jeg ser på nettet at Pro er den nyeste og om jeg skulle ønske å kjøpe vanlig Macbook burde jeg vente noe til det lanseres nye denne høsten, derfor burde jeg kanskje gå for Pro nå? Jeg skulle gjerne hatt en Mac før skolestart i midten av august, og med 15k i budsjett så står det mellom de to nevnte macene. 

 

Hva tenker dere? 

 

Det kommer veldig an på hvilke behov du har. Jeg tror ikke MBP 13 er nyere enn MB, begge er fra juni 2017. Den oppdateringen som kom nå nylig var for å innføre 4-core 13" og 6-core 15", mens den 13" som koster 14.990 fremdeles har 2-cores, og er ikke endret.

 

Men den er raskere enn en Macbook, that's for sure. Jeg ville gått i butikken og prøvd å bruke maskinene ved siden av hverandre for å se hvordan de utfører den jobben du ønsker at de skal utføre.

Det er selvsagt litt vanskelig hvis du har tenkt å bruke programvare de ikke har installert, men du finner nok eksempler på ting som viser ytelsesforskjellen - den er ikke akkurat liten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Minner på at innlegg skal holdes i en høflig tone. Noen innlegg er derfor fjernet fra tråden.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via PM.)

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Kjøpe nytt eller brukt? Standard macbook pro 15(mbp), det nye tastaturet, til ca 25000kr. Er litt skeptisk til å kjøpe ny mbp pga problemene som er blitt meldt inn det siste året. Bruktmarkedet er billigere, men da er vel alle garantier og service utelukket? Er det noen som har kjøpt den oppdaterte mbp15 som kan dele sine erfaringer?

 

Evt. ved et bruktkjøp vet noen hva som er det mest "bang for buck" kjøpet for tiden?

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

At brukt utstyr er verd noe særlig er en illusjon, spesielt for slike maskiner som vanskelig lar seg reparere. Jo nærmere 3 år ei maskin desto nærmere 0 er verdien, men hva gjør folk, betaler tusenvis for gamle maskiner.

 

De som selger brukte maskiner til blodpris eier ikke skamvett og de som kjøper brukte maskiner eier ikke noe vett i det hele tatt. Kjøper man sikkerhet for at maskina skal virke i 3-5 år.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Noen som har testet macOS Mojave beta?

Har hatt den på mac-en min nå i ca en måned. Funker fjell   :thumbup: Eneste er at det er noen knapper i noen apper som er litt vanskelg å se ikonet på i dark mode, og nye filer ikke alltid vises på skrivebordet når jeg har på den nye grupperinga  :hmm: Mulig det også bare var jeg som ikke klarer å lete

 

 

Edit: Var visst ganske gammelt det spørsmålet  :whistle:

Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-8OkEXm

Skal streame youtube, vimeo o.l. Så en review av den seneste standardmodellen macbook pro 15 og anmelderen sa at maskinen ikke klarte å streame 1080p 60fps uten å hakke.

Lenke til kommentar

At brukt utstyr er verd noe særlig er en illusjon, spesielt for slike maskiner som vanskelig lar seg reparere. Jo nærmere 3 år ei maskin desto nærmere 0 er verdien, men hva gjør folk, betaler tusenvis for gamle maskiner.

 

De som selger brukte maskiner til blodpris eier ikke skamvett og de som kjøper brukte maskiner eier ikke noe vett i det hele tatt. Kjøper man sikkerhet for at maskina skal virke i 3-5 år.

Det er da strengt tatt markedet som bestemmer prisen? Hvis mange er villige til å betale «mye» for en brukt MacBook, hvem kan komme med blodpris-stempelet da? Faktum er at en MacBook holder seg godt, og prisen skal ikke måtte settes lavt kun på grunn av alder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...